ACCES PREMIUM
De ce premium?
Impozit pe profit
IMCA: S-a stabilit ce firme pot să scadă accizele din veniturile totale la calcularea impozitului minim, dar automat apar și probleme practice
Una dintre solicitările mediului de afaceri în legătură cu impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) a fost identificarea clară a entităților care pot să scadă accizele din veniturile totale. În acest sens, Guvernul a introdus recent o listă a celor vizați în normele Codului fiscal, dar fiscaliștii spun că aceasta creează și probleme practice.
Articolul continuă mai jos
„O prevedere interesantă este legată de veniturile din accize, care sunt reflectate, concomitent, și în conturile de cheltuieli. Există o prevedere conform căreia aceste venituri nu sunt incluse în veniturile totale. Surpriza care apare este că Guvernul dă o listă a operatorilor economici care pot beneficia de această prevedere, interpretarea fiind că, dacă nu te regăsești în această listă detaliată expres în normele Codului fiscal, atunci nu vei putea să aplici prevederea conform căreia vei scădea aceste venituri din accize, chiar dacă ai venituri din accize și, concomitent, cheltuieli. Foarte mare atenție - dacă sunteți în această situație, să vă căutați în lista respectivă”, a atenționat, la o întâlnire recentă a Tax Group,
Oana Nicorescu, Managing Partner la Nowium.
Conform unei
comunicări recente a Camerei Consultanților Fiscali,
Guvernul a creat și o problemă atunci când a introdus această listă în normele Codului fiscal. De ce? Pentru că regulile IMCA din Cod nu impun restricția impusă acum prin normele sale.
„În cazul în care aceste prevederi rămân în forma actuală, și anume că doar operatorii economici plătitori de accize pot scădea accizele din baza de calcul a IMCA, se vor genera foarte multe litigii în instanță, între Fisc și contribuabilii care au procedat la scăderea accizelor din baza de calcul a IMCA, în cursul anului 2024, în baza prevederilor generale și nelimitative din Codul fiscal, care au fost evident aplicabile, iar acum, ca urmare a acestei reinterpretări foarte discutabile a textului legal prin normele recent adoptate, Fiscul le poate solicita depunerea de declarații rectificative prin care să-și recalculeze IMCA sau poate iniția controale fiscale pentru stabilirea de obligații suplimentare semnificative”, scrie în adresa către Guvern a fiscaliștilor, care cer modificarea hotărârii.
Este vorba, mai exact, despre
HG 1.393/2024, care a adus, din 11 noiembrie 2024,
mai multe noutăți la normele Codului fiscal. Documentul conține o sumedenie de prevederi legate de determinarea IMCA, inclusiv exemple teoretice, precum și
clarificarea entităților care pot să scadă accizele din veniturile totale.
Astfel, se prevede că
„scăderea veniturilor reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli se efectuează de către plătitorii de accize, potrivit dispozițiilor titlului VIII «Accize și alte taxe speciale» din Codul fiscal”, fiind detaliat că
este vorba de:
- antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau orice altă persoană care eliberează produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau în numele căreia se efectuează această eliberare (art. 341 alin. 1 lit. a pct. 1 din Codul fiscal);
- importator (art. 341 alin. 1 lit. d din Codul fiscal);
- destinatarul certificat (art. 341 alin. 1 lit. f din Codul fiscal);
- distribuitorii sau redistribuitorii autorizați de gaz natural (art. 356 alin. 1 din Codul fiscal);
- operatorii economici producători sau operatorii economici care efectuează achiziții intracomunitare ori care importă cărbune, cocs și lignit (art. 357 din Codul fiscal);
- producătorii, distribuitorii sau redistribuitorii de energie electrică (art. 358 alin. 2 din Codul fiscal);
- operatorii economici care produc și comercializează în România produsele supuse accizelor nearmonizate (art. 439 din Codul fiscal), achiziționează din teritoriul Uniunii Europene ori importă respectivele produse (art. 444 alin. 1 din Codul fiscal).
IMCA a fost introdus, pentru plătitorii de impozit pe profit, începând din 2024, așa cum s-a stabilit prin Legea 296/2023.
Citește mai mult despre
impozit pe cifra de afaceri,
impozit pe profit,
accize,
impozitare cifra de afaceri,
Legea 296/2023 modificari fiscale si bugetare,
bunuri accizabile,
produse accizabile
Specialiști citați în acest articol
Oana este Nowium Managing Partner, coordonând echipele de contabilitate, consultanță fiscală, salarizare și prețuri de transfer. Alături de ceilalți parteneri Nowium reprezintă interesele Grupului atât pe piața locală cât și internațională, trasând obiectivele strategice de business.
Oana are o experiență profesională de peste 20 de ani în domeniul financiar contabil și fiscal, pe parcursul căreia a fost implicată în numeroase proiecte complexe pentru companii locale și multinaționale, din diverse domenii de activitate. Oana a pus bazele diviziei contabile dedicată industriei asigurărilor și s-a implicat cu succes în înființarea și dezvoltarea diviziei de prețuri de transfer.
Expert contabil – membru CECCAR, membru ACCA, consultant fiscal – membru în Camera Consultanților Fiscali, Oana este în prezent Consilier Tehnic pentru Small and Medium Practices Advisory Group din cadrul IFAC (International Federation of Accountants).
Pe parcursul carierei sale, Oana a ocupat poziția de membru în Consiliul Superior al CECCAR, fiind activ implicată în dezvoltarea profesiei contabile din România, inclusiv prin reprezentarea organizației la nivel internațional, dar și prin susținerea de prezentări ca lector în vederea dezvoltării profesionale continue.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)