Sigur, aici pe forum sub un anonimat total putem scrie orice, numai asa sa ne aflam in treaba, sa aratam intregii tari cum administratorii umfla facturile amaratilor de locatari.
Avand in vedere ca cel care a intocmit lista de plata la blocul/scara/apartamentul unde dvs. locuiti cu familia, sunt chiar eu, Adam Grecu, am sa incerc sa clarific “umflarea” facturii, asa cum a mentionat in topic @Mihai15mai.
Topi-cul lui@mihai15mai “ Problema umflare factura de catre asociatia de proprietari!” , observ ca a starnit interesul colegilor de forum care, au raspuns extrem de corect la problema pusa in discutie si mi-a placut in mod special recomandarea de a face o sesizare scrisa, inregistrata, la care sa vi se raspunda de catre presedintele asociatiei. Dar cum nu stie cum sa o faca, nu are un formular special sau poate se fereste sa starneasca vre-o discutie cu privire la faptul ca locuieste fara forme legale in acea locuinta (drept sa va spun, chiar nu ma intereseaza acest aspect), vine la asociatie in momente total nepotrivite - de exemplu vineri, 25.01.2013, prima zi de incasare de pe lista de plata a lunii dec. 2012, basca faptul ca la as. noastra s-a statornicit obiceiul de a se lectura apometrele pe data de 24 a lunii si va inchipuiti ce aglomeratie era la o asociatie cu 504 apartamente... Dar aceasta este o alta poveste pe care tre' sa o mai invete si altii...
Proprietarii (ma rog si chiriasii, in fond au aceleasi drepturi din acest punct de vedere) trebuie sa lectureze cu atentie lista de plata afisata la avizierul scarii, unde sub chenarul cu programul de incasari este subliniat un text care spune: Termen legal de contestare a valorilor inscrise in prezenta Lista de plata: 10 zile de la afisare documentului la avizierul scarii !
Mai jos sunt cele trei date, respective, data afisarii, temenul de plata si scadenta.
Bine, haideti sa deslusim cum am reusit sa “umflu” niste facturi la blocul/scara/apartamentul unde locuieste autorul topic-ului, bloc M1, sc. D, ap. 16:
- 20 apt. pe scara, nr. total de personae = 42 (toate consuma AR);
- 13 ap. cu centrale termice, nr. pers. = 30 (toate consuma numai AR);
- 1 apt. debransat de la ACM, pers. = 3 (consuma numai AR);
- 6 apt. debransate la incalz. nr. pers. = 9 (consuma AR + ACM);
Situatia facturilor primite de la furnizori si a consumurilor declarate de proprietari pe luna decembrie 2012:
Factura apa rece: 83 mc x 6,4728 lei/mc = 537,24 lei;
Consum declarat: 85 mc x 6,4728 lei/mc = 550,19 lei;
Diferente: - 2 mc x 6,4728 lei/mc = -12,95 lei.
Suma reprezentand diferentele se imparte la nr. total de persoane din scara care consuma AR, astfel: -12,95 / 42 pers. = - 0,3083 lei/pers. si se va repartiza fiecarui apartament din scara, proportional cu nr. de personae prezente (regulament).
Factura la ACM, are pentru luna decembrie 2012 trei componente si pentru a intelege modul de repartizare, le luam pe rand, astfel:
- AR ce va trebui incalzita: 12 mc x 6,4728 = 77,67 lei;
- Consum declarat: 4 mc x 6,4728 = 25,89 lei;
- Diferente: 8 mc x 6,4728 = 51,78 lei;
Suma reprezentand diferentele se imparte la nr. total de persoane din scara care consuma ACM, astfel: 51,78 lei / 9 pers. = 5,75 lei/pers. si se va repartiza fiecarui apartament din scara care consuma ACM, proportional cu nr. de persone prezente.
In aceasta situatie avem:
- diferente la AR pentru ap. cu CT = - 0,31 lei/pers.;
- diferente la AR pentru ap. fara CT= (-0,31 + 5,75) lei/pers, adica 5,44 lei/pers.
Special pentru dl. Mihai: costul diferentelor (la cele doua tipuri de apa+canal) pentru apartamentul in care locuiti va fi egal cu 5,44 x 3 pers. = 16, 32 lei. Pe lista de plata in dreptul apartamentului 16, la diferente apa-canal, apare suma de 16,34 lei, spuneti-mi este vre-o problema daca Excelul meu va repartizeaza 16,3371 lei?
Componenta nr. 2 care face costul ACM, este agentul termic consumat pentru incalzirea celor 12 mc de apa rece, astfel:
Factura Dalkia : 0, 325 Gcal x 265,0004 lei/Gcal = 86,13 lei;
- 86,13 lei / 12 mc = 7,1775 lei (costul incalzirii unui mc de AR)
Componenta 3 la ACM pe luna Decembrie 2012, este o corectie pe care am facut-o la apartamentul 20, este in valoare de 23,55 lei si apare distict pe rubrica de diferente agent termic pe lista de plata. Daca doriti o explicatie, aceasta ar fi faptul ca prop. Apt. nr. 20 i s-au repartizat costuri cu agentul termic in valoare de 23,55lei, desi acesta nu consuma apa calda (are CT).
Deci care este justificarea diferentei la agent termic afisat pe lista de plata?
Calculul este urmatorul:
Sume intrate in calcul: 86,13 lei + 23,55 lei = 109,68 lei;
Sume pt. consum declarat: 4mc x 7,1775 lei/mc = 28,71 lei
Sume diferenta: 109,68 – 28,71 = 80,97 lei.
Cui repartizam suma de 80,97 lei? Pai numai apartamentelor a caror proprietari consuma ACM, in numar de 9, deci: 80,97 / 9 = 8,99666666… lei/pers.(apelam din nou la regulament).
Care este valoarea repartizata apartamentului in care locuieste autorul topicului? Pai este 8,9966.. x 3 pers. = 26,9899… lei.
Daca aveti alte sume repartizate sau umflate, asa cum afirmati in topic, rog sa veniti aici pe forum si sa informati comunitatea, cu DA ori BA.
Mentionare finala:
1. Autorul topicului declara urmatoarele consumuri pe luna decembrie 2012: AR = 4 mc, ACM = 1mc;
2. Pretul facturat al apei in Iasi este: apa potabila = 3,02 lei/mc; canal populatie = 2,20 lei/mc, total = 5,22 lei/mc x 24% (TVA)= 6,4728 lei/mc.
3. Asociatia noastra are un Regulament privitor la modul de lecturare a apometrelor individuale, precum si modalitatea de repartizare a diferentelor de apa rece sau apa calda menajera. A fost afisat la fiecare scara, dar spatiul insuficient a dus la eliminarea acestuia cam de multa vreme. Oricum, acesta este afisat in sediul asociatiei si cine vrea poate sa-l lectureze.
4. In ultimul post @mihai15mai, dupa ce multumeste pentru raspunsuri arata asa ca si o concluzie finala, ca:
lumea vine nemultumita se cearta acolo si nu se rezolva nimic, pur si simplu nu ai cu cine discuta. Iar cand le ceri explicatii incep sa devina agresivi. Pur si simplu nu-i intereseaza, ei doar taxeaza...
Dom' Mihai, cum sa fie mincinosul? Chiar nu ai cu cine discuta o asemenea problema, prietene? Ce suntem noi, turci, tatari, nu vorbim aceeasi limba sau ce? Dar ce se intampla cand incerci sa explici si interlocutorul tau nu intelege sau se face ca nu intelege? Cat timp trebuie sa-i acorzi acestuia pentru, uite o chestiune ca ce-a semnalata de dumneata? Poti sa arati colegilor de forum ca la o alta problema, ce-a cu incalzirea de anul trecut, nu am invitat-o pe sotia dumitale in birou, am deschis calculatorul, i-am aratat cum s-au facut repartizarile si tot ce a intrebat?
Repet ce spunea doamna @elga50, puneti mana si scrieti in nume propriu necazul dumitale si uite promit aici ca nu tin cont ca aveti statutul de chirias - care cum spuneam mai sus, chiar ca nu ma intereseaza - pana una-alta - si o sa observati ca aveti cu cine sa va intelegeti. Si inca un amanunt, chiar as vrea sa veniti si cu proprietarul la sediul as. sa discutam asa in trei situatia umflarii facturilor, precum si a altor probleme pe care dvs. le observati si la alti proprietari care se cearta cu noi si in final nu se rezolva nimic...
Ok!
Haideti sa mai clarificam cateva aspecte: pentru AR avem un apometru de bransament, se poate vedea fizic, dar si in situatia emisa de furnizorul de apa rece; pentru ACM, avem apometru separat, este montat in spatele blocului, pe directia scarii dvs. intr-o cutie a furnizorului; aparatul masoara atat cantitatea de apa, cat si cantitatea de energie termica , situatii care apar in cele doua facturi separat, apa calda (care initial era rece) pe factura de la Apavital si energia termica pe factura de la Dalkia. Chiar va rog sa treceti, cand doriti pe la asociatie, verificam facturile, verificam aparatele de masura.
Repet, AR pe contor separat, consuma toti proprietarii celor 20 de apartamente si calculul se face separat, nu cum presupuneti dvs. egal la toate apartamentele. De altfel v-am mai zis, avem un regulament (daca-mi dati o adresa de mail, pot sa vi-l trimit) care ma obliga pe mine, administratorul sa impart diferentele de apa, daca sunt mai mici de 10% din total consum - la nr. de persoane care au locuit efectiv in scara/apartament in perioada de calcul.
Sa luam exemplul lunii decembrie 2012: apometrul de bransament a aratat ca scara D a consumat 83 mc AR, iar dvs. proprietarii ati declarat la asociatie ca ati consumat 85 mc. Ce rezulta in acest caz - rezulta ca 2mc x 6,4728 = 12,95 lei suma pe care sunt nevoit, chiar asa cu minus sa o repartizez la toate apartamentele, proportional cu nr. de persoane din lista.
Deci proprietarii cu CT nu au repartizate pierderi 0 (zero), ci - 0,3083 lei de pers. si rog sa va uitati pe LP ca asa este, de aceasta scadere beneficiind toate apartamentele, inclusiv dvs. si ceilalti proprietari care au ramas bransati la ACM, functie de nr. de persoane.
Sper ca cu aceste explicatii in plus, cu AR este in regula.
Haideti sa vedem ce este cu ACM: pe factura Apavital bl. M1, sc. D este inregistrat cu un consum de 12 mc. Dvs. proprietarii declarati la asociatie un consum de 4 mc, deci practic o diferenta de 51,78 lei, diferenta care cfm. aceluiasi regulament trebuie sa o repartizez numai apartamentelor fara CT si eventual apt. debransate si de la ACM (este cazul ap. 10. Balan).
Deci diferenta in suma de 51, 78 lei / 9 pers. = 5,75 lei/pers.
Numai pentru apt. care inca consuma ACM facem calculul diferentelor pe pers.:
- dif. AR rezultata = - 0,3083 lei/pers.;
- dif. ACM rez. = 5,7500 lei/pers.;
___________________________________
Total dif. AR+ACM = 5,4417 lei/pers.
___________________________________
In cazul dvs., 3 x 5,4417 = 16,3251 lei si aceasta suma trebuie sa apara ca si diferente pe rubrica de diferente apa in LP.
Acum vin si intreb ca si dvs.:Scuzati-ma ca intreb dar vi se pare corect?
Va rog sa-mi spuneti daca in legatura cu diferentele la agent termic ati inteles calculul diferentelor, ca daca nu este clar nu-i nici-o problema sa le mai facem inca o data (cu tot respectul va atrag atentia ca aceste calcule prezentate de mine in cele doua postari nu au nimic defectuos, va rog sa mai verificati si chiar sa-mi spuneti unde am gresit).
..................................
Bine, in legatura cu prezentarea sotiei dvs. la asociatie, vreau sa va spun ca dansa a venit vineri, prima zi de incasare de pe lista de plata a lunii dec. 2012, era destul de aglomerat cu cei care doreau sa-si achite intretinerea si in plus mai toata lumea se prezinta cu indecsii la AR si ACM. Era singura in casierie si pot sa va spun, fara sa-i gasesc circumstante atenuante, ca nu poate efectiv sa faca si incasari, sa primeasca situatia consumurilor si a persoanelor si sa mai stea de vorba - in detaliu si cu proprietarii nemultumiti... Asa cum ati fost sfatuit, veniti in alta zi, programati-o la telefon, cum doriti si stam de vorba pe indelete pana clarificam pana in cel mai mic amanunt toate aspectele semnalate.
Sa aveti o seara buna.