E posibil sa fiu inteles gresit si simt nevoia de a clarifica niste lucruri pentru a evita unele erori.
NU am facut afirmatii vizavi de Politia Locala ca fiind un serviciu ilegal din cadrul primariei ori ca functioneaza ilegal. Nicidecum!
NU am spus ca ceea ce fac ei nu trebuie respectat de cetateni ci am afirmat doar paradoxul in care functioneaza in actualele conditii. Sunt foarte multe lucruri pe care cetatenii obisnuiti ai acestei tari nu le cunosc, cu privire la Politia Locala, pentru ca nu au de unde ori nu au intrat in contatct cu domniile lor.
Unii ii lauda, altii ii critica. Parerile sunt impartite in functie de experientele pe care le au cu functionarii acestui serviciu.
Totusi, oamenii nu stiu ca multe dintre autovehiculele de serviciu ale politiei locale sunt inscriptionate contrar legii lor de functionare, ca uniforma ce o poarta nu trebuie copiata dupa cea a politiei rutiere pentru ca, dupa cum spune articolul de lege, nu trebuie create confuzii cu alte institutii ale statului, in speta Politia Rutiera. Ca atare, politistii locali cu atributii in circulatia pe drumurile publice NU au voie sa poarte camasa specifica politiei rutiere, cu alb-albastru, pantaloni bleumarin ori cascheta cu cozorocul alb si totusi... Ei poarta. Si… Din ce in ce mai multi. Pai… Legea?
La fel, Politia Locala trebuie sa-si inscriptioneze masinile cu negru pe fond alb si nu cu albastru pe fond alb dar… ei nu o fac. Literele ce compun inscriptia sa aibă aceleasi dimensiuni pentru a fi vizibila de pe toate laturile autovehiculului pentru ca… Dupa cum spuneam, nu trebuie creata confuzie. Nu trebuie marita exagerat denumirea de politie iar cea de locala, ascunsa asa intr-un cotlon doar-doar n-o vedea-o nimeni ori folosita doar inscriptia politia, fara specificatia ca este vorba de cea locala.
Aceste lucruri sunt clar inscrise in art. 31 din legea politiei locale. Partea proasta este ca aceste lucruri functioneza cu acceptul si girul sefilor politiilor locale ori ale primarilor in speranta ca, nebucurandu-se de respectul cetatenilor, prin confunzia cu politia, asa vor fi luati in seama. Sa nu imi spuna mie cineva ca vazand in intersectie un politist rutier, care fluidizeaza traficul acolo unde se impune, crede ca-i de la circulatie insa cand il vede mai aproape isi da seama ca-i de la primarie. Vezi, confuzia intentionata. Daca ai sti de la inceput ca-i de la primarie, altfel l-ai privi. Asa, se dau si ei cocosi.
Am facut aceste precizari ca o mica paranteza si ca o introducere la unele nereguli practicate de aceasta structura a primariei pe care putini cetateani, dupa cum am mai spus, le cunosc.
Acum, trecand la subiectul principal al acestei discutii, mai exact neoprirea la semnalul politistilor locali cu atributii pe linie de circulatie rutiera, Legea, mai exact OUG 195/2002 prin art. 31 litera A, nu ii cuprinde si pe acestia ca fiind autoritate rutiera. La fel, art. 100 alin. 3 litera F, cel care sanctioneaza cele prevazute de art. 31 cu litera A, nu specifica si Politia Locala.
De-altfel, la Capitolul VII din HG 1391/2006 (RAOUG195/2002) Sectiunea 1 spune: art. 177 alin. 1 Circulatia pe drumurile publice o face (Indrumarea, supravegherea, controlul respectarii normelor privind circulatia si mai ales sanctionarea) conform acestei OUG, Politia Romana prin Politia Rutiera si la alin 2, ii numeste in mod expres pe acesti politisti rutieri. La fel, art. 1 alin. 3 si art. 2 din OUG195/2002 nu face referire in nici un fel la Politia Locala. Unde este paradoxul? Pai, Politia Locala nu apare.
Drept dovada, cum ar putea fi sanctionat cineva pentru ce nu a facut. Adica, pentru neoprirea la semnalul politistilor. Care politisti? Locali? Hai sa fim seriosi.
La fel, ei nu te pot opri pentru rosu, prioritate, viteza, telefon, centura, folii pe gem etc pentru ca prin ceea ce sunt, NU sunt autorizati sa CONSTATE aceste contraventii cu atat mai mult sa le sanctioneze. Nu au dreptul sa te opreasca nici macar in spiritul legii iar daca nu opresti, nu comiti nicio contraventie. Oamenii trebuie sa stie asta. Si Politia Comunitara putea dirija circulatia insa acolo unde exsitau lucrari in desfasurare la partea carosabila ori in imediata vecinatate a acesteia. Nimic ilegal.
Codul rutier specifica faptul ca politistul rutier poate dispune ridicare unui vehicul stationat neregulamentar. Nu specifica si articolul in baza caruia se ridica o masina de pe drumul public, stationata neregulamentar desigur. Aceasta se ridica in baza unui HCL ori HCG, prin dispozitia unui politist rutier desigur. Politist rutier descris de art. 177 alin. 2.
In consecinta, aici ii sunt foarte clar domnului Marian Bratu, procesele verbale intocmite de catre primarie cu privire la nerespectarea unor articole din OUG195/2002, pot fi atacate in instanta pe forma si fond.
Ori, judecatorul lucreaza dupa ce scrie in legea si nu dupa interpretarea ei.
Legea 155/2010 specifica faptul ca Politia Locala are atributii, restranse adevarat, in ceea ce priveste circulatia pe drumurile publice insa nu spune si daca este vorba de Codul Rutier ori HCL. Noi de aici ce sa intelegem daca Locala nu este cuprinsa in OUG195/2002 nici in anul 2014 dupa inca o modificare acesteia?
Legea 218/2002 cea a Politiei Romane, specfica atributiile acesteia insa, repet, Politia Romana este prevazuta in Codul Rutier ca principala autoritate in domeniul circulatiei pe drumurile publice. Cealalta, fiind Politia de Frontiera in punctele de trecere a frontierei de stat.
Drept urmare, hai sa pastram proportiile realitatii si sa nu ne ascundem dupa deget.
Incaodata, nu vreau sa denigrez Politia Locala si nici sa instig la nerespectarea prevederilor legale in ceea ce-i priveste, nu asta este scopul meu ci doar sa fac lumea, cat mai multa, sa inteleaga diferenta dintre Politia Locala si Politia Romana si mai ales atributiile fiecareia in parte.
Sper ca am fost destul de clar in ceea ce am afirmat. Personal, asta as invoca daca as contesta un proces-verbal intocmit de Politia Locala pe OUG195/2002 nu sanctiunea in sine. Sa vedem ce zice judecatorul. Politia Locala nu este politie rutiera conform codului rutier. Daca am gresit, recunosc si chiar platesc insa forma si fondul mi se par aberante in conditiile actuale cu atat mai mult ca masiv, copiaza uniforma politiei rutiere.
Respect!
Domnule Bratu. Politia Locala, conform Legii 155/2010 are atributii in ceea ce priveste oprirea, stationarea, parcarea, accesul interzis insa nu este clar daca in baza Codului Rutier ori in cea a HCL ori HCG. Nu specifica nicaieri. V-am mai spus si in topicul anterior. Teoretic au, practic, nu se prea baga pentru ca dupa cum am mai spus, nefiind nici in trasura nici pe jos, adica nefiind specificati in Codul Rutier, orice contestare a proceselor lor verbale (care ca forma si continut sunt identice cu cele ale politie rutiere inclusiv rubricile de retienere de permis, de placute, de talon, etc, lucru anormal atat timp cat nu au atributii) pot fi conbatute in instanta si cu un avocat istet care sa stie ce sa invoce, repet, sunt desfiintate.
Cat priveste ridicarea masinilor de catre primarie, masura este abuziva atat timp cat masina nu incurca grav traficul. De fapt, asta este si motivul pentru care sunt ridicate masinile si nu ca sunt stationate langa ,,oprirea interzisa,, in conditiile in care sunt, pe langa banda ocupata, cel putin doua benzi pe sens. Gen Bld. Iuliu Maniu ca tot ati pomenit de sectorul 6.
Domnule Bratu, Politia Locala este un serviciu in cadrul primariei si nu politie in sine. Ei au trei angajati mari si lati si aia habar n-au cu ce se ocupa la locul lor de munca.
Ce proximitate si circulatie fac ei domnule daca ei sunt angajati de pe strada fara studii de specialitate?
Hai sa fim seriosi.
Repet! Teoretic au posibilitatea sa sanctioneze soferi insa pentru opriri si stationari dar din ce reiese din cadrul legislativ actual doar in baza HCL. Daca o fac altfel, contestat la judecatorie.
Problema dumneavostra este o problema a intregului Bucuresti. Lipsa locurilor de parcare iar prin asta nerespectarea de catre soferi a normelor de bun simt lasandu-si masinile aiurea.
Vidul legislativ nu mai permite politiei rutiere sa dispuna ridicarea masinilor care incurca traficul rutier ori pietonal, lasand aceste prerogative la cheremul primariei, prin politia ei locala, fapt ce ingreuneaza mult din eficienta politei rutiere care venea, constata, ridica ori sanctiona soferul daca se afla la fata locului.
Ca atare, acei soferi care parcheaza pe trecerea pentru pietoni pot fi sanctionati de politistii locali cu atributii pe linie de circulatie insa… Daca cel sanctionat contesta procesul verbal, il castiga pe motivele invocate de mine in postarile anterioare. Ati inteles logica pentru care nu se prea baga localii la sanctiuni si paseaza pisica?
Exista pe la judecatorie o intreaga hegemonie impotriva politiei locale cu privire la ridicarea masinilor parcate neregulamentar. Forma nu este una ilegala ci doar fondul. Dar… Afacerile primarilor trebuie intr-un fel sau altul continuate nu?
Sfat! Apelati politia rutiera in tot ce tine de codul rutier pe 9544 nu pe 112 si locala cand va gasiti locul de parcare, platit, ocupat de alta masina. Nu-i mai deranjati cu probleme ce tin de codul rutier ca or sa va dea cu flit. Or sa va zica ca nu e treaba lor. In schimb, ,,politistii locali,, daca vad o masina care trece pe rosu, hap! O opresc, se dau de la circulatie si conform prostului obicei, se gandesc ca poate papa si ei ceva. Altfel, se jura ca n-au atributii.
Intelegeti contextul si pozitia politiei locale in forma actuala in Romania si faptul ca nu-si au rostul?