Proiectul de ordin care cuprinde principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pe 2024 a fost publicat recent în dezbatere publică de către MF.
Documentul prevede că situațiile financiare pentru anul 2024 trebuie depuse la următoarele termene recent schimbate:
- pentru firme: până la data de 31 mai a exercițiului financiar următor, însă, din moment ce termenul pică sâmbăta, acesta se mută automat pe 2 iunie 2025 (același termen este valabil și pentru raportările contabile anuale pe 2024);
- pentru ONG-uri: până la data de 30 aprilie a exercițiului financiar următor.
Reprezentanții MF subliniază că, spre deosebire de regulile aferente anului 2023, în cazul bilanțurilor pe 2024 se aplică următoarele noutăți:
- raportarea distinctă a cifrei de afaceri nete realizate din operațiuni desfășurate pe teritoriul național;
- introducerea de clarificări cu privire la semnarea situațiilor financiare anuale/ raportărilor contabile anuale și a termenelor de depunere a acestora, în sensul menționării faptului că acestea se semnează de către reprezentatul legal (administratorul sau persoana care are obligația gestionării entității), precum și de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, angajată potrivit legii.
- fie în baza reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, prevăzute de Ordinul MF 1.802/2014;
- fie în baza reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, prevăzute de Ordinul MF 2.844/2016.
Situațiile financiare anuale se depun la unitățile teritoriale ale Fiscului și se întocmesc în limba română și în lei. Depunerea bilanțurilor se face fie în format hârtie și în format electronic, la registratura unităților Fiscului (sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată), fie numai în format electronic, pe portalul e-Guvernare.ro (semnate electronic). Trecerea la depunerea exclusiv online este programată pentru termenele din 2026 - adică pentru bilanțurile pe 2025.
Citește și: Reglementări contabile: Principalele noutăți apărute în 2024, inclusiv cele date pe ultima sută de metri în privința bilanțurilor anuale.
Important! Entitățile care n-au desfășurat activitate de la constituire și până la sfârșitul exercițiului financiar de raportare nu trebuie să întocmească situații financiare anuale. Acestea depun la Fisc, în 60 de zile de la terminarea exercițiului financiar 2024, o declarație de inactivitate.
Depășirea termenului legal de depunere a situațiilor financiare poate fi sancționată, conform Legii contabilității, după cum urmează:
- amendă de la 300 la 1.000 de lei, pentru o întârziere între una și 15 zile lucrătoare;
- amendă de la 1.000 la 3.000 de lei, pentru o întârziere între 16 și 30 de zile lucrătoare;
- amendă de la 1.500 la 4.500 de lei, pentru o întârziere de peste 30 de zile lucrătoare.
Dacă bilanțurile nu sunt depuse deloc, sancțiunea este o amendă de la 2.000 la 5.000 de lei.
Important! Trebuie amintit că prin Legea 296/2023 s-a eliminat, pentru toate amenzile contabile, facilitatea plății la jumătate din minim în termen de 15 zile.