Sunt proprietarul unui apartament pe care l-am inchiriat. Chiriasul a plecat, a ramas in urma lui o datorie considerabila. Problema e ca suma este f mare si imi pare cam exagerata. Am solicitat in scris Presedintei Asociatiei de locatari sa-mi puna la dispozitie listele de plata si documentele justificative ale acestora (facturi energie electrica, lift etc etc). Aceasta mi-a raspuns ca imi poate da doar listele de plata, iar documentele justificative le poate pune la dispozitie doar instantei. Este normal asa?
Nu ar fi corect sa-mi puna la dispozitie si acele documente? Cui ma pot adresa in acest sens?
Eu nu vreau sa contest listele de plata, vreau doar sa vad documentele pentru acele cheltuieli pentru ca mi se par mai mult decat exagerate si am senzatia ca acele documente nu prea exista.
N-ar fi mare lucru de a vi se arata acele documente pentru ca ele exista in fiecare dosar lunar si pe baza lor s-au intocmit listele de plata.
Atitudinea presedintelui este o reactie la lipsa dv. de interes de pana acum si probabil si o ranchiuna pentru faptul ca v-ati lasat chiriasul de izbeliste, creand dificultati asociatiei prin neplata cotei de intretinere la timp.
Cred ca totusi daca veti mai insista, pentru o buna cooperare cu asociatia de-acum incolo, ati putea sa ii determinati pe presedinte si administrator sa va arate documentele. E drept ca ar trebui ca si dv. sa va luati angajament de plata pentru ca pana la urma ....va arata documentele si, daca nu platiti, ei ce afacere au facut? Doar ca v-au informat?
sa presupun ca eu sunt admin la asoc dvstra. Ce trebuie sa fac ? Sa iau dosarele pe 2-3 ani (eu le am indosariate ,in acelasi dosar , succesiv pe luni , doua pe an) sa le desfac sa le copiez, pe bani asoc, sa urmaresc sa nu se piarda vreun bon, si sa le indosariez la loc (probabil in interval de o luna , ca totusi sunt in varsta ). Toate acestea pentru ca dvstra timp de 2-3 ani ati fost pasiv. Dvoastra cum credeti ca trebuie sa procedez eu (am presupus )? A da uitasam , admin este un simplu angajat si face ce doreste orice proprietar.
si in cazul in care imi este refuata si de aceasta data solicitarea, unde ma pot adresa mai departe?
promovati o actiune in justitie - obligatie de a face - obligatia de a vi se pune la dispozitie documentele solicitate, sub sanctiunea de daune cominatorii pentru fiecare zi de intarziere.
Da, puteti face ceea ce spune domnul avocat mai sus.
Ca sa va descurcati in justitie, apelati la un avocat, platiti onorariul, mergeti in instanata la fiecare termen si poate ca instanta o sa-l oblige pe presedintele asociatiei sa va puna la dispozitie documentele solicitate. Procesele dureaza cam mult si pentru a fi mai clar in fata instantei ar fi bine sa nu solicitati sa va puna la dispozitie "documentele" ci concret documentele x, y, z... din perioada a - b.
Apoi, in functie de ce constatati in acele documente, angajati un avocat sa deschideti actiune in instanta....
Sau ca sa va rezolvati total problema si sa platiti linistit ca suma este corect stabilita, apelati acum la avocat, dati asociatia in judecata, solicitati instantei o expertiza pentru stabilirea exacta a sumelor datorate, stabiliti obiectivele expertiozei, platiti expertiza si in final instanta o sa va oblige la plata sumei stabilite prin expertiza. Expetul are acces la documentele asociatiei in urma desemnarii acestuia de catre instanta.
Sigur ca si aceasta procedura dureaza, costa si este posibil ca expertiza sa stabileasca o suma foarte apropiata de cea solicitata acum de asociatie. Intr-o asemenea situatie, pe langa plata debitelor, a penalizarilor, trebuie sa suportati onorariul avocatului dumneavoastra, onorariul expertului desemnat si onorariul avocatului angajat de asociatie.
Poate va dezarmeaza ce am descris mai sus dar puteti sa evitati toate acestea daca acum discutati cu presedintele asociatiei, prieteneste, ca intre proprietari vecini si-l rugati, la o cafea, sa va explice cam ce reprezinta debitele, de cand nu a mai platit chiriasul, cat inseamna restante, cat sunt penalizarile, sa platiti ori sa va angajati ca platiti in cateva luni...
Iar pe viitor sunt convins ca stiti cum sa va gestionati proprietatea, drepturile si obligatiile in relatie cu asociatia, vecinii, chiriasii...