avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 745 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... DAUNA ASIGURARI - PIESE DE ORIGINE
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

DAUNA ASIGURARI - PIESE DE ORIGINE

Deschid un subiect, poate nediscutat pana acum dar sigur interesant pentru multi.

Situatia urmatoare: O masina fara accident pana in prezent, cu toate piesele de origine pe ea, are o dauna RCA. Se face constatarea cu piesele defecte, se accepta de asigurator nevoia inlocuirii lor (aici e putin SF ceea ce spun, pentru ca multi ar da de indreptat daca s-ar putea si un geam), insa cand asiguratorul face oferta verbala sau scrisa, suma este calculata la preturile pieselor after-market, adica nimic de origine, ci doar niste piese care nu vor corespunde niciodata cu cele de origine. Firmele de asigurari mint cu nerusinare cand va spun ca reparatia se va face numai cu piese de origine. V-o spune un om cu experienta in a fi mintit cu nerusinare.
Intrebarea mea catre specialistii din domeniu este urmatoarea: Cum se pot pazi asiguratii de aceste tertipuri si mai ales, ne sprijina legea in ceea ce priveste inlocuirea pieselor cu cele de origine in cazul unei daune?

Cu stima,
piese originale...after market sau producator....
Daca masina mea are bara spate formata din doua pise si pentru care nu exista varianta de producator din doua piese ci cumularea intr-una singura, se poate sa mi se deconteze in functie de pretul de poducator(mi-am reparat masina si am cerut decontarea pe baza facturilor ,dar nu mi se da toata suma)?
Ultima modificare: Joi, 22 Iulie 2010
primaryteacher, utilizator
Reproduc dintr-un ordin al CSA.
"Cuantumul pagubei la vehicule este egal cu costul reparatiilor părtilor componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de înlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente reparatiilor si înlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul, stabilite la preturile practicate de unitătile de specialitate, la care se adaugă cheltuielile cu transportul vehiculului, precum si cele efectuate pentru limitarea pagubelor, dovedite cu documente justificative,....".
Am reprodus acest fragment dintr-un articol al Ordinului CSA pentru a arata ca expertul care a stabilit valoarea daunei scazand uzura din valoarea pieselor inlocuite nu a procedat legal. Dar a procedat corect din punct de vedere al principiului repararii integrale a prejudiciului.
Ordinele CSA, asa cum sunt elaborate, da posibilitatea ca pagubitul sa obtina, dupa repararea autoturismului, o imbunatatire nejustificata a acestuia.
Daca privim din punctul de vedere al pagubitului, acestuia trebuie sa i se aduca autoturismul la situatia pe care a avut-o inaintea accidentului. Dar acest lucru faptic este imposibil. O piesa al autoturismului care are o anumita uzura nu poate fi inlocuita cu o alta ce prezinta aceeasi uzura intrucat in magazinele de piese auto sau in service-uri nu se gasesc decat piese noi. Din aceasta cauya la repararea autoturismului se utilizeaza piese noi. Inlocuind unele piese uzate cu altele noi se produce acea imbunatatire la care m-am referit mai inainte.
Daca privim din punct de vedere al celui care trebuie sa plateasca opinia este diametral opusa. Acesta este de acord sa plateasca paguba produsa dar la valoarea ei reala. Adica sa plateasca valoarea unei piese ce trebuie inlocuita la valoarea ei la data accidentului (valoarea ei de nou diminuata cu uzura) si nu la valoarea ei de nou.
Impartasesc opinia colegului expert, dar in expertize aplic prevederile legale.
Cei de varsta mea sau apropiata isi aduc aminte ca in timpul "epocii de aur" societatile de asigurare determinau valoarea daunei aplicand pieselor inlocuite respectiva uzura. Abia dupa 1990 ne-am aliniat metodologiei europene incluzand in valoarea daunei valoarea de nou a pieselor inlocuite.
diferenta dintre cele metodologii de determinare a valorii daunei este mica in cazul autoturismelor noi sau cu o vechime in exploatare mica si se mareste cu cat vechimea in exploatare a acestuia creste.

Excelente lamuriri dl.Cioan.
Va multumesc!

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Dauna auto prea mica Silviu19xx Silviu19xx Am fost implicat intr-un accident de masina ca parte vatamata. Firma de asigurari a constatat dauna totala , oferindu-mi suma de 3000 lei. Masina mea este un ... (vezi toată discuția)
Despagubiri in baza politei rca tedissprest tedissprest Un autoturism al firmei a fost implicat intr-un accident din vina celuilalt participant la trafic care avea RCA valabil. S-a completat formularul amiabil si ... (vezi toată discuția)
Dauna totala tudorika tudorika Buna ziua....Am cumparat un golf 4 din 2001....am fost lovit...in spate de o masina si proiectat in cea din fata .Cei de la asigurare au spus ca imi dau 2000 ... (vezi toată discuția)