Majoritatea noutăților din 2024 din reglementările contabile au o legătură directă cu situațiile financiare anuale pe care trebuie să le depună la autorități companiile și ONG-urile. Totuși, există și alte aspecte de amintit - cum ar fi introducerea unor raportări noi care însoțesc situațiile financiare anuale. Iată ce este de reținut.
1. Situațiile financiare anuale și raportările contabile anuale au termene fixe de depunere și alte schimbări. După ani de zile în care au planat incertitudini asupra termenelor corecte pentru transmiterea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale, autoritățile au stabilit termene fixe. De asemenea, au apărut și reguli pentru situațiile în care acele termene pică în zile nelucrătoare. În plus, s-a mai stabilit că, din 2026, bilanțurile anuale
se depun exclusiv electronic și că
balanța de verificare trebuie întocmită lunar, dar mai avem unele
noutăți și la semnarea bilanțurilor.
2. Bilanțurile anuale și impozitele pe afaceri. În primul rând, începând din anul 2024,
firmele care vor să aplice impozitul micro trebuie să îndeplinească o condiție suplimentară - aceea de a depune la termenul legal situațiile financiare anuale, acolo unde este cazul. În al doilea rând, s-a stabilit
modalitatea de contabilizare, de către marile firme, a impozitului minim pe cifra de afaceri și a impozitului suplimentar pentru activităţile din sectoarele petrol şi gaze naturale, care au fost introduse tot din 2024.
3. Criteriile de mărime ale societăților, schimbate. Criteriile de mărime ale entităților raportoare, stabilite prin reglementările contabile referitoare la situațiile financiare anuale, au fost actualizate de Ministerul Finanțelor. Modificările recente sunt pentru a transpune la noi o directivă europeană.
4. Declarația nefinanciară este înlocuită cu o raportare privind durabilitatea. Reglementările contabile au fost modificate pentru a înlocui, din 2024, declarația nefinanciară cu o raportare privind durabilitatea. Noua raportare vizează, însă, mai multe companii decât viza declarația nefinanciară și face parte, de asemenea, din raportul administratorilor care se depune odată cu situațiile financiare anuale. În plus,
inclusiv legislația auditului a fost modificată recent în contextul apariției raportării privind durabilitatea.
5. O raportare nouă și pentru ONG-uri. O nouă obligație a fost introdusă pentru ONG-urile care primesc, într-o formă sau alta, bani de la bugetul statului, fie datorită companiilor, fie datorită persoanelor fizice. Aceste entități trebuie să depună anual, odată cu situațiile financiare, o declarație prin care să arate sumele primite și sumele utilizate. Declarația amintită a fost depusă pentru prima oară în 2024.
6. Alte noutăți contabile. Printre altele, mai merită să menționăm
o serie de lămuriri și modificări privind reglementările contabile, apărute pe final de 2024, introducerea unui
aviz de însoțire a mărfii special pentru comerțul cash&carry, dar și o decizie relevantă de la Curtea de Justiție a UE privind
activitatea din România a firmelor străine.
Important! Nu uita că, cu puțin timp înainte de intrarea în 2024, s-au stabilit, pe de o parte,
eliminarea plății la jumătate din minim pentru amenzile din Legea contabilității și, pe de altă parte,
majorarea anumitor amenzi din această lege. Măsurile sunt în continuare în vigoare. Totodată, e bine de știut că în 2024
au apărut unele noutăți privind evaziunea care au legătură cu contabilitatea.