Am sintetizat special pentru tine, abonatul nostru la AvocatNet.ro Premium, cele mai importante informații legislative referitoare la situațiile financiare anuale. Reglementările valabile în acest an, intrate în vigoare la începutul lunii februarie, cuprind regulile pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare și a raportărilor contabile pentru anul fiscal 2015 și sunt importante pentru toate afacerile, indiferent de mărimea lor. Cu alte cuvinte, explicăm în articolul de astăzi ce formulare obligatorii și opționale trebuie depuse la Finanțe în următoarea perioadă. În prezent, entitățile pot fi grupate în trei categorii, în funcție de o serie de criterii de mărime, iar documentația cuprinsă în situațiile financiare anuale diferită în funcție de tipul de firmă. |
Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale au fost aprobate prin Ordinul MFP nr. 1802/2014. Acest act a fost modificat prin intermediul Ordinului MFP nr. 4160/2015.
De asemenea, la începutul lunii februarie a intrat în vigoare Ordinul MFP nr. 123/2016, cel care conține regulile pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare și a raportărilor contabile pentru anul fiscal 2015.
Reglementările cuprinse în Ordinul MFP nr. 123/2016 se aplică în cazul a două categorii de firme, după cum urmează:
- entitățile cărora le sunt incidente Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1802/2014, cu modificările și completările ulterioare,
- entitățile cărora le sunt incidente Reglementările contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile societăților comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1286/2012, cu modificările și completările ulterioare.
Concret, potrivit reglementărilor aflate în vigoare, firmele mai au timp până pe 30 mai 2016 să depună la unitățile teritoriale ale Finanțelor situațiile financiare anuale și situațiile anuale simplificate.
Situațiile financiare conțin formulare diferite în funcție de mărimea entității
Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale stabilesc că entitățile pot fi împărțite, în funcție de o serie de criterii de mărime care se regăsesc atât în Ordinul MFP nr. 1802/2014, cât și în Ordinul MFP nr. 123/2016, în trei categorii: microentități, entități mici și entități mijlocii și mari.
Încadrarea se realizează folosindu-se balanța de verificare încheiată la 31 decembrie 2015. Menționăm că entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic trebuie să determine criteriile pe baza balanței de verificare întocmite la sfârșitul exercițiului financiar ales, care se încheie la o dată ulterioară datei de 1 ianuarie 2016.
1. Situațiile financiare anuale depuse de o microentitate
Microentitățile sunt firmele care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:
- totalul activelor: 1.500.000 lei (echivalentul a 338.310 euro);
- cifra de afaceri netă: 3.000.000 lei (echivalentul a 676.620 euro);
- numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 10.
Aceste entități au obligația să întocmească situații financiare anuale care să cuprindă:
- bilanţ prescurtat (cod 10);
- cont prescurtat de profit şi pierdere (cod 20);
- formularul „Date informative” (cod 30);
- formularul „Situația activelor imobilizate” (cod 40).
Notă: Microentitățile nu sunt obligate să întocmească note explicative. Cu toate acestea, potrivit specialiștilor de la EY, acest tip de entitate trebuie să pună la dispoziția MFP date despre:
- politicile contabile adoptate,
- angajamentele financiare,
- garanțiile sau activele și datoriile contingente neincluse în bilanț,
- avansurile și creditele acordate membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere,
- achizițiile propriilor acțiuni.
2. Situațiile financiare anuale depuse de o entitate mică
Entitățile mici sunt societățile care, la data bilanțului, nu se încadrează în categoria microentităților și care nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:
- totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
- cifra de afaceri netă: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
- numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
Situațiile financiare anuale ale entităților mici trebuie să cuprindă șase formulare, dintre care unul este doar opțional:
- bilanţ prescurtat (cod 10);
- cont de profit şi pierdere (cod 20);
- note explicative la situaţiile financiare anuale;
- formularul "Date informative" (cod 30);
- formularul "Situaţia activelor imobilizate" (cod 40)
- situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de trezorerie (opțional).
3. Situațiile financiare anuale depuse de o entitate mijlocie și mare
Entitățile mijlocii și mari sunt firmele care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:
- totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
- cifra de afaceri netă: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
- numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
Potrivit reglementărilor aflate în uz, entitățile mijlocii și mari, precum și entitățile de interes public, trebuie să întocmească situații financiare anuale complexe, formate din șapte formulare:
- bilanţ (cod 10);
- cont de profit şi pierdere (cod 20);
- situaţia modificărilor capitalului propriu;
- situaţia fluxurilor de trezorerie;
- notele explicative la situaţiile financiare anuale;
- formularul "Date informative" (cod 30);
- formularul "Situaţia activelor imobilizate" (cod 40).
Raportul administratorilor, de audit sau al comisiei de cenzori, obligatoriu la depunerea situațiilor financiare anuale
Și în 2016, situaţiile financiare anuale trebuie să fie însoţite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori. De asemenea, poate fi adăugată și propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Totodată, situaţiile financiare anuale trebuie să fie însoţite de declaraţia scrisă a administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligația gestionării unității respective, prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că:
- politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;
- situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată;
- persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.