avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 764 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Recuperări de creanţe, datorii, ... datorie catre furnizor servicii telefonie mobila
Discuție deschisă în Recuperări de creanţe, datorii, Probleme cu băncile

datorie catre furnizor servicii telefonie mobila

Buna ziua
Va rog sa ma ajutati cu o opinie pe urmatoarea speta:
- contract de abonament incheiat cu un furnizor de telefonie mobila in 20.12.2008
- 3 facturi neplatite, in suma totala de 329.28 RON
- creanta a fost preluata de <firma recuperare creante>
- penalitati calculate in suma de 1394.5 (0.5% pe zi)
- taxa de reziliere 800 RON
Ultima notificare primita de la <firma recuperare creante> (Decizie - deschiderea procedurii legale) spune asa:
Drept consecinta a faptului ca nu ati dat curs ofertelor de solutionare amiabila, Departamentul juridic al <firma recuperare creante>, in calitate de mandatar al SC [editat] Holdings LTD, cesionar al creantei detinute de <furnizor de telefonie mobila> impotriva d-voastra va aduce la cunostinta ca a fost demarata procedura legala prealabila pe dosarul d-voastra. In aceasta etapa situatia dvs. este evaluata in vederea stabilirii rezolutiei finale care poate fi transmiterea dosarului spre rezolvare unui organ de jurisdictie din Romania.
Pentru a evita trimiterea dosarului catre organele de jurisdictie abilitate, achitati debitul restant pana pe data de 16.08.2011, pe baza...
Mai departe e defalcat debitul in :
contravaloare servicii 329.28
penalitati de intarziere 1394.5
taxa de reziliere 800
Total 2523.78

Mentionez ca acest contract a fost semnat de mama mea, careia nu i s-au prezentat clauzele din contract cu privire la penalitati si taxa de reziliere, fiind o persoana neavizata cu privire la semnificatia acestor clauze.
Cartela a fost folosita fraudulos de o alta persoana (lucru care nu il pot dovedi). Prin urmare mama mea s-a ales cu acest debit la care <firma recuperare creante> pretinde calcularea zilnica a penalitatilor.

Pasii care i-am urmat pana acum:
- am trimis catre <firma recuperare creante> o notificare prin care am cerut validarea debitului si transmiterea tuturor documentelor in baza carora ei pretind achitarea acestor sume
- am primit pe mail - contractul , facturile restante si o notificare cu explicatiile lor, au pus inclusiv modul de calcul al penalitatilor (procent x suma x numar de zile); debitul datorat a fost defalcat asa:
Debit principal= 329.28 RON
Taxa de reziliere=800 RON
Penalitati facturate= 0
Penalitati nefacturate=1351.69 RON

- am achitat prin virament bancar debitul principal in suma de 329.28 RON aferent documentelor de plata care le-am primit
- am solicitat sa primesc o situatie actualizata a debitului respectiv

Intrebarile mele:
1. In contract nu este stipulat nicaieri ordinea de stingere a datoriilor (avem 3 componente debit principal, penalitati, taxa de reziliere). In acest caz se poate considera ca platit debitul principal in scopul evitarii in continuare a calculului de penalitati?
2. Este abuziva aceasta taxa de reziliere prevazuta in contractele operatorilor de telefonie mobila?
3. Exista vreo baza legala prin care <firma recuperare creante> sa continue calculul de penalitati de aceasta maniera? (precizez ca exista in contract o clauza la care se precizeaza ca suma penalitatilor poate depasi debitul principal)

Este clar ca mama mea a facut o greseala semnand acel contract , de aceea eu doresc rezolvarea situatiei insa nu sa ajung la achitarea unor sume enorme ci doar contravaloarea serviciilor prestate + penalitati care sa nu depaseasca valoarea debitului.

4. Ce ma sfatuiti sa fac in continuare?
Ultima modificare: Duminică, 4 Decembrie 2011
gi-jane2, moderator
Incercati sa negociati suma pe care mama o datoreaza, nu faceti bine daca asteptati sa ajungeti in instanta, va va costa mai mult..
1 ) am inteles ca banii i-ati trimis in alt cont.. nu se va inregistra ca plata decat cand vor fi in contul mamei de client, pana atunci se vor aduna penalizari.
2 ) doar daca incercati pe cale judecatoresca, va redau mai jos dintr-o hot, astora le-a taiat din penalitati pana la limita debitului principal, va puteti inspira de aici

Totodată, faţă de cererea creditoarei privind penalităţi de întârziere, instanţa constată că acesta îndeplineşte în parte condiţiile pentru a fi admisă.
Astfel, creditoarea arată că pentru serviciile prestate şi neachitate la termen, s-au calculat penalităţi de 0,5% pentru fiecare zi de întârziere, în cuantum total de 230,06 lei, conform art. 6.1 din contractul încheiat penalităţile putând să depăşească cuantumul sumei asupra căreia au fost calculate.
Însă, instanţa poate cenzura din oficiu o astfel de dobândă ce depăşeşte debitul principal, chiar dacă această clauză referitoare la posibilitatea depăşirii cuantumului debitului principal a fost prevăzută în contractul încheiat între părţi, cu condiţia ca această clauză să fie o clauză abuzivă potrivit Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori. Potrivit art. 4 alin. (1) din acest act normativ o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea însaşi sau împreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile parţilor, iar alin.(2) prevede că o clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitate consumatorului sa influenţeze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau condiţiile generale de vânzare practicate de comercianţi pe piaţa produsului sau serviciului respectiv. De asemenea, în anexa acestui act normativ se arată la alin. (1) lit. (i) faptul că sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care obliga consumatorul la plata unor sume disproporţionat de mari în cazul neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de comerciant. Astfel, instanţa poate constata din oficiu faptul că o clauză prin care debitorul-consumator este obligat la o dobândă peste debitul principal constituie o clauză abuzivă şi va admite în parte penalităţile solicitate, în limita debitului principal.

[ link extern ]

3) taxa de reziliere reprezinta suma abonamentelor ramase din contract.. ori ca v-ar factura abonamentul luna de luna pana la expirare, ori ca ii ia odata, tot aia e.

4) par destul de amabili, poate daca dati ceva in plus la penalitati fata de cat sunteti dispus sa dati.. poate accepta.

6) da, numai pe 1/3 din salariu/ pensie

La Multi Ani!, va multumesc pentru raspunsuri.

1) i-am trimis in contul corect dar am trecut un cod de abonat luat de pe factura furnizor insa care avea 2 cifre in plus fata de un alt cod de abonat prezent pe aceeasi factura si care e indicat drept fiind cel corect desi cele 2 aveau aceeasi semnificatie pe factura originala. Deocamdata nu am facut nici un demers pentru inregistrarea corecta a sumei, in plata efectuata indicasem in plus si numarul facturii, faptul ca nu au putut reconcilia o incasare desi existau date suficiente (nume , numar factura, cod abonat completat cu 2 cifre in plus la urma) deja imi ridica semne de intrebare cu privire la aceasta firma.

Oricum societatea de recuperare sustine ca orice plata efectuata stinge intai penalitati si abia apoi debitul principal, deci si daca s-ar fi inregistrat, din punctul lor de vedere nu ar fi facut decat sa stinga o parte din penalitati.
Am vazut ca in cazul datoriilor fiscale s-a schimbat ceva in privinta ordinii de stingere, platile efectuate stingand mai intai debitele principale si abia apoi penalitatile; logic, pentru a nu fi pusi in fata unor sume aberante de plata rezultate din aceste penalitati.
Ori raspunsul societatii de recuperare a fost acesta:
"Conform prevederilor art 1111 Cod Civil , in cazul unei plati partiale facuta asupra unui debit compus din debit principal si penalitati, plata se imputa mai intai asupra penalitatilor (taxa de reziliere si penalitati nefacturate) si mai apoi asupra debitului principal."

2) in aprilie 2012 se implinesc 3 ani de la data ultimei facturi emisa de furnizor. se aplica prescriptia in acest caz? Sigur exista posibilitatea ca mama mea sa fie actionata in instanta pana atunci. O sa incerc sa ii mai contactez pe subiectul penalitati dar pana acum atitudinea lor a fost ferma, aveti de platit atat - procent x numar zile ...
In cazul in care se va intampla acest lucru as dori sa obtin acelasi lucru care il doresc si acum , respectiv limitarea penalitatilor la marimea debitului principal, de aceea intrebam care e cazuistica reala, cum se intampla astazi in realitate in spetele concrete, de regula se admit penalitati in orice limita sau nu?

3) am inteles ce este taxa de reziliere, dar in prezent eu nu sunt in posesia niciunui act care sa dovedeasca ca acel contract incheiat cu furnizorul de telefonie a fost reziliat, cu alte cuvinte nu am un act din care sa rezulte data rezilierii, valoarea taxei avand legatura directa cu acest parametru.

4) sa zicem ca voi incerca si aceasta varianta , evident intr-o limita rezonabila

6) e in regula , asa stiam si eu, in conditiile unui venit de 500 - 600 RON, inseamna o poprire care va fi activa aprox 14 luni, inteleg ca aceasta e consecinta maxima a incalcarii clauzelor din contractul initial

Dar punctul 5? (am vazut in hotararea data ca exemplu cheltuieli de judecata de 98.8 RON, nivel care mi se pare acceptabil si in cazul in care as pierde cu conditia limitarii penalitatilor la valoarea debitului principal)
Vad ca nu se oboseste nimeni sa raspunda; totusi pentru cei care doresc sa isi rezolve situatia pe cale amiabila postez aici acordul la care am ajuns cu societatea recuperatoare:




ANGAJAMENT DE PLATA
Incheiat azi
SC XXX
Si
Debitorul YYY

Avand in vedere creanta in cuantum de XXX RON detinuta de creditorul SC YYY
impotriva doamnei X, partile au convenit incheierea prezentului angajament de plata in
urmatoarele conditii:
1.La data prezentului acord creanta este in cuantum de X si este certa, lichida si exigibila.
Astfel, debitorul renunta la orice contestatie asupra creantei, legitimitatea si validitatea acesteia fiind
definitiv stabilite.
Suma este compusa din :
penalizari de intarziere: X RON, contravaloarea serviciilor prestate si neachitate;
taxa de reziliere: X RON, calculata conform art. X din Contract.
2.Debitul redus va fi lichidat pana la data de X.
3.Creditorul este de acord sa inchida dosarul de recuperare creante intocmit pe numele debitorului cu conditia achitarii de catre debitor a sumei de X RON pana la data de X.
4. Plata se va efectua in contul mandatarului SC XXX in contul:
XXX
5.In cazul in care suma stabilita nu este platita la termenul prevazut prin prezentul angajament de plata, creditorul va putea solicita imediat achitarea intregii sume, reducerea pierzandu-si valabilitatea.
6.In caz de neexecutare a obligatiei de plata consemnata in prezentul angajament de plata, debitorul isi manifesta acordul neechivoc fata de actualizarea penalitatilor.
7.
Prezentul proces verbal a fast incheiat prin corespondenta si este valabil doar in cazul in care SC XXX detine o copie semnata de catre debitor.


-------------
Practic am ajuns la un acord cu ei prin care sa platesc debitul principal, penalitati in limita debitului principal respectiv taxa de reziliere , total 1460 din aprox 2800 RON, dupa aproape 3 ani de la neplata facturilor. In lipsa acestui acord m-as fi judecat cu ei si sunt convins ca puteam sa obtin chiar mai mult.
Societatea mai trebuie sa transmita fisa de lichidare care atesta inchiderea dosarului.
Pozitia lor s-a schimbat cu 180 de grade si a devenit una flexibila fata de anul trecut cand nu au fost dispusi la negociere.
hristos a invitat !

am si eu acelasi problema cu firma de telefonie aveam 2 abonamente si nu am putut sa platesc 5 luni de zile ca nu aveam nici un loc de munca , dupa 1 an de zile am platit suma datorata de plata si mi-au bagat pe gat cele 2 taxe de reziliere, mi-a venit o somatie de plata dupa 3 ani de zile 2012, ca le datorez 1100ron privind taxa de reziliere pt cele 2 abonamente si am facut in luna martie reclamatie la opc si nu am primit nici un raspuns pozitiv de la ei ( sunt mana in mana cu ei ) dupa ce mi-au dat raspunsul cei de la opc ma trezesc cu o notificare de plata de la o firma de recuperatori creante ( dupa 3 ani de zile ) ca am sa le platesc suma de plata restanta si am reusit sa vb cu un avocat si mi-a transmit in felul urmator: nu poate sa retraga bani din contul tau fara sa te dea in judecata sau alte posibilitati fara aprobarea unei instante judecatoresti , Firma de telefonie mobila sau firma de recuperatori creante nu mai poate sa recupereze suma de bani pt ca au trecut 3 ani de zile si care fost prescrisa si am 100% posibilitate sa castig in instanta si sa nu le platesc nici un ban pt ca termenul a trecut 3 ani de zile si imi da castig de cauza

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Creanta cesionata de o firma de telefonie mobila catre societate recuperari creante lia19 lia19 Situatia sta in felul urmator 1.Titularul unui contract de telefonie mobila decedeaza.Factura de 73,27 lei ramane neachitata.Dupa mai bine de doi ani si ... (vezi toată discuția)
Recuperare datorie abonament telefonie ammazon ammazon Buna ziua Am si eu o mare problema. Mama mea a avut un abonament la [editat]. acest abonament a expirat prin mai 2008. Cu o luna inainte de expirarea perioadei ... (vezi toată discuția)
Datorie telefonie mobila preluata de societate recuperari creante cimpan irina cimpan irina Buna ziua, Am avut un contract la Orange Romania, iar din probleme financiare din luna aprilie nu am mai reusit sa-mi achit facturile. Am primit de la ... (vezi toată discuția)