Prin intermediul programului pentru Comerț și Servicii 2017, antreprenorii cu cel puțin un an de la înființarea firmelor pot solicita un sprijin financiar nerambursabil de până la 250.000 de lei pentru achiziția de echipamente și utilaje, instalații, mobilier, echipamente IT și soluții software. Sprijinul este cuprins între 75% și 90% și acoperă doar valoarea fără TVA a investiției.
Condițiile în care se va derula acest program de finanțare, precum și pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a primi finanțare sunt incluși în cadrul acestui articol.
Cheltuielile eligibile nu includ TVA
În cadrul acestui program de finanțare, ajutorul financiar acoperă doar valoarea de achiziție a bunurilor și serviciilor fără TVA, astfel că aportul propriu necesar implementării proiectului este consistent, chiar dacă această taxă va fi ulterior recuperată treptat de la stat prin mecanismul decontului de TVA.
Principalele cheltuieli eligibile ce pot fi decontate prin intermediul acestui program de finanțare sunt următoarele:
- echipamentele IT și tehnică de calcul;
- echipamente tehnologice, mașini și utilaje;
- software pentru comerțul online și alte active necorporale;
- aparatură birotică și mobilier;
- autoutilitare;
- certificarea unui sistem al calității;
- realizarea unei pagini web, în cazul în care societatea nu are deja un site propriu;
- cursuri de instruire pentru formare profesională destinate angajaților societății;
- consultanță pentru scrierea și implementarea proiectului.
Deși ajutorul financiar poate fi de până la 250.000 de lei din valoarea fără TVA a proiectului, în cazul unor tipuri de investiții au fost stabilite praguri valorice maxime ce nu pot fi depășite. Valoarea acestora este detaliată în cadrul tabelului de aici, anexă la procedura de implementare a programului pentru Comerț și Servicii 2017.
Bugetul proiectului cuprinde toate cheltuielile necesare investiției, pe care beneficiarul trebuie să le realizeze pentru a dezvolta activitatea propusă prin proiect. În cadrul programului pentru Comerț și Servicii, sunt suportate integral cheltuielile eligibile amintite mai sus, cu excepția TVA, însă întreprinderea solicitantă va suporta integral orice altă cheltuială necesară realizării proiectului.
Dacă au fost amintite principalele cheltuieli eligibile, iată mai jos și o listă a celor mai importante cheltuieli neeligibile pe care solicitantul le va suporta din fonduri proprii, dacă ele vor interveni în implementarea proiectului:
- cheltuiala cu TVA;
- construirea, achiziția sau închirierea unor spații de lucru;
- salariile și contribuțiile sociale;
- achiziția de materii prime și materiale.
Ce este bugetul proiectului
Bugetul investiției va cuprinde cheltuielile necesare în perioada de implementare pentru dezvoltarea sau extinderea activității desfășurate. Astfel, bugetul proiectului va cuprinde cheltuielile cuprinse între momentul semnării contractului de finanțare și data încasării ultimei tranșe a ajutorului financiar nerambursabil (această perioadă va dura cel mult un an).
Bugetul proiectului trebuie să cuprindă costuri realiste, estimate în urma unei analize de piață. După depunerea proiectului, bugetul va fi verificat și aprobat, astfel că orice depășire ulterioară a valorii totale nu se va deconta din ajutorul nerambusabil, ci doar din contribuția proprie a beneficiarului investiției.
De aceea, este recomandat ca bugetul proiectului finanțat prin programul pentru Comerț și Servicii să cuprindă costuri estimate în baza unor oferte primite pentru fiecare element de investiție (autoutilitare, echipamente, utilaje, IT și produse software, etc).
În cazul în care dorești să accesezi fondurile nerambusabile oferite prin intermediul programului pentru Comerț și Servicii 2017, iată mai jos un model de buget. Am ales exemplul unei investiții făcute în modernizarea activității unei firme de training.
Investiția necesară și prețurile prezentate mai jos au doar un rol de exemplificare. În situația în care dorești să implementezi un proiect similar, va trebui să obții informațiile privind lista echipamentelelor IT, a mobilierului și a dotărilor utile din partea unor producători sau distribuitori (oferte de preț).
Pasul 1: Stabilirea investiției necesare
În primul rând, construirea unui buget necesită întocmirea unei liste cu toate achizițiile necesare:
- vom lua în calcul achiziția unor laptopuri pentru organizarea unor cursuri de web design și grafică;
- de asemenea, sunt necesare și alte echipamente IT, precum o multifuncțională sau un videoproiector;
- mobilierul necesar pentru dotarea unei săli de training este compus din birouri și scaune (pentru cursanți și trainer) și conține, de asemenea, un dulap pentru păstrarea documentelor;
- aparatul de îndosariat va fi folosit pentru prinderea suporturilor de curs și a aplicațiilor distribuite participanților;
- ghilotina pentru papetărie servește la realizarea unor aplicații particularizate;
- aparatul de laminare va fi folosit pentru realizarea diplomelor de participare;
- soluțiile software implică achiziția programelor de editare text, a sistemelor de operare și a antivirușilor.
Astfel, proiectul va presupune realizarea următoarei investiții:
Pasul 2: Obținerea unor oferte de preț:
După ce am stabilit necesarul de investiții, va trebui să obținem o estimare cât mai realistă a cheltuielilor necesare pentru fiecare obiect în parte.
Depășirea acestor prețuri în etapa de implementare va determina o cheltuială neeligibilă, diferența fiind acoperită din surse proprii de către beneficiar.
Pentru exemplificare, am ales să prezint oferta disponibilă într-un magazin online pentru un laptop. Pentru toate celelalte produse vom proceda identic:
Pentru a nu îngreuna foarte mult exemplul, am rotunjit prețurile celorlalte elemente din investiția noastră.
Sala de training va avea 12 locuri + 1 loc pentru trainer, astfel că au fost achiziționate 13 laptopuri și soluții software, birouri și scaune.
Costurile necesare pentru realizarea investiției sunt prezentate mai jos:
În continuare, vom grupa costurile investiției pe linii bugetare (categorii de cheltuieli):
După centralizarea costurilor în cadrul liniilor bugetare, se poate întocmi planul financiar al proiectului. Acesta prezintă valoarea totală a proiectului, defalcată în valoare eligibilă și valoare neeligibilă. În exemplul ales, vom presupune că ajutorul financiar nerambursabil este 90%, iar contribuția proprie va acoperi diferența de 10% din prețul de achiziție al bunurilor, dar și valoarea TVA:
Descarcă bugetul proiectului completat cu valorile prezentate în cadrul acestui articol de mai jos. Modifică bugetul, introducând valorile specifice proiectului tău.