Ţăranca româncă era, de fapt, scoţiancă
Sînt lucruri cărora nu le dai mare atenţie la momentul potrivit, dar pe care le redescoperi nişte ani mai tîrziu. Cine-a trecut prin şcoală în anii ’90 îşi mai aminteşte, poate, de istoria după manuale rămase din comunism, de acelaşi tip de discurs patriotard, de acelaşi mod de predare în care se punea mult patos.
Unul dintre momentele de acest tip de care-mi amintesc e cel în care, la şcoală, s-a predat despre revoluţia de la 1848. Invariabil, trebuia să apară în poveste şi tabloul “România revoluţionară”, imaginea ţărăncii românce cu salbă de aur la gît şi părul prins cu o eşarfă tricoloră.
Vreo 20 de ani mai tîrziu, absolut întîmplător, afli că ţăranca româncă e de fapt o scoţiancă, n-o cheamă româneşte Maria, ci Mary, şi e măritată la oraş cu un român care se trage dintr-o familie de fanarioţi greci de origine italiană, iar tabloul e pictat de un evreu român născut la Budapesta.
Ţăranca româncă din tabloul lui C. D. Rosenthal e scoţianca Mary Grant, sora secretarului consulului britanic la Bucureşti, ce se va mărita, ulterior, cu C. A. Rosetti, luîndu-şi numele românesc Maria Rosetti. E amuzant că, pe Wikipedia, găseşti mai multe informaţii despre ea pe pagina scrisă în engleză decît pe cea scrisă în română.
Ca fapt divers, mi-ar fi plăcut mult mai mult istoria dacă ar fi avut cine să presară astfel de detalii de culoare în procesul de predare a materiei.
Asta şi apropo de problemele învăţămîntului românesc.
[
[ link extern ] ]
Comentariu de Alex Mihăileanu