Prima mentiune care trebuie facuta in legatura cu acest domeniu este aceea ca trebuie evitata confuzia intre persoanele care desfasoara o profesie liberala, din cele enumerate strict de lege (medici, avocati, notari, arhitecti, auditori financiari, consultanti fiscali, experti contabili, contabili autorizati, consultanti de plasament in valori mobiliare etc.), pe de o parte si persoanele fizice care presteaza activitati in mod independent, pe de alta parte.
1. Dispozitii generale
2. Legislatie
3. Conditii ce trebuie indeplinite de catre persoanele fizice care doresc sa exercite activitati in mod independent
4. Competente materiale ale institutiilor abilitate sa elibereze autorizatii pentru desfasurarea activitatilor in mod independent
5. Documente necesare
6. Tarife si procedura efectiva de autorizare
7. Procedura de inregistare la Registrul comertului
8. Alte institutii implicate in autorizarea procedurii
9. Activitati care pot fi desfasurate in mod independent
10. Drepturi si obligatii ale persoanelor fizice autorizate
11. Continutul si limitele autorizatiei
12. Prevederi speciale pentru persoanele care provin din statele membre ale Uniunii Europene sau desfasoara activitati independente in Spatiul Economic European
13. Anularea autorizatiei
14. Litigii si contraventii
15. Inregistrarea fiscala a persoanelor fizice autorizate
16. Prevederi speciale pentru persoanele ale caror activitati independente sunt supuse impozitarii conform normelor pe venit
1. Dispozitii generale
Prima mentiune care trebuie facuta in legatura cu acest domeniu este aceea ca trebuie evitata confuzia intre persoanele care desfasoara o profesie liberala, din cele enumerate strict de lege (medici, avocati, notari, arhitecti, auditori financiari, consultanti fiscali, experti contabili, contabili autorizati, consultanti de plasament in valori mobiliare etc.), pe de o parte si persoanele fizice care presteaza activitati in mod independent, pe de alta parte. Prima categorie de persoane se supun reglemetarilor proprii existente pentru respectiva profesie (autorizari speciale, documente doveditoare, tarife de inscriere in profesie etc.) Obiectul prezentului studiu il face insa cea de-a doua categorie de persoane fizice, cele care au o calificare sau pricepere intr-un anumit domeniu si ar dori sa obtina venituri prin desfasurarea acelor activitati, fara a fi dependente de un loc de munca si de un angajator.
Tot in acest studiu se pot regasi si informatii necesare autorizarii activitatilor independente desfasurate de asociatii familiale, intrucat li se aplica aceleasi reguli ca cele aferente persoanelor fizice. In fond, asociatiile familiale sunt constituite din persoane fizice care doresc sa desfasoare activitati independente, doar ca nu in mod individual, ci impreuna cu membrii de familie.
Asociatiile familiale nu au personalitate juridica. Ele sunt reprezentate in relatiile cu tertii de persoana din initiativa careia s-au infiintat sau de persoana imputernicita de aceasta, in baza unei procuri autentificate.
Sunt considerati membrii unei familii in acest sens sotul, sotia si copiii acestora care au implinit varsta de 16 ani, la data autorizarii asociatiei familiale, precum si rudele acestora pana la gradul al patrulea inclusiv. In cazul desfasurarii activitatii in contextul “dreptului de stabilire”, asociatia familiala se constituie din membrii de familie care au domiciliul sau resedinta in Romania. In sensul legii, “dreptul de stabilire” apartine persoanelor fizice, cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, care au domiciliul ori resedinta in Romania si reprezinta dreptul de a avea acces si de a desfasura activitati economice in mod independent sau de a constitui asociatii familiale pe teritoriul Romaniei in aceleasi conditii ca si cetatenii romani.
2. Legislatie
Legea cadru care reglementeaza acest domeniu este Legea nr. 300 din 28/06/2004, privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent. A fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 576 din 29/06/2004. Principala functie a acestei legi a fost aceea de a abroga pe de o parte Legea nr.507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice, iar pe de alta parte de a abroga Hotararea de Guvern nr. 58/2003, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice.
Legea a fost promulgata prin Decretul nr. 520/2004, iar normele sale metodologice de aplicare au fost aprobate prin Hotararea de Guvern 1766/2004.
Pana in prezent, legea a suferit doua modificari. Prima a survenit prin intermediul Legii 378 din 13/12/2005. Astfel, s-a stabilit noul cadrul legal al activitatilor ce pot fi prestate in mod independent, abrogandu-se prevederea conform careia aceste activitati ar fi cele din anexa nr. 3 la Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 701 din 17 decembrie 2003.
O a doua modificare a survenit prin Ordonanta de Urgenta nr. 40 din 31/05/2006, avand in vedere situatia epidemiologica deosebita cu care s-a confruntat Romania. S-a avut astfel in vedere faptul ca desfasurarea activitatilor comerciale cu animale vii si produse de origine animala prezinta pericol pentru sanatatea animalelor si sanatatea publica, datorita aparitiei focarelor de gripa aviara, pesta porcina clasica etc. In noua situatie de criza creata, s-au modificat reglementarile privind autorizatiile sanitar-veterinare pentru comertul cu ridicata al animalelor vii, comertul cu ridicata al carnii si produselor din carne, precum si pentru comertul cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si produselor comestibile. In privinta autorizatiilor eliberate pana la data intrarii in vigoare a respectivei ordonante de urgenta, se mentioneaza ca ele isi mentin valabilitatea numai in conditiile in care, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei, obtin autorizatia prevazuta de noul act normativ.
3. Conditii ce trebuie indeplinite de catre persoanele fizice care doresc sa exercite activitati in mod independent
Pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii, pot desfasura activitati economice in mod independent sau pot constitui asociatii familiale:
a) cetatenii romani;
b) cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, si anume: Franta, Anglia, Germania, Danemarca, Suedia, Belgia, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Olanda, Irlanda, Finlanda, Austria, Luxemburg, Polonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Estonia, Cehia, Slovacia, Malta, Cipru si Slovenia;
c) cetatenii statelor apartinand Spatiului Economic European, si anume: Norvegia, Liechtenstein si Islanda.
Pot desfasura activitati economice in mod independent sau in cadrul asociatiilor familiale persoanele fizice care indeplinesc, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
a) au implinit varsta de 18 ani, in cazul persoanelor fizice ce solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati economice in mod independent si a persoanelor fizice care au initiativa constituirii asociatiei familiale, respectiv varsta de 16 ani, in cazul membrilor asociatiei familiale;
b) starea sanatatii le permite desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia;
c) au calificarea - pregatire profesionala sau, dupa caz, experienta profesionala -, necesara pentru a desfasura activitatea economica pentru care se solicita autorizatia;
d) nu au fost condamnate penal prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva pentru savarsirea de fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal;
e) indeplinesc conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor si cerintele reglementarilor specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata.
4. Competente materiale ale institutiilor abilitate sa elibereze autorizatii pentru desfasurarea activitatilor in mod independent
Conform Legii 300/2004, autorizatia pentru desfasurarea de catre persoane fizice a unor activitati economice in mod independent, precum si pentru infiintarea si functionarea de asociatii familiale, se elibereaza, la cerere, de catre Primarie, prin Directiile sale de Taxe si Impozite. Competenta materiala apartine primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta solicitantul.
Pentru persoanele cetateni ai unui stat membru UE sau apartinand Spatiului Economic European, exista 2 situatii:
a) cea in care acestia au domiciliul sau resedinta in Romania – in acest caz activitatea lor se desfasoara in ceea ce legea-cadru numeste “contextul dreptului de stabilire”. Au dreptul de a avea acces si de a desfasura activitati economice in mod independent sau de a constitui asociatii familiale pe teritoriul Romaniei in aceleasi conditii ca si cetatenii romani. Astfel ca si pentru acestia competenta de a elibera autorizatii de functionare apartine primariei comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala solicitantii isi au domiciliul sau resedinta;
b) cea in care acestia sunt stabiliti in unul din respectivele state si nu au domiciliul sau resedinta in Romania – in acest caz activitatea lor se desfasoara in ceea ce legea cadru numeste “contextul prestarii de servicii”. Pentru aceste persoane, competenta de a elibera autorizatii de functionare apartine primariei comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala solicitantii vor presta activitatile respective.
#PAGEBREAK#
5. Documente necesare
In vederea emiterii autorizatiei pentru desfasurarea de activitati economice in mod independent sau in cadrul unei asociatii familiale, trebuie sa se asigure la primaria competenta o documentatie care va cuprinde:
a) cerere-tip de autorizare, adresata primarului competent (vezi model anexat - 01); in cazul asociatiei familiale, se mai completeaza o anexa, care trebuie sa contina semnaturile tuturor membrilor asociatiei; (vezi model anexat - 02)
b) cererea de verificare disponibilitate si rezervare a denumirii dorite, adresata oficiului registrului comertului; (vezi model anexat - 03)
c) certificatul de cazier fiscal al persoanei solicitante, respectiv al fiecarui membru al asociatiei familiale, in original; (vezi cererea-tip pentru eliberare cazier anexata - 04) Cetatenii straini neinregistrati fiscal in Romania au obligatia sa prezinte o declaratie pe propria raspundere autentificata, din care sa rezulte ca nu au datorii fiscale si ca nu au savarsit fapte de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal, sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala;
d) copii de pe actele de identitate (BI, CI, pasaport);
e) in cazul desfasurarii activitatii in contextul dreptului de stabilire - actele din care sa rezulte domiciliul sau resedinta (domiciliul se dovedeste cu copia contractului de vanzare-cumparare a locuintei, sau cu copia oricarui alt act doveditor – certificat de mostenitor, act de donatie etc; resedinta se dovedeste cu un contract de inchiriere inregistrat la Administratia Financiara (modelul-tip de contract se poate obtine de la orice administratie financiara, vezi si model anexat - 05) sau cu un contract de comodat autentificat de avocat sau notar (vezi model anexat - 06), plus copie dupa actul de spatiu al proprietarului;
f) actul de detinere a spatiului, pentru activitatile care se desfasoara la punct fix;
g) in cazul activitatilor care se desfasoara in apartament de bloc se depune acordul Asociatiei de locatari/proprietari (pe anul in curs), insotit de tabel nominal cu locatarii direct afectati (sus, jos, stanga, dreapta), care sa cuprinda seria si nr. actului de identitate si semnaturile (pe anul in curs) (vezi model anexat - 07);
h) certificatul medical pentru persoana fizica, respectiv pentru fiecare membru al asociatiei familiale, prin care se atesta ca starea sanatatii le permite desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia, eliberat de medicul de familie sau de o unitate sanitara. In cazul cetatenilor din statele membre ale Uniunii Europene si din Spatiul Economic European, pentru completarea dosarului in vederea emiterii autorizatiei, acestia pot depune certificatul medical obtinut in tara de origine, in copie tradusa si legalizata;
i) declaratia-tip pe propria raspundere ca indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor, reglementarile specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata (vezi model anexat - 08);
j) declaratie tip pe propria raspundere ca nu a fost condamnat penal si ca nu a fost cercetat pentru savarsirea de fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina finaciar-fiscala de natura celor care se inscriu in codul fiscal; (vezi model anexat - 09)
k) in cazul meseriilor traditionale si artizanale – declaratie-tip de notorietate cu privire la abilitatea de a desfasura activitatea pentru care se solicita autorizarea; este eliberata gratuit de catre primar (vezi model anexat - 10);
l) anexa privitoare la vectorul fiscal (se bifeaza optiunile privitoare la TVA si alte contributii) (vezi model anexat - 11);
m) copii de pe documentele care dovedesc pregatirea profesionala sau, dupa caz, experienta profesionala, pentru desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizarea.
n) autorizatie sanitara veterinara emisa de directia sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru comertul cu ridicata al animalelor vii, comertul cu ridicata al carnii si produselor din carne, precum si pentru comertul cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si produselor comestibile;
o) dovada de achitare a taxelor.
In cazul in care pentru practicarea unor activitati economice, ocupatii sau meserii sunt prevazute, prin acte normative, cerinte de pregatire profesionala si/sau de atestare specifice, persoana fizica sau, dupa caz, reprezentantul asociatiei familiale trebuie sa depuna dovada indeplinirii cerintelor respective.
In cazul in care activitatea economica pentru care se solicita autorizarea nu necesita calificare, persoana fizica nu va prezenta dovada pregatirii sau experientei profesionale.
Calificarea dobandita in Romania, poate fi dovedita cu urmatoarele documente, dupa caz:
a) diploma, certificatul sau adeverinta prin care se dovedeste absolvirea unei institutii de invatamant preuniversitar sau universitar;
b) certificatul de absolvire a unei forme de pregatire profesionala, organizata in conditiile legii in vigoare la data eliberarii acestuia;
c) certificatul de competenta profesionala, eliberat de institutiile abilitate conform legislatiei in vigoare;
d) cartea de mestesugar, obtinuta in conditiile prevazute de actele normative in vigoare la data eliberarii acesteia;
e) carnetul de munca al solicitantului, din care sa reiasa ca acesta a fost incadrat in munca pe o durata de minimum 2 ani in activitatea, meseria sau ocupatia pentru care se solicita autorizarea;
f) declaratie de notorietate cu privire la abilitatea de a desfasura activitatea pentru care se solicita autorizarea, eliberata de primarul localitatii respective in mod gratuit in cazul meseriilor traditionale artizanale;
g) autorizatia eliberata in conditiile Decretului-lege nr. 54/1990 sau ale Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice, cu modificarile ulterioare;
h) alte dovezi care sa ateste experienta profesionala. (de exemplu o adeverinta de la locul de munca, in care sa se arate functia detinuta de respectiva persoana - vezi model anexat - 12. Daca experienta de la ultimul loc de munca este sub 2 ani, se vor aduce adeverinte de la fostele locuri de munca, pentru a acoperi intreaga perioada).
Profesiile si ocupatiile care fac obiectul legilor speciale si care se regasesc in nomenclatorul activitatilor din economia nationala vor fi dovedite prin acte emise de autoritatile competente. (vezi fisier anexat - 13)
Daca doreste, persoana poate imputernici pe altcineva pentru depunerea dosarului in vederea autorizarii. Delegatul trebuie sa fie ori avocat (si in acest caz va depune imputernicirea avocatiala speciala prevazuta de lege), ori sa prezinte o delegatie in original, autentificata la notar. (pentru model de delegatie, vezi fisier anexat - 14)
6. Tarife si procedura efectiva de autorizare
Toata operatiunea de obtinere a autorizatiei de desfasurare a activitatilor in mod independent se desfasoara la primaria aferenta domiciliului respectivei persoane fizice. Nu vor fi solicitate de la inceput toate documentele prezentate anterior, procedura desfasuradu-se in mai multe etape.
In prima faza, persoana fizica va merge la primarie (directia Impozite si Taxe), unde, in urma exprimarii dorintei de a autoriza desfasurarea unei activitati, va primi o nota de calcul in baza careia va avea de achitat (de obicei la casieria de la sediul efectiv al primariei) taxele pentru serviciile ce urmeaza a fi prestate de catre Registrul Comertului (in prezent, taxele sunt de 12,5 RON pentru verificare denumire si rezervare, respectiv 47,5 RON pentru inregistrarea viitoarei autorizatii la Registrul Comertului si obtinerea codului unic de inregistrare).
Odata platite aceste taxe, trebuie depuse la primarie (directia Impozite si Taxe) urmatoarele documente:
- doua copii dupa actul de identitate;
- doua copii dupa nota de calcul eliberata de primarie;
- doua copii dupa chitantele doveditoare ale platii;
- cererea de disponibilitate nume completata in doua exemplare.
Prin acest ultim document mentionat se cere Registrului Comertului sa verifice daca numele ales de persoana fizica pentru viitoarea sa forma de desfasurare a activitatii in mod independent nu este deja luat de alta persoana). Pe cerere se completeaza 3 nume diferite, in ordinea preferintelor (de obicei sunt nume+prenume, apoi prenume+nume, apoi nume+prenume tata+nume etc). Daca primul nume ales este deja rezervat, Oficiul Registrului Comertului va trece la al doilea si asa mai departe. Odata depus acest prim set de acte, persoana fizica va trebui sa revina peste circa doua saptamani la primarie pentru a-si ridica documentul prin care si-a rezervat denumirea si pentru a depune urmatorul set de acte din cele necesare. Rezervarea denumirii este valabila trei luni de la data emiterii sale (adica este pierduta daca nu se continua procedura pentru obtinerea autorizatiei).
Intre timp (in cele doua saptamani mentionate anterior) comerciantul poate merge la Directia Generala a Finantelor Publice de care apartine localitatea unde isi are domiciliul sau resedinta, pentru a-si depune cererea pentru obtinerea certificatului de cazier fiscal. Acesta poate fi obtinut in regim normal (10 zile lucratoare) sau in regim de urgenta (maxim 2 zile lucratoare) Taxele aferente celor doua tipuri de operatiuni sunt in prezent de 5 RON (regim normal) si 100 RON (cu urgenta) si se achita la trezoreriile aferente domiciliului persoanei fizice. Conform Legii 91 din 10.04.2007, informatiile din cazierul fiscal pot fi transmise electronic contra unei taxe de 5 RON.
Pentru Bucuresti, trezoreriile de sector sunt la urmatoarele adrese:
• Trezoreria sector 1 – Str. Dimitrie Gerota nr.13, sect. 2
• Trezoreria sector 2 – Bd Ferdinand nr. 89, sect. 2
• Trezoreria sector 3 – Str. Ciresului nr. 6, sect. 2
• Trezoreria sector 4 – Str. Pieptanari nr. 31, sect. 4
• Trezoreria sector 5 – Bd. Natiunilor Unite nr. 6-8, sect. 5
• Trezoreria sector 6 – Calea Giulesti nr. 3, sect. 6.
Pentru obtinerea cazierului se depun:
- cererea-tip in original, semnata de persoana solicitanta
- chitanta in original a taxei platite la trezorerie
- copie dupa actul de identitate
Daca doreste, persoana poate imputernici pe altcineva pentru obtinerea cazierului fiscal. Delegatul trebuie sa fie ori avocat (si in acest caz va depune imputernicirea avocatiala speciala prevazuta de lege), ori sa prezinte o delegatie in original, autentificata la notar. (pentru model de delegatie, vezi fisier anexat - 15)
Urmatoarea etapa in procedura obtinerii autorizarii este depunerea la primarie a cererii-tip de autorizare, a certificatului de cazier fiscal obtinut intre timp si a tutuor celorlalte documente necesare autorizarii. De asemenea, va mai trebui depusa inca o copie dupa actul de identitate (primele au fost trimise la Registrul Comertului, aceasta va ramane la Primarie)
Primaria are obligatia ca in termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de autorizare sau, dupa caz, de completare a autorizatiei, sa elibereze autorizatia si copia certificata a acesteia.
In cazul in care primaria nu valideaza dosarul, se va proceda astfel:
a) oficiile registrului comertului de pe langa tribunale vor vira integral primariilor contravaloarea taxelor de inregistrare pentru a fi restituite solicitantilor;
b) primariile vor restitui taxa de autorizare din care vor deduce cheltuielile efectuate in vederea emiterii autorizatiei.
Cand autorizatia originala este eliberata, persoana fizica interesata o poate ridica de la Primarie, dupa ce achita o taxa de 57 RON la casieria primariei (directia Impozite si Taxe) si depune la dosar o copie dupa chitanta. Peste alte 10 zile lucratoare comerciantul poate merge la primarie din nou pentru a ridica si certificatul de inregistrare la Registrul Comertului, cu acest din urma document procedura de autorizare fiind incheiata.
#PAGEBREAK#
7. Procedura de inregistare la Registrul comertului
In termen de maximum 3 zile de la eliberarea autorizatiei in copie certificata, Primaria competenta are obligatia de a o depune la oficiul registrului comertului aferent, in vederea obtinerii in baza acesteia a certificatului de inregistrare.
In cazul in care transmiterea autorizatiei catre Registrul Comertului se face prin posta, taxele postale aferente sunt suportate din taxa de eliberare a autorizatiei.
Inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati in mod independent face exceptie de la dispozitiile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, nu va fi nevoie de existenta unei incheieri a judecatorului delegat sau, dupa caz, a unei hotarari judecatoresti definitive, inregistrarea in registrul comertului a comerciantilor persoane fizice si asociatii familiale facandu-se numai pe baza autorizatiei emise de primari.
In termen de 7 zile lucratoare de la primirea documentelor transmise de primarie, oficiul registrului comertului va emite si va transmite catre primarie certificatul de inregistrare, acesta eliberandu-se persoanei fizice autorizate, in original.
8. Alte institutii implicate in autorizarea procedurii
Rolul principal in desfasurarea procedurii de autorizare a desfasurarii de activitati in mod independent il joaca, asa cum am aratat, primariile competente, in principal cele de la locul unde domiciliaza comerciantul. La primarie (in unele cazuri nu la sediile primariilor propriu-zise, ci la Directiile de Taxe si Impozite locale) se depun actele, se constituie dosarul, se platesc taxele (de obicei taxele sunt platite la sediul propriu-zis). De la Primarie se ridica apoi Autorizatia de functionare emisa de primar.
In afara de primarii, comerciantul persoana fizica mai interactioneaza cu cateva institutii pentru definitivarea procedurii de autorizare. Astfel, desi legea-cadru arata ca este obligatia primariei de a obtine cazierul fiscal al comerciantului, in practica acesta il obtine singur, de la Directia Generala a Finantelor Publice. Plata taxei de obtinere a cazierului o face contribuabilul la Trezoreria aferenta domiciliului sau.
Tot la dosar comerciantul va trebui sa aduca o adeverinta medicala de la medicul de familie sau de la orice unitate sanitara, atestand astfel ca este apt pentru desfasurarea acelor activitati pentru care solicita autorizarea de practicare independenta. Este important ca adeverinta medicala sa fie obtinuta in acelasi an in care se doreste autorizarea persoanei fizice sau a asociatiei familiale; pot aparea probleme daca, de exemplu, adeverinta este din decembrie anul trecut, iar depunerea dosarului se face in ianuarie, intrucat functionarii de la primarie pot invoca faptul ca dovada trebuie facuta cu documente pe anul in curs.
Pentru atestarea eventualului contract de comodat pe care va dori sa il depuna la dosar persoana fizica, aceasta va trebui sa il autentifice il prealabil la un cabinet de avocat sau notarial. Desi pentru un astfel de contract procedura autentificarii nu este obligatorie, comerciantul poate intampina dificultati la primarie in lipsa unei forme oficiale.
O alta institutie implicata in autorizarea persoanei fizice este si Oficiul Registrului Comertului; este adevarat, comerciantul nu interactioneaza direct cu aceasta, asa cum se intampla in cazul inregistrarii unei societati comerciale. Primaria este institutia de legatura intre comerciant si Registrul Comertului, ea fiind cea care se ocupa de trimiterea cererii de verificare disponibilitate si de rezervare denumire. Ulterior, dupa emiterea autorizatiei, Primaria este cea care va obtine Certificatul de Inregistrare al respectivei persoane fizice autorizate sau al asociatiei familiale de la Registrul Comertului si il va inmana comerciantului.
Data comunicarii certificatului de inregistrare catre comerciant va fi transmisa apoi de catre primarii organelor fiscale competente din structura teritoriala a Ministerului Finantelor Publice, pentru evidenta fiscala. Transmiterea se face in scris, nominal, in intervalul cuprins intre prima si a cincea zi a fiecarei luni, pentru luna anterioara.
Primariile au de asemenea obligatia sa notifice institutiilor abilitate cu supravegherea respectarii de catre comercianti a legislatiei specifice in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 573/2002 pentru aprobarea procedurilor de autorizare a functionarii comerciantilor, despre eliberarea autorizatiei si a certificatului de inregistrare.
9. Activitati care pot fi desfasurate in mod independent
Persoanele fizice si asociatiile familiale pot fi autorizate sa desfasoare activitati economice in toate domeniile, meseriile si ocupatiile, cu exceptia celor reglementate prin legi speciale.
Conform modificarii aduse legii-cadru prin Legea nr. 378/2005, activitatile economice care pot fi desfasurate in mod independent sunt cele prevazute in cadrul Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr.656/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.301 din 5 noiembrie 1997, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 601/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.908 din 13 decembrie 2002, si a caror desfasurare de catre persoane fizice autorizate sau asociatii familiale nu necesita autorizare in baza unei legi speciale.
Pentru nomenclatorul complet al activitatilor ce pot desfasurate in mod independent, a se vedea fisierul anexat - 16.
10. Drepturi si obligatii ale persoanelor fizice autorizate
Persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent, precum si persoanele fizice care sunt membri ai asociatiilor familiale au, in sensul Legii 300/2004, calitatea de angajat propriu.
Calitatea de angajat propriu se refera la dreptul de a fi asigurat in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, al asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj, in conditiile prevazute de legile care reglementeaza aceste domenii. In acelasi context se poate vorbi si de obligatia persoanelor fizice autorizate, respectiv a membrilor asociatiilor familiale, de a se asigura prin sistemul de pensii si sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatiile familiale autorizate in conditiile acestei legi nu pot angaja persoane cu contract individual de munca pentru desfasurarea activitatilor pentru care s-a obtinut autorizatia; in interpretarea legii, aceasta inseamna ca persoana fizica autorizata pentru a desfasura activitati in mod independent si asociatia familiala pot angaja numai personal pentru ocupatiile prevazute in Clasificarea ocupatiilor din Romania care nu fac parte din ocupatia/activitatea pentru care s-a obtinut autorizatia. De exemplu un comerciant poate angaja contabil, jurist, secretara etc., dar nu vanzator.
Persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatia familiala sunt obligate sa obtina autorizatia si certificatul de inregistrare eliberate in conditiile legii-cadru.
O persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau o asociatie familiala are dreptul de a detine o singura autorizatie.
Pentru desfasurarea altei activitati care nu este prevazuta in autorizatie este necesara si obligatorie completarea autorizatiei.
Activitatile de formare profesionala prin ucenicie la locul de munca pot fi realizate, in conditiile stabilite de dispozitiile legale in vigoare, fara a fi necesar ca aceste activitati sa fie prevazute in autorizatie.
Persoanele fizice independente si asociatiile familiale care s-au infiintat in baza Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice sau care si-au preschimbat autorizatia emisa in baza Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei initiative nu au obligatia de preschimbare a autorizatiei.
Printre obligatiile persoanelor fizice autorizate se numara si aceea de tinere a contabilitatii in partida simpla, de procurare si completare a tuturor documentelor fiscale necesare profesiei respective (stampila, chitantier, facturier, registru jurnal de incasari si plati, registru inventar, fise de magazie etc.). Pentru prezentarea detaliata a fiecarui document in parte, a se vedea Ordinul 1040 din 8 iulie 2004 al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (vezi fisier anexat - 17).
#PAGEBREAK#
11. Continutul si limitele autorizatiei
Autorizatiile emise de primarii pentru persoanele fizice care desfasoara o activitate in mod independentva cuprind in mod obligatoriu:
a) datele de identificare a emitentului autorizatiei;
b) datele de identificare a persoanei fizice care va desfasura activitati economice in mod independent sau a persoanei din initiativa careia se infiinteaza asociatia familiala si a membrilor acesteia;
c) activitatea principala si, dupa caz, activitatile secundare pentru care se elibereaza autorizatia, codificate conform Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 601/2002, clasa de 4 cifre;
d) locul de desfasurare a activitatii principale si, dupa caz, a activitatilor secundare;
e) data eliberarii autorizatiei si numarul de inregistrare al acesteia.
La finele fiecarui an, persoana fizica autorizata trebuie sa mearga la Primaria care i-a eliberat autorizatia, pentru vizare, altfel autorizatia nu este considerata valabila.
12. Prevederi speciale pentru persoanele care provin din statele membre ale Uniunii Europene sau desfasoara activitati independente in Spatiul Economic European
Persoanele fizice, cetateni romani sau cetateni straini, care provin din statele membre ale Uniunii Europene si din statele apartinand Spatiului Economic European, pot desfasura activitati economice pe teritoriul Romaniei, in mod independent, sau pot constitui asociatii familiale in conditiile prevazute de Legea-cadru 300/2004.
Aceste persoane fizice, care au dobandit calificarea in strainatate trebuie sa depuna pentru obtinerea autorizatiei, dupa caz:
a) atestatul de recunoastere si/sau echivalare eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor (care tine loc de diploma, certificatul sau adeverinta prin care se dovedeste absolvirea unei institutii de invatamant preuniversitar sau universitar de catre cei care au dobandit respectiva calificare in Romania);
b) atestatul de recunoastere a calificarii dobandite in strainatate, in afara sistemului de invatamant, eliberat de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, in conditiile stabilite prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 701/2003 pentru desemnarea institutiei care sa recunoasca automat documentele care dovedesc calificarea dobandita in strainatate, in afara sistemului de invatamant, de cetateni romani sau cetateni ai statelor membre ale Uniunii Europene si ai statelor apartinand Spatiului Economic European.
In cazul persoanelor fizice, cetateni romani sau cetateni straini, care provin din statele membre ale Uniunii Europene si din statele apartinand Spatiului Economic European, care exercita in mod legal o activitate economica ce face obiectul legii 300/2004 intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in care sunt stabilite, si care solicita desfasurarea activitatii respective in Romania in contextul prestarii de servicii, autorizatia prevazuta de aceasta lege va fi eliberata de primarii, prin exceptie, doar in baza cererii si a documentului care atesta ca solicitantul desfasoara in statul de provenienta in mod legal activitatea pentru care solicita autorizarea.
Actul prevazut mai sus va fi tradus si legalizat in limba romana si depus la primaria in a carei raza teritoriala prestatorul isi desfasoara activitatea pentru care este autorizat.
Autoritatea competenta sa elibereze documentele care atesta experienta profesionala dobandita in Romania, pentru persoanele care doresc sa desfasoare in statele membre ale Uniunii Europene si in statele apartinand Spatiului Economic European activitati economice care fac obiectul legii 300/2004, se stabileste prin hotarare a Guvernului.
13. Anularea autorizatiei
Anularea autorizatiei se realizeaza in baza cererii de renuntare sau cand una dintre conditiile de autorizare prevazute de legea-cadru nu mai este indeplinita.
Cererea de renuntare la autorizatie se adreseaza in scris autoritatii administratiei publice locale emitente de catre persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau de catre reprezentantul asociatiei familiale si se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii.
Emitentul va transmite lunar la oficiul registrului comertului cazurile de anulare a autorizatiei, prevazute in lege, impreuna cu originalul certificatelor de inregistrare si va comunica aceste cazuri si organelor fiscale competente aflate pe raza teritoriala a autoritatii publice emitente.
Anularea autorizatiei atrage radierea din oficiu din registrul comertului a persoanei fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau a asociatiei familiale.
Persoanelor fizice, cetateni straini, care desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei, autorizate in conformitate cu prevederile Legii 300/2004, li se aplica regimul valutar stabilit prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
Organele de control competente conform dispozitiilor legale in vigoare vor verifica prin sondaj periodic respectarea conditiilor de autorizare de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatiile familiale autorizate in conditiile prezentei legi.
In cazul in care se constata ca una dintre conditiile de autorizare nu este indeplinita, autoritatea care a emis autorizatia va fi notificata in vederea anularii autorizatiei. Anularea autorizatiei in aceasta situatie atrage radierea din registrul comertului fara plata taxelor prevazute de lege.
Persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau asociatia familiala careia i-a fost anulata autorizatia ca urmare a aplicarii unei sanctiuni poate solicita o noua autorizare numai dupa expirarea unui an de la comunicarea masurii de revocare, ramasa definitiva.
Persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau asociatia familiala careia i-a fost anulata a doua oara autorizatia ca urmare a aplicarii unei sanctiuni poate solicita o noua autorizare numai dupa expirarea a 3 ani de la comunicarea ultimei masuri de anulare, ramasa definitiva.
In cazul in care persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau asociatia familiala solicita o noua autorizare fara respectarea termenelor prevazute mai sus, cererea va fi respinsa ca prematura.
14. Litigii si contraventii
Respingerea cererii de autorizare si refuzul inregistrarii in registrul comertului in mod nejustificat, precum si masura anularii autorizatiei pot fi contestate in instanta, in conditiile legii.
Nerespectarea termenului 10 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de autorizare sau, dupa caz, de completare a autorizatiei, in care primaria trebuie sa elibereze autorizatia si copia certificata a acesteia se sanctioneaza cu amenda de 50 RON pentru fiecare zi de intarziere.
Constituie contraventia prevazuta de art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si se sanctioneaza, potrivit legii, inceperea desfasurarii oricarei activitati comerciale inainte de obtinerea autorizatiei si a certificatului de inregistrare, prevazute de prezenta lege.
De asemenea, potrivit dispozitiilor legii, se sanctioneaza nerespectarea legislatiei in vigoare specifice in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor, precum si a reglementarilor specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata si a normelor de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata, pe care persoana fizica autorizata sau asociatia familiala s-a angajat sa le respecte in baza declaratiei pe propria raspundere.
Persoana fizica autorizata sau asociatia familiala este obligata sa detina registrul unic de control, potrivit dispozitiilor legale in vigoare. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac conform prevederilor legale si se consemneaza in registrul unic de control al persoanei fizice autorizate sau asociatiei familiale verificate, de catre fiecare organ de control care a efectuat inspectia.
#PAGEBREAK#
15. Inregistrarea fiscala a persoanelor fizice autorizate
Odata ce contribuabilul a obtinut de la primarie autorizatia de desfasurare a activitatii si certificatul de inregistrare, poate incepe sa desfasoare activitatea pentru care a fost autorizat. De asemenea, el va trebui sa isi declare veniturile estimate pe anul financiar in curs, la Administratia Financiara de care apartine. In acest sens, contribuabilul va completa si va depune in doua exemplare declaratia 221 privind veniturile estimate din activitati independente (dupa ce sunt vizate de organul fiscal, un exemplar se da spre pastrare contribuabilului). Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata.
Declaratia va trebui sa specifice obiectul principal de activitate, locul de desfasurare a activitatii, numarul autorizatiei, venitul brut estimat pentru perioada dintre momentul autorizarii desfasurarii activitatii si sfarsitul anului in curs. Modelul de declaratie 221 se poate lua de la orice Administratie Financiara, sau se poate descarca formularul atasat - 18. Declaratia nu se depune de catre contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se percepe prin retinere la sursa.
In functie de veniturile brute declarate anticipat de contribuabil si de cheltuielile deductibile estimate de acesta, se determina venitul net, ca diferenta a celor doua sume, si se aplica o cota de 16% impozit pe venit. Suma obtinuta se imparte la 4 (cate trimestre are un an) sau la mai putin, in functie de perioada din an cand si-a autorizat contribuabilul activitatea (poate “prinde” numai 3 sau 2 trimestre din anul respectiv, sau poate plati tot impozitul deodata, aferent unui trimestru). Plata impozitului se face cel tarziu pana la data de 15 ale lunilor martie, iunie, septembrie, respectiv decembrie.
Tot la Administratia Financiara, contribuabilul persoana fizica va trebui sa depuna si formularul 070 (Declaratie de inregistrare fiscala/mentiuni), in vederea obtinerii codului de identificare fiscala. Acesta este un numar personal, similar cu Codul Unic de Inregistrare pe care il folosesc societatile comerciale. Se marcheaza pe toate facturile, chitantele sau alte documente fiscale emise de comerciant. Daca pana acum persoanele fizice autorizate foloseau codul numeric personal din actul de identitate, de la 1 ianuarie 2007 acestea au obligatia sa solicite atribuirea codului de identificare fiscala, prin completarea declaratiei sus-mentionate.
Modelul de declaratie 070 se poate lua de la orice Administratie Financiara, sau se poate descarca formularul atasat - 19. Odata cu formularul depus in 2 exemplare originale, contribuabilul va trebui sa depuna si urmatoarele acte:
- o copie dupa actul sau de indentitate;
- o copie dupa actul doveditor al spatiului unde isi va desfasura activitatea (daca nu este identic cu cel care rezulta din actul de identitate);
- o copie dupa autorizatia de desfasurare a activitatii;
- o copie dupa certificatul de inregistrare la Registrul Comertului.
Documentul care atesta codul unic de inregistrare fiscala este un tipizat de culoare verde pentru contribuabilii neplatitori de TVA, respectiv unul albastru pentru platitorii de TVA. Pentru acestia din urma, codul numeric este precedat de prefixul “RO”, similar cu CUI-ul societatilor comerciale platitoare de TVA.
Daca doreste, persoana poate imputernici pe altcineva pentru depunerea declaratiilor fiscale, doar ca acestea trebuie neaparat semnate de catre cel in cauza, si nu de catre cel imputernicit. Delegatul trebuie sa fie ori avocat (si in acest caz va depune imputernicirea avocatiala speciala prevazuta de lege), ori sa prezinte o delegatie in original, autentificata la notar. (pentru model de delegatie, vezi fisier anexat - 20)
Dupa obtinerea autorizatiei si a certificatului de inregistrare la Registrul comertului, persoana fizica autorizata sau persoana care face parte dintr-o asociatie familiala trebuie sa isi comande o stampila, la oricare centru de confectionat stampile. Pentru aceasta, trebuie sa prezinte o copie dupa actul de identitate si copii dupa autorizatie si certificat.
Dupa ce obtine si stampila si codul unic de inregistrare fiscala (tipizatul de la Administratia Financiara), persoana fizica autorizata sau persoana care face parte dintr-o asociatie familiala poate merge la orice librarie specializata pentru a-si comanda chitantier si facturier, sau isi poate realiza individual un model de chitanta si factura pe calculator, avand in vedere ca tipizatele fiscale de acest gen nu mai sunt obligatoriu de procurat in forma standard. Conditia pentru a fi insa valabile chitantele si facturile emise este ca acestea sa contina toate elementele necesare de identificare si sa fie stampilate si semnate.
16. Prevederi speciale pentru persoanele ale caror activitati independente sunt supuse impozitarii conform normelor pe venit
Pentru anumite activitati desfasurate in mod independent, veniturile nu trebuie estimate de catre contribuabil in fiecare an, impozitul nefiind calculat in functie de previziunile si declaratiile persoanei fizice, ci pe baza unor norme de venit. Ministerul Finantelor Publice elaboreaza normele care contin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se stabileste pe baza de norme de venit si precizeaza regulile care se utilizeaza pentru stabilirea acestor norme de venit. (pentru lista completa a activitatilor de acest gen, a se vedea fisierul anexat - 21)
In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva.
Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati desemnate, venitul net din aceste activitati se stabileste pe baza celei mai ridicate norme de venit pentru respectivele activitati.
Daca un contribuabil desfasoara activitate de transport de persoane si de bunuri in regim de taxi si desfasoara si o alta activitate independenta, atunci venitul net din activitatile independente desfasurate de contribuabil se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. In acest caz, venitul net din aceste activitati nu poate fi inferior venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane fizice si de bunuri in regim de taxi.
Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.
Normele de venit stabilite pentru activitatea respectiva pot fi modificate cu anumiti coeficienti, in functie de mai multe criterii:
- vadul comercial si clientela;
- varsta contribuabililor;
- timpul afectat desfasurarii activitatii;
- starea de handicap sau de invaliditate a contribuabilului;
- activitatea se desfasoara intr-un spatiu proprietate a contribuabilului sau inchiriat;
- realizarea de lucrari, prestarea de servicii si obtinerea de produse cu material propriu sau al clientului;
- folosirea de masini, dispozitive si scule, actionate manual sau de forta motrice;
- alte criterii specifice.
Diminuarea normelor de venit ca urmare a indeplinirii criteriului de varsta a contribuabilului se opereaza incepand cu anul urmator celui in care acesta a implinit numarul de ani care ii permite reducerea normei. Corectarea normelor de venit pentru contribuabilii care au si calitatea de salariat sau isi pierd aceasta calitate se face incepand cu luna urmatoare incheierii/desfacerii contractului individual de munca.
In speta, normele de venit sunt reduse la jumatate daca persoana fizica autorizata are si calitatea de salariat al unui angajator. Pentru a beneficia de reducere, persoana trebuie sa faca o cerere catre Directorul Administratiei Financiare de care apartine (vezi model anexat - 22), la care sa anexeze autorizatia emisa de Primarie, certificatul de inregistrare la Registrul Comertului, precum si dovada ca este salariat (copie dupa contractul de munca, vizat de Inspectoratul Teritorial de Munca, eventual si copie dupa cartea de munca, plus o adeverinta de salariat obtinuta de la angajator).
Contribuabilii care in cursul anului fiscal nu mai indeplinesc conditiile de impunere pe baza de norma de venit vor fi impusi in sistem real de la data respectiva, venitul net anual urmand sa fie determinat prin insumarea fractiunii din norma de venit aferenta perioadei de impunere pe baza de norma de venit cu venitul net rezultat din evidenta contabila.
Comentarii articol (0)