avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1017 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Concediu pentru crestere si ingrijire copil
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Concediu pentru crestere si ingrijire copil

Voi naste in mai 2007.

Am carte de munca deschisa din 2004, cu continuitate pana in septembrie 2007 inclusiv. Octombrie, noiembrie si decembrie nu am lucrat, reincepand activitatea la un alt angajator din ianuarie 2008.

Din cate am citit, stagiul de cotizare pentru obtinerea indemnizatiei de crestere si ingrijire copil este de 12 luni. De asemenea, se pare ca si veniturile din "activitati independente" se calculeaza ca vechime in munca. As putea sa fac cumva sa declar venituri (teoretic obtinute la negru) pentru cele 3 luni de pauza astfel incat sa obtin acea indemnizatie?
Ce alta solutie am?


Va multumesc anticipat.
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 20:33, 4 Mai 2008
orca a scris:
Si inca un lucru foarte important dovada stagiului de cotizare eliberata de casa judeteana de pensii.

De ce anume? CIC se acorda pentru plata impozitului, nu pentru cotizare.
Andreea Lisievici a scris:

orca a scris:
Si inca un lucru foarte important dovada stagiului de cotizare eliberata de casa judeteana de pensii.

De ce anume? CIC se acorda pentru plata impozitului, nu pentru cotizare.

Pentru ca asa cer normele de aplicare a OUG 148/ 2005, e vorba de situatiile asimilate stag de cotizare, dar oricum fara acel stadiu primariile nu iti accepta dosarul.

Art. 6. - (1) Indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului se acordă pe bază de cerere, însoţită în mod obligatoriu de copia actului de identitate al solicitantului şi a certificatului de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul ori, după caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul şi, după caz, de actele doveditoare prevăzute la alin. (4)-(7), care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă.
(2) În cazul în care nu a fost eliberat certificatul de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul, cererea prevăzută la alin. (1) va fi însoţită de actul constatator al naşterii sau de extrasul de naştere.
(3) Pentru situaţia prevăzută la alin. (2) beneficiarii dreptului au obligaţia să depună la direcţia de muncă, solidaritate socială şi familie judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, denumită în continuare direcţie teritorială, copia certificatului de naştere al copilului, în termen de 30 de zile de la eliberarea acestuia, dar nu mai târziu de 6 luni de la naşterea copilului.
(4) Actele doveditoare privind componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică se prezintă în copie certificată sau, după caz, autentificată pentru conformitate cu originalul, şi sunt, după caz, următoarele:
a) certificatele de naştere ale tuturor copiilor născuţi după data de 1 ianuarie 2006;
b) hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei, potrivit legii;
c) hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei, potrivit legii;
d) hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii;
e) decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgenţă, potrivit legii;
f) hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii.
(5) Actele doveditoare privind realizarea de venituri profesionale supuse impozitului pe venit conform Codului fiscal sunt, după caz, următoarele:
a) dovada eliberată de angajator din care să rezulte că persoana îndreptăţită a realizat venituri cu caracter salarial sau, după caz, de autoritatea competentă, în caz de dizolvare, faliment sau lichidare judiciară a angajatorului;
b) dovada eliberată de autorităţile competente pentru plata impozitului în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente sau, după caz, din activităţi agricole;
c) dovada eliberată de autorităţile competente în cazul persoanelor scutite de plata impozitului;
d) dovada eliberată de autorităţile competente în cazul asociaţilor unici privind plata impozitului pe venit;
e) adeverinţa eliberată de plătitorul indemnizaţiei de maternitate sau, după caz, alte dovezi din care să reiasă ultima zi de concediu de maternitate acordat în condiţiile Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
f) adeverinţa eliberată de plătitorul indemnizaţiei de maternitate, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, de angajator sau, după caz, de casa teritorială de asigurări de sănătate ori de agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă, pentru aplicarea art. 8 alin. (1) lit. d) din ordonanţa de urgenţă;
g) dovada eliberată de autorităţile competente, de angajatori sau, după caz, declaraţia pe propria răspundere, din care să rezulte data de la care solicitantul se află în concediu pentru creşterea copilului;
h) copia tradusă a contractului de muncă sau dovada eliberată de autorităţile străine sau române, care să ateste realizarea de venituri profesionale pe baza unor contracte individuale de muncă în străinătate în baza acordurilor guvernamentale bilaterale încheiate de România cu alte state.
(6) Actele doveditoare privind atestarea situaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (7) sunt, după caz, următoarele:
a) dovada eliberată de instituţia care a trimis persoana în misiune permanentă în străinătate, pentru situaţia prevăzută la lit. a);
b) dovada eliberată de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă, pentru situaţiile prevăzute la lit. b), c), e), f), k) şi q);
c) dovada eliberată de casele teritoriale de pensii, pentru situaţiile prevăzute la lit. c)-h) şi p), precum şi pentru situaţia prevăzută la art. 24 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
d) dovada eliberată de angajator ori, după caz, de casa teritorială de asigurări de sănătate, pentru situaţiile prevăzute la lit. c), i), k)-n);
e) diploma de absolvire, foaia matricolă sau adeverinţa eliberată de instituţia de învăţământ superior, pentru situaţiile prevăzute la lit. j) şi k);
f) livretul militar sau, după caz, adeverinţa ori certificatul eliberat de centrul militar în a cărui rază teritorială domiciliază persoana îndreptăţită, în care sunt precizate cu exactitate perioadele şi natura situaţiei respective, pentru situaţia prevăzută la lit. o).
(7) Alte acte doveditoare privind acordarea indemnizaţiei lunare sunt, după caz, următoarele:
a) declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că celălalt părinte firesc sau, după caz, o altă persoană dintre cele prevăzute la art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă nu beneficiază de indemnizaţie sau de stimulent;
b) declaraţia pe propria răspundere a persoanei îndreptăţite că se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului şi că acesta nu este încredinţat sau dat în plasament unei alte persoane ori unui organism privat autorizat sau serviciu public;
c) certificatul de încadrare a copilului într-un grad de handicap;
d) adeverinţa eliberată de medicul specialist privind certificarea naşterii înainte de termen;
e) alte documente, după caz, din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de acordare a concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea copilului, la solicitarea direcţiilor teritoriale.
(8) Pentru cetăţenii străini sau apatrizi, componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică se dovedesc cu documentele eliberate de autorităţile din ţara de origine şi confirmate de autorităţile române sau, după caz, cu documentele eliberate de autorităţile române, precum şi cu alte documente prevăzute la alin. (4).
Art. 7. - (1) Concediul pentru creşterea copilului, prevăzut la art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, se acordă, pe bază de cerere, aprobată de către angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea persoana îndreptăţită.
(2) În situaţia persoanelor îndreptăţite care realizează venituri profesionale din activităţi independente sau agricole şi care nu lucrează în baza unui contract de muncă, concediul reprezintă întreruperea activităţii pe perioada până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.
(3) Pe durata concediului prevăzut la alin. (1) şi (2) se acordă indemnizaţia lunară prevăzută de ordonanţa de urgenţă.
Art. 8. - (1) În cazul în care persoana îndreptăţită, beneficiară a concediului şi a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copiilor cu handicap, naşte în această perioadă unul sau mai mulţi copii ori i se încredinţează spre adopţie, i se încuviinţează adopţia, i se dau în plasament unul sau mai mulţi copii ori este numită tutore, concediul pentru creşterea copilului, prevăzut la art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, se prelungeşte corespunzător până la încheierea duratei de acordare pentru cel din urmă copil, conform legii, a concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea copilului.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) se acordă o singură indemnizaţie.
Art. 9. - În situaţia în care, după împlinirea vârstei de 2 ani, copilul este încadrat într-un grad de handicap, drepturile prevăzute de ordonanţa de urgenţă se acordă de la data depunerii cererii până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani.


CAPITOLUL III
Concediul fără plată pentru creşterea copilului


Art. 10. - (1) Începând cu cea de-a patra naştere sau, după caz, al patrulea copil adoptat, încredinţat în vederea adopţiei, dat în plasament ori în plasament în regim de urgenţă sau pentru care s-a instituit tutela, persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 1 din ordonanţa de urgenţă au dreptul la un concediu fără plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului.
(2) Durata concediului prevăzut la alin. (1) este de 3 luni şi se acordă integral, o singură dată, fiecăruia dintre părinţii fireşti ai copilului sau, după caz, fiecăreia dintre persoanele care au adoptat copilul, cărora li s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care au copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă, cu excepţia asistentului maternal profesionist, precum şi a persoanei care a fost numită tutore, în perioada până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.
(3) Concediul fără plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului se acordă de către angajator pe bază de cerere, însoţită de copia livretului de familie sau a certificatului de naştere al copilului sau, după caz, de copia actului constatator al naşterii sau extrasului de naştere, precum şi, după caz, de actele doveditoare privind situaţia juridică a copilului faţă de persoana îndreptăţită.
(4) Părinţii fireşti ai copilului, respectiv persoanele prevăzute la art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, nu pot beneficia de concediul fără plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului în acelaşi timp. Perioada concediului prevăzut la alin. (1) este diferită pentru fiecare dintre aceştia.


CAPITOLUL IV
Stimulentul lunar


Art. 11. - (1) Stimulentul prevăzut la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se acordă lunar persoanelor îndreptăţite care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 1 din ordonanţa de urgenţă, în perioada în care acestea realizează veniturile prevăzute la art. 5.
(2) Pe perioada în care se acordă stimulentul, plata indemnizaţiei de maternitate sau, după caz, a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului se suspendă.
Art. 12. - (1) Stimulentul se acordă pe bază de cerere, semnată de persoana îndreptăţită, însoţită de dovada eliberată de angajator sau, după caz, de dovada plăţilor anticipate ale impozitului ori de declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că aceasta a reluat activitatea profesională şi realizează veniturile prevăzute la art. 5.
(2) La stabilirea dreptului la stimulent, cererea este însoţită de actele doveditoare necesare stabilirii acestui drept, dintre cele prevăzute la art. 6, precum şi de alte documente justificative stabilite prin instrucţiunile prevăzute la art. 37.
(3) În cazul persoanelor beneficiare de indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, care solicită dreptul la stimulent, se iau în considerare şi actele doveditoare depuse în vederea solicitării indemnizaţiei.
Ultima modificare: Luni, 21 Aprilie 2008
orca, utilizator
orca a scris:
Pentru ca asa cer normele de aplicare a OUG 148/ 2005, e vorba de situatiile asimilate stag de cotizare, dar oricum fara acel stadiu primariile nu iti accepta dosarul.

Pai asta e stupid! Se prea poate ca eu sa fi platit impozit dar fara stagiu CAS, pentru ca, de exemplu, profesia de avocat are sistem propriu de asigurari.
Asta se refera insa la acele perioade asimilate stagiului de cotizare, nu acele perioade in care chiar platesti impozit, ci cand, desi nu platesti, iti sunt recunoscute anumite drepturi. De exemplu, esti student, pensionar in anumite conditii, militar in termen (nu mai e de actualitate).
Asa incat, daca platesti impozit pe venit nu consider ca ti se mai cere si dovada platii CAS.
Care, apropo, desi avem un sistem de asigurari de sanatate organizate in interiorul profesiei, suntem obligati a plati contributia la sanatate la sistemul public.
La asigurari sociale sau pensii, nu. Dar la sanatate, da. Aiurea.
AVLIL a scris:
Care, apropo, desi avem un sistem de asigurari de sanatate organizate in interiorul profesiei, suntem obligati a plati contributia la sanatate la sistemul public.

N-as fi atat de sigura... Vezi art. lui Liviu Popescu in Curierul Judiciar nr. 2/2001.

Alte discuții în legătură

Indemnizatie crestere nou-nascut ContSters61018 ContSters61018 Buna ziua, As vrea sa aflu ce acte sunt necesare pentru intocmirea dosarului de indemnizatie si care este perioada in care trebuie depus. Eu am nascut pe 1 ... (vezi toată discuția)
Cand pot intra in concediu pentru cresterea copilului? liviuroman liviuroman Sotia mea nu a lucrat nicaieri,iar eu indeplinesc conditiile legale pentru a intra in concediu pentru cresterea copilului.Imi puteti spune ce pasi trebuie sa ... (vezi toată discuția)
Indemnizatie cresterea copilului pana la 2 ani marinamarilena marinamarilena poate beneficia o persoana fizica autorizata (avocat) de indemnizatia ptr, cresterea copilului pana la doi ani? stiti cumva ce acte sunt necesare? (vezi toată discuția)