Propunerile Băncii Mondiale sunt așteptate la începutul anului viitor, cu scenarii alternative în cazul fiecărui impozit și fiecărei taxe, astfel încât Executivul să deruleze apoi dezbateri publice și până la finalul primului trimestru să definitiveze reforma fiscală. Amintim că aceste demersuri sunt făcute în baza Planului Național de Redresare și Reziliență, astfel încât România să beneficieze de banii promiși de autoritățile europene.
Iată, în linii mari, ce planuri au autoritățile:
1. Impozit pe profit: actualizarea regulilor de impunere/ bazei de impozitare/ sistemului de facilități fiscale. Termenul pentru luarea deciziei: 31 martie 2025.
2. Impozit micro: revizuirea cotelor de impozitare și reducerea graduală a plafonului actual de 500.000 euro în perioada 2025-2027 (de principiu, se dorește reducerea plafonului micro pentru a fi egal cu cel de la care intervine obligația de a deveni plătitor de TVA). Termene: decizia va fi luată până la 31 martie 2025, iar implementarea reducerii graduale a plafonului se va aplica în perioada 2025-2027.
3. Impozit pe veniturile persoanelor fizice și contribuții sociale obligatorii:
- revizuirea/ ajustarea sistemului deducerilor personale specifice impozitului pe venit pentru perioada 2025-2031;
- revizuirea/ actualizarea sistemului de impunere a veniturilor realizate de persoanele fizice, precum și revizuirea facilităților fiscale acordate la plata impozitului pe venit;
- revizuirea/ reevaluarea reglementărilor privind contribuțiile sociale obligatorii datorate de persoanele fizice, precum și revizuirea facilităților fiscale/ excepțiilor/ regulilor specifice în cazul contribuțiilor sociale obligatorii.
4. TVA: revizuirea/ actualizarea prevederilor legale. Termenul pentru luarea deciziei: 31 martie 2025.
5. Accize: revizuirea/ actualizarea prevederilor privind sistemul de accizare. Termenul pentru luarea deciziei: 31 martie 2025.
6. Impozite locale: dezvoltarea unui sistem informatic pentru implementarea modelului automat de evaluare a proprietăților imobiliare supuse impozitării, care să susțină noua abordare de impozitare pe baza valorii de piață, operaționalizarea structurii de specialitate care va avea atribuții și responsabilități în domeniul impozitului pe proprietate. Termenul pentru implementarea măsurilor: 31 decembrie 2025.
Măsurile precizate mai sus nu sunt detaliate prea mult, dar, potrivit Executivului, reforma fiscală va consta, în esență, în:
- un regim de taxare specific microîntreprinderilor fără facilități fiscale specifice, datorită sistemului fiscal avantajos de impunere a acestora, și fără mecanisme de optimizare fiscală, care să susțină micii antreprenori pentru a desfășura activități de business de mici dimensiuni într-un mediu competițional corect și competitiv, care să asigure predictibilitate pentru acest tip de antreprenoriat; măsuri fiscale de eliminare a divizării artificiale a bazei de impozitare, eliminare a deducerilor fiscale și de revizuire a cotelor de impozitare, pentru a asigura un sistem fiscal corect și competitiv, astfel încât micile afaceri să poată fi susținute ca modalitate de asigurare a unei dezvoltări economice pe termen lung pentru micii întreprinzători; un mecanism de stimulare a investițiilor pentru micii antreprenori prin intermediul creditului fiscal sau, după caz, prin alocări de granturi cu această destinație pentru a implementa acele categorii de investiții care facilitează tranziția verde și digitală și asigură sustenabilitatea businessurilor de mici dimensiuni;
- actualizarea/revizuirea regulilor de impunere, inclusiv a bazelor de impozitare și ratele de impozitare, pentru principalele categorii de impozite și taxe (impozitul pe profit, impozitul pe venit/contribuțiile sociale, TVA, accize, impozite și taxe locale), cât și a veniturilor nefiscale (inclusiv a sistemului de redevențe);
- ajustarea sistemelor de facilități fiscale, pentru a asigura aplicarea principiului echității impunerii și a nu crea distorsionări ale mediului concurențial ca urmare a unor avantaje fiscale care determină comportamente diferite ale contribuabililor și, în plus, au efect nestimulativ pentru conformarea voluntară;
- revizuirea/ eliminarea/ combaterea situațiilor de optimizare fiscală orientate, în principal, pe transferul de fonduri al întreprinderilor multinaționale în relația cu exteriorul, sistemul de donații și sponsorizări, sistemul de deductibilități pentru cheltuieli specifice impozitului pe profit și de deduceri specifice impozitului pe venit;
- crearea mecanismelor necesare pentru facilitarea/ stimularea investițiilor mediului privat, aceasta fiind o componentă importantă pentru susținerea creșterii economice a României, în special prin sistemul de stimulare a investițiilor bazat pe creditul fiscal, de care vor beneficia antreprenorii odată cu operaționalizarea investițiilor pe care le implementează;
- crearea mecanismelor specifice de distribuire a sarcinii fiscale între contribuabilii persoane fizice, pentru a proteja capacitatea de plată, în special a contribuabililor aflați în situații de risc social, respectiv un sistem de deduceri de bază și specifice raportat la nivelul veniturilor, dar și la situația socială a acestora, precum și pentru a stimula anumite politici publice (asigurarea medicală privată, asigurarea de pensii, asigurarea de bunuri și persoane pentru calculul impozitului pe venit);
- operaționalizarea structurilor specifice pentru a gestiona impozitul pe proprietate și de a asigura baza de date necesare pentru a trece la impozitarea proprietăților în acord cu valorile de piață ale proprietăților imobiliare.