1. Dacă nu primeşti bonul fiscal, pleci cu produsul fără să plăteşti
Începând de la 1 martie, clienţii pot să beneficieze de produsul cumpărat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii aferente, însă doar atunci când comercianţii refuză să emită şi să înmâneze bonul fiscal. Informaţii mai multe găseşti aici.
2. Nu-ţi mai trebuie ambalajul original ca să beneficiezi de garanţie
De la sfârşitul lunii octombrie, pentru a beneficia de garanţia unui produs, nu mai este obligatorie păstrarea ambalajului original. Mai exact, prin Legea nr. 249/2015 a fost interzisă "condiţionarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrare a ambalajului". Detalii sunt aici.
3. Litigiile cu comercianţii pot fi soluţionate şi direct de ANPC
Litigiile dintre consumatori şi comercianţi pot fi soluţionate şi de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), nu doar de instanţele judecătoreşti. Deşi regula (stabilită printr-o ordonanţă de Guvern) deja este în vigoare, mai trebuie să fie publicate şi normele de aplicare, pentru ca Direcţia Generală de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din cadrul ANPC să-şi poată desfăşura efectiv activitatea. Află mai multe de aici şi aici.
4. Te poţi adresa ANPC-ului în noi situaţii în care eşti păcălit de comercianţi
Guvernul a corectat în septembrie o greşeală involuntară a parlamentarilor, pentru a se asigura că, atunci când sunt păcăliţi de comercianţi, consumatorii se pot adresa ANPC-ului în toate situaţiile posibile, nu doar în anumite cazuri. De reţinut este că amenzile aplicabile comercianţilor pentru păcălirea consumatorilor au fost majorate semnificativ în acest an. Detalii, aici.
5. Primeşti despăgubiri chiar dacă zborul e anulat din motive tehnice neprevăzute
Potrivit unei decizii din septembrie a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), transportatorii aerieni trebuie să acorde despăgubiri şi în cazul în care un zbor este anulat din cauza unor probleme tehnice neprevăzute, deoarece acestea nu se încadrează în împrejurările extraordinare ce permit scutirea de plata despăgubirilor. Mai multe informaţii sunt în acest articol.
6. Defectele depistate în şase luni de la livrarea bunului şi drepturile tale
În baza legislaţiei europene, se presupune că defectele identificate în maximum şase luni de la livrarea unui bun au existat şi la momentul livrării. Însă pentru ca un consumator să beneficieze de drepturile sale într-o asemenea situaţie trebuie să probeze că bunul respectiv nu este conform cu contractul şi că defectul a apărut în termenul de şase luni. Informaţii suplimentare despre decizia CJUE referitoare la acest aspect sunt aici.
7. Dacă ai dizabilităţi, furnizorii de telefonie şi internet trebuie să-ţi ofere servicii speciale
De la 1 martie, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) obligă furnizorii de telefonie şi internet să ofere servicii speciale pentru clienţii cu dizabilităţi de vedere, auditive şi/sau de vorbire. Aici sunt mai multe detalii.
8. Furnizorii de internet şi televiziune trebuie să te informeze în prealabil despre ofertele lor
Astă-vară, ANCOM a introdus şi obligaţia de a informa în prealabil consumatorii cu privire la ofertele disponibile, aceasta fiind valabilă pentru furnizorii de internet şi televiziune. Până la acel moment, doar furnizorii de telefonie trebuiau să facă acest lucru. Informaţii mai multe sunt în acest articol.
9. Trebuie să fii informat despre tarife înainte de a folosi servicii de telefonie suprataxate
Clienţii reţelelor de telefonie care vor să folosească servicii suprataxate (jocuri, concursuri etc.) trebuie să primească în prealabil, începând din august, informaţii despre tarifele aplicabile. De aici poţi afla mai multe.
10. Vrei să faci o plângere legată de furnizarea curentului sau a gazelor? Au apărut reguli noi
Soluţionarea plângerilor transmise de clienţi, în legătură cu furnizarea energiei electrice şi a gazelor naturale, se face, începând din martie, în baza unor reguli noi. Tot ce trebuie să ştii este aici.
Notă: În altă ordine de idei, reamintim că, printr-o decizie din luna noiembrie a CJUE, s-a stabilit că abonaţii nu pot denunţa contractul atunci când tarifele de telefonie se majorează în baza indicelui preţurilor de consum. Detalii sunt aici.
Comentarii articol (0)