(3) La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia:
a) copii ale documentelor existente in dosarul personal;
b) copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
(4) Documentele sunt eliberate in copie certificata de reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana imputernicita de angajator pentru conformitate cu originalul.
Angajatorul nu are temei legal sa refuze, este un abuz, puteti sesiza ITM. E bine sa aveti o cerere de elberare a adeverintei inregistrata la secretariat sau unde aveti registrul de intrari-iesiri documente. (registratura daca exista ).
Buna seara,
Destul de confuz mesajul dvs., angajatul de fapt ce vrea, sa-l disponibilizeze angajatorul si sa intre in somaj? (Asta daca are si dreptul la somaj!)
Ce este dubios de fapt? Ca are salariul minim, nici nu este minim, la ora actuala minimul este 750 lei si din moment ce a semnat contractul de munca, salariatul a acceptat acel salariu, presupun ca nu a semnat contractul in alb.
Abonament 250 lei, adica 2.500.00 lei vechi?! Are naveta nu gluma! In situatia asta era clar ca nu putea sa lucreze pe acel salariu. cat despre taxele la stat, orice salariat are obligatia sa le plateasca, din mult sau putin, asta e legea.
Din pacate angajatorul daca nu doreste sa desfiinteze postul, salariatul nu are alta alternativa decat sa-si dea demisia sau sa solicite incetarea CIM prin acordul partilor. Si intr-un caz si -n altul nu beneficiaza de ajutor de somaj.
Revisal-Meniul Contracte - Operatii contract - Corectie, selectati angajatul si derulati pana ajungeti la data incepere activitate, modificati, apoi schimbati si data de la care produce efecte cu aceeasi data.Succes!
Aveti grija sa transmiteti cu cel tarziu 1 zi inainte de data inceperii activitatii, in cazul acesta e bine vineri 08 martie, o zi lucratoare.
Desigur ca infiintati o SC, oricum ambele tari sunt membre UE, deci nu e vorba de import -export ci despre achizitii si livrari intracomunitare. De aceea trebuie sa va inregistrati in registrul operatorilor intracomunitari. in Romania e destul de simplu si nu dureaza mult. am facut asta pentru societate pe actiuni. Gasiti toate informatiile pe net.
In Anglia nu cunosc, insa probabil gasiti informatiile la autoritatile echivalente celor de aici.
ITM nu mai inregistreaza CIM. Numarul contractului este intern. In Revisal nu puteti sa-l inregistrati si sa-l transmiteti la ITM retroactiv. Conf. HG 500/2011, CIM se inregistreaza (in Revisal) cu o zi lucratoare anterioara datei inceperii activitatii. Cu alte cuvinte , persoana in cauza a lucrat fara CIM legal incheiat.
HG 500/2011:
Art. 3. - (1) Registrul se întocmeste în formă electronică.
(2) Registrul se completează în ordinea angajării si cuprinde următoarele elemente:
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal - CNP, cetătenia si tara de provenientă - Uniunea Europeană - UE, non-UE, Spatiul Economic European - SEE;
b) data angajării;
c) perioada detasării si denumirea angajatorului la care se face detasarea;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificării Ocupatiilor din România (COR) sau altor acte normative;
e) tipul contractului individual de muncă;
f) durata normală a timpului de muncă si repartizarea acestuia;
g) salariul, sporurile si cuantumul acestora;
h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de muncă, cu exceptia cazurilor de suspendare în baza certificatelor medicale;
i) data încetării contractului individual de muncă.
Art. 4. - (1) Completarea, respectiv înregistrarea în registru a elementelor prevăzute la art. 3 alin. (2) se face după cum urmează:
a) la angajarea fiecărui salariat, elementele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a)-g) se înregistrează în registru cel târziu în ziua lucrătoare anterioară începerii activitătii de către salariatul în cauză;
b) elementul prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. g) se completează si pentru contractele individuale de muncă deja înregistrate, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
c) elementele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. h) se înregistrează în registru în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data suspendării;
d) elementele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. i) se înregistrează în registru la data încetării contractului individual de muncă/la data luării la cunostintă a evenimentului ce a determinat, în conditiile legii, încetarea contractului individual de muncă;
e) pentru salariatii detasati, angajatorul de bază completează perioada detasării si denumirea angajatorului la care se face detasarea, anterior începerii detasării.
(2) Orice modificare a elementelor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a), c)-g) se înregistrează în registru cel târziu în ziua lucrătoare anterioară împlinirii termenului de 20 de zile lucrătoare prevăzut la art. 17 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, republicată. Exceptie fac situatiile în care modificările se produc ca urmare a unei hotărâri judecătoresti sau ca efect al unui act normativ când înregistrarea în registru se face în ziua în care angajatorul se prezumă, potrivit legii, că a luat cunostintă de continutul acestora.
(3) Orice corectie a erorilor survenite în completarea registrului se face la data la care angajatorul a luat cunostintă de acestea.
Daca o persoana care a absolvit in luna iulie master la zi nu s-a inregistrat la somaj, nu a reusit sa se angajeze si nu inregistreaza nici un venit doreste sa se asigure la CAS, (conf. L95/2006 revizuita, are obligatia, a implinit 26 ani) , se prezinta la Casa de sanatate si acolo i se spune ca are de platit penalizari si dobanda (calculate pe ultimele 6 luni...desi pana la absolvire are oricum calitatea de asigurat), ce e de facut?
Conform OG 30/2011, cap.XI, privind modificarea si completarea Codului Fiscal,
"Persoanele fizice care datorează contribuţie de asigurări sociale de sănătate, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se realizează de către ANAF, pot beneficia, la cerere, de facilităţile fiscale conferite de art. XI din OG nr.30/2011:
a) penalităţile de întârziere se anulează dacă obligaţiile principale şi dobânzile aferente acestora se sting prin plată voluntară sau compensare până la 31 decembrie 2011;
b) penalităţile de întârziere se reduc cu 50% dacă obligaţiile principale şi dobânzile aferente acestora se sting prin plată voluntară sau compensare până la 30 iunie 2012."
Si totusi Casa de Sanatate aplica penalizari si dobanda, e corect? Ce se poate face si care sunt de fapt pasii pe care trebuie sa-i urmeze o persoana in aceasta situatie? Multumesc anticipat pentru raspunsuri.
Buna seara,
Stie cineva , legal se pot atribui mai multe fise de post unui salariat incadrat cu un CIM pe o functie cu un singur cod COR si cu 8 ore de munca trecute pe contract?
Angajatorul zice ca da, ca cine sau ce il opreste legal vorbind...X-(.
Adica o persoana (presupunand ca are calificarile cerute) daca are atributii si pe comercial si pe resurse umane si pe mai stiu eu ce, i se vor da la semnat atatea fise de post pentru cat munceste de fapt, nu pentru ceea ce scrie in CIM...
E adevarat ca mai toti angajatii la o societate privata fac mult mai multe lucruri decat ar solicita postul pt. care au fost angajati si problema apare cand altii pleaca din societate si atributiile celor plecati se aloca celor ramasi...fara recompensari ( ca e criza!) si ca acoperire se recurge la solutia asta...
Din cate stiu fisa postului e anexa la CIM deci cum se pot aloca mai multe fise la un singur CIM (fara cumul de functii si fara modificare cu act aditional al CIM).
Partea cea "grea" in favoarea angajatorului e ca la un control anterior de la ITM, e adevarat de la un inspector pe ssm, a rezultat ca acest lucru e perfect normal, si chiar au fost solicitate pt un sariat ca justificare pt. ceea ce avea de facut toate fisele de post pe care le are alocate...DECI?!?!
Multumesc anticipat pentru sfaturi!
Buna ziua,
Citez:"Art. 103. - in contractele colective de munca incheiate la nivel de unitate de catre sindicate in numele salariatilor, partile contractante vor conveni, printr-o clauza expresa, ca salariatii asupra carora se intind efectele contractului colectiv de munca negociat, altii decat membrii de sindicat, sa plateasca o contributie pentru desfasurarea negocierilor colective, care sa nu fie mai mica de 0,6% din salariu, dar care sa nu depaseasca valoarea contributiei sindicale. Aceasta contributie urmeaza a forma un fond separat utilizat exclusiv pentru pregatirea si desfasurarea negocierilor colective."
Intrebare : Unde se specifica cum se opreste aceasta cotizatie, o singura data, lunar sau cum? Sindicatul ar vrea lunar....dar nu stiu unde scrie asta. Si pana la urma "pentru pregatirea si desfasurarea negocierilor colective" daca s-ar opri lunar 1%(la noi in soc. asa prevede ccm, procentul este egal cu cel al membrilor de sindicat) s-ar ajunge la niste sume foarte mari pentru acest scop....si atunci care ar mai fi diferenta intre membrii si nemembrii...daca se plateste la fel?
Va multumesc anticipat!
Buna seara,
As ruga un raspuns avizat pentru nebuloasa (cel putin din mintea mea!) creata o data cu OUG109, legata de prestarile de servicii intracomunitare.
Pana acum era totul simplu, daca sunt persoana impozabila si prestez un serviciu (lucrare de instalatii, constructii montaj) la c-da unei firme din UE, dar lucrarea era livrata in Romania, atunci invoice-ul avea TVA, 19%. Acum, locul prestarii e in fct. de sediul economic al beneficiarului (pt persoane juridice impozabile) sau sediul fix.
Daca prestez un serviciu (consultanta inginerie, deci doar manopera)pt. o firma cu sediul economic in Belgia, care mi-a comunicat cod TVA din Olanda, serviciul l-am prestat la un sediu fix din Romania, dar care nu apare nicaieri pe comanda, unde este impozabila operatiunea, in Belgia sau in Romania. Precizez ca plata nu se va face din Romania de la sediul fix, ci probabil din Olanda. Daca operatiunea este impozabila in Romania, factura e cu TVA 19% sau cota din tara beneficiarului? Dar daca serviciul era tangibil?#-o
Multumesc.