Potrivit site-ului ONRC, certificatul constatator reprezintă acel document care prezintă starea la zi a unei firme şi care cuprinde informaţii de natură statutară sau financiară, precum şi date despre domeniul de activitate al companiei sau despre asociaţi, administratori ori cenzori.
Certificatul constatator are rolul de a intermedia relaţia dintre companie şi instituţiile publice sau alte entităţi, fiind un document esenţial în cazul participării la licitaţii, solicitării de credite bancare ori în faţa instanţelor judecătoreşti. Concret, certificatul constatator, cel care demonstrează practic legitimitatea societăţii, cuprinde următoarele informaţii:
- denumirea (firma);
- emblema;
- numărul de înregistrare în registrul comerţului;
- codul unic de înregistrare;
- starea firmei;
- forma juridică;
- sediul social/profesional;
- durata de funcţionare;
- obiectul de activitate - domeniul şi activitatea principală;
- capitalul social (subscris şi vărsat), numărul şi valoarea părţilor sociale;
- asociaţii, datele de identificare, numărul părţilor sociale atribuite fiecărui asociat pentru aportul său, participarea la capitalul social şi la profit şi pierdere (pentru societăţile cu răspundere limitată, în comandită simplă sau în nume colectiv);
- administratorii/membrii consiliului de administraţie şi directorii (în sistemul unitar)/membrii consiliului de supraveghere şi membrii directoratului (în sistemul dualist), datele de identificare şi durata mandatului cu puterile conferite;
- cenzorii/auditorii financiari;
- sediile secundare;
- activităţi şi sedii autorizate;
- indicatorii din situaţiile financiare anuale;
- alte menţiuni referitoare la măsuri asiguratorii şi condamnări penale.
Pentru a obţine certificatul constatator, reprezentantul firmei sau persoana interesată trebuie să completeze acest formular, bifând la punctul 3 - obiectul cererii, scopul pentru care solicită documentul.
Odată completat, formularul poate fi depus direct la ghişeele ONRC (cu sediul în Bucureşti, Bulevardul Unirii, nr. 74) sau ale oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale. Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 902/2012, tariful perceput de instituţie pentru eliberarea certificatului constatator este de 45 de lei, iar taxa poate fi achitată în numerar sau cu card bancar direct la casieriile Oficiului, precum şi cu mandat poştal sau ordin de plată.
În acelaşi timp, contribuabilii pot solicita eliberarea certificatului constatator şi prin poştă, dar în această situaţie ONRC va percepe un tarif suplimentar de 7,74 lei, plata urmând a se face prin ordin de plată. Conform ONRC, documentul se eliberează pe loc, existând şi alte modalităţi prin care acesta poate fi solicitat, respectiv:
- e-mail, la adresa onrc@onrc.ro (plata se face prin ordin de plată sau la ghişeu) sau
- fax, la nr. +40213160829 (plata se face prin ordin de plată sau la ghişeu).
Notă: Pentru achitarea taxelor şi tarifelor legale aferente serviciilor prestate prin virament bancar/ordin de plată, se vor utiliza conturile de aici.
Cum soliciți online certificatul
Nu în ultimul rând, companiile au la dispoziţie şi varianta solicitării şi obţinerii online a documentului amintit, după cum urmează:
- prin portalul ONRC, disponibil aici, fiind necesară utilizarea unei semnături electronice. În acest caz, plata tarifului se face prin card bancar sau ordin de plată.
- prin accesarea serviciului InfoCert, disponibil aici.
De altfel, contribuabilii pot accesa serviciul electronic din aprilie 2014, atunci când ONRC a dezvoltat serviciul InfoCert cu scopul de a creşte gradul de operativitate în relaţia cu beneficiarii serviciilor Oficiului (cetăţeni, mediu de afaceri, administraţie publică, alte entităţi), prin furnizarea de documente cu semnătură electronică, în mod automat, fără intervenţia operatorului de date şi fără a fi necesară semnătură electronică din partea solicitantului, 24 de ore din 24, şapte zile din şapte.
Pentru a utiliza serviciul InfoCert, companiile trebuie să se înregistreze cu user şi parola la această adresă, după care să îşi dea acordul cu privire la termenii şi condiţiile de utilizarea a serviciului. Pasul următor îl reprezintă completarea profilului de utilizator cu numărul de ordine de la Registrul Comerţului şi codul unic de identificare (CUI). Odată parcurse aceste etape, firmele pot merge mai departe pentru a obţine certificatele constatoare. Pentru documentele solicitate, plata se efectuează electronic, prin utilizarea unui card bancar, iar la final solicitanţii vor primi o factură electronică.
Notă: Contribuabilii au şi opţiunea de a solicita, prin completarea acestui formular, informaţii punctuale extinse despre firmă. Modalităţile de acces la informaţii sunt aceleaşi prezentate anterior (ghişeu, poştă, e-mail, fax şi online), iar tariful perceput de ONRC pentru eliberarea unui astfel de raport extins este de 24 de lei.