Modificarea salariului brut al unui angajat, indiferent că acesta lucrează în domeniul public sau în cel privat, impune încheierea unui act adițional la contractul individual de muncă, potrivit Codului muncii. Termenul legal pentru întocmirea actului adițional este de 20 de zile lucrătoare de la data apariției modificării, acesta fiind identic cu cel de transmitere a aceleiași modificări în aplicația Revisal.
Prin urmare, angajatorii care au persoane plătite cu salariul minim brut trebuie să raporteze, cu ajutorul Revisal, majorarea acestuia, ce a avut loc la data de 1 februarie 2017. Termenul-limită până la care trebuie făcută raportarea este data de 1 martie 2017, așa cum reiese din Hotărârea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidență a salariaților.
Totuși, deoarece modificarea salariului minim brut rezultă în mod expres din lege, angajatorii n-ar fi nevoiți să încheie neapărat acte adiționale, ci ar fi de-ajuns o simplă decizie colectivă. Însă recomandarea pe care o fac specialiștii unei case de avocatură contactate de noi este ca angajatorii să apeleze la varianta încheierii de acte adiționale.
„Strict din perspectiva legii, pentru înregistrarea noului salariu în registru nu este nevoie de încheierea unor acte adiționale la contractele de muncă, fiind suficientă o decizie internă a angajatorului în acest sens. Cu toate acestea, recomandarea noastră ar fi ca și în această situație să se încheie acte adiționale la contractele de muncă”, a precizat, la cererea redacției noastre, Mihai Anghel (foto dreapta), managing associate la Țuca Zbârcea & Asociații.
De principiu, din punctul de vedere al transmiterii majorării prin Revisal, nu contează modalitatea aleasă efectiv pentru reflectarea măririi de salariu (acte adiționale sau decizie colectivă). Asta deoarece în Revisal se raportează strict elementele esențiale ale contractului de muncă.
„Este de precizat că în Registrul public sau privat nu se înregistrează actele adiționale la contractele de muncă sau vreo decizie (individuală sau colectivă) emisă de angajator. În registru se raportează elementele esențiale ale contractului individual de muncă, între care și salariul. Așadar, nu este relevantă, din perspectiva operării acestor modificări în registru, forma documentului din care rezultă modificările în cauză”, a explicat specialistul.
În prima zi a lunii februarie 2017, salariul minim brut a crescut de la 1.250 de lei, cât era până de curând, la 1.450 de lei, măsura fiind stabilită de către noul Guvern al României. Dacă pentru angajați majorarea se traduce printr-o suplimentare efectivă a salariului net cu 140 de lei, pentru angajatori acest lucru înseamnă o creștere a costurilor cu 245 de lei pentru fiecare persoană plătită cu minimul pe economie.
Raportarea majorării se poate face în trei feluri
Revisal se poate completa cu ajutorul unei aplicații informatice a Inspecției Muncii, se arată în Ordinul Ministerului Muncii nr. 1.918/2011. Completarea este făcută de una dintre persoanele însărcinate în mod special cu această activitate.
„Completarea registrului general de evidență a salariaților prin utilizarea aplicației puse la dispoziție de Inspecția Muncii se face în conformitate cu instrucțiunile de utilizare obținute de pe pagina de internet a Inspecției Muncii www.inspecţiamuncii.ro sau de la sediul inspectoratelor teritoriale de muncă”, prevede actul normativ. Trebuie precizat că aplicația Revisal a fost actualizată de trei ori anul trecut, principalele informații valabile în prezent fiind disponibile aici.
Deoarece unii angajatori pot opta pentru folosirea unei aplicații informatice proprii, pentru înființarea și completarea Revisal, autoritățile recomandă ca acestea „să cuprindă și să furnizeze elemente obligatorii, similar aplicației informatice puse la dispoziție de Inspecția Muncii”.
În esență, transmiterea informațiilor din Revisal se face online, în baza numelui de utilizator și a parolei angajatorului, prin intermediul portalului de la adresa Reges.inspectiamuncii.ro. Totuși, dacă un angajator deține o semnătură electronică extinsă, depunerea registrului se poate face și la adresa de e-mail pusă la dispoziție de Inspecția Muncii.
În fine, a treia modalitate de transmitere a informațiilor din registru este depunerea la sediul inspectoratului teritorial de muncă. „Transmiterea registrului prin depunerea la sediul inspectoratului teritorial de muncă se face pe suport CD, dischetă 3,5 inch/1,44 MB sau medii de stocare USB cu sistem de fișiere FAT/FAT32”, scrie în ordinul de ministru, fiind necesară și o adresă de înaintare semnată de către reprezentantul legal al angajatorului.
Revisal a fost împărțit de curând în Registrul public și Registrul privat. Concret, pentru salariații din mediul privat (adică cei angajați cu contract individual de muncă), angajatorii folosesc Registrul privat, iar pentru persoanele plătite din fonduri publice (adică cei care exercită o funcție în baza unui contract individual de muncă, a unui act administrativ de numire ori a unui alt fel de act emis în baza legii), instituțiile și autoritățile publice folosesc Registrul public.
„În esență, elementele care se înscriu în Registrul privat se regăsesc și în Registrul public. Evident, însă, există anumite diferențe datorate, în principiu, regimului juridic diferit aplicabil salariaților din mediul privat față de persoanele salarizate/remunerate din fonduri publice (de exemplu, în Registrul public vom regăsi și gradul/treapta profesională, gradația aferentă tranșei de vechime în muncă sau clasa de salarizare corespunzătoare funcției)”, a lămurit Mihai Anghel.
Bine de știut este că Inspecția Muncii trebuie să vină cu o nouă aplicație informatică pentru transmiterea Revisal, care să includă ambele registre. Momentan, instituțiile și autoritățile publice folosesc o procedură tranzitorie de raportare a datelor pentru Registrul public, despre care am scris aici, în timp ce firmele din mediul privat folosesc în continuare aplicația actuală Revisal.