avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 318 soluții astăzi
Forum Activitate anamic

Activitate anamic

Discuție Tutela
Mama o are in tutela pe sora ei bolnava (75 ani). Ne punem acum urmatoarea intrebare. Daca se intampla ceva cu mama (deces, imposibilitate de continuare a tutelei), pot prelua eu tutela, in conditiile in care domiciliul meu nu ar fi in Romania? Daca acest lucru nu este posibil si se numeste alta persoana de catre autoritatea tutelara, mai am vreo posibilitate de a decide ce se intampla cu matusa (domiciliu, ingrijire etc.)? Sunt singura ruda ramasa pentru ambele, atat mama cat si matusa si nu as vrea ca matusa sa ajunga "de izbeliste". Multumesc.
Locuiesc intr o tara cu acord de evitarea dublei impozitari (UE). Primesc venituri dintr o chirie in Romania. Am un cont in Romania din care apar dobanzi. Am rezidenta fiscala in cealalta tara, hartie din RO ca nu am rezidenta in RO, dar nici un cod nif strain (aici nu se da). Imi predau declaratii in cealalta tara pt venituri din salarii si in Ro pentru venituri din chirii. Impozitul platit in RO pt chirii se scade apoi din datoriile catre statul celalalt.
Toata chestiunea e f complexa, am nevoie de ajutor. Ma poate ajuta cineva sa dau de capat hartzoagelor pe partea romaneasca? De ex. nu stiu daca trebuie sa declar in RO dobanzile din conturi. Le declar in cealalta tara. Am nevoie de un pic de ajutor in jungla asta. La Anaf sunt atat de nepoliticosi si tzafnosi ca nu mai vreau sa merg. Unde gasesc pe cineva care ma poate sfatui? Multumesc!
Anul trecut am depus declaratia de venit la anaf online. Am de ceva ani o parola pentru "spatiul virtual". Anul acesta nu mai regasesc posibilitatea de a ma loga in spatiul virtual cu parola mea, iar declaratia nu o pot depune online fara un certificat de semnatura digitala calificata. Indicatziile pretzioase de pe site nu ma ajuta. Nu prea inteleg ce se intampla, nu mi vine sa cred ca nu ma mai pt loga. Ma ajuta cineva sa gasesc drumul corect? Chiar nu mai pot fara semnatura digitala? Ar fi trebuit sa simplifice procedura, nu?
Răspuns la discuția Mostenire
Pai ar trebui sa scrie in "actul de mostenire"? Ce fel de act este si ce scrie in el? Mai exista alti mostenitori legali? Frati ai matusii sau copii ai lor care ar putea contesta actul? Daca nu scrie altfel nimic si nu exista alti mostenitori legali, ar trebui sa fie 100%? Parerea unui nespecialist...
Bunica a murit in 2005. Mostenitori am fi fost eu si varul meu, parintii nostri, copiii bunicii, fiind predecedati. Bunica insa nu mai avea nimic valoros in proprietate, deoarece locuinta mi-o donase mie in timpul vietii si altceva nu a mai ramas de impartit cu varul.
Donatia a avut loc ca idee a bunicii pentru ca eu sa pot folosi locuinta fara a trebui sa o vand ca sa-i platesc varului o parte. Intelegerea verbala (!) cu bunica a fost sa-i dau "niste bani", cat voi vrea eu varului, cand voi avea (alta mostenire).
Acum, dupa 14 ani, acea alta mostenire a avut loc si as vrea sa-i dau varului niste bani, dupa cum m-am inteles verbal cu bunica. Neexistand o intelegere scrisa e practic un cadou din partea mea?
Cum trebuie sa procedez sa-i dau acesti bani in mod legal, fara ca vreunul din noi sa aiba vreo problema cu fiscul? Varul a primit si el niste bani in nume propriu din noua mostenire si ca executor testamentar trebuie sa ii virez suma. Pot adauga si suma din mostenirea veche a bunicii sau sunt probleme?
Multumesc! Nu am depus declaratia privind stabilirea domiciliului fiscal. Se poate si retroactiv pana in 2008? Exista consecinte pentru faptul ca nu am depus declaratia?
Am nevoie de consultanta intr-o problema similara mai complicata, nu ma descurc insa sa gasesc domeniul corect . Nu sunt servicii de contabilitate, ci de drept fiscal. Unde pot primi sprijin? Multumesc!
Sunt plecata din 2008 in afara, in 2010 m-am intors pentru 60 zile, apoi am plecat din nou. Contractul de munca a fost suspendat din 2008 pana in 2014 cand s-a incheiat prin acordul partilor. In momentul plecarii mele nu am stiut ca ar trebui sa declar fiscului ceva.
Acum am aflat ca exista o lege din 2012 referitor la rezidenta fiscala si ca trebuie sa mi se elibereze un certificat de rezidenta fiscala.

Cand am intrebat anul trecut la o vizita in RO la anaf, mi-au spus ca nu-mi trebuie certificatul respectiv (am unul de rezidenta in Austria). Acum vad ca ca daca ma declar nerezident ei ma taie din scripte doar dupa terminarea anului in care am depus declaratia (2016).

Mai clar, daca ma declar nerezident in 2015 pentru ca legea a aparut in 2012 si eu nu am stiut, fiind plecata din 2008, eu am obligatii de impozit pe venit (din Austria, unde locuiesc cu familia) in Romania pentru toti anii 2008-2016?
O colega aflata in CIC a plecat in strainatate si ma roaga, avand in vedere absenta ei, sa anunt eu serviciile sociale ca nu mai are dreptul sa inacaseze alocatia si indemnizatia. De la plecarea ei sunt totusi cateva luni si isi face griji de consecintele legale ale nedeclararii situatiei reale la timp.

Clar: va plati banii inapoi. Dar, exista consecinte de tip penal sau de alta natura in afara restituirii banilor? Am incercat sa o linistesc, spunand ca e o chestiune de drept administrativ, dar nu ma pricep, asa ca intreb aici, e foarte speriata si nu are curajul sa sune la serviciile sociale sa explice.

A vazut decizii judecatoresti etc. si nu ar vrea ca numele ei sa apara pe undeva ca fiind in vreun fel "patat". Cum se procedeaza pentru a "sesiza" autoritatea cuvenita in propriul caz?

Multumesc!