Conform CNAS, persoanele asigurate beneficiază de pachetul de bază de servicii medicale, indiferent de categoria de asigurat. Acesta include servicii oferite de medicul de familie și medicul specialist, atât în ambulatoriu, cât și în spital, investigații paraclinice, îngrijiri medicale și paliative la domiciliu, medicamente compensate, dispozitive medicale, servicii de recuperare medicală, medicină fizică și de reabilitare. Totodată, pot beneficia de concedii medicale și indemnizații, conform legislației în vigoare.
Fiecare asigurat are dreptul să își aleagă furnizorii de servicii medicale și casa de asigurări, precum și să își schimbe medicul de familie o dată la șase luni, cu anumite excepții prevăzute în Contractul-cadru.
Cei asigurați au acces la o gamă largă de servicii oferite de medicii specialiști, inclusiv asistență medicală în caz de urgență, consultații pentru afecțiuni acute și cronice, depistarea bolilor cu potențial epidemic, planificare familială, monitorizarea stării de sănătate genito-mamare, îngrijiri paliative, supravegherea sarcinii și a lauziei, dar și servicii diagnostice și terapeutice.
În spitalele publice aflate în contract cu casele de asigurări, tratamentele pentru aceștia sunt gratuite, inclusiv medicamentele, materialele sanitare și investigațiile necesare. Costurile pentru însoțitorii copiilor bolnavi sub trei ani și ai persoanelor cu handicap grav sau accentuat sunt, de asemenea, acoperite. De asemenea, se pot prescrie dispozitive medicale, iar rețetele sunt valabile 30 de zile de la emitere.
În plus, asigurații beneficiază și de tratament stomatologic pentru anumite intervenții, decontate parțial. Consultația stomatologică este gratuită o dată pe an pentru adulți și o dată la șase luni pentru copiii sub 18 ani.
Aceștia pot avea acces și la medicină fizică și reabilitare, consultații de urgență la domiciliu și transport sanitar neasistat pentru pacienții cu afecțiuni severe (ex.: pacienți oncologici, persoane cu demență, tetrapareză, tulburări din spectrul autist).
Pentru a beneficia de aceste servicii, asigurații trebuie să fie înscriși pe lista unui medic de familie și să îl anunțe despre orice schimbare în starea lor de sănătate. Sunt obligați să se prezinte la controalele profilactice și periodice și să informeze medicul de familie și casa de asigurări în termen de 15 zile cu privire la orice modificare a datelor personale sau a statutului de asigurat.
Comentarii articol (0)