avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1218 soluții astăzi
Forum Activitate garant

Activitate garant

Răspuns la discuția Detasare
In primul rand , nu ai voie sa-l angajezi fara atestat sau il poti angaja pe durata determinata de 90 zile , pana isi ia atestatul . In caz contrar , angajarea fara atestat dupa aceste 90 zile , constituie contraventie (amenda de la 5000 la 10000 lei )
Răspuns la discuția Detasare
Va rog sa studiati Legea 333/2003 si Normele metodologice de aplicare a L333 , aprobate prin HG 301/2012 ,in speta , articolul 12 din lege, respectiv , articolul 19 din norme . Multumesc.
Discuție Detasare
Speta:
"A" este angajat ca agent de securitate la societatea "X" . Societatea "X" nu este o societate specializata de paza , ea are doar un serviciu de paza propriu cu angajati proprii. In atare conditii , societatea "X" il poate DETASA pe agentul de securitate "A" la o alta societate , sa o numim "Y" ,acesta urmind sa desfasoare activitati de paza pentru "Y"?
Răspuns la discuția Carte de imobil
Va rog urmariti aspectele strict juridice .Locatar inseamna chirias , nu proprietar . Legiuitorul a precizat foarte clar la art.37 ali(1) : " Evidenta locatarilor prin cartea de imobil..." ,. Nu face referire la evidenta proprietarilor in cartea de imobil . Din punct de vedere juridic, va considerati chirias intr-o locuinta proprietate personala?
Discuție Carte de imobil
Doresc sa aflu si alte puncte de vedere competente referitoare la existenta unei carti de imobil la nivelul asociatiei de proprietari?
Studiind legislatia in domeniu am constatat urmatoarele :
OUG 97/2005 (republicata 2011) :
"Art. 37
(1) Evidenta locatarilor prin cartea de imobil se tine in urmatoarele categorii de imobile care dispun de mai multe unitati locative, astfel cum acestea sunt definite de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
a) destinate cazarii in comun;
b) care servesc total sau partial ca locuinta. "
"Art. 38
(1) Organizarea activitatii de tinere a evidentei locatarilor prin cartea de imobil revine Ministerului Administratiei si Internelor, prin unitatile de politie.
(2) Cartea de imobil se intocmeste si se actualizeaza de catre persoana anume desemnata, cu acordul acesteia, de catre proprietarul imobilului sau de asociatia de proprietari; in cazul asociatiei de proprietari, responsabilul cartii de imobil este, de regula, administratorul sau un membru al comitetului executiv al asociatiei. "
Deci, din aceste doua texte de lege , coroborate cu definitia locatarului (DEX si Noul Cod civil :persoană care locuieşte stabil într-o casă sau într-un apartament în calitate de chiriaş) , rezulta ca , legea nu se aplica proprietarilor .
Cu alte cuvinte , cartea de imobil se tine doar la imobile cu destinatia de inchiriere sau la asociatiile de proprietari ,in cazul in care , unul sau mai multe apartamente, din cadrul asociatiei de proprietari , se inchiriaza/
La o firma cu 2 angajati (unul dintre acestia este administratorul care nu are acel curs de 40 ore) sunt obligatorii urmatoarele documente :
1.Planul de evaluare a riscurilor;
2.Planul de prevenire si protectie ?
In cazul unui raspuns afirmativ , va rog sa-mi precizati cine intocmeste aceste documente ?
Va multumesc.
Care este rolul practic al existentei cartii de imobil in contextul actual cand , in baza Ordonanta de urgenta nr. 97/2005 , exista Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date?
Din punctul meu de vedere , cartea de imobil reprezinta o ramasita a unor mentalitati comuniste , puse in aplicare,la acea vreme,de catre Tudor Postelnicu prin Ordinul MI nr.02585/1988 (document cu caracter secret ) .
Mai mult , exista ,in cadrul asociatiilor de proprietari, persoane care cunosc si aplica "Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date"? Ma indoiesc.
Sa inteleg ca , in fiecare zi sa efectueze 1 ora de pregatire . De acord cu dumneavoastra . Dar , sa intram putin in detalii. Luna iunie are 19 zile lucratoare deci , noul angajat trebuie sa fie pontat 19 ore . Cu alte cuvinte , eu am o singura varianta : sa ma intind cu pregatirea ssm si su pe parcursul unei luni si jumatate . O precizare se impune : la pag.3 din "Fisa de instruire individuala privind ssm" se specifica foarte clar cuvintele "la data " si nu "la datele".Cu alte cuvinte, cei care au eleborat aceste acte normative nu au tangenta cu legislatia , probabil ca sunt mai apropiati de calculator , avand deprinderi foarte bune in ceea ce privesc copy /paste. Ei nu au adoptat , sub nicio forma normele metodologice si ordinul la reglementarile codului muncii.
Subiect: Legea 53/2003 vs. Legea 319/2006 (cu normele de aplicare aprobate prin HG 1425/2006) si Legea 306/2006 (cu OMAI 712/2005) - Instruirea lucratorilor in domeniul ssm, psi/ situatii de urgenta.
LEGEA 53/2003 (Codul Muncii):
“Art. 105. - (1) Contractul individual de munca cu timp partial cuprinde, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3), urmatoarele:
a) durata muncii si repartizarea programului de lucru;
b) conditiile in care se poate modifica programul de lucru;
c) interdictia de a efectua ore suplimentare, cu exceptia cazurilor de forta majora sau pentru alte lucrari urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori inlaturarii consecintelor acestora.
(2) In situatia in care intr-un contract individual de munca cu timp partial nu sunt precizate elementele prevazute la alin. (1), contractul se considera a fi incheiat pentru norma intreaga.”

LEGEA 319/2006:

“Art. 21. - (2) Instruirea prevazuta la art. 20 alin. (1) si (2) trebuie sa se realizeze in timpul programului de lucru. “

NORME METODOLOGICE DE APLICARE A LEGII 319/2006, APROBATE PRIN HG 1425/2006 :

:”ART. 76 - (1) Instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca la nivelul intreprinderii si/sau al unitatii se efectueaza in timpul programului de lucru.
(2) Perioada in care se desfasoara instruirea prevazuta la alin. (1) este considerata timp de munca.”

“Art. 87. -(2) Angajatorul stabileste prin instructiuni proprii durata instruirii introductiv-generale; aceasta nu va fi mai mica de 8 ore.

“Art. 92. -(2) Durata instruirii la locul de munca nu va fi mai mica de 8 ore si se stabileste prin instructiuni proprii de catre conducatorul locului de munca respectiv, impreuna cu:
a) angajatorul care si-a asumat atributiile din domeniul securitatii si sanatatii in munca; sau
b) lucratorul desemnat; sau
c) un lucrator al serviciului intern de prevenire si protectie; sau
d) serviciul extern de prevenire si protectie.”

Ce facem in cazul programului de lucru de 1 (una) ora /zi?
Legea 319/2006 nu prevede in mod expres durata instruirii ,in schimb acest aspect apare in norme , aprobate prin hotarare a guvernului.
Mai mult, o problema asemanatoare dar, mai grava,exista si la situatiile de urgenta unde , durata instruirii este reglementata prin ordin al ministrului (OMAI 712/2005) si nicidecum prin lege.
Din punctul meu de vedere ,atat normele, aprobate prin h.g.,cat si ordinul unui ministru, nu pot modifica o lege (L 53/2003).

De acord cu dumneavoastra , se poate face instruirea in cele 8 zile dar , va intreb , vi se pare normal ca o hotarare de guvern sau un ordin al ministrului sa prevada elemente juridice care completeaza sau modifica o lege ?Un act administrativ este dat in aplicarea legii si nu pentru completarea sau modificarea acesteia .In acest caz , ambele acte juridice (HG 1425 si OMAI 712) contravin art. 105 din Legea 53/2003 .