avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 291 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Discuţia la modă Drepturile omului: mit sau adevar?!
Discuție deschisă în Discuţia la modă

Drepturile omului: mit sau adevar?!

CONSTITUTIA ROMANIEI
ARTICOLUL 16 - Egalitatea in drepturi
(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
Credeti cu tarie in aceste articole din Constitutia Romaniei ?
V-as ruga pe toti cei interesati sa va spuneti parerea sau sa exemplificati corectitudinea sau incorectitudinea acestor articole.
Totodata astept solutii pentru sau idei pentru a se ajunge la respectarea legilor.
Va multumesc si va invit sa urmatiti [ link extern ]
Care este cauza incalcarilor drepturilor omului? a fost intrebarea adresata unui avocat cu experienta in drepturile omului. Aviditatea - a raspuns - aviditatea dupa putere politica si economica. Si intrucat aviditatea izvoraste din mintea omului, incalcarile drepturilor omului reflecta, de fapt, starea mintii. O alta cauza este nationalismul. Filosofia “mai intai pentru patria mea” alimenteaza incalcarile drepturilor omului.
Pentru ca drepturile omului sa devina o realitate la nivel mondial mai intai de toate trebuie sa aiba loc cel putin doua schimbari: o schimbare in modul de a gandi si o schimbare a guvernelor actuale.

** ^^ **
Zic, totusi, ca schimbarea modului de a gandi e importanta – mentalitatea unora face sa ajunga la putere o anumita categorie de oameni; lipsa educatiei este un alt factor care conduce la incalcarea drepturilor omului la nivelul societatii, al vietii cotidiene, in special prin discriminare.

**

Discriminarea este un fenomen prezent in societatea romaneasca si e atat de obisnuit incat cei mai multi romani il considera firesc.

Discriminare = a face deosebire.
Din punct de vedere social se refera la categoria de oameni care sunt izolati si dezavantajati pe motive religioase, nationale, rasa, convingeri politice, sex (femei de barbati) sau alte criterii subiective

O.G 137 / 2000 aprobata (si modificata) prin L 48 / 2002 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
Art. 2
(1) In prezenta ordonanta, prin discriminare se intelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex sau orientare sexuala, apartenenta la o categorie defavorizata sau orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrangerea sau inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, in domeniul politic, economic, social si cultural sau in orice alte domenii ale vietii publice.
[…]

Art. 3
Dispozitiile prezentei ordonante se aplica tuturor persoanelor fizice sau juridice, publice sau private, precum si institutiilor publice cu atributii in ceea ce priveste:
a) conditiile de incadrare in munca, criteriile si conditiile de recrutare si selectare, criteriile pentru realizarea promovarii, accesul la toate formele si nivelurile de orientare profesionala, de formare profesionala si de perfectionare profesionala;
b) protectia sociala si securitatea sociala;
c) serviciile publice sau alte servicii, accesul la bunuri si facilitati;
d) sistemul educational;
e) asigurarea libertatii de circulatie;
f) asigurarea linistii si ordinii publice.

Art. 21
(1) In toate cazurile de discriminare prevazute in prezenta ordonanta persoanele discriminate au dreptul sa pretinda despagubiri proportional cu prejudiciul suferit, precum si restabilirea situatiei anterioare discriminarii sau anularea situatiei create prin discriminare, potrivit dreptului comun.
(2) Cererea de despagubire este scutita de taxa judiciara de timbru.
(3) La cerere, instanta poate dispune retragerea, de catre autoritatile emitente, a autorizatiei de functionare a persoanelor juridice care, printr-o actiune discriminatorie, cauzeaza un prejudiciu semnificativ sau care, desi cauzeaza un prejudiciu redus, incalca in mod repetat prevederile prezentei ordonante.

Consiliul National pt Combaterea Discriminarii
[ link extern ] /
Ultima modificare: Miercuri, 2 Noiembrie 2011
trope_doi, utilizator
Infiintata in 1952,Curtea Europeana de Justitie are rolul de a asigura uniformitatea interpretarii si aplicarii dreptului comunitar ,avand competenta de a solutiona litigii care implica state membre institutiile comunitare ,companii sau persoane fizice ori juridice din spatiul UE.
Dreptul la intimitate este garantat atat prin constitutie cat si prin conventii internationale pe care RO le-a semnat de-a lungul timpului.
Art 26 din Constitutie
(1) Autorităţile publice respectă şi ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată.
(2) Persoana fizică are dreptul să dispună de ea însăşi, dacă nu încalcă drepturile şi libertăţile altora, ordinea publică sau bunele moravuri.

Faptul ca cei mai multi cetateni nu inteleg (sau ignora) ce inseamna acest drept si ce ”include” acesta nu inseamna ca dreptul nu exista si nu inseamna ca poate fi incalcat doar pentru nu exista riscul unor prejudicii imediate si... inerente, in majoritatea cazurilor.
De-ar fi asa simplu nu s-ar mai fi elaborat o multime de legi in domeniu si nu s-ar mai discuta atat de mult...
Toate institutiile de stat si private trebuie sa respecte acest drept si sa ia masuri pentru a proteja cetatenii.

Am postat mai jos o parte din legislatia cu incidenta in protectia datelor care au caracter personal si cateva articole cu aceeasi tema...

Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date
[ link extern ]

Ordinul ANAF nr. 2.151/2011 - inscrierea pe documente a numarului de inregistrare ca operator de date cu caracter personal (17 Iunie 2011)
www.avocatnet.ro/content/art...
Comentariu: altfel spus, cand pe un document nu e inscris numarul de inregistrare ca operator de date cu caracter personal pot refuza sa ofer date de acest gen.

Legea nr. 298/2008 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii (26 Noiembrie 2008)
www.avocatnet.ro/content/art...

Directiva 95/46/CE privind prelucrarea datelor cu caracter personal
www.avocatnet.ro/content/art...

Directiva privind comertul electronic (2000/31/CE) (8 Noiembrie 2007)
www.avocatnet.ro/content/art...

Lege privind protectia intimitatii in mediul electronic
www.avocatnet.ro/content/art...

Decizia ANSPDCP nr. 132/2011 privind condiţiile prelucrării codului numeric personal şi a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală
[ link extern ]

Decizia ANSPDCP nr. 101/2008 - procedura emiterii autorizatiei pentru prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sanatate (21 Ianuarie 2009)
www.avocatnet.ro/content/art...

Decizia nr. 100/2007 - stabilirea cazurilor in care nu este necesara notificarea prelucrarii unor date cu caracter personal
www.avocatnet.ro/content/art...

Decizia nr. 105/2007 cu privire la prelucrarile de date cu caracter personal efectuate in sisteme de evidenta de tipul birourilor de credit
www.avocatnet.ro/content/art...

Articole
In ce conditii ti se poate solicita si prelucra codul numeric personal? Reguli mai clare intra in vigoare in 2012
www.avocatnet.ro/content/art...
Trei din patru cetateni europeni comunica zilnic date online cu caracter personal (20 Iunie 2011)
www.avocatnet.ro/content/art...
CE va modifica directiva privind pastrarea datelor din telecomunicatii (18 Aprilie 2011)
www.avocatnet.ro/content/art...
Institutiile publice trebuie sa informeze cetatenii ce date cu caracter personal pot fi dezvaluite public
28 Martie 2011
www.avocatnet.ro/content/art...
Cineva a dat nr. meu de telefon la un ziar de anunturi. Ce pot sa fac? (17 Februarie 2011)
www.avocatnet.ro/content/art...
CE: Normele europene privind protectia datelor ar putea fi consolidate (5 Noiembrie 2010)
www.avocatnet.ro/content/art...


Actele normative care reglementează protecţia datelor cu caracter personal în statele membre ale Uniunii Europene
[ link extern ]
Protectia drepturilor omului in cazul traficului de persoane
Dreptul la libertate, dreptul la demnitate si la integritatea fizica, psihica si morala a persoanei sunt drepturile incalcate in cazul acestei infractiuni.

Acest gen de trafic pune persoana intr-o situatie de sclavie, practic. Si UE, in tratatul privind crima organizata a specificat clar aceasta infractiune si fortele de ordine din Europa pot - si trebuie - sa actioneze in colaborare pentru a stopa - sau macar diminua - acest trafic.

In 2005 Consiliul Europei aproba Conventia privind legea cu privire la traficul de persoane, act in care apar mai in detaliu masurile care trebuie luate pentru combaterea infractiunii si despre pedepsirea tuturor celor care savarsesc acest gen de infractiune, in oricare forma.

Traficul de persoane este o infractiune complexa, si care depaseste granitele statelor. Pentru a putea fi diminuat numarul cazurilor statele ar trebui sa colaboraze si sa ia masuri uniforme in ceea ce priveste pedepsirea infractorilor dar si pentru reabilitarea victimelor.

Pe de alta parte, fiecare cetatean ar trebui sa reclame atunci cand crede ca in apropierea lui se intampla ceva care pare a se inscrie in “tiparele” infractiunii de trafic de persoane. Doar ca - si e real - martorii potentiali risca sa se puna in pericol, mai ales in RO, unde organele de cercetare penala, de ancheta, nu prea par a intelege ca martorii trebuie protejati prin orice mijloc legal… Organele de cercetare ar trebui sa inceapa a pricepe ca martorii sunt, adesea, esentiali in descoperirea unor anumite infractiuni.

Statistica:
Doar in Europa exista aproximativ 140 000 de victime ale traficului de persoane exploatate sexual, care genereaza exploatatorilor un venit anual brut de 3 miliarde de dolari. ”Pe plan mondial, exista milioane de sclavi moderni al caror pret este negociat la valori reale, practica nefiind mult diferita de cea utilizata in urma cu secole”, apreciaza Antonio Maria Costa, directorul executiv al Biroului Natiunilor Unite de lupta impotriva drogurilor si a criminalitatii (UNODC)

In raportul pe 2011 al Comitetului European pentru Drepturi Sociale, în 6 situaţii analizate referitoare la ”dreptul copiilor şi adolescenţilor la protecţie” România a primit concluzii de neconformitate.
Statisticile din 2009 indicau că în 1.129 de cazuri reclamate, 964 de copii (din care 749 aveau sub 14 ani) desfăşurau activităţi lucative, din aceştia 953 lucrau în condiţii grele sau făceu munci periculoase
(sursa: romanialibera.ro)

*
Conventia Natiunilor Unite impotriva criminalitatii transnationale organizate, ratificata prin Legea nr. 565/2002
[ link extern ]
Definitia “grupului infractional” se regaseste in art 2, lit a) - citez:
a) expresia grup infracţional organizat desemnează un grup structurat alcătuit din trei sau mai multe persoane, care există de o anumită perioadă şi acţionează în înţelegere, în scopul săvârşirii uneia ori mai multor infracţiuni grave sau infracţiuni prevăzute de prezenta convenţie, pentru a obţine, direct ori indirect, un avantaj financiar sau un alt avantaj material;

Conventia Consiliului Europei privind lupta impotriva traficului de fiinte umane - ratificata prin Legea nr. 300/2006
In art 2 e precizat domeniul de aplicare: Prezenta conventie se aplica tuturor formelor de trafic de fiinte umane, celor nationale sau transnationale, cu sau fara legatura cu criminalitatea organizata
Comentariu: adica, dispozitiile din aceasta Conventie se aplica chiar si pentru o singura persoana care face trafic cu un semen.
In art 4 sunt date unele definitii, cum ar fi, ce inseamna trafic de fiinte umane:
a) expresia trafic de fiinte umane desemneaza recrutarea, transportul, transferul, cazarea sau primirea persoanelor, prin amenintarea cu ori prin utilizarea fortei sau a altor forme de constrangere, prin rapire, frauda, inselaciune, abuz de autoritate ori de o situatie de vulnerabilitate sau prin oferirea ori acceptarea de plati sau de avantaje pentru obtinerea consimtamantului unei persoane avand autoritate asupra altei persoane, in scopul exploatarii. Exploatarea cuprinde cel putin exploatarea prostitutiei celorlalti sau alte
forme de exploatare sexuala, munca ori serviciile fortate, sclavia sau practicile similare acesteia, aservirea ori prelevarea de organe

Conventia privind drepturile copilului, adoptata de Adunarea Generala ONU la data de 20 noiembrie 1989, intrata in vigoare in 1990 si ratificata de RO prin Legea nr.18/1990

Acte normative naționale și prevederi speciale cu referire la traficul de copii, drepturile copilului si lupta impotriva oricarei forme de exploatare a copiilor
Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului
H.G. nr. 1443 /2004 privind metodologia de repatriere a copiilor români neînsoțiți aflați pe teritoriul altui stat și asigurarea măsurilor de protecție specială în favoarea acestora

Alte instrumente legislative nationale cu referire la traficul de persoane
Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea protecției victimelor infracțiunilor
Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală
Legea nr. 508/2004 privind organizarea și funcționarea Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism în cadrul Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție
Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate

**
Legea 682/2002 privind protectia martorilor
Legea 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor
Modificarea Legii nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor
www.avocatnet.ro/content/art...

**
Textul legilor poate fi gasit pe site-ul Ministerului Administratiei si Internelor - Agentia Nationala Impotriva Traficului de Persoane
[ link extern ]
E oficial, cum ar zice unii: traim intr-o tara in care Statul incalca dreptul la viata - un drept fundamental, altfel spus

*
Pentru ca nu a putut sa plateasca medicamentele din venituri proprii Stefan Panaitescu a incercat sa oblige statul sa le plateasca - asa cum ar fi fost (si) legal.
Si-a castigat acest drept in instantele romanesti dar autoritatile sanitare au contestat in mod constant dreptul reclamantului de a obtine gratuit tratamentul medical de care avea nevoie, in principal pentru ratiuni birocratice.

Deoarece tratamentul pentru cancer nu a fost urmat cum ar fi trebuit - pentru ca autoritatile au refuzat sa i-l ofere (motivand cu lipsa de fonduri) - pacientul a decedat in anul 2006 (procesul la CEDO a fost continuat de fiul sau)
*
CEDO a subliniat ca principiul potrivit caruia Statele nu pot invoca pretextul lipsei de resurse pentru a nu onora o datorie care are la baza o hotarare judecatoreasca se aplica si in cazul cand trebuie sa protejeze viata persoanelor intr-o maniera concreta si eficienta.
In aceste conditii Curtea a concluzionat ca, refuzand reclamantului ingrijirile medicale necesare pe care jurisdictiile interne i le acordasera, Statul parat nu a preintampinat riscul mortii la care acesta era expus.

Asa stand lucrurile Curtea Europeana a Depturilor Omului a obligat Romania la plata sumei de 20.000 de euro, cu titlu de daune materiale si morale, stabilind ca statul roman a incalcat dreptul la viata garantat de Conventia pe care Romania a ratificat-o in 1994.

[ link extern ]

**
Conform Art. 34 din Conventie, Curtea poate fi sesizată printr-o cerere de catre orice persoana fizica, orice organizatie neguvernamentala sau de orice grup de particulari care se pretind victima a unei incalcari, de catre una din Inaltele Parti contractante, a drepturilor recunoscute in Conventie sau protocoalele sale.



**
Desi nu are (stransa) legatura cu acest subiect as zice: cand o fi sa votam pentru o Constitutie noua sa nu votati daca acolo nu scrie nimic despre dreptul la munca (acest drept nu e consacrat de Conventie) si nici dreptul la pensie, la asigurari sociale (nu se stie ce le trece unora prin minte, mizand pe ”principiul” ca multi vad, putini pricep)
Statul are dreptul sa decida cu privire la aplicarea regimului de securitate sociala si cu privire la cuantumul beneficiilor pe care le acorda. In Constitutia de azi avem art 41.
In cazul in care statul a adoptat, totusi, acte normative care reglementeaza drepturi provenite din sistemul de asigurari sociale - indiferent daca acestea rezulta sau nu din plata unor contributii - acea legislatie devine relevanta, deoarece genereaza un interes patrimonial in sensul art. 1 din Protocolul nr. 1.

Drepturile sociale sunt (deocamdata) protejate indirect prin Conventie.
Ultima modificare: Duminică, 22 Aprilie 2012
trope_doi, utilizator

Alte discuții în legătură

Ce lege da dreptul cetatenilor de a se asocia ? georgyca georgyca Existal un drept fundamental al omului de a se asocia si de a semna contracte cu alte persoane sau firme ? Scrie acest lucru in lege ? (vezi toată discuția)
Dreptul de proprietate in cazul renuntarii la cetatenie doruforum doruforum Am urmatoarele doua intrebari: - ce se intampla cu bunurile (terenuri/imobile) aflate in proprietate daca renunti la cetatenia romana? Esti obligat sa vinzi ... (vezi toată discuția)
Hotararea prin care se solutioneaza planegerea impotriva rezolutiilor cf lefii 202/2010 nu este definitiva Micaly Micaly Art 20 Constitutie Tratatele internationale privind drepturile omului (1) [b]Dispozitiile constitutionale[/b] privind drepturile si libertatile ... (vezi toată discuția)