Cui se aplică reglementările
Prevederile Hotărârii de Guvern nr. 767/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor pentru șomaj și stimularea forței de muncă și al securității și sănătății în muncă, publicată în Monitorul Oficial nr. 838 din 21 octombrie 2016, se aplică celor care:
- beneficiază sau vor să beneficieze de indemnizația de șomaj;
- solicită orice alte drepturi în legătură cu asigurările de șomaj.
Importanța reglementărilor
- Cei care solicită drepturi, potrivit Legii șomajului, nu mai trebuie să se deplaseze personal la ghișeele agențiilor Autorității Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) pentru a depune anumite documente.
- Agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă sunt obligate să accepte atât de la solicitanți, cât și de la organele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) adeverințele de venit și alte documente justificative în format electronic.
De când se aplică noile prevederi
Noile prevederi au intrat în vigoare odată cu publicarea actului normativ în Monitorul Oficial, adică în data de 21 octombrie.
Modificări pentru asigurați
- Agențiile ANOFM pot să obțină informațiile cu privire la veniturile persoanelor direct de la unitățile Fiscului, prin intermediul adeverințelor de venit eliberate de acestea din urmă.
- Agențiile ANOFM sunt obligate să primească inclusiv adeverințele în format electronic.
- Calitatea de asigurat în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor de sănătate se dovedește cu contractul de asigurare / orice alt document justificativ eliberat de unitățile competente în format electronic sau pe hârtie în original.
- În ceea ce-i privește pe tinerii cu risc de marginalizare, documentele justificative la care ne-am referit la punctul precedent se pot obține de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă și prin sistemul informatic al ANOFM, dacă aceștia își exprimă acordul expres.
- Consilierii locali și județeni care primesc indemnizație de ședință beneficiază de luarea în considerare la stagiul de cotizare în sistemul asigurărilor pentru șomaj a perioadelor în care realizează aceste venituri. Aceștia erau discriminați, în vechea reglementare, întrucât lunile respective, în care încasau indemnizație de ședință (și pentru care se plătesc, totuși, impozite), nu erau luate în calcul la stagiul de cotizare.
- Șomerii care vor să beneficieze de serviciile de mediere gratuite și cei care solicită primele de mobilitate pot să trimită cererile în acest sens și prin fax, e-mail sau prin poștă.
Practic, orice interacțiune cu agențiile ANOFM presupunea ca solicitantul să se deplaseze la ghișeu și să se prezinte cu documente tipărite, iar orice tip de document în format electronic care îl vizează pe beneficiar nu putea fi trimis către ANOFM, indiferent că venea din partea solicitantului sau a ANAF.
Modificări privind sănătatea și securitatea în muncă
Hotărârea Guvernului nr. 767/2016 îi mai vizează și pe cei care sunt direct implicați în activitățile din programele de instruire-testare în domeniul securității și sănătății în muncă:
- durata instruirii lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă nu treubuie să fie mai mică de o oră și trebuie prevăzută înainte, prin programul de instruire-testare întocmit la nivelul fiecărei unități;
- periodicitatea verificării instruirii este stabilită prin programul de instruire-testare.
Durata acestor instruiri nu era determinată prin lege înainte ca aceste reglementări să intre în vigoare, iar cadrul programelor de instruire-testare conținea mai puține detalieri.
Ce acte normative sunt modificate efectiv
Hotărârea aduce o serie de modificări normelor metodologice de aplicare a:
- Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă;
- Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă.
Actul normativ a fost inițiat de Ministerul Muncii și, pentru a se aplica, au fost necesare doar adoptarea de către Executiv și apoi publicarea în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)