O soc. comerciala incheie un contract de vanzare in valoare de 120.000 euro pentru o instalatie care va fi livrata beneficiarului in termen de 60 zile de la data semnarii contractului. Societatea nu detine respectiva instalatie si o cumpara din spania la valoarea de 60.000 eur. fara TVA. Pentru a putea fi livrata in parametrii specificati in contract instalatia trebuie imbunatatita cu anumite subansamble pe care le cumpara din romania la valoarea de 12.400 euro cu tva . Lucrarile de asamblare - montaj a componentelor si cele de punere in functiune sunt facute de o alta firma contra sumei de 4000 euro fara tva.
Mentionez ca societatea este platitoare de TVA si este inscrisa in Reg. operatorilor intracomunitari.
Conform prevederilor contractuale facturarea instalatiei catre beneficiar urmeaza sa se faca in 4 etape ;
- prima factura- avans in valoare de 5% din val. contractului ;
- a doua factura avans 10 % din valoarea contractului ;
-a 3-a factura 75 % din valoarea contractului - la data livrarii instalatiei ;
- a 4-a factura 10 % din val. contractului -factura de buna executie ;
1 ) Cum se inregistreaza in contabilitate situatia mai sus mentionata tinand cont de faptul ca trebuie facturata o singura componenta ( statie sortare ) care sa contina si celelalte subansamble cumparate in romania ????
2.) Cum se intocmeste factura finala tinand cont de faptul ca s-au intocmit ulterior facturi de avans si apoi urmeaza sa fie intocmita factura de buna executie ( Se poate trece buna executie direct pe factura finala ?).
3 ) In contract nu este specificat cursul valutar la care trebuie intocmita factura. Este corect sa se tina cont de cursul valutar de la data semnarii contractului ?
1) pretul de achizitie al marfii vindute (statie sortare) trebuie sa includa toate componentele:
- 60000 euro pret instalatie
- 10000 euro pret subansamble
- 4000 euro chelt de montaj
Varianta pe care eu as folosi-o este de inregistrare a acestor componente pe un cont de stocuri 302, si trecerea in final pe baza unei note de predare in contul de marfa (sau produs finit)
2) In ceea ce priveste "buna executie" nu inteleg daca este vorba de garantie de buna executie, sau este vorba de o ultima transa platibila numai dupa efectuarea de probe si constatarea ca acest utilaj functioneaza conform standardelor.
Daca este vorba de ultima varianta, factura finala se intocmeste inregistrind la pozitia 1 val statie integral (atentie insa la stabilirea valorii acesteia, pt ca in conditiile in care pt avansuri se vor folosi cursuri diferite, val finala va tine cont de acest lucru cf pct 22 din normele la art 139 1), la poz 2 stornarea avansurilor, astfel incit val de plata va reprezenta ultima transa.
Daca este vorba de garantie de buna executie a lucrarii, reveniti cu precizari, deoarece factura se va intocmi in alt mod, datorita tratamentului pe care aceste garantii il au dpv al tva.
3) Eu consider ca nu este corect a se folosi cursul de la data semnarii contractului, deoacre art 129 1, alin 2 prevede:
"(2) Dacă elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operaţiuni, alta decât importul de bunuri, se exprimă în valută, cursul de schimb care se aplică este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Naţională a României sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectuează decontările, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operaţiunea în cauză."
Ca urmare, se va folosi cursul BNR din ziua anterioara emiterii facturilor (de avans sau cea finala), exigibilitatea tva intervenind la data emiterii facturilor. A se vedea si pct 22 din norme aferente art mentionat.
In primul rand vreau sa multumesc pentru raspuns t. simona.
In al doilea rand , cu privire la buna executie , va trimit informatii despre modalitatea de plata ( asa cum scrie in contractul primit de mine ulterior )
1 ) -- avans in valoare de 5% din val. contractului platibil in 2 zile de la emiterea facturii :
2 ) - avans 20 % din valoarea contractului ---dupa livrarea completa a echipamentelor statiei la amplasamentul lucrarii ;
3 ) - 65 % din valoarea contractului - dupa montajul echipamentelor si efectuarea probelor in baza Procesului Verbal de Punere in Functiune
4)-10% din valoarea contractului se constituie garantie de buna executie , care se va elibera , dupa receptia finala
Pentru cei 5 % sa-a intocmit ( si incasat ) factura de avans.( la cursul euro din ziua in care s-a intocmit factura )
Va rog sa ma ajuta-ti cu privire la intocmirea facturilor ( avans si buna executie ) si a facturii finale
- facturile de avans normal, la cursul din ziua anterioara facturii.
- fact finala se face la val integrala a utilajului, tinind cont si de cursurile facturilor de avans.
Poz 1 - Val integrala este astfel: 6000*curs din fact de avans + 30000*curs din fact de avans + 84000*curs din ziua anterioara fact finale.
poz 2 - Stornarea avansurilor; 6000*curs din fact de avans + 30000*curs din fact de avans.
Cele pozitii de mai sus au tva
poz 3 - Stornare garantie de buna executie: - 12000*curs din fact finala. Aceasta pozitie fara tva.
Totalul facturii finale se achita.
- fact de garantie de buna executie: 12000*curs din fact finala fara tva. Aceasta factura se achita numai dupa receptie.
Problema este ca factura de buna executie (poz 4 in exemplul dvoastra) trebuie sa fie fara tva. Cum sa facturati garantie de buna executie, care in mod normal nu trebuie achitata, inainte de a face livrarea bunului? De aceea eu am considerat in ex meu ca factura finala este de fapt acel avans de 65%.
Daca acel avans de 65% este anterior livrarii efective, atunci se face si acea factura de avans de 78000 euro la cursul din ziua anterioara.
Pt fact finala se va factura statia sortare (atentie insa la val in lei sa fie asa cum am mentionat, val in lei va fi formata din val avansurilor la cursurile lor + 10% la cursul din ziua anterioara facturii), se vor storna avansurile si garantia de buna executie fara tva. Acest lucru este important pt ca aceste garantii sint fara tva, clientul trebuind sa achite val tva pt intregul pret. Dvoastra trebuie sa aveti colectat tva pt intreaga valoare a bunului.
Se va factura garantia fara tva, urmind sa fie achitata dupa receptie.
Factura de avans
luciapap
Incasam avans in data de 20.01.2011, eliberam chitanta, in cat termen eliberam factura de avans, in codul fiscal am gasit pana in cea de-a 15 zi lucratoare a ... (vezi toată discuția)