RobertIvan a scris:
Din ceea ce inteleg eu interpretand mot a mot textul de lege, intarzierea de plata nu este nicidecum de 50 de zile, astfel incat sa se impuna aplicarea unei penalitati. Explicatia administratorului a fost destul de seaca, motivand ca adoptarea acestei masuri a fost luata de comitet, datorita faptului ca fondul de rulment nu acopera integral suma restanta. (penalitatea este aplicata doar pe diferenta dintre fondul meu de rulment si suma de plata aferenta lunii Decembrie)
Este legal ceea ce s-a intamplat? Daca nu, care sunt masurile care pot fi luate impotriva acestei decizii?
Cu riscul de a va dezamagi, va spun ca:
- termenul de 50 de zile prevazut de legislatie este format din doua parti: 20 + 30 de zile, dar cel de 20 de zile poate fi redus si la zero.
- daca in comitetul executiv, in sistemul de penalizari adopatat de comitetul executiv s-a prevazut sa se aplice penalizari la suma restanta ce depaseste fondul de rulment depus, administratorul trebuie sa aplice aceasta decizie.
Legislatia prevede calcularea penalizarilor dupa minim 30 de zile de la data scadentei (ce poate zi zero, o zi, doua...pana la maxim 20), dar asta in conditiile in care proprieatrul are fond de rulment care sa acopere cheltuielile pe o luna. Altfel, fara fond de rulment sau cu fond insuficient, asociatia nu are de unde achita furnizorii si va trebui sa palteasca penalizari. De unde? De la cei care au restante.
Apoi proprietarul poate plati in maxim 30 e zile (de la data scadentei) fara penalizari, dar daca a ddepasit cu o zi acel termen de 30 de zile, i se vor calcula penalizari incepand din ziua a 16-a, adica prima zi dupa cele 15 zile oferite ca termen de plata de majoritatea furnizorilor.
Pe de alta parte listele de plata prezentate de dumneavoastra sunt afisate in luna februarie dar sunt aferente lunii decembrie si nu lunii ianuarie asa cum spuneti in mesajul initial. Daca acesta este un obicei, inseamna ca sunt probleme de organizare a activitatii in asociatia dumneavoastra iar vina principala este a celor trei: presedinte, cenzor si administrator.
Sigur ca afisand in februarie consumurile din decembrie, proprietarii vor plati poate in martie iar asociatia va plati cu intarziere furnizorii.
Conform legii listele de plata se intocmesc si se afiseaza la cel mult 5 zile de la primirea ultimei facturi. Ori, eu nu cred ca furnizorii asociatiei dumneavoastra a facturat pentru decembrie 2013 la sfarsitul lunii ianuarie 2014. Noi avem facturile, de regula pana in data de 14 a fiecarei luni pentru luna anterioara. Si afisam intotdeauna listele in 4-5 zile, adica pe 18 ale fiecarei luni.
Daca tot vreti sa faceti sesizare, vedeti ca administratorul dumneavoastra nu respecta formularul de lista de plata asa cum este prevazut de Ordinul nr. 1969 din 09/11/2007, unde, in anexa 2 sunt publicate formularele pentru asociatii de proprietari, inclusiv "lista de plata".
Pe lista de plata nu are ce cauta de exemplu coloana "nr. chitante", penalizari asezate inainte totalului din luna respectiva...
Asa ca sunt multe de reprosat conducerii asociatiei, daca ne uitam la aceasta lista prezentat de dumneavoastra. Cat priveste calculul penalizarilor dumneavoastra, repet, este posibil sa fie corect, in functie de cum au stabilit in comitetul executiv sau in sistemul propriu de penalizari. Legea da o plaja mare de decizie pentru asociatia de proprietari.