avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 957 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice PFA, II, AF - Persoana fizica ... Inspectia fiscala la pfa ii
Discuție deschisă în PFA, II, AF - Persoana fizica autorizată, Întreprindere individuală, Asociaţie familială

Inspectia fiscala la pfa ii

Buna ziua,
Am primit o instiintare despre inspectia fiscala la PFA, intrucat circa fiscala din oras a fost desfiintata an fost repartizat in alt oras la 20 km de sediu cu toate ca la numai 8 km se gaseste sediul AFP din municipiu. In informare se preciza ca trebuie in termen de 5 zile sa ma prezint la AFP repartizat, pentru confirmarea soldurilor cu bugetul de stat. Am fost nevoit sa inchid magazinul intrucat sunt singur nu am angajat si sa ma deplasez la AFP unde functionara mirata ca am venit comentand ca am fost pus pe drum de cei de la directie, a verificat CNP si a confirmat ca nu am nicio datorie, am solicitat totusi sa imi puna o stampila cu data sa pot demonstra la inspectie ca am fost in termen la finante.
Am intrebat in ce zi vine inspectia, au ramas surprinsi, cum adica sa vina ? Vi tu la noi sau la municipiu cu rucsacul cu acte. In informarea primita au pus si carta “drepturilor “ mele unde se specifica ca ei vin la sediul contribuabilului asa ca am solicitat sa vina ei, au spus sa sun la municipiu la inspectori. Am sunat si am intrebat la ce ora in data trecuta pe informare sosesc, acelasi raspuns cum adica sa venim noi ? dumneata vi la noi cu cutiile cu acte. Intrebarea mea este ce pot sa fac in acest caz cand drepturile mele sunt calcate in picioare de functionarii platiti de mine ? Trebuie sa inchid iarasi magazinul si sa pierd timpul pe la usile lor, nu ma pot deplasa asa de usor intrucat am probleme de sanatate, nu am cauciucuri de iarna, nu am rovinieta intrucat nu am bani pentru asa ceva.
La sediul meu pot sa faca inspectia , am birou dotat cu birotica, spatiu corespunzator asa cum prevede legea, nu inteleg de ce nu respecta si ei legile. De ce nu sunt lasat sa imi desfasor activitatea fara sa fiu nevoit sa pierd o zi sau poate cateva zile din cauza lor. Pentru mine conteaza mult si cateva ore cand am inchis, si asa nu sunt prea multe vanzari in aceasta perioda. Lucrez corect Ce sa fac sa trimit o adresa catre AFP si sa ii informez ca ii astept in data programata la sediul meu, nu am de gand sa ma duc la ei, sa pierd timpul si sa ma stresez la usa lor. Va rog un sfat, ce pot sa fac ? Multumesc pentru ajutor.
N-o sa gasiti o prevedere legala care sa va spuna negru pe alb intr-o fraza sau doua, ca o cheltuiala inregistrata in baza unui bon fiscal, indiferent ce valoare ar avea, este deductibila in conditiile x sau y, dar... nici ca nu este deductibila.

Din pacate.

Insa, prin coroborarea mai multor prevederi legale, si facand apel la o interpretare logica a scopului in care s-au efectuat cheltuielile pe baza de bonuri fiscale si cum s-au utilizat materialele respective, si nu in ultimul rand, cu ceva bunavointa si buna credinta din partea celor care va judeca actele, in a vedea partea plina a paharului, cred ca situatia poate fi lamurita. :)

Dupa ce au fost abrogate prevederile OMFP 293/2006 nu mai exista limitarea legata de deductibilitate a bonului fiscal in valoare de pana la 100 de lei.

In alta ordine, conform OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, bonul fiscal emis de aparatele de marcat fiscale reprezinta un document care atesta numai efectuarea platii cu numerar sau cu card bancar.

Deci, nu este suficient doar bonul fiscal pentru a putea inregistra in contabilitate cheltuiala platita astfel si pentru a deduce cheltuiala respectiva la calculul profitului impozabil. Trebuie sa existe in evidenta firmei si un document justificativ.

Avand in vedere prevederile art. 21 alin. (4) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au la bază un document justificativ, potrivit legii, prin care să se facă dovada efectuării operaţiunii sau intrării în gestiune, după caz, nu sunt cheltuieli deductibile.

Totodata, prevederile legale in materie precizeaza ca înregistrările în evidenţa contabilă se fac cronologic şi sistematic, pe baza înscrisurilor ce dobândesc calitatea de document justificativ care angajează răspunderea persoanelor care l-au întocmit, conform reglementărilor contabile în vigoare.

In conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

Potrivit pct. 2 din Anexa 1 la OMEF 3512/2008, documentele justificative trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:

- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele, dupa caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
- continutul operatiunii economice-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
- numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atributii de control financiar preventiv si ale persoanelor in drept sa aprobe operatiunile respective, dupa caz;
- alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.

Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.

Pe site-ul ministerului de finante a fost publicat un punct de vedere al departamentului de asistenta contribuabili, in care s-a dat o interpretare astfel:

Deductibilitatea si inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a serviciilor prestate, achitate cu numerar sau card bancar, pe baza de bon fiscal, se poate efectua in urmatoarele conditii:

- entitatea solicita furnizorului factura aferenta bunurilor livrate sau serviciilor prestate, avand ca anexa bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal, asa cum este indicat si in OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;

sau

- entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate (nota de intrare receptie), fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind aprobate de persoana care autorizeaza efectuarea acestor cheltuieli. In cazul utilizarii decontului de cheltuieli, documentul utilizat este Decont de cheltuieli aprobat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, care va fi adaptat in mod corespunzator pentru decontari interne.


Vezi: [ link extern ]

Astfel ca, numai daca sunt posibile justificarile de mai sus, pot fi înregistrate ca deductibile cheltuielile cu bunuri sau servicii platite cu numerar sau cu cardul, efectuate pe baza bonurilor fiscale emise de case de marcat, indiferent de valoarea acestora, daca se intocmeste aferent acestora un referat de necesitate, o nota de intrare receptie, un proces verbal de receptie, un decont de cheltuieli, sau un ordin de deplasare, in functie de fiecare situatie in parte, documente care trebuie sa fie aprobate de persoana cu drept de autorizare spre efectuare a acestor cheltuieli.


Fata de aceste interpretari, colegii cu pregatire juridica si/sau economica pot sa aduca completari sau sa-si spuna opinia daca interpretarile sunt corecte.

Cred ca subiectul este de interes pentru multi cititori, cu atat mai mult cu cat un punct de vedere al ministerului de finante, sau un ghid nu este opozabil intr-o situatie in care tot organele ministerului de finante solicita sa dovedesti un aspect interpretabil.
Ultima modificare: Joi, 16 Februarie 2012
ContSters238039, utilizator
La partea cu NIR-ul, dl. george_neagu v-a zis bine ca nu puteti face NIR la bon fiscal. Depinde, insa, si ce fel de consumabile ati achizitionat, in ce scop le utilizati, pt ca activitatea firmei poate presupune, in sens larg, multe scopuri...
a_lexx a scris:

La partea cu NIR-ul, dl. george_neagu v-a zis bine ca nu puteti face NIR la bon fiscal. Depinde, insa, si ce fel de consumabile ati achizitionat, in ce scop le utilizati, pt ca activitatea firmei poate presupune, in sens larg, multe scopuri...

In ce baza nu am voie , intrucat si eu am gasit scris in lege exact ce a-ti postat mai sus ca sunt ok. Consumabilele sunt role de banda adeziva folosite la ambalarea coletelor care le trimit la clienti prin curier, clar in scopul activitatii. Valoarea este mica 5, 10 lei, nimeni nu face factura pe aceasta suma.
Oare chiar suntem bataia de joc a fiscului ?
Ce este cu toate aceste legi, ordonante, hotariri, ......menite sa ne prosteasca sa aibe ei motive de amenzi ?
Chiar si pentru un lucru simplu trebuie sa fim intorsi si fraieriti de stat ?
Acum am ajuns la concluzia ca toti intreprinzatorii sunt fraieriti si prostiti de stat.
Probabil din acest motiv nu primesc un raspuns simplu si clar este dificil si pentru consultanti dar pentru noi pfa care ne facem meseria noastra si nu avem timp sa facem si finante, daca si inspectorii se contrazic si interpreteaza fiecare in alt mod atunci chiar este bataie de joc la adresa noastra.
De ce nu se publica de finante anual un ghid al intreprinzatorului clar si simplu pe intelesul tuturor, nu trebuie sa fim toti contabili, consultanti , juristi, sunt meserii care nu au nimic in comun cu acestea , de ce se mai fac pfa-uri , de ce sunt prostiti acesti oameni de catre fisc si stat ca au sansa sa castige ceva, daca legile sunt facute in asa fel ca acestia sa fie prostiti si fentati.
Asa nu se mai poate, o sa devenim un popor de someri, de saraci, apoi o sa disparem ca natie, vad ca asa se doreste.
Nu sciu aici de nebun am ce face dar decat sa fiu bataia de joc a statului prefer sa ies si eu in strada sa dam cu ei de pamant si sa ne castigam cu adevarat libertatea de a muncii si trai corect fara stresul zilei de maine si controlul zecilor de organe care ne haituiesc. Oare cum este posibil ca in alte tari sa poti face o firma si sa lucrezi autorizat platind un impozit clar, cu o lege clara fara interpretari ?
Numai noi suntem prostiti de stat si trebuie sa ne deplasam cu "masina cu motor modificat pe apa" in timp ce alesii se deplaseaza pe banii nostrii si ne sfideaza. Trezitiva fratilor si stopati aceasta sclavie.
george_neagu a scris:

Pentru suntdac
Da. E corect ce v-au spus. Faceti nir doar la factura nu la bonuri fiscale.


Am cautat in pagina Ministerului de Finante si am gasit :
Ghid practic
privind reflectarea în contabilitate a unor operaÑiuni economice
1. În cazul achiziÑionării carburanÑilor auto pe bază de bon fiscal,
bonurile sunt documente justificative care stau la baza înregistrării
cheltuielilor în contabilitate dacă sunt stampilate si au înscrise denumirea
cumpărătorului si numărul de înmatriculare a autovehiculului.
2. (1) Bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale în
baza OrdonanÑei de urgenÑă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaÑia
6
operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, sunt documente care
atestă efectuarea plăÑii si se anexează la Registrul de casă.
(2) Înregistrarea în contabilitate a bunurilor achiziÑionate sau a
serviciilor prestate, achitate cu numerar sau card bancar, pe bază de bon
fiscal, se poate efectua în următoarele condiÑii:
(i) entitatea solicită furnizorului factura aferentă bunurilor livrate sau
serviciilor prestate, având ca anexă bonul fiscal emis de aparatul de marcat
electronic fiscal;
sau
ii) entitatea justifică cheltuielile efectuate fie prin documente care atestă
intrarea în gestiune a bunurilor achiziÑionate, fie cu alte documente cum sunt:
ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexează bonul fiscal,
documentele respective fiind aprobate de persoana care autorizează
efectuarea acestor cheltuieli. În cazul utilizării decontului de cheltuieli,
documentul utilizat este „Decont de cheltuieli – cod 14-5-5” aprobat prin
Ordinul ministrului economiei si finanÑelor nr 3512/2008 privind documentele
financiar-contabile, care va fi adaptat în mod corespunzător pentru decontări
interne.
[ link extern ]

* Mentionez ca este vorba de bonurile fiscala din 2009 si 2010 perioada pentru care se face inspectia.
Cred ca acest forum este conceput pentru lamurirea si ajutorul nostru a " nepriceputilor " in acest domeniu stufos a legilor de catre specialisti.
Nu cred ca raspunsul sec " are dreptate fiscul ", primit si de la inspectorii fiscali ar trebui, sa vina de la consultanti fara a cita legea care interzice aceasta, ma faceti sa cred ca lucrati la fisc.
Daca nu va rog sa ma scuzati , dar va cer ajutorul pentru lamurirea in baza legala a acestei situatii nu incalcirea si mai mult a situatiei.
Una scrie in ghidul de la M Finante si alta interpreteaza inspectorii lor.
Ce sa mai cred ? Pe buna dreptate spun ca isi bat joc de noi.
Nu vad de ce se leaga de aceste bonuri fiscale cu valoare atat de mica....Vi le-au dat jos din chieltuieli ? Sfatul meu este sa va cumparati mai multe role odata (50-100 buc) si sa luati factura pe toate si gata....Eu sunt PFA si asa fac. Merg in hypermarket si imi cumpar mai multe lucruri pe care le folosesc in interesul afacerii, iau o factura pe o suma ceva mai mare si scap de nervi.... Dar chiar nu vad de ce inspectorii fiscali s-au impotmolit tocmai la aceste bonuri...aveti cumva 1000 de bonuri din acestea ? Ca nu inteleg de ce ar fi o problema....
Ei la control au niste bareme, adica ceva de genul: 2% cheltuieli de protocol, nu stiu cat la suta cheltuieli utilitati, etc., etc. De obicei, din cate stiu eu, fac un fel de situatie pe tipuri de chieltuieli si urmaresc incadrarea in aceste bareme....ce este in plus incep sa dea jos si recalculeaza impozitul, plus penalizari si dobanzi, plus amenda aferenta. Conform legii, bonurile in valoare de 50 RON si 100 RON (combustibil) sunt inregistrate si fara factura....nu ar trebui sa fie o problema...
Ultima modificare: Joi, 16 Februarie 2012
PFA SANDU ADRIANA, Consultant managementul calitatii

Alte discuții în legătură

Deducere cheltuieli cu bon fiscal cristian_conea cristian_conea Sunt PFA si am cumparat articole de birou cu bon fiscal stampilat, pe care e trecut fiecare articol in parte. Este aceasta cheltuiala deductibila ? (vezi toată discuția)
Deductibilitate tva si cheltuiala la bonuri fiscale?! mercur_ro mercur_ro HG 831/1997 a fost abrogata prin HG 105/18.02.2009. HG 831/1997 a fost modificat prin ordinul 293/2006 (care modifica OMFP 1714/2005)... Intrebarea mea ... (vezi toată discuția)
Informatii fiscale ContSters116443 ContSters116443 Buna ziua, Intrucat nu ma pricept la chestiunile contabile, indraznesc sa va cer ajutorul in urmatoarele chestiuni: 1) Bonurile fiscale obtinute de la ... (vezi toată discuția)