avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 956 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Penalitati abuzive?
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Penalitati abuzive?

Buna seara.

Indraznesc sa va cer sfatul intr-o problema aparuta recent la calculul cotelor de intretinere aferente imobilului in care locuiesc.

IN cursul zilei de astazi s-au afisat listele de intretinere pentru luna Ianuarie. Din motive personale am ramas restant cu suma de plata pe luna Decembrie. Ceea ce ma uimeste foarte tare este ca administratorul deja a aplicat penalitati pentru intarzierea platii datoriei restante. Nu suma in sine este importanta, care este oricum neglijabila, ci faptul ca din punctul meu de vedere aceasta masura nu pare conforma cu legea.

Potrivit legii 230/2009 :

Art. 49. - (1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plata a cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari, afisate pe lista lunara de plata, este de maximum 20 de zile calendaristice.

Din ceea ce inteleg eu interpretand mot a mot textul de lege, intarzierea de plata nu este nicidecum de 50 de zile, astfel incat sa se impuna aplicarea unei penalitati. Explicatia administratorului a fost destul de seaca, motivand ca adoptarea acestei masuri a fost luata de comitet, datorita faptului ca fondul de rulment nu acopera integral suma restanta. (penalitatea este aplicata doar pe diferenta dintre fondul meu de rulment si suma de plata aferenta lunii Decembrie)

Este legal ceea ce s-a intamplat? Daca nu, care sunt masurile care pot fi luate impotriva acestei decizii?

Din pacate, aceasta este una din multele nereguli pe care le-am observat la noi in administratie.

Va multumesc anticipat,
Robert Ivan
Ultima modificare: Luni, 3 Februarie 2014
RobertIvan, utilizator
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 23:23, 4 Februarie 2014
Instanta de judecata.
Am inteles. Inca o data, multumesc pentru timpul acordat si pentru explicatiile obiective.
Daca nu gasesc intelegere, sunt hotarat sa merg in instanta pe civil, daca nu cumva (voi studia si acest aspect) actiunile domnului administrator imbraca forma unei infractiuni, caz in care voi depune si o plangere la politie.

Ultima modificare: Marți, 4 Februarie 2014
RobertIvan, utilizator
RobertIvan a scris:

Din ceea ce inteleg eu interpretand mot a mot textul de lege, intarzierea de plata nu este nicidecum de 50 de zile, astfel incat sa se impuna aplicarea unei penalitati. Explicatia administratorului a fost destul de seaca, motivand ca adoptarea acestei masuri a fost luata de comitet, datorita faptului ca fondul de rulment nu acopera integral suma restanta. (penalitatea este aplicata doar pe diferenta dintre fondul meu de rulment si suma de plata aferenta lunii Decembrie)

Este legal ceea ce s-a intamplat? Daca nu, care sunt masurile care pot fi luate impotriva acestei decizii?

Cu riscul de a va dezamagi, va spun ca:
- termenul de 50 de zile prevazut de legislatie este format din doua parti: 20 + 30 de zile, dar cel de 20 de zile poate fi redus si la zero.
- daca in comitetul executiv, in sistemul de penalizari adopatat de comitetul executiv s-a prevazut sa se aplice penalizari la suma restanta ce depaseste fondul de rulment depus, administratorul trebuie sa aplice aceasta decizie.

Legislatia prevede calcularea penalizarilor dupa minim 30 de zile de la data scadentei (ce poate zi zero, o zi, doua...pana la maxim 20), dar asta in conditiile in care proprieatrul are fond de rulment care sa acopere cheltuielile pe o luna. Altfel, fara fond de rulment sau cu fond insuficient, asociatia nu are de unde achita furnizorii si va trebui sa palteasca penalizari. De unde? De la cei care au restante.
Apoi proprietarul poate plati in maxim 30 e zile (de la data scadentei) fara penalizari, dar daca a ddepasit cu o zi acel termen de 30 de zile, i se vor calcula penalizari incepand din ziua a 16-a, adica prima zi dupa cele 15 zile oferite ca termen de plata de majoritatea furnizorilor.

Pe de alta parte listele de plata prezentate de dumneavoastra sunt afisate in luna februarie dar sunt aferente lunii decembrie si nu lunii ianuarie asa cum spuneti in mesajul initial. Daca acesta este un obicei, inseamna ca sunt probleme de organizare a activitatii in asociatia dumneavoastra iar vina principala este a celor trei: presedinte, cenzor si administrator.
Sigur ca afisand in februarie consumurile din decembrie, proprietarii vor plati poate in martie iar asociatia va plati cu intarziere furnizorii.
Conform legii listele de plata se intocmesc si se afiseaza la cel mult 5 zile de la primirea ultimei facturi. Ori, eu nu cred ca furnizorii asociatiei dumneavoastra a facturat pentru decembrie 2013 la sfarsitul lunii ianuarie 2014. Noi avem facturile, de regula pana in data de 14 a fiecarei luni pentru luna anterioara. Si afisam intotdeauna listele in 4-5 zile, adica pe 18 ale fiecarei luni.
Daca tot vreti sa faceti sesizare, vedeti ca administratorul dumneavoastra nu respecta formularul de lista de plata asa cum este prevazut de Ordinul nr. 1969 din 09/11/2007, unde, in anexa 2 sunt publicate formularele pentru asociatii de proprietari, inclusiv "lista de plata".
Pe lista de plata nu are ce cauta de exemplu coloana "nr. chitante", penalizari asezate inainte totalului din luna respectiva...

Asa ca sunt multe de reprosat conducerii asociatiei, daca ne uitam la aceasta lista prezentat de dumneavoastra. Cat priveste calculul penalizarilor dumneavoastra, repet, este posibil sa fie corect, in functie de cum au stabilit in comitetul executiv sau in sistemul propriu de penalizari. Legea da o plaja mare de decizie pentru asociatia de proprietari.

Va multumesc pentru raspuns.

Sa o luam punctual:
Legea prevede clar: Penalitatea se aplica la finele celor 30 de zile de la data scadentei . In urma unei specificatii clare pe lista de intretinere, voi presupune ca data scadentei este data ultimei zile de plata asa cum este afisat (eronat, din cate am inteles de la antevorbitorii mei) .
Atunci, cu ce drept poate dispune administratorul, sau comitetul executiv o masura contrara legii?

In al doilea rand, cred ca faptul ca administratorul intarzie nejustificat cu afisarea listei nu este problema mea. Este greseala lui si ar trebui sa si-o asume. Asa consider ca ar fi normal.
Sumele la caldura platite de cei cu centrale sunt nu pentru apartament ci pentru partile comune si ar trebui sa fie proportionale cu cota parte indiviza a fiecarui apartament (grosso-modo cu suprafata apartamentului).

As atrage atentia si asupra unui aspect nementionat in postare: sumele pe numar de persoane nu sunt defalcate pe utilitati/servicii platite: ar fi trebuit rubrici separate pentru gunoi, electricitate scara, ascensor (daca aveti), etc.
Sfatul meu e sa schimbati administratorul ca acesta nu stie sau nu respecta legile.

Alte discuții în legătură

Calcul penalizari adriandanciu90 adriandanciu90 Buna seara. Daca prin adunarea generala s-a stabilit un procent de 0,1% pe zi de intarziere incepand cu prima zi de dupa expirarea celor 50 de zile de la ... (vezi toată discuția)
Penalitati intretinere Nea-Costica Nea-Costica Care este regimul penalitatilor ? Cand se aplica, dupa cate luni ca restantier, cand se poate actiona in judecata, cine o poate face, sunt mai multe feluri de ... (vezi toată discuția)
Penalizari fond rulment mipa mipa Buna seara,Rog a mi se comunica in baza carui articol de lege administratorul de bloc are dreptul de a percepe penalizari la o suplimentare de fond rulment ... (vezi toată discuția)