avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 699 soluții astăzi
Forum Activitate I0nutz83

Activitate I0nutz83

1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Buna ziua.

Costurile cu, curatenia sunt costuri care se impart, conform legii, pe CPI (dupa suprafata).
Costurile cu energia electrica consumata pentru iluminatul in spatiile comune, se impart pe numar de persoane.
Aceste informatii exista in Legea 196/2018.
Legat de formula, ce forumula sa fie, este simplu:factura la electricitate se imparte la numarul de persoane si iese un cost per persoana.
Factura pentru curatenie, se imparte la totalul de mp utili de pe scara, va da un cost per metru patrat, cost care il inmultiti cu numarul de metri patrati utili pe care ii are apartamentul d-voastra si de acolo reiese costul pe apartament.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
D-voastra scrieti ce a decis instanta, eu am spus ca in tara asta se poate orice.
Acel proprietar care a pierdut a avut aparare proasta.
Eu v-am dat exemplu personal unde primaria a dat amenda pentru astfel de practici.
Cum am mai intrebat, de ce o persoana caruia i se imputa comision mai trebuie sa plateasca casier?
Comisioanele sunt cheltuieli care se repartizeaza pe CPI.
Nu este vina si treaba proprietarului ca asociatia nu este in stare sa isi negocieze un contract fara comisioane.
S-a mai scris, exista la CEC pachet cu zero cimision.
De ce nu s-a ales?
Asa si proprietarul poate da in judecata asociatia ca nu incheie contract fara comisioane.
Cand intri intr-o asociatie semnezi un acord si iti asumui unele lucruri cu bune cu rele.
Dupa logica ca, cheltuielile generate de o persoana sunt doar treaba lui, tot asa ar trebui sa pui cheltuielile cu energia electrica cu liftul la cel care se plimba mai mult.
Nu e asa, acelea sunt cheltuieli pe persoana si indiferent cat se plimba unul sau altul cu liftul, toti platesc la fel.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Intreb si eu, ca tot ati spus ca acolo sunt instalatiile de la o parte a blocului (tevi, robineti): vi se pare normal ca oricine sa aiba acces acolo?
Daca se intampla sa intre cineva sa opreasca un robinet, sa taie o teava (da, lumea e plina de nebuni)?
Cine va fi de vina?
Presedintele.
Ce ar fi sa preluati d-voastra functia de presedinte si apoi sa dati acces liber la toti peste tot.
Si sa vedeti apoi cand sunt probleme pe cine suna lumea.
Pana la urma de ce se doreste acces liber acolo unde sunt instalatiile blocului?
In acest fel presedintele se asigura ca nu exista acces la liber la partea comuna de instalatii decat prin intermediul asociatiei, si bine face.
Altfe, la oricare ii trece prin cap sa faca ceva modificari in apartament, nu declara la asociatie, merge jos, opreste apa, face ce vrea si apoi te trezesti cu tot felul de probleme.
Macar asa exista un oarecare control.
Ar trebui sa va bucurati ca dormiti mai linistiti.
Nu este treaba unui proprietar ce relatie exista intre banca si asociatie.
Cum a scris si latka, la CEC exista pachet pentru asociatii, cu 29 lei/luna, unde este comision 0 la orice incasare si comisioane reduse cu 60% pentru platile facute prin online banking.
Daca exista comisioane la incasare, nu este treaba proprietarului sa plateasca acel comision.
Treaba lui este doar comisioanele care i le aplica banca la care are el cont.
In rest, orice comision pe care il aplica banca asociatiei, trebuie pus pe lista de plata la toata lumea.
Faptul ca acele comisioane i le scadeti lui nu este legal.
Dupa logica asta, ca ii imputati lui acele comisioane, ar trebui sa-i scadeti de la plata si salariul casierului pentru ca nu beneficiaza de serviciile lui, corect?

Nivea a scris:

Ce oferte mai aveti la conturile bancare ale asociatiei de proprietari?
Mai exact ma intereseaza sa nu am comision deloc la incasare din tranzactii online.
Am reusit conform recomandarilor de pe aici sa scap de unele comisione de incasare la ghiseu si online dar doar a celor aflati pe lista de delegatii. Si am facut delegatii tuturor locatarilor ca si altii dar cine roaga un prieten sa achite are comision intrucat nu este pe lista de delegati daca nu imi spune.Eu pot sa il trec.
Deasemenea conform negocierilor am reusit sa am cate 3 transferuri (incasari online de la fiecare locatar)

Ma intereseaza o oferta a unei banci care nu are comision la incasare online sau la ghiseu dar evident trebuie sa am si acea banca in apropiere.
Am un locatar inacapatanat care dupe ce am inchis unul din conturi unde el platea fara comision ca a aparut legea 196/2018 cu un singur cont bancar tot incerca sa imi arate ca asociatia ar trebui sa platesca comisionul pe care il ia la fiecare transfer online desi judecatoria a stabilit clar ca comisionul revine fiecarei persoane intrucat asociatia nu este o firma ci este formata din persoane si nu ar trebui sa plateasca un alt locatar comisionul generat de actiunile altui locatar.
Domnul e mai reclamangiu de fel si suntem la al 3-lea proces si a solicitat mutarea in alta zona.
Ca primul proces cu apel a servit pentru cel de-al 2-lea care s-a incheiat imediat ca a fost invocat primul.

Transfera cate 1 ban si face 50 sau 100 de transferuri pe zi. Evident la sfarsit ajunge sa iasa pe minus intrucat comisioanele propriilor tranzactii i le scad tot lui.

Ma gandeam sa scap de drumuri daca gasesc o banca far acomision de incasare la ghiseu si online.

Astept sugestii.
PS: Era mai bine cu mai multe conturi ca ii impacam pe toti.
Am vazut ca multi au ramas in continuare cu mai multe conturi si totul e bine.
Au avut procese de neplata si nu s-a legat nimeni de asta.



Nu este legal.
Contestati iar daca nu va asculta, faceti in prima instanta plangere la primarie.
Nu este problema d-voastra ce contract are asociatia cu banca.
Si la noi la asociatie aveam contract cu CEC prin care la fiecare incasare prin banca ne taxa comision 5 lei.
Am trecut de la pachet standard cu 25 lei/luna la pachet pentru asociatii de proprietari cu 29 lei/luna, pachet prin care nu mai avem niciun comision la incasare iar la ordinele de plata online avem reducere de 60%.
De la comisioane de aprox 350-400 lei lunar, pentru ca multi platesc prin banca, am ajuns sa platim undeva la 75-80 lei pe luna.
Deci, se poate, doar ca trebuie presedintele sa umble si sa negocieze, pentru asta e pus acolo.
Ca sa revin, acel comision care se plateste cand d-voastra sau altcineva platiti prin banca, trebuie sa se puna pe liste la toata lumea pe cota parte, conform legii.
Acel comision este aplicat conform unui contract existent intre asociatie si banca, d-voastra nu aveti treaba cu asta, orice cheltuiala facuta de asociatie se pune pe liste la toata lumea.
O sa vina unii sa spuna pai ca de ce sa plateasca ei pentru ca d-voastra platiti prin banca.
Atunci spuneti-le sa va scoata de la plata salariul casierului sau a cui incaseaza banii, pentru ca nu se mai ocupa de banii d-voastra.
Desigur, legal nu se poate nici asta, dar ca idee asa, pentru carcotasi.
Buna ziua.

In legea 196/2018 sunt trecute clar conditiile de separare.
Trebuie sa aveti in primul rand bransamente separate, apoi separarea se face, atentie, la propunerea majoritatii de pe scara care urmeaza sa se desprinda si cu acordul majoritatii din asociatia mama.
Aveti acordul majoritatii din asociatia mama?
Lumea crede ca presedintele trebuie sa isi dea acordul.
Gresit.
Obtineti acordul majoritatii din asociatia din care urmeaza sa va desprindeti, faceti dovada de la furnizorii de utilitati ca aveti bransamente separate si ca nu sunt elemente de proprietate comuna (fundatie, etc) care nu pot fi separate si apoi, legal, va puteti desprinde.
Răspuns la discuția Declarația 112
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
La angajati cu CIM ar trebui sa puteti bifa si sa si selectati in SAGA ca este pensionar si atunci declaratia preia automat si se genereaza cum trebuie..

Daca vreti sa modificati manual, iata ce trebuie sa faceti: generati declaratia, apoi mergeti in declaratie la persoana respectiva, mai exact la campul "Date de identificare asigurat" si acolo la campul "10.Salariat exceptat de la plata CAS si CASS la nivelul salariului minim - cf.art.146(5^6) si art.168(6^1) din CF", in loc de "0-nu e cazul" selectati "1-exceptat".
Aveti grija ca si la campul "11.Motiv exceptatare de la plata CAS si CASS la nivelul salariului minim - cf.art.146(5^7) din CF" sa selectati un motiv (pensionar limita de varsta).
Dupa toate astea, dati actualizaza angajator, validati, semnati si depuneti.

Daca persoana este angajata cu CIM, ca sa evitati toate astea pe viitor, mergeti in SAGA la Salariati, selectati persoana, dati modificare si in partea dreapta sus bifati "este pensionar" si "baza calcul egala cu salariul".
Dati actualizare date si apoi daca generati din nou declaratia ar trebui sa fie in regula fara sa modificati manual.
4 din 4 utilizatori consideră
acest răspuns util
Plata cotelor de intretinere nu este conditionata de calitatea de membru al asociatiei de proprietari.
Daca doriti, puteti face reclamatie la primarie la serviciul care se ocupa de asociatii de proprietari.
De asemenea, conform legii, fiecare asociatie trebuie sa detina un cont bancar, solicitati in scris sa va puna la dispozitie contul bancar sau rugati un vecin sa va arate o chitanta, in mod normal pe chitanta ar trebui sa apara contul bancar, si platiti direct prin banca.
Daca tot nu vrea, tot la primarie trebuie sa ajungeti sau sa ii actionati in judecata, pentru ca la un momentdat veti acumula datorii si ei vor spune ca nu ati vrut sa platiti, trebuie sa dovediti cumva ca doriti sa platiti dar nu sunteti lasat de catre conducerea asociatiei.
Rugati pe cineva de la primarie sa vina in control si de fata cu ei sa va puna la dispozitie contul bancar si asa nu va mai bateti capul cu ei.
Sper totusi ca cei de la primarie de la d-voastra din localitate sa fie mai cooperanti.
Legal este cum spune legea 196/2018 iar conform acesteia, cheltuielile enumerate de d-voastra (salarii, supraveghere video) se platesc in functie de CPI.
Asadar, cu titlul de exemplu, un apartament de 80mp in care locuieste o persoana va plati mai mult din aceste cheltuieli decat un apartament de 70mp in care locuiesc 5 persoane.
Cheltuielile pe persoana sunt cele legate de gunoi, energia electrica utilizata pentru functionarea instalatiilor comune si inca cateva.
Modul de repartizare a cheltuielilor il regasiti in legea 196/2018 la art. 82->93.
Da, platiti pentru interfonul de la intrarea in bloc, chiar daca nu aveti montat in apartament.
Intra in categoria cheltuielilor repartizate pe CPI din legea 196/2018:

" Art. 85. -

Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociației cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreținere, service, reparații și, după caz, de consolidare, reabilitare, eficiență energetică, modernizare la părțile de construcții și instalații aflate în/și pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcției și în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuție și coloanele instalațiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; echipamente de echilibrare hidraulică a instalațiilor; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalație de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deșeurilor menajere; structura de rezistență; fațadele; acoperișul și altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociației: salarii sau remunerații pentru administrator, contabil, instalator, electrician, portar, îngrijitor, personalul care asigură curățenia etc.; indemnizații acordate membrilor asociației de proprietari ori persoanelor alese: președintele, membrii comitetului executiv și cenzorului/comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau polițe de asigurări; cheltuieli cu produse și accesorii pentru curățenie, alte servicii administrative către proprietatea comună."