avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1472 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Se poate renunta la drepturi garantate prin lege?
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Se poate renunta la drepturi garantate prin lege?

Buna ziua,

Angajatorul ma forteaza sa semnez un angajament care prin care renunt la drepturi garantate de Codul muncii. Acest angajament, o data semnat de mine, este valabil? Cu alte cuvinte, ceea ce semnez eu este mai puternic decat Codul Muncii? Sau semnez linistit si la o infatisare in instanta, de exemplu, am castig de cauza, conform prevederilor din Codul muncii?
Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: AlbertGeorge , utilizator 16:26, 17 Ianuarie 2009
Multumesc pentru raspuns.
Cred ca este greseala mea in legatura cu ITM-ul, sunt inginer, nu jurist :)
Clauzele se refera la:
-obligativitatea angajatului de a anunta firma la care eventual ar putea sa plece (????????) (in domeniul in care lucrez se practica obiceiul de a se pune "bete'n roate")
-obligativitatea angajatului de a semna o anexa care contine prevederea: "Mă angajez să nu reziliez unilateral, prin depunerea demisiei, Contractul Individual de Muncă în perioada de derulare a contractelor de producţie la realizarea cărora sunt responsabil, pe întreaga perioadă de derulare a respectivelor contracte şi nu mai puţin de un an de la data negocierii, în caz contrar urmând a suporta daunele cauzate de rezilierea contractului de munca"

Credeti ca sunt legale aceste prevederi? Mie prima mi se pare chiar hilara...:)

Multumesc pentru raspunsuri, sunt in dilema: sa semnez, sa nu semnez.....

Nu sunt legale aceste prevederi ... Constitutia Romaniei prevede ca alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este libera.

Daca as fi in locul dvs eu nu as semna un astfel de act.
AlbertGeorge a scris:

Multumesc pentru raspuns.
Cred ca este greseala mea in legatura cu ITM-ul, sunt inginer, nu jurist :)
Clauzele se refera la:
-obligativitatea angajatului de a anunta firma la care eventual ar putea sa plece (????????) (in domeniul in care lucrez se practica obiceiul de a se pune "bete'n roate")
-obligativitatea angajatului de a semna o anexa care contine prevederea: "Mă angajez să nu reziliez unilateral, prin depunerea demisiei, Contractul Individual de Muncă în perioada de derulare a contractelor de producţie la realizarea cărora sunt responsabil, pe întreaga perioadă de derulare a respectivelor contracte şi nu mai puţin de un an de la data negocierii, în caz contrar urmând a suporta daunele cauzate de rezilierea contractului de munca"

Credeti ca sunt legale aceste prevederi? Mie prima mi se pare chiar hilara...:)

Multumesc pentru raspunsuri, sunt in dilema: sa semnez, sa nu semnez.....





Prin aceste clauze se incalca drepturile prevazute in Constitutie, respectiv:
ART. 41
Munca şi protecţia socială a muncii
(1) Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă este liberă.
(2) Salariaţii au dreptul la măsuri de protecţie socială. Acestea privesc securitatea şi sănătatea salariaţilor, regimul de muncă al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe ţară, repausul săptămânal, concediul de odihnă plătit, prestarea muncii în condiţii deosebite sau speciale, formarea profesională, precum şi alte situaţii specifice, stabilite prin lege.
(3) Durata normală a zilei de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore.
(4) La muncă egală, femeile au salariu egal cu bărbaţii.
(5) Dreptul la negocieri colective în materie de muncă şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective sunt garantate.
ART. 42
Interzicerea muncii forţate
(1) Munca forţată este interzisă.
(2) Nu constituie muncă forţată:
a) activităţile pentru îndeplinirea îndatoririlor militare, precum şi cele desfăşurate, potrivit legii, în locul acestora, din motive religioase sau de conştiinţă;
b) munca unei persoane condamnate, prestată în condiţii normale, în perioada de detenţie sau de libertate condiţionată;
c) prestaţiile impuse în situaţia creată de calamităţi ori de alt pericol, precum şi cele care fac parte din obligaţiile civile normale stabilite de lege.

Nu semnati asemenea clauze si aratatii angajatorului ca incalca prevederile constitutionale, precum si cele prevazute in codul muncii.
Ma gandeam ca daca aceste prevederi nu sunt legale, actul este nul.
Ideea este ca daca nu semnez mi se vor face "zile negre" si probabil voi fi nevoit sa plec, ceea ce in momentul de fata nu ma avanjeaza. In plus, ma gandeam ca daca plec si chiar are de gand sa ma dea in judeacata pentru pagubele produse, ma poate da indiferent daca semnez sau nu.

Impresia mea era ca acest act este o problema de intimidare, acum nu stiu ce sa mai cred.

Ce parere aveti?

Multumesc inca o data pentru raspunsuri
Nu va lasati intimidat. Nu au sanse sa faca ceva , de vreme ce ei incalca prevederile legale.
La ce va referiti cand spuneti :"chiar are de gand sa ma dea in judeacata pentru pagubele produse"?

Alte discuții în legătură

Cerere constatare nulitate prevederi cim aidu aidu Vreau sa solicit instantei sa constate nulitatea prevederii din actul aditional care spune ca angajatul delegat nu primeste diurna cat timp i se asigura masa ... (vezi toată discuția)
Art 57 alin 4 nulitatea unei clauze se inlocuieste cu dispozitiile legale aidu aidu Nu inteleg prea bine ce inseamna asta. Art. 57. [nulitatea contractului individual de muncă] În situaţia în care o clauză este afectată de nulitate, ... (vezi toată discuția)
Temei legal - emiterea deciziilor administratorului unei societatii srl Alina Alina Alina Alina Buna ziua Suntem o societatea de transport intern si international de marfa si am o mica problema. Administratorul societatii doreste sa emit o decizie sau o ... (vezi toată discuția)