Surpriza neplăcută pentru cei care au mizat pe clarificări în privinţa impozitării clădirilor ar putea fi că, în ciuda modificărilor legislaţiei, tot vor avea de plătit un impozit majorat şi vor suporta, totodată, costuri cu evaluarea clădirilor. Citește articolul
Până la 31 martie, proprietarii de imobile trebuie să achite, potrivit legii, prima tranşă a impozitului pe clădiri, la direcţiile de taxe şi impozite locale. Totodată, persoanele fizice ce deţin clădiri nerezidenţiale sau clădiri cu destinaţie mixtă sunt obligate să depună, până la aceeaşi dată, o declaraţie de impunere, în vederea stabilirii impozitului datorat anul acesta. Chiar dacă normele de aplicare la Codul fiscal au fost modificate luni, dorindu-se, printre altele, clarificarea situaţiei imobilelor la care este înregistrat şi un sediu social al unei firme sau PFA, prevederile rămân încă neclare şi interpretabile, specialiştii fiind de părere că autorităţile publice locale vor aplica diferit situaţii similare. Citește articolul
Impozitul pentru clădirile cu destinație mixtă, adică cele folosite atât ca locuinţe, cât şi ca sedii sociale, va fi similar celui aplicat locuințelor, dacă suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu sunt delimitate prin contract, iar cheltuielile cu utilitățile nu sunt deduse de firmă sau PFA, ci sunt suportate de proprietarul persoană fizică. Noile dispoziţii fac parte dintr-un act normativ publicat luni în Monitorul Oficial, document care modifică, pentru a doua oară în 2016, normele pentru aplicarea noului Cod fiscal. Citește articolul
Cadrul legal al regimului de declarare derogatoriu, cel care permite firmelor şi persoanelor fizice autorizate (PFA) să nu mai depună declaraţii fiscale în perioada în care au activitatea suspendată a fost modificat astăzi, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a unui ordin al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, dacă legislaţia aplicabilă până acum stabilea că beneficiarii regimului derogatoriu sunt scutiţi de depunerea a şapte declaraţii, numărul acestora a fost redus la cinci, aşa cum reiese din documentul intrat în vigoare azi. Citește articolul
De la intrarea sa în vigoare în octombrie 2015, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale a suscitat un interes sporit în rândurile contribuabililor, ca urmare a posibilităţii acestora de a obţine anularea penalităţilor de întârziere şi a unei cote semnificative din dobânzile şi majorările de întârziere datorate pentru obligaţiile lor fiscale restante la data de 30 septembrie 2015. Citește articolul
Conform prevederilor legale în vigoare, salariaţii din sectorul IT pot beneficia de scutire de la plata impozitului pe venit dacă îndeplinesc, cumulativ, mai multe condiţii impuse de lege şi numai dacă ocupă anumite funcţii, precizate expres de legislaţie. Citește articolul
Din vara anului trecut, în legislaţia românească a fost introdusă prevederea conform căreia sumele stabilite cu titlu de obligații fiscale suplimentare în urma unei inspecții fiscale sunt considerate ca fiind restante încă de la data la care contribuabilul avea obligaţia de plată a obligaţiilor fiscale respective. Reglementarea a fost păstrată şi în cuprinsul noului Cod de procedură fiscală, în vigoare de la 1 ianuarie, astfel încât pot exista situaţii în care creanţele fiscale stabilite prin decizii de impunere să fie considerate ca fiind restante chiar înainte de a fi scadente. Citește articolul
Sistemul de impozitare a clădirilor cu destinaţie mixtă, adică cele utilizate în dublu scop: rezidenţial şi nerezidenţial, urmează să fie modificat, potrivit unui proiect de act normativ lansat în februarie de Ministerul Finanţelor Publice şi care ar putea fi aprobat curând de Guvern. În aceste condiţii, specialiştii recomandă contribuabililor să aştepte adoptarea documentului şi publicarea lui în Monitorul Oficial, pentru ca abia apoi să depună declaraţia de impunere, în baza căreia direcţiile de taxe locale vor stabili impozitul pe clădiri datorat în 2016. Citește articolul
Noul sistem de impozitare a locuinţelor, reglementat de Codul fiscal, obligă proprietarii de imobile care desfăşoară şi activitate economică să plătească un impozit majorat semnificativ faţă de anii trecuţi. Totuşi, în cazul în care contribuabilul nu desfăşoară activitatea la sediul social, acesta va plăti un impozit normal, ca pentru clădiri rezidenţiale, potrivit legislaţiei în vigoare. În aceste condiţii, explicăm astăzi cum puteţi declara că nu mai desfăşurati niciun fel de activitate în apartamentul sau casa în care locuiţi şi aveţi înregistrat şi un sediu social, astfel încât să evitaţi plata unui impozit mărit considerabil. Citește articolul
Ordinea în care debitele înregistrate de contribuabili sunt stinse de către autorităţile fiscale a fost modificată de la începutul anului, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod de procedură fiscală, Astfel, dispoziţiile în vigoare stabilesc că un contribuabil nu îşi poate plăti impozitele datorate bugetului local decât după ce plăteşte amenzile neachitate, dacă acestea există. Altfel spus, din acest an, nu puteţi plăti impozitul pe casă sau maşină dacă aveţi amenzi mai vechi restante. Citește articolul