Art. 76 - Definirea veniturilor din salarii și asimilate salariilor
(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani și/sau în natură obținute de o persoană fizică rezidentă ori nerezidentă ce desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă acordate persoanelor care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor. [ link extern ]
Art.160 C.mun.
Salariul cuprinde salariul de bază, indemnizaţiile, sporurile, precum şi alte adaosuri.
Va mulțumesc pentru răspuns. La interpretarea acestor paragrafe a apărut și conflictul: angajații interpretează "drepturile salariale" ca salariu brut, conducerea ca salariul de baza, din CIM. Mie mi se pare ilogica poziția conducerii: dacă legiuitorul ar fi mers pe aceasta logica, ce rost mai avea medierea pe ultimele trei luni?
Cornel Vasile a scris:
Codul Muncii
Art. 150
(1) Pentru perioada concediului de odihnă salariatul beneficiază de o indemnizaţie de concediu, care nu poate fi mai mică decât salariul de bază, indemnizaţiile şi sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectivă, prevăzute în contractul individual de muncă.
(2) Indemnizaţia de concediu de odihnă reprezintă media zilnică a drepturilor salariale prevăzute la alin. (1) din ultimele 3 luni anterioare celei în care este efectuat concediul, multiplicată cu numărul de zile de concediu.
.....
Puteti solicita un punct de vedere fie Ministerului Muncii , fie Inspectiei Muncii.
Bună dimineața.
Sunt angajat într-un institut de cercetare (institut național, autofinanțare, în coordonarea Ministerului Cercetării și Inovării). Salarizarea se face prin plata/ora, în funcție de proiectele în care suntem implicați (prin urmare diferit în aproape toate lunile de salariul de încadrare prevazut în CIM, și în plus și în minus). Pana acum 2 ani, indemnizația de concediu de odihna se acorda prin medierea salariilor brute din cele trei luni anterioare CO, dar nu mai puțin de salariul de încadrare. De anul trecut, printr-o hatarare a conducerii indemnizația a fost acordata strict ca salariu de încadrare, deși în CIM a fost păstrată prevederea ca indemnizația reprezinta media veniturilor pe ultimele 3 luni. Sper ca am fost destul de clar în privința situației. Întrebările sunt următoarele:
1. Care varianta de calcul este corecta? Am găsit situații asemănătoare pe CJUE din care concluzia ar fi părut sa fie, pe scurt, ca în concediu de odihna salariatul nu trebuie sa fie penalizat (sa încaseze mai puțin decât media ultimelor 3 luni).
2. Către ce autoritate a statului ne putem îndrepta (sesiza) pentru o poziție oficiala, eventual un control care sa lămurească în mod clar situația?
Mulțumesc anticipat
Buna ziua!
Am o intrebare ceva mai specifica, asa ca voi incerca sa fiu cat mai clar in explicatii:
Lucrez in cadrul unui institut de cercetare autofinantat (salarizare este exclusiv din proiecte de cercetare). In acest moment, fac parte din comisia paritara pentru negocierea noului CCM. Problema este ca din proiectele nationale, salariul se negocieaza conform HG583/2015. Pentru proiectele europene (H2020), noile reglementari europene spun ca salariul este cel negociat (de incadrare). Astfel, din proiectele nationale se poate ajunge la un salariu mai mare decat din proiecte europene (ceea ce nu e normal).
Intrebarea mea este: vedeti o solutie prin care grilele sa poata fi diferite (de ex cand indeplinesti anumite conditii intri pe o grila, cand nu pe alta)? Introducerea maximului pentru toata lumea nu este o solutie, deoarece ar duce la incasari efective de aprox. 10% din salariu pentru mare parte a salariatilor.
Varianta la care m-am gandit eu (dar nu stiu cat de legala este) ar fi: introducerea a doua grile de salarizare (una pentru personal permanent, cu maxime mai mici) si una pentru personal angajat pe perioada determinata (specialisti de inalta calificare) cu maxime mai mari. Personalul cu proiecte europene de cercetare si-ar suspenda contractul pe perioada nedeterminata, trecand pe contract pe perioada determinata, pentru desfasurarea proiectului. Asta ar permite si ca la finalul acestor proiecte sa se revina la salarii mai mici.
Este legala o astfel de abordare? Sau vedeti o solutie mai buna?
Buna ziua!
Nu obisnuiesc sa raspund in domenii in care nu ma pricep. Raspunsul dumneavoastra m-a facut insa sa intervin. Nu cred ca era cazul sa dati un astfel de raspuns. Domnisoara a pus o intrebare pe un forum de discutii juridice: ce poate face in privinta unor asa-zisi parinti (considerand adevarate faptele descrise, este clar ca este vorba de abuzuri repetate, care pot fi lejer incadrate ca infractiuni - las la aprecierea colegilor forumisti juristi). Parerea mea ar fi ca faptele trebuie cantarite cu atentie (de un avocat) si in functie de hotararea domnisoarei, mers la politie, tribunal, etc.
Eu m-am cam saturat de discutii proletar-mobilizatoare de genul "te bate, ca iti vrea binele". Nu este adevarat! Te bate pentru ca este un animal care nu se poate manifesta altfel (poate un psiholog/psihiatru poate explica mai bine).
In concluzie: legea trebuie respectata, iar orice abuz trebuie pedepsit. Iar colegilor forumisti: daca puteti da sfaturi pe tema intrebarilor, bine; daca nu, renuntati la sfaturi de genul asta.
O zi buna,
Buna dimineata si multumesc anticipat pentru raspunsuri!
Sunt in urmatorul caz: in data de 10 martie mi s-a comunicat o decizie a Directorului General prin care se modifica CIM. Decizia este din data de 25 februarie 2015, producand efecte din data de 2 februarie 2015. Este legal? Precizez ca din cauza acestei decizii salariul pe luna februarie (doar pe aceasta luna) imi este diminuat cu 25%.
Va multumesc
Buna ziua!
In primul rand cred ca ar trebui sa descriu situatia, cat mai clar si pe urma sa pun intrebarile: pe baza unui referat al unui director de departament din cadrul unitatii, directorul general a luat o hotarare care ma afecteaza in mod direct (de inlocuire a mea). Referatul contine informarii false (ca persoana care trebuie sa ma inlocuiasca are o anumita calificare, lucru fals, respectiva persoana avand o calificare inferioara). Acum intrebarile:
1. se poate refuza un ordin scris care este ilegal (exista o lege in acest sens)?
2. unde se incadreaza fapta celui care in cunostinta de cauza a declarat falsul?
Precizez ca locul de munca se incadreaza in prevederile legii 111/1996.
Va multumesc.
Am patit acelasi lucru, cu un obiect ceva mai scump (o bijuterie) - firma (de afara) care il trimitea avea politica sa il trimita prin posta nu prin curier. Prima data nu a ajuns deloc, a doua oara am observat ca parea umblat in colet. Circ in posta (Bucuresti, Veteranilor), balamuc, reclamatii...
Concluzia: 1. M-a chemat dirigintele postei sa imi spuna ca nah, cine se angajeaza la posta, ca salarii mici, ca balarii, se mai si fura. Si asa a ramas
2. Firma a trimis al treilea obiect, pe o alta adresa, in provincie, unde a ajuns in siguranta, si mai repede (!!)
Parerea mea, NU folositi Posta pentru obiecte cu oaresce valoare. In caz ca e musai (cum a fost la mine), incercati sa dati o adresa de provincie (orase mai mici, unde pare ca le e mai frica).