dan gina a scris:
conform proc.verbal masina a avut parbrizul fisurat pentru ca am dat cu capul in ea, si capota usor infundata, iar pe factura de la asigurari scrie mult mai multe, printre care si bara masinii si , vopsire capota, cu toate ca la "usor infundata" se poate indrepta fara vopsire. Mentionez ca masina este Volsvagen Pasat nou. Este adevat ca eram inate de trecerea de pietoni dar m-a aruncat 9 metri, m-am trezit dupa trecerea de pietoni. El a declarat la politie ca m-a vazut si m-a claxonat, iar conform codului rutier claxonarea pentru atentionare se face de la 25 metri fata de persoana careia i se adreseaza. Ori el m-a claxonat in scurt, eu m-am speriat si am dat inapoi, moment in care m-a acrosat si m-a dus pe botul masinii 9 metri. Eu ma aflam la 2,5 m de trotuarul pe care trebuia sa ajung. Pe latura penala nu se mai poate face nimic. Iar pe civil nu se poate stabili culpa din moment ce nu s-a facut in penal. In procesul verbal politia nu a stabilit nici o vinovatie. Firma de asigurari ma scoate datoare cu 31 milioane lei vechi. Ce mai pot face, avand in vedere ca miercuri ma duc la o convocare la conciliere la firma de asigurari.
Din descrierea modului producerii accidentului nu rezulta daca drumul se afla in localitate sau in afara localitatii. Si nici daca circulatia de desfasura in ambele sensuri sau era o strada cu sens unic. Am inteles ca traversarea ati facut-o de pe trotuarul din stanga spre cel din dreapta in raport cu sensul de deplasare a autoturismului. Asa este?
Aruncarea pietonului la o distanta de 9 m se produce atunci cand viteza autoturismului in momentul impactului este de 41,52 km/h. Codul rutier prevede obligativitatea conducatorului de vehicul de a circula, in localitati, cu o viteza ce nu depaseste 30 km/h la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare si marcaje,cand drumul public are cel mult o banda pe sens, iar pietonii se afla pe trotuar, in imediata apropiere a partii carosabile si intentioneaza sa se angajeze in traversare. Nu necesita comentarii in cazul in care pietonul se afla deja in traversare. Au ramas urme de franare? Sau mai explicit, in momentul impactului autoturismul era franat? Daca da, viteza autoturismului inaintea accidentului a fost mai mare.
Consider ca drumul avea in total 2 benzi de circulatie, fiecare avand aproximativ 3,50 m latime, si mai aveati 2,50 m pana la trotuarul unde trebuia sa ajungeti. In aceste conditii ati parcurs in traversare 4,50 m. Consider ca exista conditii pentru evitarea accidentului de catre conducatorul autoturismului. Nu pot sa dau un raspuns ferm pentru ca nu stiu cu ce viteza ati traversat drumul. In literatura de specialitate exista aceste valori, dar trebuie cunoscute caracterul miscarii (mers incet, mers rapid, alergare usoara, alergare rapida, etc), sexul si varsta pietonului. Sau situatii mai deosebite (mergeati cu cineva de brat, erati sub influenta alcoolului, mergeati cu un copil de mana sau in carucior)
Ati declarat undeva ca nu ati traversat strada pe trecerea pentru pietoni? Daca nu ati facut o asemenea declaratie este bine sa va abtineti si in viitor. Exista posibilitatea ca un expert, in functie de urmele ramase la locul accidentului, sa determine locul impactului. Exista posibilitatea ca aprecierea privind locul traversarii sa fie subiectiva.
Chiar daca traversarea s-a facut in afara trecerii pentru pietoni conducatorul autoturismului nu avea dreptul sa accidenteze un pieton. Un avocat va poate ajuta sa obtineti un procent mai mic din culpa. Asta in cazul in care se ajunge la proces.
Valoarea devizului de reparatie nu mi se pare mare. Imi pare rau ca ora este foarte inaintata si nu pot sa caut un deviz pentru un VW PASSAT, dar am in fata unul pentru VW POLO. La preturile din anul 2004 situatia se prezenta in felul urmator (valorile in milioane lei vechi): bara fata 8,40 + 0,40 manopera de montaj, capota fata 10 + 0,30 manopera de montaj + 1,60 manopera de vopsire, parbriz 7,30 + 1,40 manopera de montaj. Total 29,40 milioane lei vechi.
Am expus modul in care vad eu problema. Decizia finala va apartine. Succes.