Cumparatorul poate dobandi proprietatea asupra intregului teren in functie de buna sau de reaua sa credinta. Se considera ca tertul dobanditor (cumparatorul) a fost de buna credinta daca la momentul cumpararii terenului a avut credinta ca acesta apartine in integralitate vanzatorului. In caz contrar, cumparatorul va fi un tert dobanditor de rea-credinta (adica stia la momentul cumpararii terenului ca acesta nu apartine in integralitate vanzatorului, adica dumneavoastra).
În materia dobândirii proprietăţii asupra imobilelor, uzucapiunea a suferit câteva schimbări radicale in Noul cod civil, iar în locul uzucapiunilor avute până acum vom avea:
A. Uzucapiunea tabulară de 5 ani (art.931 Cod Civil), cu următoarele condiţii de aplicare:
- înscrierea în Cartea Funciară fără cauză legitimă, dar cu bună-credinţă;
- posesie utilă exercitată timp de 5 ani de la înscrierea în Cartea Funciară.
Ca efect al acestei uzucapiuni tabulare, dreptul de proprietate al uzucapantului este înscris în Cartea Funciară şi nu mai poate fi contestat.
B. Uzucapiunea extratabulară de 10 ani (art.930 Cod Civil), care are următoarele condiţii de aplicare:
- posesia exercitată timp de 10 ani;
- alternativ, imobilul înscris în Cartea Funciară şi proprietarul imobilului înscris în Cartea Funciară să fie decedat sau şi-a încetat existenţa sau înscrierea în Cartea Funciară a declaraţiei de renunţare la proprietate;
- imobilul nu a fost înscris în Cartea Funciară.
Ca efect, uzucapantul poate dobândi dreptul numai dacă şi-a înregistrat cererea de înscriere în Cartea Funciară înainte ca o terţă persoană să îşi fi înregistrat propria cerere de înscriere a dreptului în folosul său, pe baza unei cauze legitime, în cursul sau chiar după împlinirea termenului de uzucapiune.
Cu titlu de recomandare, pe viitor sa nu mai vindeti bunuri ce nu va apartin. In primul rand pentru ca daca adevaratii proprietari, pana la implinirea termenului uzucapiunii, intenteaza o actiune in revendicare a terenului instrainat de dvs fara drept, cumparatorul are dreptul de a se intoarce impotriva dvs, mai ales daca prin contractul de vanzare-cumparare a fost garantat pentru evictiune, cu o actiune in instanta, prin care sa va solicite plata de despagubiri.
ACTE NECESARE pentru infiintarea unei societati comerciale cu obiect
principal de activitate - Activitati veterinare – Cod CAEN 7500
1. Dovada calitatii de membru al CMV – carte de identitate eliberata de CMV
judetean / al Mun. Bucuresti
2. Dovada Atestat de libera practica – document eliberat de catre CMV judetean / al
Mun. Bucuresti
3. Actele de identitate ale viitorilor asociati in original plus 3 copii.
4. Dupa ce se alege forma de societate, se trece la urmatorii pasi:
• IMPORTANT: medicul veterinar trebuie sa fie asociat
• Alegerea obiectului de activitate al firmei, potrivit clasificarii
CAEN; stabilirea obiectului principal de activitate OBLIGATORIU -
Activitati veterinare – Cod CAEN 7500 si a obiectelor secundare de activitate.
• Contract de comodat (e necesara o copie a actului de proprietate al imobilului
in care se declara sediul social.)
• Alegerea denumirii societatii: se dau cel putin 3 denumiri, in ordinea
preferintelor.
• Capitalul social - ce suma si alegerea bancii la care se doreste
deschiderea contului. Capitalul social minim este de 2.000.000 lei pentru srl.
• Stabilirea administratorului societatii.
• Tipul de societate: microintreprindere, intreprindere mica sau
mijlocie.
• Se alege ca firma sa fie platitoare de TVA sau nu.
3. Dupa stabilirea acestor aspecte se trece la pasii urmatori:
• Rezervarea denumirii societatii
• Incheierea contractului de inchiriere daca spatiul unde se desfasoara
activitatea nu este proprietate.
• Intocmirea actului constitutiv.
• Declaratii ale asociatilor privind faptul ca nu au antecedente penale si ca
indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi asociati si administratori.
• Cazierele fiscale ale viitorilor asociati - se elibereaza de Directia Generala a
Finantelor publice. (dureaza 5 zile)
• Deschiderea contului in banca si depunerea capitalului social. (de catre unul
dintre asociati)
• Depunere specimen semnatura la Registrul Comertului sau la notarul public.
4. Dupa finalizarea acestor acte, se completeaza documentelor necesare de depus la
Registrul Cometului.
(acte carora li se ataseaza si cele prevazute la art.3):
• cerere inregistrare societate.
• cerere sau declaratie, dupa caz, aviz pompieri.
• cerere sau declaratie, dupa caz, aviz sanitar.
• cerere sau declaratie, dupa caz, aviz muncii.
• cerere sau declaratie, dupa caz, aviz mediu.
• fisa de prezentare a sediului social si a activitatii.
5. Dupa finalizarea intregii documentatii se depune aceasta la Oficiul Registrul
Comertului. In termen de aproximativ 21 de zile vor iesi actele de infiintare ale
societatii, adica: certificat de inregistrare, anexa avize necesare, avize colaterale,
incheierea de acordare a personalitatii juridice, etc. Se poate cere si eliberarea cu
regim de urgenta a actelor dar in acest caz taxele se majoreaza cu 50%.
6. Inregistrarea la CMV in Registrul Unic al unitatilor medical veterinare cu sau fara
personalitate juridica a S.C.
PRECIZARE: Medicul veterinar asociat solicita, in vederea functionarii,
inregistrarea fiecarei forme de exercitare a activitatii in parte (Cabinet medical
veterinar, Clinica veterinara, Spital veterinar, Punct farmaceutic veterinar,
Farmacie veterinara, Depozit farmaceutic), in vederea obtinerii Certificatului de
Inregistrare in Registrul Unic al unitatilor medical veterinare cu sau fara
personalitate juridica
7. Incepand din acest moment firma poate functiona
8. Costurile aproximative sunt urmatoarele:
• rezervare nume firma 30.8 RON.
• capital social 200 RON.
• taxe registru, aproximativ 300 RON, in functie de obiectul de activitate al
firmei.
• taxa notariala pentru autentificare specimen semnatura, aproximativ 50 RON
(in functie de notar)
• taxa Certificat de Inregistrare CMV
9. Autorizatii necesare functionarii unitatilor medical veterinare:
• Autorizatie sanitara veterinara – de la DSVSA judetean / al Mun.
Bucuresti
• Autorizatie substante toxice – de la MIRA – Directia Generala Arme
Toxice si Munitii
• Contract prestari servicii privind activitatea de neutralizare a deseurilor de
origine animala (dupa caz)
• Contract eliminare deseuri veterinare (dupa caz)
Acesta este modelul standard de contract perfectat de SC VITAL SA cu utilizatorii. Verificati va rog daca si contractul perfectat de dvs cu aceasta firma are forma pe care v-o redau subsecvent:
"
nr. ……din data ..................
CONTRACT
de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare
CAPITOLUL I
Părţile contractante
S.C. VITAL S.A. cu sediul în Baia Mare, str. Gh. Şincai nr. 21, judeţul Maramureş, înmatriculată la Registrul Comerţului cu nr. J24/542/1997, cod fiscal R9710087, cod IBAN: RO78 RNCB 0182 0341 4757 0001, deschis la B.C.R. Sucursala Baia Mare, reprezentată de ing. Gasparik Geza -Director General- şi de ec. Bal Lucia -Director Economic, numită în continuare OPERATOR
şi
_____________________________________domiciliat/cu sediu în _______________, str. ___________________, nr.___, bl.___, sc. ____, et.___, ap. ____, jud. _________________________, înmatriculată la Registrul Comerţului cu Nr. _____________, CUI ________________________, cont _____________________________________ deschis la banca _________________________ reprezentată de ___________________________________________________ şi de ______________________________, adresa de corespondenţă_____________________________________________ tel./fax. ________________________e-mail__________________________, numită în continuare UTILIZATOR.
CAPITOLUL II
Obiectul Contractului
Obiectul prezentului contract îl reprezintă furnizarea/prestarea serviciilor de alimentare cu apă potabilă şi de canalizare, în condiţiile prevăzute de prezentul contract.
Contractul stabileşte relaţiile dintre utilizator şi operator la punctul de delimitare între reţeaua interioară a utilizatorului aflată pe proprietatea acestuia şi reţeaua publică situată pe domeniul public care este constituită de contorul de branşament pentru sistemul de alimentare cu apă, respectiv căminul de racord pentru sistemul de canalizare.
Punctul de delimitare între operator şi utilizator este căminul de apometru, pentru alimentarea cu apă şi căminul de racord pentru preluarea apelor uzate la canalizare.
Prestarea altor activităţi conexe serviciului, dincolo de punctul de delimitare vor face obiectul altor contracte de prestări servicii. Prevederile unor astfel de contracte nu pot prevala, faţă de prevederile prezentului contact.
Contractul de furnizare/prestare a serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare se încheie între operator şi utilizator pe durată nedeterminată.
CAPITOLUL III
Drepturile şi obligaţiile operatorului
Operatorul are următoarele drepturi:
să factureze şi să încaseze lunar contravaloarea serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare furnizate/prestate conform tarifelor aprobate de autoritatea publică locală;
sa factureze tarife suplimentare conform principiului: „poluatorul plateste”, pentru costul epurarii apelor uzate, aplicat in cazul in care utilizatorul deverseaza ape uzate ale caror indicatori nu se incadreaza in limitele prevazute de actualul contract la anexa 3A.
să aplice penalităţi egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, în cazul neachitării facturilor la termen;
să asigure echilibrul contractual pe durata contractului de prestări servicii;
să iniţieze modificarea şi completarea contractului de furnizare/prestare a serviciului sau a anexelor acestuia ori de câte ori apar elemente noi în baza normelor legale, prin acte adiţionale;
să aibă acces la instalaţiile de utilizare a apei aflate în folosinţa sa de pe proprietatea utilizatorului, pentru verificarea respectării prevederilor contractuale, a funcţionării, integrităţii sau pentru debranşare, în caz de neplată sau pericol de avarie, a acestora, precum şi la contor, dacă se află pe proprietatea utilizatorului, în vederea citirii, verificării metrologice sau integrităţii acestuia. Accesul se va efectua în prezenţa delegatului împuternicit al utilizatorului;
să stabilească condiţiile tehnice de branşare şi/sau de racordare a utilizatorului la instalaţiile aflate în administrarea sa, cu respectarea normativelor tehnice în vigoare şi a reglementărilor elaborate de autoritatea de reglementare competentă;
să desfiinţeze branşamentele sau racordurile realizate fără obţinerea avizelor legale şi să sesizeze autorităţile competente, în cazurile de consum fraudulos sau de distrugeri ori degradări intenţionate ale componentelor sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare;
să întrerupă furnizarea apei, numai după 5 zile lucrătoare de la primirea de către utilizator a unei notificări constând în comunicarea scrisă făcută de operator şi transmisă prin curier sau prin scrisoare recomandată adresată utilizatorului, în următoarele situaţii:
utilizatorul nu achită factura în termen de 30 de zile calendaristice de la data scadentă;
neachitarea obligaţiilor de plată pentru recuperarea daunelor, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă, provocate de distrugerea sau deteriorarea unor construcţii sau instalaţii aferente infrastructurii edilitar-urbane a localităţilor, aflate în administrarea lor;
împiedicarea delegatului împuternicit al operatorului de a controla instalaţiile de utilizare, de a monta, verifica, înlocui sau citi aparatele de măsurare-înregistrare, sau de a remedia defecţiunile la instalaţiile administrate de operator, când acestea se află pe proprietatea utilizatorului;
să sisteze serviciul de alimentare cu apa si canalizare în cazul în care se deversează, în reţeaua publică de canalizare, ape uzate care depăşesc concentraţiile maxime admise pentru impurificatori, valori care sunt prevazute in anexa 3B;
să suspende contractul de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă în situaţiile în care timp de 3 luni de la data întreruperii alimentării cu apă prevăzute la pct. litera a) si /sau b), nu sunt îndeplinite condiţiile de reluare a furnizării serviciului. Pentru reluarea serviciului după acest termen, operatorul va factura, pentru toată durata de întrerupere, contravaloarea preluării apelor pluviale la canalizare pentru toată această perioadă.
să limiteze sau să întrerupă furnizarea serviciului de alimentare cu apă, dar nu mai mult de 48 de ore, în următoarele condiţii:
când este periclitată viaţa sau sănătatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;
pentru prevenirea, limitarea extinderii sau remedierea avariilor în sistemul de alimentare cu apă;
pentru executarea unor manevre şi lucrări care nu se pot efectua fără întreruperi;
să stabilească lucrări de revizii, reparaţii şi de întreţinere planificate la reţelele şi la instalaţiile de distribuţie/furnizare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, realizarea lucrărilor se va programa astfel încât perioada şi numărul de utilizatori afectaţi să fie cât mai mică.
Operatorul are următoarele obligaţii:
să asigure continuitatea serviciului de alimentare cu apă la parametrii fizici şi calitativi prevăzuţi de legislaţia în vigoare;
să aducă la cunoştinţa utilizatorului, cu cel puţin 24 de ore înainte, prin mass-media şi prin afişare la utilizator, orice întrerupere în furnizarea apei şi/sau în preluarea apelor uzate şi meteorice, în cazul unor lucrări de modernizare, reparaţii şi întreţinere planificate;
să ia măsuri pentru remedierea defecţiunilor apărute la instalaţiile sale. Constatarea defecţiunilor la reţeaua publică de apă şi de canalizare se efectuează în maximum 4 ore de la sesizare, intervenindu-se pentru limitarea pagubelor care se pot produce. Demararea lucrărilor pentru remedierea defecţiunilor constatate se va face în termen de maximum 48 de ore de la constatare. Odată cu demararea lucrărilor se va comunica utilizatorului durata intervenţiei. Depăşirea limitelor de timp prevăzute se poate face, în cazuri justificate, numai prin modificarea autorizaţiei de construire;
pentru întreruperile, din culpa operatorului, în furnizarea apei şi/sau în preluarea apelor uzate şi meteorice care depăşesc limitele prevăzute în contract, operatorul va suporta despăgubirile datorate utilizatorului. Pentru întreruperile care depăşesc 24 de ore, operatorul este obligat să asigure, cu mijloace tehnice proprii, nevoile de apă ale utilizatorului care solicită o astfel de prestaţie;
să evacueze, pe cheltuiala sa, apa pătrunsă în curţi, case, subsoluri din cauza defecţiunilor, din culpa operatorului, la sistemul public de alimentare cu apă şi de canalizare. Evacuarea apei nu exonerează operatorul de plata unor despăgubiri stabilite în condiţiile legii;
să exploateze, să întreţină, să repare şi să verifice contoarele instalate la branşamentul fiecărui utilizator. Verificarea periodică se face conform dispoziţiilor de metrologie în vigoare şi se suportă de către operator. Contoarele instalate la branşamentul fiecărui utilizator, defecte sau suspecte de înregistrări eronate, se demontează de operator şi se supun verificării în laboratorul metrologic autorizat. În cazul în care verificarea se face la cererea utilizatorului, în interiorul termenului de valabilitate a verificării metrologice, atunci cheltuielile de verificare, montare şi demontare vor fi suportate astfel: de către operator, dacă sesizarea a fost întemeiată; de către utilizator, dacă sesizarea s-a dovedit a fi neîntemeiată;
să schimbe, pe cheltuiala sa, contorul instalat la branşamentul utilizatorului, în cazul în care s-a constatat că este defect, în termen de maximum 5 zile calendaristice de la constatare. Constatarea defecţiunii se face în termen de cel mult 72 ore de la sesizare;
să aducă la cunoştinţa utilizatorului modificările de tarif şi alte informaţii referitoare la facturare, prin afisare la operator, respectiv prin mass-media;
în cazul în care cu ocazia citirii se constată deteriorarea contorului sau inundarea căminului de apometru, operatorul va lua măsurile necesare pentru remedierea deficienţelor constatate, inclusiv să solicite utilizatorului remedierea defecţiunilor la reţeaua interioară, în cazul în care inundarea căminului se datorează culpei acestuia;
să nu deterioreze bunurile utilizatorului şi să aducă părţile din construcţii legal executate, care aparţin utilizatorului, la starea lor iniţială, dacă au fost deteriorate din vina sa;
să acorde despăgubiri pentru daunele provocate de întreruperi în alimentare, ce au survenit din vina sa, conform prevederilor legale în vigoare;
să furnizeze utilizatorului informaţii privind istoricul consumului şi eventualele penalităţi plătite de acesta;
să anunţe utilizatorul în cazul în care este afectat de limitările sau întreruperile planificate în modul stabilit prin contract şi să comunice durata planificată pentru întreruperile necesare executării unor lucrări de întreţinere şi reparaţii;
să plătească toate daunele provocate utilizatorului din culpa sa, în special dacă:
nu anunţă utilizatorul din timp cu privire la limitările sau la întreruperile programate;
după întreruperea furnizării apei potabile nu reia furnizarea acesteia în maximum 5 zile lucrătoare după îndeplinirea condiţiilor de reluare a furnizării;
să acorde bonificaţii utilizatorului în cazul furnizării/prestării serviciilor sub parametrii de calitate şi cantitate prevăzuţi în contract:
nu livrează apa potabilă în condiţiile stabilite în contract;
nu respectă parametrii de calitate pentru apa potabilă furnizată la branşament, conform prevederilor din contract;
în cazul în care furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare a fost întreruptă pentru neplată, reluarea acestora se va face în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la efectuarea plăţii; cheltuielile justificate aferente sistării, respectiv reluării furnizării/prestării serviciului se suportă de utilizator.
1) la fiecare citire a contorului de branşament, cu excepţia cazurilor când citirea se face de la distanţă, să lase o înştiinţare scrisă din care să reiasă:
data şi ora citirii;
indexul contorului;
numele şi prenumele cititorului;
cauza care a dus la imposibilitatea citirii(daca este cazul);
În cazul în care citirea nu s-a putut efectua din cauza inundării căminului de apometru, din culpa operatorului, are obligaţia ca până la data limită de emitere a facturii să:
golească căminul de apă;
citească contorul de apă;
să emită factura pe baza citirii efectuate;
În cazul în care operaţiile prevăzute la pct. conduc, din motive justificate, la emiterea facturii după data de 15 a lunii, se admite emiterea acesteia pe baza unui index estimat, fapt ce va fi obligatoriu menţionat în factură, regularizarea efectuându-se în factura următoare.
CAPITOLUL IV
Drepturile şi obligaţiile utilizatorului
Utilizatorul are următoarele drepturi:
să utilizeze liber şi nediscriminatoriu serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare în condiţiile prevăzute în contract;
să conteste facturile când constată diferenţe între consumul facturat şi cel realizat si indicat de contor;
să beneficieze de reducerea valorii facturii, prin acordarea de bonificaţii în valoare de 30%/lună din valoarea facturii curente, în următoarele situaţii:
nefurnizarea apei conform prevederilor pct. ;
neanunţarea întreruperilor, conform prevederilor pct. 4.2 sau depăşirea limitelor de timp comunicate;
să primească răspuns, în termen de maxim 30 zile calendaristice, la sesizările adresate operatorului cu privire la neîndeplinirea unor obligaţii contractuale;
să solicite operatorului remedierea defecţiunilor şi deranjamentelor survenite la instalaţiile de distribuţie sau la branşament;
să solicite în scris verificarea contoarelor instalate pe branşamentul propriu, defecte sau suspecte de înregistrări eronate, în condiţiile pct.
să solicite şi să primească, în condiţiile legii, despăgubiri sau compensaţii pentru daunele provocate lor de către operator prin nerespectarea obligaţiilor contractuale asumate sau prin furnizarea/prestarea unor servicii inferioare, calitativ şi cantitativ, parametrilor tehnici stabiliţi prin contract sau prin normele tehnice în vigoare;
să sesizeze autorităţilor administraţiei publice locale competente orice deficienţă constatată în furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi să facă propuneri vizând înlăturarea acestea, îmbunătăţirea activităţii şi creşterea calităţii serviciilor;
să renunţe, în condiţiile legii, la serviciile contractate;
să primească şi să utilizeze informaţii privind serviciile de utilităţi publice care îl vizează;
să se adreseze, individual sau colectiv, autorităţilor administraţiei publice locale sau centrale, ori instanţelor judecătoreşti, în vederea prevenirii sau reparării unui prejudiciu direct sau indirect.
Utilizatorul are următoarele obligaţii:
să respecte normele de exploatare şi funcţionare a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare prevăzute de legislaţia în vigoare;
să accepte limitarea cantitativă sau întreruperea temporară a furnizării/prestării serviciului pentru execuţia unor lucrări prevăzute în programele de reabilitare, extindere şi modernizare a infrastructurii tehnico-edilitare;
să respecte în punctul de descărcare în reţeaua de canalizare, condiţiile de calitate a apelor, potrivit normelor şi normativelor în vigoare;
în cazul în care căminul de branşament şi/sau contorul de apă se află pe proprietatea utilizatorului, acesta va asigura integritatea sistemelor de măsurare, va asigura accesul operatorului la contor pentru efectuarea citirilor, verificărilor, precum şi pentru operaţiile de întreţinere şi de intervenţii;
să nu execute manevre la robinetul/vana de concesie. Izolarea instalaţiei interioare se va face prin manevrarea robinetului/vanei de după contor;
să nu folosească în instalaţia interioară pompe cu aspiraţie din reţeaua publică, direct sau prin branşamentul de apă;
să ia măsuri pentru prevenirea inundării subsolurilor, prin montarea de clapete de reţinere sau vane pe coloanele de scurgere din subsol;
să aducă la cunoştinţă operatorului, în termen de 15 zile lucrătoare, orice modificare a datelor sale de identificare, a datelor cuprinse în anexa 1 la contract şi a datelor de identificare a imobilului la care sunt prestate serviciile contractate, precum şi a adresei la care operatorul urmează să trimită facturile;
să asigure pentru apele uzate şi meteorice condiţiile de descărcare prevăzute de operator în avizul de branşare/racordare;
să solicite rezilierea contractului şi încetarea furnizării serviciului în termen de 15 zile de la înstrăinarea imobilului.
să nu construiască sau să amplaseze obiective în zona de protecţie sau care nu respectă distanţele de siguranţă faţă de construcţiile şi instalaţiile operatorului aferente activităţii de distribuţie, iar pe cele construite sau amplasate ilegal să le desfiinţeze;
CAPITOLUL V
Stabilirea cantităţii de apă furnizată şi a celei evacuate în reţeaua de canalizare
Stabilirea cantităţii de apă furnizată şi a celei evacuate în reţeaua publică de canalizare se va face astfel:
Cantitatea de apă furnizată se stabileşte:
pe baza înregistrărilor contorului de apă montat în căminul de branşament.
în baza criteriilor tehnice privind stabilirea cantităţilor de apă în sistem pauşal, astfel cum sunt stabilite conform normativelor în vigoare.
Cantitatea de apă preluată în reţeaua publică de canalizare se stabileşte:
pentru utilizatorii casnici, în procent de 95% din volumul de apă potabilă înregistrate de contorul de apă pentru utilizatorii din blocurile de locuinte, si 75% din volumul de apa potabila inregistrate de contorul de apa, pentru utilizatorii casnici (HCL Baia Mare Nr. 8/1999).
pentru operatorii economici care nu folosesc apa in procesul tehnologic, ca fiind egală cu cantitatea de apă consumată.
pentru operatorii economici care folosesc apa in procesul tehnologic ca fiind egală cu cantitatea de apă consumată din care se scade cantitatea de apă rămasă înglobată în produsul finit, care se stabileste conform prezentului contract.
Cantitatea de apa meteorica preluata de reteaua publica de canalizare se determina prin inmultirea cantitatilor din anul precedent facturarii cu suprafetele construite si neconstruite, declarate de fiecare utilizator. Cantitatile specifice, pe categorii de utilizatori sunt: 0,2 mc/mp si an , pentru suprafetele detinute de persoanele fizice; 0,3 mc/mp si an, pentru suprafetele apartinind domeniului public; 0,5 mc/mp si an, pentru suprafetele detinute de operatorii economici. In cazul unor spatii cu destinatii mixte (locuinte si spatii de productie, desfacere, institutii, etc.) se considera cantitatea specifica de 0,3 mc/mp si an.
În cazul defectării contorului de branşament din vina dovedită a utilizatorului cantitatea facturată se considera a fi media ultimelor 3 luni de functionare a contorului, la care se adaugă, separat, cheltuielile justificate aferente înlocuirii acestuia.
CAPITOLUL VI
Tarife, facturare şi modalităţi de plată
Operatorii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, vor practica preţurile şi tarifele aprobate potrivit prevederilor legale în vigoare, consemnate în anexă la prezentul contract.
Facturarea se face lunar, în baza preţurilor şi tarifelor aprobate şi a cantităţilor efective determinate sau estimate potrivit prevederilor contractuale.
Factura pentru furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, se emite cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare celei în care prestaţia a fost efectuată. Utilizatorii sunt obligaţi să achite facturile reprezentând contravaloarea serviciului de care au beneficiat, în termenul de scadentă de 15 zile de la data emiterii facturilor; data emiterii facturii şi termenul de scadenţă se înscriu pe factură.
Neachitarea facturii în termen de 30 zile de la data scadenţei atrage după sine penalităţi de întârziere, după cum urmează:
penalităţile sunt egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare
penalităţile se datorează începând cu prima zi după data scadentei;
valoarea totală a penalităţilor nu poate depăşi cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului.
Nerespectarea de către utilizatori a condiţiilor calitative şi cantitative de descărcare a apelor uzate în sistemele publice de canalizare, stabilite prin acordurile de preluare şi avizele de racordare eliberate de operator potrivit reglementărilor legale în vigoare, conduce la retragerea acestora şi la plata unor penalităţi şi despăgubiri pentru daunele provocate.
Utilizatorul poate efectua plata serviciilor prestate prin următoarele modalităţi:
în numerar la casieria operatorului;
cu filă CEC;
cu ordin de plată;
alte instrumente de plată convenite de părţi.
În cazul în care pe documentul de plată nu se menţionează obiectul plăţii, se consideră achitate facturile în ordine cronologică.
În funcţie de modalitatea de plată, aceasta se consideră efectuată, după caz, la una dintre următoarele date:
data certificării plăţii de către unitatea bancară a utilizatorului pentru ordinele de plată;
data certificată de operator pentru filele cec sau celelalte instrumente de plată legale;
data înscrisă pe chitanţa emisă de casieria operatorului.
În cazul în care se constată că utilizatorul, la care anterior a fost sistată furnizarea apei potabile, a beneficiat de furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, fără acordul operatorului, se va proceda la facturarea acestora începând cu data de la care există dovada că a beneficiat de serviciu.
CAPITOLUL VII
Răspunderea contractuală
Pentru neexecutarea în tot sau în parte a obligaţiilor contractuale prevăzute în prezentul contract părţile răspund conform prevederilor legale.
Refuzul total sau parţial al utilizatorului de a plăti o factură emisă de operator va fi comunicat acestuia prin adresă scrisă care va conţine şi motivul refuzului, în termen de 10 zile de la data primirii facturii. Reclamaţiile ulterioare efectuării plăţii facturilor se conciliază între părţi în termen de 10 zile lucrătoare de la data formulării scrise a pretenţiilor de către utilizator. În cazul în care, ca urmare a unor recalculări conciliate între părţi, se reduce nivelul consumului facturat, nu se percep penalităţi.
În cazul în care, ca urmare a unor recalculări ale consumurilor, se reduce nivelul consumului facturat, nu se vor încasa penalităţi.
Operatorul este obligat să plătească despăgubiri în cazul deteriorării instalaţiilor interioare aparţinând utilizatorului sau îmbolnăvirii utilizatorilor colectivi sau individuali, în situaţia în care au apărut presiuni în punctul de delimitare, mai mari decât cele admise de normele tehnice în vigoare, sau calitatea apei nu corespunde condiţiilor de potabilitate. Plata despăgubirilor se face în termen de maximum 30 de zile de la data producerii sau constatării deteriorării pe baza expertizei efectuate de un expert autorizat angajat de operator şi agreat de utilizator. În cazul în care în urma expertizei se constată că operatorul nu este în culpă, plata expertizei va fi suportată de utilizator.
Pentru nerespectarea de către operator a prevederilor pct. 4.1, utilizatorul beneficiază de o reducere a valorii facturii în concordanţă cu gradul de neasigurare a serviciului şi durata cât acesta nu a putut fi asigurat. Criteriile de stabilire a cuantumului reducerii vor fi aprobate de autorităţile administraţiei publice locale.
În cazul nerespectării prevederilor pct. , , şi , operatorul va fi obligat la plata de despăgubiri care să acopere prejudiciul creat.
În cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră partea care o invocă este exonerată de răspundere în condiţiile legii.
Partea care invocă forţa majoră este obligată să notifice celeilalte părţi, în termenul de 48 de ore, despre producerea evenimentului, apreciind perioada în care urmările ei încetează, cu confirmarea autorităţilor competente de la locul producerii evenimentului şi să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor lui.
CAPITOLUL VIII
Litigii
Părţile convin ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului contract sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă de reprezentanţii lor.
În cazul în care nu este posibilă rezolvarea litigiilor pe cale amiabilă, părţile se vor adresa instanţelor judecătoreşti române competente.
CAPITOLUL IX
Alte clauze
Utilizatorul (cind are calitatea de operator economic care utilizeaza apa in procesul tehnologic) are obligatia sa-si asigure o rezerva de apa pentru o perioada de 48 ore, pentru situatiile in care operatorul intrerupe furnizarea serviciului cu alimentare cu apa, pentru executarea unor lucrari programate si neprogramate pe retelele de apa.
Prezentul contract se completeaza corespunzator cu prevederile regulamentului serviciului de alimentare cu apa si canalizare al Municipiului Baia Mare pe care partile semnatare sunt obligate sa-l respecte.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
În toate problemele care nu sunt prevăzute în prezentul contract părţile se supun prevederilor legislaţiei specifice în vigoare, ale Codului civil, Codului comercial şi a altor acte normative incidente.
Prezentul contract se poate modifica cu acordul părţilor, prin acte adiţionale.
Anexele 1,2 si 3A fac parte integrantă din prezentul contract (daca este cazul si 3B).
Prezentul contract a fost încheiat în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte, şi intră în vigoare la data semnarii lui.
Operator Utilizator
Director General
Director Economic
Oficiul Juridic
Data
"
Daca si contractul dvs are aceeasi forma si continut, puteti solicita firmei printr-o cerere scrisa exonerarea dvs de plata sumei de 4200 lei, dat fiind ca defectiunea la instalatia de alimentare cu apa nu s-a datorat vreunei culpe din partea dumneavoastra. In acest sens, va puteti prevala de prevederile art. 7 si 8 din Cap IV - Drepturile utilizatorului - " să solicite şi să primească, în condiţiile legii, despăgubiri sau compensaţii pentru daunele provocate lor de către operator prin nerespectarea obligaţiilor contractuale asumate sau prin furnizarea/prestarea unor servicii inferioare, calitativ şi cantitativ, parametrilor tehnici stabiliţi prin contract sau prin normele tehnice în vigoare;
să sesizeze autorităţilor administraţiei publice locale competente orice deficienţă constatată în furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi să facă propuneri vizând înlăturarea acestea, îmbunătăţirea activităţii şi creşterea calităţii serviciilor;"; art 3, 4, 5, 6, 7 si 11 din Cap III - Obligatiile operatorului : "să ia măsuri pentru remedierea defecţiunilor apărute la instalaţiile sale. Constatarea defecţiunilor la reţeaua publică de apă şi de canalizare se efectuează în maximum 4 ore de la sesizare, intervenindu-se pentru limitarea pagubelor care se pot produce. Demararea lucrărilor pentru remedierea defecţiunilor constatate se va face în termen de maximum 48 de ore de la constatare. Odată cu demararea lucrărilor se va comunica utilizatorului durata intervenţiei. Depăşirea limitelor de timp prevăzute se poate face, în cazuri justificate, numai prin modificarea autorizaţiei de construire;
pentru întreruperile, din culpa operatorului, în furnizarea apei şi/sau în preluarea apelor uzate şi meteorice care depăşesc limitele prevăzute în contract, operatorul va suporta despăgubirile datorate utilizatorului. Pentru întreruperile care depăşesc 24 de ore, operatorul este obligat să asigure, cu mijloace tehnice proprii, nevoile de apă ale utilizatorului care solicită o astfel de prestaţie;
să evacueze, pe cheltuiala sa, apa pătrunsă în curţi, case, subsoluri din cauza defecţiunilor, din culpa operatorului, la sistemul public de alimentare cu apă şi de canalizare. Evacuarea apei nu exonerează operatorul de plata unor despăgubiri stabilite în condiţiile legii;să exploateze, să întreţină, să repare şi să verifice contoarele instalate la branşamentul fiecărui utilizator. Verificarea periodică se face conform dispoziţiilor de metrologie în vigoare şi se suportă de către operator. Contoarele instalate la branşamentul fiecărui utilizator, defecte sau suspecte de înregistrări eronate, se demontează de operator şi se supun verificării în laboratorul metrologic autorizat. În cazul în care verificarea se face la cererea utilizatorului, în interiorul termenului de valabilitate a verificării metrologice, atunci cheltuielile de verificare, montare şi demontare vor fi suportate astfel: de către operator, dacă sesizarea a fost întemeiată; de către utilizator, dacă sesizarea s-a dovedit a fi neîntemeiată;
să schimbe, pe cheltuiala sa, contorul instalat la branşamentul utilizatorului, în cazul în care s-a constatat că este defect, în termen de maximum 5 zile calendaristice de la constatare. Constatarea defecţiunii se face în termen de cel mult 72 ore de la sesizare;să acorde despăgubiri pentru daunele provocate de întreruperi în alimentare, ce au survenit din vina sa, conform prevederilor legale în vigoare;".
De asemenea, va recomand sa faceti o sesizare si la Primarie, dat fiind ca amenajarea unei parcari care obstructioneaza accesul in incinta caminului si care este de natura sa deterioreze instalatia de alimentare cu apa reprezinta un factor determinant al prejudiciului pe care l-ati suferit.
Faceti referire in aceste adresa ca, in cazul in care nu veti fi exonerat de plata sumei de 4200 lei, veti actiona in justitie pe calea unei actiuni in raspundere civila contractuala.
Va doresc succes in demersuri ! Inarmati-va cu multa rabdare si perseverenta ! :)
Ambele texte de lege fac referire la aceeasi cale de atac, in speta contestatia, ne aflam in prezenta dreptului comun, iar art 425 indice 1 alin 1 teza finala stipuleaza ca prevederile prezentului articol sunt aplicabile daca legea nu prevede altfel, facandu-se aplicarea principiului de drept "ubi lex non distinquit, nec nos distinquere debemus". Cum in speta, legiuitorul nu a prevazut expres o anumita cale de atac specifica impotriva incheierii de respingere a recursului, reiese ca nu exista niciun motiv care sa impieteze asupra uzitarii caii de atac a contestatiei impotriva incheierii pronuntate de judecatorul de camera preliminara.
Va supun atentiei, totodata si Decizia nr. 166/2015 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 54, art. 344 alin. (3) şi (4), art. 346 alin. (3) şi (7), art. 347 şi art. 5491 din Codul de procedură penală, 3. Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe şi constată că dispoziţiile art. 5491 alin. (2) din Codul de procedură penală sunt neconstituţionale.
. Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe şi constată că soluţia legislativă cuprinsă în art. 5491 alin. (3) din Codul de procedură penală, potrivit căreia judecătorul de cameră preliminară se pronunţă "în camera de consiliu, fără participarea procurorului ori a persoanelor prevăzute la alin. (2)", este neconstituţională.
Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe şi constată că soluţia legislativă cuprinsă în art. 5491 alin. (5) din Codul de procedură penală, potrivit căreia instanţa ierarhic superioară ori completul competent se pronunţă "fără participarea procurorului şi a persoanelor prevăzute la alin. (2)", este neconstituţională.
425 indice 1 cod proc pen, contestatie in termen de 3 zile de la comunicare si se depune la judecatorul de camera preliminara care a pronuntat incheierea care se ataca si se solutioneaza de judecatorul de camera preliminara de la instanta ierarhic superioara. Oferiti, va rog, pe viitor, mai multe detalii cu privire la speta, pentru un raspuns corect si complet. O zi buna va doresc !
Buna ziua,
DA, puteti face contestatie la executare in termen de 15 zile de la primirea comunicarii privins poprirea in temeiul art 715 alin 1 pct 2 cod proc civ, si in baza art 713 alin 2 Cod proc civ, dat fiind ca executarea silita se face in temeiul unui alt titlu executoriu decat o hotarare judecatoreasca, in speta un contract de credit, avand posibilitatea sa invocati in contestatie si motive de fapt sau de drept privitoare la fondul dreptului cuprins in titlul executoriu.
Referitor la exceptia prescrierii dreptului de a solicita executarea silita, o puteti invoca pe calea contestatiei la executare, in baza art. 706 Cod Procedura Civila
(1) Dreptul de a obţine executarea silită se prescrie în termen de 3 ani, dacă legea nu prevede altfel. În cazul titlurilor emise în materia drepturilor reale, termenul de prescripţie este de 10 ani.
(2) Termenul de prescripţie începe să curgă de la data când se naşte dreptul de a obţine executarea silită. În cazul hotărârilor judecătoreşti şi arbitrale, termenul de prescripţie începe să curgă de la data rămânerii lor definitive
Trebuie sa avem in vedere ca termenul general este de 3 ani de zile, mai exact daca banca nu incepe procedura de recuperare a sumelor de bani in termen de 3 ani de zile de la ultima plata efectuata atunci creditul cel cu executare succesiva, este prescris.
Invocarea prescriptiei:
In dreptul procesual civil prescriptia se poate invoca in doua situatii fie pe calea contestatiei la executare solicitandu-se constatarea prescriptiei dreptului de a cere executarea silita sau pe calea dreptului comun invocandu-se prescriptia dreptului material la actiune.
Indicat ar fi sa faceti o cerere de judecare in lipsa, in baza art 223 alin 3 Cod proc civ, astfel incat sa evitati citarea dvs ulterioara, pentru ca daca toate partile lipsesc la termenul urmator si nici macar o parte nu solicita judecarea in lipsa, jucata se va amana. Cu titlu de recomandare, ar fi indicat sa va prezentati cel putin la un termen de judecata, pentru a dovedi instantei ca sunteti un justitiabil diligent . :)