- Există incertitudini privind emiterea facturilor și aplicarea TVA între data depășirii plafonului de scutire și data atribuirii codului de taxă.
- CCF recomandă clarificarea termenului „regimul de taxare”, pentru a evita interpretările greșite.
- Sunt necesare modificări la dispozițiile tranzitorii prinse în proiectul de OUG.
Din moment ce se dorește aplicarea sa de la 1 aprilie, asta înseamnă că actul urmează să fie adoptat și oficializat cel târziu în cursul săptămânii viitoare. De aici și urgența cu care CCF a analizat prevederile propuse și a semnalat MF problemele identificate.
Iată, în esență, punctele nevralgice identificate de fiscaliști:
1. Despre aplicarea regimului de taxare fix din ziua depășirii plafonului de scutire:
„Una dintre cele mai problematice prevederi este cea de la art. 310 alin. (6). Aici se prevede că la data depășirii plafonului național de 395.000 lei persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA și aplică regimul de taxare începând cu data depășirii plafonului. (...)
De asemenea, înțelegem că înregistrarea în scopuri de TVA va fi una retroactivă, respectiv care produce efecte de la data depășirii plafonului. Astfel, deoarece nu vedem vreo modalitate practică realistă de a atribui și comunica contribuabilului codul de TVA exact în ziua depășirii plafonului, rezultă că va exista o perioadă de timp, nespecificată de lege, până la data atribuirii efective a codului de TVA, în care se aplică regimul de taxare (în opinia noastră, ar fi mai corect regimul normal de TVA, întrucât nu toate operațiunile sunt taxabile), dar fără ca operatorul economic să dețină cod de TVA. (...)
Astfel că rămâne neclară problema perioadei de la data depășirii plafonului și până la data la care codul de TVA este efectiv atribuit și comunicat contribuabilului, respectiv cum se vor emite facturile pentru care trebuie aplicat regimul de taxare. Trebuie luat în considerare faptul că, cel puțin la această dată, sistemul e-Factura nu permite persoanelor care nu au cod de TVA să emită facturi cu TVA. (...)
Referitor la data depășirii plafonului, înțelegem că din această dată se aplică regimul de taxare (regimul normal de TVA, mai corect). Din perspectivă practică, apare următoarea situație de fapt - în cursul zilei în care s-a depășit plafonul operatorul economic poate realiza operațiuni sub plafonul de 395.000 lei și ulterior să depășească acest plafon cu alte tranzacții. În mod normal, pentru a nu retroactiva aplicarea legii, pentru operațiunile realizate până în plafon, în ziua depășirii acestuia, considerăm că ar trebui aplicată scutirea și să se aplice regimul normal de TVA numai tranzacției prin care se depășește plafonul, precum și celor ulterioare. (...)
Cu toate acestea, recomandăm reanalizarea prevederilor referitoare la data depășirii plafonului, întrucât vor exista reale dificultăți practice pentru unele sectoare de activitate de a determina exact data la care plafonul de scutire a fost depășit, dar și dificultăți la fel de reale de a schimba pe loc sistemul de facturare sau de emitere a bonurilor fiscale prin casele de marcat.”
2. Despre folosirea sintagmei „regimul de taxare”:
„Propunem ca în tot cuprinsul actului normativ să se înlocuiască «regimul de taxare» cu «regimul normal de TVA», pentru a nu da naștere la interpretări contrare celor prevăzute de lege. Întrucât regimul normal de TVA este o noțiune uzitată, dar nedefinită de Codul fiscal, propunem adăugarea, la capitolul de definiții, a următoarei prevederi: «Regimul normal de TVA constă în aplicarea prevederilor din prezentul titlu (titlul VII din Cod, cel referitor la TVA - n. red.), cu excepția situațiilor în care se aplică regimurile speciale de TVA prevăzute de art. 310 - 315^4.”
3. Despre dispozițiile tranzitorii:
Cea privind depășirea plafonului de scutire în martie 2025: „Dacă un operator economic ar depăși, de exemplu, pe 15 martie 2025 plafonul de 395.000 lei, când nu erau în vigoare prevederile referitoare la înregistrarea în data depășirii plafonului, se ridică întrebarea datei la care acest operator ar trebui să constate și să solicite înregistrarea în scopuri de TVA. La art. 316 lit. b) și (1^1) lit. b), care vor fi în vigoare după 1 aprilie 2025, regăsim doar prevederi referitoare la atribuirea codului de TVA, chiar și retroactiv, exact în ziua depășirii plafonului.
Dar în luna martie 2025 nu se pot aplica prevederile care intră în vigoare după 1 aprilie 2025. Deci, considerăm că este necesară o dispoziție tranzitorie și pentru această situație, care să permită solicitarea înregistrării potrivit prevederilor valabile până la 1 aprilie 2025, respectiv pe data de 10 a lunii următoare celei în care plafonul a fost depășit, cu înregistrare de la data de 1 a lunii următoare și aplicarea scutirii până la atribuirea codului de TVA, întrucât în aceste situații evenimentul s-a produs sub imperiul vechii legi și, astfel, dispozițiile acesteia pot ultraactiva.”
Cea privind depășirea plafonului de scutire înainte de martie 2025: „Prevederile referitoare la înregistrare, aplicabile după 1 aprilie 2025, presupun înregistrări retroactive din data depășirii plafonului. Or, dacă un operator economic a depășit plafonul de 300.000 lei oricând înainte de 1 aprilie (de exemplu, 2022, 2023, 2024 sau începutul anului 2025), nu putem înțelege cum s-ar putea aplica prevederile referitoare la înregistrare aplicabile după 1 aprilie 2025, întrucât noul mecanism presupune înregistrări retroactive la o dată situată mult înainte de intrarea în vigoare a legii noi, înainte de 1 aprilie 2025.
Or, acest fapt ar constitui o aplicare evident retroactivă a legii. Astfel, vă propunem modificarea acestei dispoziții tranzitorii în sensul ca pentru aceste situații să se aplice prevederile legale în vigoare la data la care au avut loc aceste depășiri de plafon, dacă depășirea este constatată, după intrarea în vigoare a legii noi, fie de către contribuabil, fie de către organul fiscal.”
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de OUG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial. Din moment ce se dorește aplicarea de la 1 aprilie 2025, aceste acțiuni trebuie bifate până la finele lunii martie. Modificările la regim trebuiau aplicate de la 1 ianuarie 2025, dar România transpune cu întârziere regulile europene.
Comentarii articol (0)