Atunci cand un zbor este anulat, legislatia europeana prevede ca pasagerii trebuie sa primeasca asistenta si despagubiri din partea transportatorilor aerieni. Aceasta obligatie este valabila chiar si in situatia in care anularea este cauzata de probleme tehnice neprevazute, potrivit unui comunicat de presa referitor la Hotararea CJUE in Cauza C-257/14.
Companiile aeriene sunt scutite de plata despagubirilor daca pot sa demonstreze ca anularea unui zbor are la baza imprejurari extraordinare. Insa judecatorii au apreciat ca defectiunile tehnice pot fi incadrate destul de rar in aceasta categorie.
"(...) Curtea aminteste mai intai ca din jurisprudenta sa rezulta ca, intr-adevar, problemele tehnice pot fi considerate imprejurari exceptionale. Cu toate acestea, imprejurarile circumscrise survenirii acestor probleme nu pot fi considerate «exceptionale» decat daca se raporteaza la un eveniment care nu este inerent exercitarii normale a activitatii operatorului de transport aerian vizat si scapa de sub controlul efectiv al acestuia din cauza naturii sau a originii sale. (...) Cu toate acestea, intrucat in functionarea aeronavelor intervin inevitabil probleme tehnice, operatorii de transport aerian se confrunta in mod obisnuit, in cadrul activitatii lor, cu asemenea probleme. In aceasta privinta, problemele tehnice descoperite cu ocazia lucrarilor de intretinere a aeronavei sau din cauza deficientelor in cadrul acestor lucrari nu pot constitui, prin ele insele, «imprejurari exceptionale»", este punctat in comunicat.
Conform sursei citate, o imprejurare extraordinara poate fi considerata, de exemplu, atunci cand producatorul avioanelor anunta -- dupa intrarea in uz -- ca aparatele au un defect ascuns de fabricatie care afecteaza siguranta zborurilor. De asemenea, aceeasi regula s-ar aplica in cazul prejudiciilor produse de acte de sabotaj sau de terorism.
"In consecinta, in cadrul activitatii unui operator de transport aerian, acest eveniment inopinat (o pana provocata de defectarea prematura a anumitor piese ale avionului - n.r.) este inerent exercitarii normale a activitatilor operatorului de transport aerian, acest operator de transport confruntandu-se in mod obisnuit cu acest tip de probleme tehnice neprevazute. Pe de alta parte, prevenirea unei asemenea pene sau repararea ocazionata de aceasta, inclusiv inlocuirea unei componente defectate in mod prematur, nu scapa de sub controlul efectiv al operatorului de transport aerian in cauza, intrucat acestuia din urma ii revine sarcina de a asigura intretinerea si buna functionare a aeronavelor pe care le exploateaza in cadrul activitatilor sale economice. In consecinta, o problema tehnica precum cea in discutie in litigiul principal nu poate intra in sfera notiunii «imprejurari exceptionale»", se mai arata in document.
Hotararea CJUE a fost data intr-o cauza referitoare la intarzierea unui zbor al companiei aeriene olandeze KLM. Mai exact, avionul a ajuns la destinatie cu o intarziere de 29 de ore din cauza unor defectiuni tehnice neprevazute.
Daca este vorba de intarzieri considerabile sau anulari de zboruri, pasagerii sunt indreptatiti sa primeasca asistenta si o indemnizatie cuprinsa intre 250 si 600 de euro, dispune dreptul UE. Pentru a afla mai multe informatii despre subiect, cititi acest articol.
Nota: Instantele din cadrul UE au posibilitatea de a cere CJUE sa ofere interpretari ale dreptului european. Prin urmare, CJUE nu solutioneaza litigiile nationale, insa instantele nationale sunt obligate sa solutioneze cauzele in conformitate cu deciziile Curtii. Hotararile date de CJUE sunt obligatorii pentru toate instantele nationale sesizate cu probleme asemanatoare.
Comentarii articol (0)