Conform art. 6 al 1 din L contabilitatii 82/1991, republicata, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ (document justificativ este si nota de intrare receptie = NIR)
Bonurile fiscale neinsotite de factura sunt atasate registrului de casa - nu se deduce suma pentru calcularea impozitului... Pentru a deduce cheltuiala bonul trebuie insotit de factura sau:
Citez
entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate (nota de intrare receptie), fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind aprobate de persoana care autorizeaza efectuarea acestor cheltuieli. In cazul utilizarii decontului de cheltuieli, documentul utilizat este Decont de cheltuieli cod 14-5-5 aprobat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr 3512/2008 (pct 2 Anexa 1 unde scrie despre elementele obligatorii pe care trebuie sa le cuprinda un document ca sa fie considerat justificativ in sensul L contabilitatii si unde intra si NIR)
Chiar si atasat - sa zic asa - unei note de intrare receptie nu aveti dreptul sa deduceti TVA - TVA se poate deduce numai cand exista factura (art 155 cod fiscal)
In cazul in care bonurile erau pentru combustibil regimul e putin diferit, in sensul ca nu au mai fost deductibile la un moment dat si mai apaoi au devenit deductibile numai 50 %
In ceea ce priveste chitanta la factura e alta discutie: cine utilizeaza casa de marcat ataseaza la factura bonul fiscal emis de casa de marcat si nu trebuie sa completeze chitanta (atunci cand, evident, elibereaza factura)
Practic, care e problema cu privire la bonurile fiscale atasate la NIR? Ca ati scris NIR nu e o greseala care sa conduca la o eventuala amenda...
Daca v-au ”scos” de la deductibilitate bonurile respective ar trebui sa contestati PV incheiat in urma inspectiei pentru ca ati procedat conform dispozitiilor legale.
In plus, ar fi trebuit sa va spuna / scrie in PV in baza caror legi, hotarari, carui ordin de ministru au decis cum au decis. Altfetl spus: trebuie sa-si motiveze in drept observatiile.
Un fel de concluzie:
Dispozitiile legii sunt clare dar e posibil ca unii inspectori fiscali sa nu interpreteze corect din diverse motive. Persoana care considera ca i s-a incalcat un drept are deschisa calea contestatiei - la seful inspectorului - si, mai apoi (daca e cazul) instanta de contencios administrativ. Bineinteles, dupa terminarea inspectiei.
suntdac a scris:
Au scos cheltuiala cu marfa din stoc, aplicand formule de calcul......
Au facut aceasta pentru a calcula venitul brut sau de ce? Adica, nu se intelege ce exprimati prin ”
au scos cheltuiala cu marfa din stoc” Nu cumva au calculat ce valoare marfa aveti in stoc in urma vanzarilor? Astfel pot afla (si) daca aveti marfa fara documente justificative si pot afla daca incasarile sunt inregistrate conform vanzarilor...
Valoarea marfii aflata in stoc ar trebui scazuta la calculul impozitului pentru ca nefiind vanduta nu poate fi considerata incasare / venit si atunci platiti mai putin impozit... Nu e in regula sa platiti impozit pe venit pentru marfa nevanduta.
Chiar daca pare foarte simpla contabilitatea in partida simpla nu e chiar asa simpla :)
**
Mai jos gasiti Ghidul contribuabilului in gestionarea inspectiei fiscale - il puteti descarca gratuit pentru ca aveti cont pe avocatnet.ro Poate va va fi util
www.avocatnet.ro/content/art...
Succes