Am sustinut examenul de admitere in profesie in luna septembrie 2009 (achitat 800 lei taxa). Am luat examenul si am formulat cerere de inscriere in tabloul avocatilor in 10 decembrie 2009 (moment in care am achitat si taxa de inscriere in tablou 1500 lei). Mi s-a dat decizia de inscriere in tablou incepand cu data de 01.01.2010. In ce masura imi mai pot deduce niste cheltuieli (cum ar fi cele doua taxe ori contravaloarea unor imputerniciri avocatiale achizitionate tot in decembrie) pentru care facturile sau chitantele sunt ANTERIOARE datei cand am fost inscrisa in tablou. Cheltuieli din 2009 (septembrie, decembrie) facute in scopul exercitarii profesiei pot fi deduse in luna ianuarie 2010? La Finante am fost luata in evidenta si am primit CIF incepand cu 01.01.2010...
Ups, am uitat! Sa reluam:
Mai intai plateste 10% la CAA - 150 de lei, cota minima.
p
Plateste si contributie la CASS, 6.5% din venitul impozabil - 6,5% * 800 de lei = 48,75
.
In Baroul Timis 10%, minim 180 #-o.
In procentul la CASS e 5,5%.
Dupa calculul me ar fi 31, 5%.
Dvs. citati in 2010 un mesaj pe care Andreea la scris in 2008.
Atentie la DATA, altminteri o sa va mirati degeaba de ce nu se potrivesc ...socotelile (pentru ca intre timp s-au cam schimbat cifrele din ...ecuatie).
Referitor la regimul cheltuielilor, taxa de inscriere in tablou ca si taxele la UNBR pentru card nu sunt deductibile integral, ci limitat la 5% ( fiind contributii obligatorii la organismele profesionale)- in acest sens este si o decizie intr-o contestatie publicata pe site-ul ANAF-ului. Cota de 10% din brut la CAA reprezinta o contributie sociala obligatorie, deductibila integral. Contributia la sanatate ar trebui sa urmeze acelasi regim.
In rest stagiarii pot deduce relativ putine, in functie si de clauzele contractului de colaborare, pe care il pot verifica cei de fisc. Daca maestrul se obliga prin contract sa asigure baza materiala si conditiile de lucru, nu cred ca poti deduce xeroxuri, rechizite, consumabile etc.
Cu deducerea la combustibil, sunt de acord ca nu mai sunt cheltuieli deductibile, bonurile de combustibil fiind utilizate pentru deducerea TVA pentru platitorii acestei taxe. Dar, sunt cheltuieli si se trec in registru pentru a reflecta situatia financiara a afacerii, la fel cum se trece si cheltuiala de pe chitanta cu taxe UNBR pentru card, si aceasta partial nedeductibila (pentru diferenta pana la 5%).
Am nelamuriri la abonament transport in comun, apropos de foi de parcurs. Daca ai factura, ai document justificativ pentru abonament. Dar daca ai doar bon fiscal stampilat? Mai e nevoie de ordine de deplasare sau alte documente pentru a demonstra realitatea si necesitatea operatiunii? Si care ar fi acestea? Doar nu mergi cu ordinul de deplasare la instanta, ORC etc. sa-ti semnze de sosire si de plecare... Aceasta pentru ca bonul fiscal nu e document justificativ pentru a inregistra o cheltuiala, ci doar un document care atesta plata. Furnizorii de transport in comun nu sunt obligati sa emita facturi, decat daca se solicita acest lucru, si de aceea si-au si stabilit foarte putine centre de facturare. Pentru metrou, exista unul in Eroilor. Pentru RATB exista vreo 4 numai.
De la a stabili care sunt cheltuieli deductibile si in ce proportie, la a le inregistra corect in contabilitatea in partida simpla este cale lunga.
Deci, voi cum procedati? inregistrati in registrul jurnal de incasari si plati chitantele la venit? la cheltuieli treceti chitante si bonuri fiscale? sau in cazul bonurilor fiscale treceti ordinul de deplasare pentru cheltuieli cu transportul sau un referat de necesitate pentru cheltuieli cu pixuri si alte consumabile?