Buna seara scuzati-ma daca nu am fost destul de explicit: deoarece nu am un registru de casa, dupa cum mi s-a spus si mai sus este destul registru de incasari si plati, nu pot reporta o suma in casa de pe o zi pe alta pt ca trebuie sa notez in fiecare zi, in registru, suma incasata. Astfel: seara fac casa, notez suma un registru si ramana casa goala. Cand deschid magazinul am nevoie de cativa bani marunti pt a da rest clientilor dar casa este goala asa ca pun in casa 100 ron in monede si bancnote mici. Cum documentez aceasta suma daca am un control al casei si se descopera in plus in casa dar de fapt este o suma pe care eu o pun dimineata in casa pt a avea bani marunti pt rest dar seara scot aceasta suma din casa inainte sa fac casa iar a doua zi o pun inapoi pt a avea bani marunti. Nu stiu daca acum am fost destul de explicit dar daca ati inteles sensul intrebarii va rog sa-mi raspundeti.
Buna seara,
Va sfatuiesc sa tineti un registru de casa si astfel nu veti avea probleme . In acesta veti inregistra zilnic incasarile si platile efectuate cu numerar. La sfarsitul zilei puteti lasa sold in registru 100 de lei,suma care va fi justificata in cazul unui control.
In registrul de incasari si plati veti evidentia in ordine cronologica incasarile efectuate pe baza bonurilor emise de casa de marcat si incasarile din contul curent de la banca. Pe coloana de "plati" veti inregistra platile facute cu numerar si pe cele efectuate cu ordin de plata din banca .
Registrul jurnal de incasari si plati este intocmit si serveste in principal pentru stabilirea venitului net si a impozitului aferent , fiind amintit ca document obligatoriu in codul fiscal si in omef 1040 .
Apoi, pentru partea de contabilitate , avem omef 1040 /2004 -norme contabile partida simpla .
Cateva extrase :
4.Contribuabilii pot utiliza toate formularele prevăzute în prezentele norme metodologice sau numai o parte din acestea, în funcţie de elementele specifice activităţii desfăşurate.
38.Constituie venit brut venitul încasat în cadrul unui an calendaristic, indiferent de perioada în care au fost efectuate prestaţiile.
Pentru fiecare tip de activitate desfăşurată se va întocmi Fişa pentru operaţiuni diverse (cod 14-6-22/b) în care se vor înregistra toate documentele în ordine cronologică.Contribuabilii care desfăşoară activităţi de:
- comerţ angro vor întocmi pentru livrările efectuate formularele Factură (cod 14-4-10/aA), respectiv Factură fiscală (cod 14-4-10/A);
- comerţ cu amănuntul vor întocmi zilnic formularul Monetar (cod 14-50-61), în condiţiile în care nu se utilizează aparate de marcat electronice fiscale;
----------
comentariu : omef 1040 ar trebui adaptat altor cerinte din alte legi si norme ; aici am in vedere obligatia din legea caselor de marcat prin care cei care fac comert amanunt trebuie sa utilizeze casa de marcat
-----------
În relaţiile cu persoanele juridice contribuabilii sunt obligaţi, pentru sumele încasate atât pe bază de chitanţă, bon fiscal etc., cât şi prin bancă, să întocmească factură.
În relaţiile cu persoanele fizice contribuabilii sunt obligaţi, pentru sumele încasate prin bancă, să întocmească factură.
42.În condiţiile utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, în conformitate cu prevederile legale, înregistrarea veniturilor se face în baza Raportului fiscal de închidere zilnică şi a Registrului special, întocmit în condiţiile defectării aparatelor de marcat electronice fiscale.
51.Orice sumă plătită, respectiv încasată, în numerar sau prin bancă se va înregistra în mod obligatoriu, cronologic, în Registrul-jurnal de încasări şi plăţi (cod 14-1-1/b).
(5)MONETAR (cod 14-50-61)
Formular cu regim special de tipărire, înseriere şi numerotare
Formularul este tipărit în carnete cu câte 100 de file.
1.Serveşte ca:
- document justificativ pentru evidenţierea la sfârşitul zilei a numerarului existent în casierie, corespunzător mărfurilor comercializate;
- document justificativ de înregistrare în contabilitate;
- document justificativ pe baza căruia se predă contribuabilului numerarul încasat prin casă de către casier, respectiv vânzător.
Monetarul se utilizează numai în cazul vânzării mărfurilor cu amănuntul.
Potrivit reglementărilor în vigoare, în condiţiile utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, suma înscrisă în monetar trebuie să coincidă cu suma din registrul de casă emis de aceste aparate, inclusiv cu suma înregistrată de mână în registrul de casă, în cazul defectării aparatelor de marcat electronice fiscale.
Valoarea înscrisă în monetar trebuie să corespundă valorii înscrise în raportul de gestiune.
-------
Registrul de casa nu este document obligatoriu pentru partida simpla , dar daca exista nevoia de utilizare, se poate utiliza .
Fisa de operatiuni diverse este obligatorie pentru contabilizarea veniturilor, in cazul in care se trece totalul ei in RJIP dar nu serveste scopului cerut de dvs , anume cel de a tine evidenta numerarului.
Va dau dreptate cand spuneti ca este nevoie de evidenta pe registru de casa si aici si parerea mea este ca desi legea nu impune, totusi este de preferat sa fie utilizat reg. de casa , atat pentru buna ordine, cat si pentru a evidentia corect incasarile .
Problema este ca se "munceste" mai mult .
Inchei, recomandand sa cititi acel omef 1040 , care desi perimat, in lipsa de altceva , e totusi cadrul legal pentru partida simpla si daca va vine vreo idee de "combinare" a documentelor , reveniti si reluam .