cata2472 a scris:
Sa inteleg ca acei bani incasati pentru fond de rulment si reparatii nu au legatura cu soldul in casa?
Fondurile evidentiate in contabilitate, in registrele de fonduri, nu au legatura cu soldul casei.
Daca acei bani nu sunt depusi in banca in ce sold ar trebui sa se regaseasca?
Pot fi depusi in banca sau in casa, depinde cum face plata fiecare proprietari. Dar evidenta fondurilor, indiferent ca intra in casa ori in banca, se tine in registrul fondurilor si nu in casa sau banca. In casa si banca se evidentiaza incasari si plati (indiferent de sursa sau destinatie).
...daca acei bani din orice fond nu au fost depusi niciodata in banca, unde ar trebui sa-i caut?
Cum va spuneam mai sus: proprietarii achita sumele aferente fondului de rulment, de reparatii, penalizari..., prin casa sau prin banca. Pe chitanta sau pe instrumentul bancar, scrie ce reprezinta sumele respective, iar aceste sume se preiau scriptic in registrul fondurilor. Cand un proprietar achita pe chitanta la asociatie suma de 100 lei ca fond de rulment si 75 lei fond de reparatii, casierul inregistreaza aceste sume in registrul de casa la incasari iar la sfarsitul zilei se stabileste soldul carei ce este o suma de bani fara culoare si miros (adica acel sold nu inseamna fond, intretinere, restanta..., ci simplu "bani in casa").
Iar administratorul preia exact suma de 100 lei platita prin casa (incasata de casier) si o inregistreaza in registrul fondului de rulment iar cei 75 lei in registrul fondului de repartaii, la pagina alocata fiecarui proprietar.
Acelasi lucru se intampla si in cazul incasarii prin banca, aici rezultand soldul in banca asa cum apare in extrasul de cont.
Situatia este urmatoarea: in registrul cu fondul de rulment scrie sold x depus in banca x, dar in registrul cu fondul de reparatii am sold la 31.12. suma y din care au fost scazute cheltuielile efectuate, pe baza de facturi cu bonuri fiscale.
In registrul fondului de rulment trebuie sa fie scrise suma incasata de la fiecare proprietar. Daca proprietarul Ionescu a facut mai multe plati, se face dupa fiecare plata suma acestora si rezultatul reprezinta fondul de rulment al proprietarului Ionescu. Doar atunci cand proprietarul Ionescu pleaca din asociatie, la cerere, i se restituie fondul de rulment pe baza unei dispozitii de plata. Suma achitata astfel se consemneaza in registrul de casa la plati concomitent cu scaderea din registrul fondului de rulment.
Nu se scade, nu se scrie, nu se consemneaza in registrul fondului de rulment daca se depun bani la banca.
Daca in registrul fondului de reparatii, proprietraul ionescu are astazi 250 lei iar acum, in urma unei reparatii, lui Ionescu i s-a repartizat ca obligatie de plata suma de 60 lei, aceasta suma se scade din cei 250 lei, Ionescu ramanand cu 190 lei ca fond de reparatii.
Nu se fac scaderi din fondul de reparatii pe baza de chitante, bonuri fiscale, facturi s.a.m.d., ci pe baza situatiei repartizarii costurilor reparatiei proportional cu suprafata utila a apartamentului (cota indiviza).