avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 730 soluții astăzi
Forum Activitate Gabi-M

Activitate Gabi-M

Bună ziua,

Mamei mele tocmai i-a fost refuzată eliberarea unei rețete compensate de către medicul ei de familie din Brăila pe motiv că scrisoarea medicală care i-a fost eliberată la externarea dintr-un spital din Iași conține doar parafa medicului, nu și ștampila rotundă a unității.

Eu știam că recent a intrat în vigoare o lege (169/2017, parcă) prin care ștampila nu mai este obligatorie nici în cadrul instituțiilor publice ale statului și că fapta funcționarului de a cere o astfel de ștampilă reprezintă abatere disciplinară sancționabilă.

E posibil să fie excepții și situația mamei prezentată mai sus să cadă într-una din aceste situații excepționale? Sau medicul ei de familie tocmai a comis un abuz?

Mulțumesc.
Salut,

Sunt in dubii privind declarația unică pe care am depus-o anul trecut pentru veniturile realizate în anul 2020 pe PFA...

Treaba stă în felul următor: sunt angajat cu CIM cu normă întreagă (8h/zi, 40h/săptămână) din 2006. În 2019 mi-am deschis un PFA în SISTEM REAL pentru a putea factura legal o serie de activități pe care le fac pe lângă job. Am ales sistemul real în detrimentul normelor de venit pentru că activitatea pe PFA nu e una constantă și nu aveam nicio certitudine că voi realiza venituri peste norma de venit, ca să fie convenabilă această metodă de impozitare. Am aflat mai târziu că norma de venit la PFA se înjumătățește când ești și angajat, dar asta este o altă poveste, pentru o altă postare.

Sunt în dubii privind modul de calcul al venitului net pentru sistemul real și cred că am depus greșit declarația unică anul trecut pentru veniturile realizate în 2020... Mai exact, întrebările mele sunt următoarele:

1. Atunci când fac totalul veniturilor realizate, ce dată se ia în considerare? Data la care am emis factura sau data la care am încasat-o (data când au intrat efectiv banii în cont pentru factura respectivă)? Întreb pentru că am mai multe facturi emise în anul X și încasate în anul X+1.
2. Dacă sunt angajat full-time și angajatorul mi-a plătit la zi toate dările către stat (CAS + CASS), mai sunt obligat să plătesc CAS și CASS pe PFA în sistem real, atunci când veniturile realizate pe PFA depășesc pragul acela de 12 salarii minime pe economie?
3. Atunci când am depus DU anul trecut, am luat în calcul pentru veniturile realizate în 2020 data încasării facturilor (data intrării banilor în cont), chiar dacă aveam două facturi emise în 2019 și pe care dacă nu le puneam la veniturile realizate în 2020, m-aș fi situat sub plafonul acela de 12 salarii minime. Am calculat corect sau trebuia să iau în considerare data emiterii facturilor și nu data încasării lor?
4. Tot în DU depusă anul trecut, pentru veniturile realizate în 2020 (care depășesc pragul de 12 salarii, conform calculului menționat mai sus), NU am bifat în DU și căsuțele aferente CAS și CASS și astfel am plătit către ANAF doar impozitul pe venit (10%). Am procedat așa, crezând (probabil eronat) că dacă sunt angajat full-time, se iau în considerare CAS-ul și CASS-ul plătite de angajator, fără să mai fiu obligat să plătesc aceste dări și pe PFA-ul la sistem real. Între timp, din ce am mai citit (apropo nimeni nu dă o explicație simplă și coerentă acestei situații, toți vorbesc cifrat și cer bani pentru un răspuns clar), pare-se că datorez CAS și CASS pentru anul 2020 și pe PFA. Mai pot depune acum, în 2022, o declarație rectificativă pentru veniturile realizate în 2020?
5. Dacă trebuie să depun rectificativa pentru 2020, pot folosi pentru achitarea CAS & CASS banii din micrograntul de 2000 de euro pentru PFA-uri, ÎI și IMM-uri, pe care am reușit să-l accesez anul acesta?

Sper că nu v-am plictisit prea mult cu tirada de întrebări de mai sus...

Vă mulțumesc anticipat pentru răspunsuri!
O zi bună să aveți!
Este asociație de proprietari.
Vă mulțumesc pentru răspunsuri!
Toate cele bune!
Bună ziua,

Majoritatea membrilor asociației de proprietari din care fac parte este nemulțumită de activitatea actualei conduceri și ar dori schimbarea acesteia. Drept urmare, ieri, 24/03/2022, a avut loc o primă adunare generală a membrilor asociației de locatari, respectând prevederile articolului 47 din legea 196/2018. Cum la această adunare nu s-a întrunit cvorumul necesar de jumătate plus unu din membrii asociației de proprietari, adunarea s-a suspendat, iar în acest punct, actuala administratoră a asociației a comis un abuz, luând de una singură decizia arbitrară de reconvocare a adunării generale pe data de 15/04/2022, depășind astfel termenul legal de maxim 15 zile, prevăzut în art. 48, alin. 2, al legii 196/2018.

Întrebarea este cum o putem trage la răspundere pe doamna administrator pentru astfel de abuzuri și căror instituții trebuie să ne adresăm noi, ca simpli membri ai asociației de locatari?

Genul acesta de abuzuri este doar cel mai recent dintr-un lung șir de alte abuzuri și manevre ilegale sau la limita legii, de unde și dorința membrilor asociației de schimbare a actualei conduceri.

Doamna administrator are în interiorul asociației câțiva susținători violenți, atât verbal, cât și fizic, când vine vorba de contestarea activității dumneaei. Motiv pentru care, la următoarea adunare generală, ne gândim să cerem prezența organelor de poliție/jandarmerie și a unui reprezentant al primăriei, de la compartimentul însărcinat cu asociațiile de proprietari. Există vreo procedură anume sau cadru legal pentru un astfel de demers? Interesul este acela de a proteja integritatea și demnitatea tuturor participanților la aceste adunări, astfel încât doamna administrator și „înflăcărații” ei susținători să nu mai deturneze temele de discuție prin urlete și amenințări cu violența fizică.

Mulțumesc,
O zi bună în continuare!
Cornel Vasile a scris:


În cazul în care întâlnești orice dificultăţi pe parcursul procesului de portare, poți face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portării), dar te poți adresa și la ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici:
[ link extern ]


Operatorul acceptor este RDS, cel care cauzeaza probleme. Am mai multe sesizari facute la ei, dar se pare ca le trateaza cu indiferenta.

O sa incerc sa fac o sesizare la ANCOM, asa cum ati sugerat.

Va multumesc pentru raspuns!
Demos a scris:

Ati semnat un contract cu ei?
Ce scrie in contract la capitolele termeni contractuali si nerespectarea termenilor contractuali?


Comanda pentru portare, telefon nou si abonament nou a fost facuta exclusiv prin intermediul site-ului lor: [ link extern ]

La sfarsitul comenzii, am primit pe mail un act aditional in format PDF, dar care nu pomeneste nimic despre nerespectarea termenilor contractuali. Probabil ca acest lucru este mentionat in contractul propriu-zis, dar nu-l am acum la indemana, pentru ca este pe numele tatalui meu, iar el locuieste in orasul vecin.

M-am uitat insa in contractul pe care-l am eu, ca si eu sunt client RDS, si nici acolo nu am gasit nimic pomenit despre ce se intampla in caz de nerespectare a termenilor contractuali.

Va multumesc pentru raspuns!
Buna ziua,

Am facut in urma cu mai bine de o luna o comanda la RDS pentru portare, abonament si telefon nou. Ei nu au facut nici pana in ziua de azi respectiva portare de numar si ma tot amana de o luna de zile. Au recunoscut ca problema este la ei in sistem, deci nu e o greseala de-a mea la mijloc si o tot lungesc cu "va contactam noi cand se rezolva" si "v-am sunat si n-ati raspuns". Ei nu m-au sunat deloc, deci MINT cu nerusinare la acest capitol si imi ignora toate sesizarile pe care le-am facut la ei.

Intrebarea mea este: exista vreo lege care sa oblige un operator privat sa rezolve o sesizare sau sa onoreze comanda intr-un interval maxim de timp?

Multumesc!
Ceea ce incerc sa spun este ca atat timp cat primul telefon a stat prin service-uri, eu nu m-am putut folosi de acel produs pe care l-am cumparat cu banii jos si nu mi se pare corect ca acele saptamani, cand n-am avut nici telefonul, nici banii, sa fie pur si simplu date uitarii.

Insa, ceea ce mi se pare mie corect nu coincide neaparat si cu ceea ce este legal. De aceea am apelat la acest forum, in speranta gasirii unui raspuns oarecum juridic, bazat pe articole de lege.

Multumesc.

Gabi-M a scris:

Multumesc pentru raspunsul prompt!

Bun, si timpul cat primul telefon a stat prin service? Se sterge pur si simplu cu buretele? Nu mai conteaza? E vina mea ca a fost nevoie de 3 vizite la service? Nu mi se pare corect!


Multumesc pentru raspunsul prompt!

Bun, si timpul cat primul telefon a stat prin service? Se sterge pur si simplu cu buretele? Nu mai conteaza? E vina mea ca a fost nevoie de 3 vizite la service? Nu mi se pare corect!
Buna ziua,

O sa incerc sa fiu cat mai succint...

Pe data de 24 nov. 2013 am achizitionat, achitand cu cash, un smartphone, dintr-un anumit magazin din Galati (vad deasupra un avertisment cum ca n-am voie sa mentionez numele persoanelor juridice implicate - ok, no problem).

Pe data de 30 nov. 2013 am revenit cu el la magazinul de unde l-am cumparat, pentru a fi introdus in service, din cauza unor defecte majore ale display-ului ce impedicau folosirea acestuia.

In data de 10 dec. 2013, am ridicat telefonul reparat de la magazin ("inlocuit ansamblu diplay" scria pe hartia venita de la service).

Pe 19 ian. 2014 am revenit cu telefonul la magazin, pentru a fi iar bagat in service. Picase din nou display-ul, la fel ca prima data. Iar pe langa asta, acum mai aveam si inca alte TREI probleme cu el: GPS nefunctional, butoanele laterale de control volum erau si ele nefunctionale iar microfonul nu capta mai nimic - trebuia efectiv sa tip in telefon ca sa ma auda persoana de la celalalt capat.

Pe 5 feb. 2014 sunt chemat la magazin sa-mi ridic telefonul. Il inspectez, constat ca inlocuisera iar display-ul, insa IGNORASERA complet celelalte trei defecte semnalate de mine - nici un fel de pomeneala despre ele pe hartia venita de la service, zicea doar "inlocuit ansamblu diplay" - era aproape o copie xerox a primei fise de reparatie, difereau doar datele calendaristice. #-o X-(

Ca o paranteza, eu, intre timp, am luat legatura prin email si telefon cu firma producatoare a telefonului (firma e romaneasca, cu sediul in Bucuresti). Am convenit cu acestia ca in cazul in care, dupa ce primesc telefonul din service, mai am probleme cu acesta, sa-l trimit prin curierat la sediul lor central din Capitala.

Revenind la data de 5 feb. a.c., si stiind cele convenite cu firma producatoare, am refuzat PE LOC acceptarea telefonului si am intocmit un al treilea proces verbal de trimitere a acestuia in service, de data aceasta catre cel mentionat de catre firma producatoare. Am cerut in scris si intr-un mod cat se poate de explicit inlocuirea completa a telefonului cu altul de acelasi model dar functional 100%. De expedierea telefonului prin curierat s-a ocupat magazinul in colaborare cu producatorul.

Pe data de 17 feb. 2014 am fost rechemat in magazin pentru ca-mi venise telefonul. Primisem intre timp prin email (si dupa ceva insistente si formulari ceva mai apasate din partea mea) confirmare din partea producatorului ca telefonul mi-a fost schimbat cu un altul. In magazin am verificat IMEI-urile (are doua pentru ca e dual-sim) si intr-adevar erau diferite fata de cele initiale. Am controlat sa vad daca mai sunt prezente si celelalte probleme si am fost multumit sa constat ca acesta nu mai suferea de niciunul din cele patru defecte mentionate mai sus.

Surpriza pentru mine s-a produs cand eram gata sa ies din magazin. M-am uitat ceva mai atent pe certificatul de garantie cu care venise noul telefon si am vazut ca pe acesta era trecuta data originala de achizitie a primului telefon (cel cu probleme) si anume, 24/11/2013. M-am uitat si pe verso - niciun fel de mentiune legata de faptul ca eu in aproape 3 luni de zile am stat cu el mai mult prin service. Era ca si cum totul s-a sters cu buretele. De pe certificatul de garantie pe care-l am acum se intelege ca eu am cumparat respectivul telefon pe 24 nov. 2013 si ca de atunci si pana in prezent nici usturoi n-am mancat, nici gura nu-mi miroase (a fost Craciunul intre timp, asta e :)) ). Mie unul mi s-a parut cel putin bizara treaba asta asa ca am intrebat-o pe doamna de la magazin care-i faza. Mi-a zis ca termenul de garantie se prelungeste doar atunci cand se repara. Cand se inlocuieste produsul defect cu unul nou, cica se considera garantia de la data achizitiei. Whaaaaaat !??? :O Neavand atunci argumentele legale la mine, n-am avut cu ce s-o combat (diavolul de pe umar imi tot soptea in ureche s-o pocnesc; am rezistat tentatiei, desi ma gadila limba sa fac oleaca de scandal dupa cele indurate). Am respirat adanc, am dat "Buna ziua" si-am plecat. Macar acum imi mergea telefonu' :justcuz:. Sa vedem acum pentru cat timp...

Ma adresez acum dumneavoastra: cum e corect? Eu am citit prin diverse locuri, urmatoarele:

"Orice produs inlocuit in perioada de garantie beneficiaza de un nou termen de garantie egal cu cel initial!" ([ link extern ] /)

"Produsele de folosinţă îndelungată care înlocuiesc produsele defecte în cadrul termenului de garanţie vor beneficia de un nou termen de garanţie, care curge de la data preschimbării produsului." ([ link extern ] )

Daca aceste afirmatii sunt adevarate, imi puteti spune va rog Legea, articolul si aliniatele unde sunt trecute aceste prevederi? Pentru ca nu veau sa las lucrurile asa! Vreau sa ma "inarmez" si sa continui "lupta" pana cand toate partile implicate vor intelege sa respecte legile in vigoare!

Am esuat in tentativa mea de a fi concis, dar, daca ati ajuns pana aici cu cititul, eu va foarte multumesc!

Sa auzim numai de bine!
Gabi