Legal, cota- parte indiviza se refera la intreaga proprietate. Nu poate fi impartita in parti componente. Apar multe probleme in cadrul asociatiilor din cauza asta, pe care asociatiile le rezolva cum cred, dar daca nu exista unanimitate situatia este delicata.
Exemple:
- de chiria pentru spatii comune trebuie sa beneficieze tot blocul, nu numai o scara
- cheltuielile cu reparatiile nu ar fi voie sa se repartizeze pe coloane sau scari( acoperis, instalatii, zugraveli, modernizari...)
- etc
cine face asa?
Pentru dl. marius cioaca:
Imi place cum ganditi si sunt de acord cu ultima postare, insa as vrea sa pun in discutie urmatoarele aspecte:
- am un bloc( P+4) cu 6 scari, cum sunt multe in orasele patriei. Fiecare scara are propriile parti comune, uscatorie, subsol, casa scarii, etc, insa ce au in comun toate cele 6 scari? Doar faptul ca fac parte din acelasi bloc au in comun terasa care nu are nici-o intrerupere. Deci daca s-ar pune problema efectuarii hidroizolatiei la intregul bloc ar fi nevoie sa se faca niste calcule, de-altfel nu prea complicate, in asa fel incat cheltuielile cu reparatia sa se faca in mod just, proportional cu cota-indiviza de proprietate comuna.
Insa, sa presupunem ca dintre toate scarile, scara B inchiriaza uscatoria unui tert. Din spusele dvs. trebuie sa inteleg ca suma obtinuta din contractul de inchiriere va fi folosita in mod obligatoriu pentru tot blocul? Opinia mea este ca nu trebuie procedat asa, ci numai proprietarii de la scara B vor beneficia de aceasta suma.
Trebuie stiut ca in activitatea de administrare a unei asociatii, fie de proprietari sau locatari, intr-adevar rolul administratorului este de o mare importanta (asa huliti cum este el...). Dau doar un exemplu: acolo unde o cheltuiala se poate individualiza, atunci acea cheltuiala se va dirijata spre acel proprietar, acea coloana, acea scara sau bloc, uneori pe intreaga asociatie daca este nevoie. Asa s-a hotarat la noi. Rolul administratorului este sa faca diferentierea si sa faca propuneri com. executiv care va dirija cheltuiala exact acolo unde trebuie. Daca apare o problema pe "general", atunci decizia va fi impartirea cheltuielii la toti proprietarii functie de natura (pe cele 5 tipuri de cheltuieli cunoscute).
Raspund la intrebarea dvs. reformulata: nu stiu cati fac asa, stiu insa ca toti ar trebui sa se implice, strict in limitele legii, insa oricum ar face, nu va fi pe placul tuturor proprietarilor. Spre exemplu, la noi in asocia'ie este hotarat in AG ca diferentele rezultate la apa rece si calda sa se faca dupa numarul de persoane. Ei bine, sunt doar 2-3 familii din 500 care, desi s-au supus majoritatii, sunt impotriva metodei - bineinteles administratorul fiind de vina...
Referitor la chirii exact asa procedeaza majoritatea( ca la dvs.). Mi se pare normal. Daca este un uscator inchiriat, doar cei din scara respectiva au avut dreptul la el, drept la care au renuntat, deci doar lor li se cuvine pe drept castigul.Adevarul este ca nimeni nu se va lega de hotararile asociatiei in aceste cazuri. Dpdv legal, insa aste cum am zis: toti proprietarii din bloc au drept de proprietate asupra unei parti comune.
Cu apa, insa nu mi se pare corect sa se imparta pierderile pe nr. de persoane. Totusi, daca este hotarare a adunarii generale, nu poate carti nimeni. De data asta hotaratea este perfect legala.