avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 819 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Societăţi comerciale de ce nu pot fi administrator la firma mea?
Discuție deschisă în Societăţi comerciale

de ce nu pot fi administrator la firma mea?

Buna ziua, as dori niste informatii va rog frumos, sunt la inceput de drum si am demarat planul de a infiinta o societate comerciala, ar fi foarte multe de spus avand in cosiderare ca nu sunt foarte cunoscatoare in ceea ce ma bag dar sper sa invat foarte repede, in schimb am o cunostinta contabil fiind si mi-a recomandat ca eu sa figurez ca fiind ascoiat unic in firma si el sa fie contabil si administrator.Acum problema este ca eu vreau sa am ca domeniu principal consultanta management si nu am cursuri superioare insa sunt in curs, si contabilul meu mi-a spus ca eu nu pot fi administrator si asociat unic pentru ca nu am studii superioare pentru a avea ca domeniu principal consultanta,el fiind acreditat, avand studii superioare si alte diplome in plus:"> care au legatura cu consultanta s-a oferit pt a fi administrator,problema mea este ca as vrea sa am drepturi depline pe firma mea, sunt sigura ca asta vrem cu totii. Exista posibilitatea ca el fiindu-mi contabil pe viitor si administrator sa ma poata pune in imposibiliatea de a mai renunta la serviciile lui? Are sau va avea drepturi la finantarile societatii? Va rog daca ma puteti ajuta in aceasta privinta pentru a sti ce sa fac pe viitor. Va multumesc
Cel mai recent răspuns: ContSters22713 , utilizator 11:23, 18 Septembrie 2011
Conform legislatiei; si nu-mi solicitati textele, deaorece sunt mai multe; sunt situatii specifice in care calitatea de administrator nu este in incompatibilitate cu cea de conducator al comaptimentului financiar-contabil (contabil sef).
Anume
-in societatile de contabilitate, de expertiza contabila si audit,
ori
-in situatia in care prin statut unui administrator cu studii superioare economice i se mandateaza organizarea, conducerea contabilitatii si intocmirea SFA.
Ordinul comun al Ministerului Muncii si al Institutului National de Statistica nr. 170/179 din 2008

Printre ocupatiile noi introduse prin Ordinul comun al Ministerului Muncii si al Institutului National de Statistica nr. 170/179 din 2008 pentru completarea Clasificarii ocupatiilor din Romania[1] este si cea de administrator societate comerciala.

Aceasta a fost inclusa in categoria specialistilor cu functii administrative si comerciale, avand codul 241939 si are incidenta numai[2] in situatia reglementata de art. 1961 alin. (3) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale[3] care stipuleaza ca “asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este”.

In ceea ce priveste nivelul de studii, mentionam ca potrivit Instructiunilor din Clasificarea ocupatiilor din Romania, codul 241939 al functiei de administrator societate comerciala indica ca pentru ocuparea acestuia sunt necesare studii superioare.

Este vorba de o conditie obligatorie pentru incheierea contractelor individuale de munca, neindeplinirea ei fiind sanctionata cu nulitatea absoluta – care nu poate fi acoperita si este imprescriptibila - , precum si contraventional. In acest sens, art. 113 lit. b) coroborat cu art. 114 lit a) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca[4], dispun ca se sanctioneaza cu amenda de la 1500 lei la 2500 lei neutilizarea Clasificarii ocupatiilor din Romania (care este obligatorie la completarea documentelor oficiale, in baza art. 15 din aceeasi lege).

www.avocatnet.ro/content/art...
Functia de dispozitie (administrator/director) este incompatibila cu cea de contabil/de executie. ACESTE 2 FUNCTII SUNT INCOMPATIBILE. Asta imi amintesc din controlul financiar preventiv din institutile publice unde se facea cumul de functii (mai ales in perioada concediilor). Cred ca la fel este si la firmele la care controlul financiar preventiv/auditul este obligatoriu.
Dar, intr-o societate comerciala, unde functia de dispozitie/administrator/manager/ este ocupata de catre asociatul unic, fara a avea un alt angajat, cui ar trebui sa delege atributiile contabilului?
Ori, asociatul unic cand incheie contractul de munca pentru el insusi are dubla calitate de administrator/de dispozitie si in acelasi timp de angajat/de executant ca salariat.
Similar, administratorul unic care-si tine singur contabilitatea poate avea dubla calitate de administrator si de contabil daca are studii economice superioare?

Am mai multe cunostinte care se confrunta cu aceasta dilema. Daca cineva ar stii exact niste articole, texte de lege as dori foarte mult sa le posteze aici.
Ultima modificare: Sâmbătă, 17 Septembrie 2011
Lilicaa, utilizator
Ca exemplu sa luam o societate care are ca obiect de activitate principal de activitate 6920 - activitati de contabilitate, audit, expertiza contabila. Pentru a inregistra o asemenea societate trebuie ca administratorul societatii sa aiba calitatea de expert contabil, dar si majoritatea asociatilor din societate sa aiba aceasta calitate. Credeti ca avand calitatea de expert contabil administratorul isi va plati un alt contabil sa-i tina evidenta contabila? Nu este o restrictie legala in acest sens sau cel putin eu nu am auzit de ea. Daca la societatile care au ca obiect de activitate 6920 este permis ca asociatul sau administratorul pot sa aiba si calitatea de salariat al societatii nu vad cum la alte societati s-ar aplica un regim discriminatoriu. Daca administratorul are studii superioare economice si cunostinte necesare sa-si tina evidenta contabila poate sa o faca.
Intre timp am gasit si temeiul legal, dar numai pentru societatile comerciale cu cifra de afaceri sub 35.000 euro, dar nu reiese clar ca administratorul poate tine el personal contabilitatea.

Ordin 2239/2011 pentru aprobarea Sistemului simplificat de contabilitate.

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 522 din 25 iulie 2011

Art. 1
(1) Se aproba Sistemul simplificat de contabilitate, cuprins in anexa*) care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Sistemul simplificat de contabilitate cuprinde reglementarile contabile simplificate si regulile privind aprobarea, semnarea si publicarea situatiilor financiare anuale simplificate.
(3) Reglementarile contabile simplificate cuprind principiile contabile si regulile de recunoastere, evaluare si prezentare a elementelor in situatiile financiare anuale simplificate, regulile de intocmire a situatiilor financiare anuale simplificate, formatul si continutul situatiilor financiare anuale simplificate, planul de conturi simplificat, precum si continutul si functiunea conturilor contabil.
----
*) Anexa se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 522 bis, care se poarte achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.

.................................
.................................
Art. 6
Situatiile financiare anuale simplificate trebuie insotite de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii conducerii persoanei pentru intocmirea acestora in conformitate cu sistemul simplificat de contabilitate, aprobat prin prezentul ordin.


ANEXA, din 30 iunie 2011 privind sistemul simplificat de contabilitate si reglementarile contabile simplificate*)

MFP, PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 522 bis din 25 iulie 2011

-----------
*) Aprobatã de Ordinul nr. 2.239 din 30 iunie 2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522, din 25 iulie 2011.

SECŢIUNEA 10

APROBAREA, SEMNAREA ªI PUBLICAREA SITUAŢIILOR FINANCIARE ANUALE SIMPLIFICATE

148. - (1) Situaţiile financiare anuale simplificate se întocmesc şi se semneazã de cãtre persoanele care organizeazã şi conduc contabilitatea entitãţilor, potrivit legii.
(2) Situaţiile financiare anuale simplificate se întocmesc, se aprobã şi publicã potrivit legii.
(3) Pentru asigurarea informaţiilor destinate sistemului instituţional al statului, Ministerul Finanţelor Publice poate solicita entitãţilor depunerea unor raportãri contabile la unitãţile sale teritoriale.

In concluzie, sa inteleg ca societatile comerciale la care cifra de afaceri neta este sub 35.000 euro situaţiile financiare anuale simplificate se întocmesc şi se semneazã de cãtre persoanele care organizeazã şi conduc contabilitatea entitãţilo, potrivit legii. Expresia: potrivit legii presupun ca se refera la Legea 82/1991 actualizata 2011 care prevede:
ART. 10
(1) Răspunderea pentru organizarea şi conducerea contabilităţii la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării entităţii respective.
(2) Contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare.
(3) Contabilitatea poate fi organizată şi condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilităţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
(3^1) În cazul persoanelor prevăzute la art. 5 alin. (1^1), contabilitatea poate fi organizată şi condusă potrivit prevederilor alin. (2) şi (3) sau pe bază de contracte/convenţii civile încheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, situaţie în care răspunderea pentru conducerea contabilităţii revine acestor persoane fizice.
(4) Răspunderea pentru aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile revine directorului economic, contabilului-şef sau altei persoane împuternicite să îndeplinească această funcţie, împreună cu personalul din subordine. În cazul în care contabilitatea este condusă pe bază de contract de prestări de servicii, încheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, răspunderea pentru conducerea contabilităţii revine acestora, potrivit legii şi prevederilor contractuale.
(4^1) În cazul persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (5), răspunderea pentru organizarea contabilităţii revine acestora. Conducerea contabilităţii se poate efectua de către aceste persoane, situaţie în care răspunderea pentru conducerea contabilităţii revine acestora. În cazul în care contabilitatea este condusă potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) şi (3) sau pe bază de contracte/convenţii civile încheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, răspunderea pentru conducerea contabilităţii revine acestor persoane, potrivit legii şi prevederilor contractuale.
(5) Instituţiile publice la care contabilitatea nu este organizată în compartimente distincte sau care nu au persoane încadrate cu contract individual de muncă sau numite într-o funcţie publică, potrivit legii, pot încheia contracte de prestări de servicii, pentru conducerea contabilităţii şi întocmirea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale, cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România. Încheierea contractelor se face cu respectarea reglementărilor privind achiziţiile publice de bunuri şi servicii. Plata serviciilor respective se face din fonduri publice cu această destinaţie.

Eu inteleg ca administratorul/directorul/managerul răspunde pentru organizarea şi conducerea contabilităţii, dar ART. 10 alineatele 2 si 3 din legea contabilitatii spune ca contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-şef , altă persoană împuternicită
sau prin incheierea unui contract de prestări de servicii în domeniul contabilităţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate. NU REIESE DE NICAIERI CA ADMINISTRATORUL POATE TINE CONTABILITATEA LA SRL-UL PE CARE-L CONDUCE, dimpotriva, legiuitorul spune clar cine poate organiza si conduce contabilitatea

Alte discuții în legătură

Pot presta servicii contabilitate? cateldestept cateldestept Ca economist, asociat unic al unui SRL, pot presta servicii de contabilitate pentru PFA si societati cu CA< 35.000 euro? (vezi toată discuția)
Administrator, asociat unic, fara cim poate semna bilantul contabil sevenx sevenx Buna ziua, In cazul unui SRL fara angajati in care asociatul este si administrator, are studii economice superioare insa nu este angajat in propria-i ... (vezi toată discuția)
Expert contabil huleaclaudia huleaclaudia Sunt asociat unic la un SRL (activitate prestari servicii). Pot sa inchei contract in vederea tinerii contabilitatii in calitate de expert contabil cu aceasta ... (vezi toată discuția)