avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 886 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... Neoprirea la semnalele politie locale
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

Neoprirea la semnalele politie locale

Am intrat intr-o zona cu acceul interzis autovehiculelor, mai exact pe liniile de tramvai (Piata Libertatii-Timisoara, pt cei care stiu) Merg 200 m si vad un agent de la politia locala ca imi face semn sa opresc. Era imbracat in uniforma+vesta reflectorizanta, pe trotuar mai era un agent local, aceasta fiind doar in uniforma, fara vesta. Imi face semn sa opresc, eu imi continui drumul. Nu am incetinit, sau sa fi schitat vreun gest care sa ma faca sa creada ca l-am observat. Nu m-au urmarit cu masina lor, probabil nici nu erau cu masina, ci doar in patrulare prin zona. Poza/film nu mi-au facut, martori erau o gramada, zona fiind intens circulata, mai ales ca asta s-a petrecut in fata statie de tramvai. Intrebarea mea este, ce mi se poate intampla?
Ultima modificare: Joi, 27 Februarie 2014
MXO95, utilizator
Multumesc mult pentru informatii domnule Andreescu1977. Experienta mea cu Politia Locala este diferita de cea a initiatorului topicului. Cazul dansulului face referire la o masina aflata in circulatie cel al meu la o masina stationata. Este normal ca Politia Rutiera sa acorde amenzi pentru stationarea interzisa iar aceste amenzi sa fie date in baza Codului Rutier. Intrebarea mea este daca au sau nu atributii politistii locali fata de masinile stationate.

Ma gandesc ca pot da amenzi pentru ocuparea spatiului public iar aceste amenzi sa nu fie reglementat de Codul rutier ci de hotarari ale Consiliului Local. Pana la urma faptul ca am fost mintit consider ca ramane in picioare numai prin simplu fapt ca Politia Locala are atributii referitoare la stationarea interzisa. Chiar daca nu ar fi putut da amenzi (lucru de care nu sunt convins in momentul de fata) ar fi putut sa tina cont de sesizarea mea verbala si sa anunte autoritatile competente. La urma urmei masinile respective erau stationate pe trecerea de pietoni chiar in fata lor. Cum poti sa afirmi ca nu ai atributii in acest sens cand legea care reglementeaza activitatea ta prevede in mod express acest lucru?

Eu am sunat ieri la Poilitia Locala din S6 si mi-au comunicat ca ei se ocupa cu ridicarea masinilor parcate ilegal dar ca in cadrul Politiei locale ar exista mai multe servicii: de proximitate, de circulatie etc iar agentii cu care am discutat erau de la proximitate intrucat se ocupau de siguranta elevilor in scoli. Si atunci ma intreb eu retoric cum asigura ei siguranta elevilor in scoli daca in drumul lor spre scoala ei trebuie sa se strecoare printre masini? Mie personal poate sa imi zica oricine, orice aceasta atitudine nu poate fi numita altfel decat prostitutie profesionala.

Daca mai are cineva informatii legate de amenzile pentru stationari interzise ..... dati share aici :D
E posibil sa fiu inteles gresit si simt nevoia de a clarifica niste lucruri pentru a evita unele erori.
NU am facut afirmatii vizavi de Politia Locala ca fiind un serviciu ilegal din cadrul primariei ori ca functioneaza ilegal. Nicidecum!
NU am spus ca ceea ce fac ei nu trebuie respectat de cetateni ci am afirmat doar paradoxul in care functioneaza in actualele conditii. Sunt foarte multe lucruri pe care cetatenii obisnuiti ai acestei tari nu le cunosc, cu privire la Politia Locala, pentru ca nu au de unde ori nu au intrat in contatct cu domniile lor.
Unii ii lauda, altii ii critica. Parerile sunt impartite in functie de experientele pe care le au cu functionarii acestui serviciu.
Totusi, oamenii nu stiu ca multe dintre autovehiculele de serviciu ale politiei locale sunt inscriptionate contrar legii lor de functionare, ca uniforma ce o poarta nu trebuie copiata dupa cea a politiei rutiere pentru ca, dupa cum spune articolul de lege, nu trebuie create confuzii cu alte institutii ale statului, in speta Politia Rutiera. Ca atare, politistii locali cu atributii in circulatia pe drumurile publice NU au voie sa poarte camasa specifica politiei rutiere, cu alb-albastru, pantaloni bleumarin ori cascheta cu cozorocul alb si totusi... Ei poarta. Si… Din ce in ce mai multi. Pai… Legea?
La fel, Politia Locala trebuie sa-si inscriptioneze masinile cu negru pe fond alb si nu cu albastru pe fond alb dar… ei nu o fac. Literele ce compun inscriptia sa aibă aceleasi dimensiuni pentru a fi vizibila de pe toate laturile autovehiculului pentru ca… Dupa cum spuneam, nu trebuie creata confuzie. Nu trebuie marita exagerat denumirea de politie iar cea de locala, ascunsa asa intr-un cotlon doar-doar n-o vedea-o nimeni ori folosita doar inscriptia politia, fara specificatia ca este vorba de cea locala.
Aceste lucruri sunt clar inscrise in art. 31 din legea politiei locale. Partea proasta este ca aceste lucruri functioneza cu acceptul si girul sefilor politiilor locale ori ale primarilor in speranta ca, nebucurandu-se de respectul cetatenilor, prin confunzia cu politia, asa vor fi luati in seama. Sa nu imi spuna mie cineva ca vazand in intersectie un politist rutier, care fluidizeaza traficul acolo unde se impune, crede ca-i de la circulatie insa cand il vede mai aproape isi da seama ca-i de la primarie. Vezi, confuzia intentionata. Daca ai sti de la inceput ca-i de la primarie, altfel l-ai privi. Asa, se dau si ei cocosi.
Am facut aceste precizari ca o mica paranteza si ca o introducere la unele nereguli practicate de aceasta structura a primariei pe care putini cetateani, dupa cum am mai spus, le cunosc.
Acum, trecand la subiectul principal al acestei discutii, mai exact neoprirea la semnalul politistilor locali cu atributii pe linie de circulatie rutiera, Legea, mai exact OUG 195/2002 prin art. 31 litera A, nu ii cuprinde si pe acestia ca fiind autoritate rutiera. La fel, art. 100 alin. 3 litera F, cel care sanctioneaza cele prevazute de art. 31 cu litera A, nu specifica si Politia Locala.
De-altfel, la Capitolul VII din HG 1391/2006 (RAOUG195/2002) Sectiunea 1 spune: art. 177 alin. 1 Circulatia pe drumurile publice o face (Indrumarea, supravegherea, controlul respectarii normelor privind circulatia si mai ales sanctionarea) conform acestei OUG, Politia Romana prin Politia Rutiera si la alin 2, ii numeste in mod expres pe acesti politisti rutieri. La fel, art. 1 alin. 3 si art. 2 din OUG195/2002 nu face referire in nici un fel la Politia Locala. Unde este paradoxul? Pai, Politia Locala nu apare.
Drept dovada, cum ar putea fi sanctionat cineva pentru ce nu a facut. Adica, pentru neoprirea la semnalul politistilor. Care politisti? Locali? Hai sa fim seriosi.
La fel, ei nu te pot opri pentru rosu, prioritate, viteza, telefon, centura, folii pe gem etc pentru ca prin ceea ce sunt, NU sunt autorizati sa CONSTATE aceste contraventii cu atat mai mult sa le sanctioneze. Nu au dreptul sa te opreasca nici macar in spiritul legii iar daca nu opresti, nu comiti nicio contraventie. Oamenii trebuie sa stie asta. Si Politia Comunitara putea dirija circulatia insa acolo unde exsitau lucrari in desfasurare la partea carosabila ori in imediata vecinatate a acesteia. Nimic ilegal.
Codul rutier specifica faptul ca politistul rutier poate dispune ridicare unui vehicul stationat neregulamentar. Nu specifica si articolul in baza caruia se ridica o masina de pe drumul public, stationata neregulamentar desigur. Aceasta se ridica in baza unui HCL ori HCG, prin dispozitia unui politist rutier desigur. Politist rutier descris de art. 177 alin. 2.
In consecinta, aici ii sunt foarte clar domnului Marian Bratu, procesele verbale intocmite de catre primarie cu privire la nerespectarea unor articole din OUG195/2002, pot fi atacate in instanta pe forma si fond.
Ori, judecatorul lucreaza dupa ce scrie in legea si nu dupa interpretarea ei.
Legea 155/2010 specifica faptul ca Politia Locala are atributii, restranse adevarat, in ceea ce priveste circulatia pe drumurile publice insa nu spune si daca este vorba de Codul Rutier ori HCL. Noi de aici ce sa intelegem daca Locala nu este cuprinsa in OUG195/2002 nici in anul 2014 dupa inca o modificare acesteia?
Legea 218/2002 cea a Politiei Romane, specfica atributiile acesteia insa, repet, Politia Romana este prevazuta in Codul Rutier ca principala autoritate in domeniul circulatiei pe drumurile publice. Cealalta, fiind Politia de Frontiera in punctele de trecere a frontierei de stat.
Drept urmare, hai sa pastram proportiile realitatii si sa nu ne ascundem dupa deget.
Incaodata, nu vreau sa denigrez Politia Locala si nici sa instig la nerespectarea prevederilor legale in ceea ce-i priveste, nu asta este scopul meu ci doar sa fac lumea, cat mai multa, sa inteleaga diferenta dintre Politia Locala si Politia Romana si mai ales atributiile fiecareia in parte.
Sper ca am fost destul de clar in ceea ce am afirmat. Personal, asta as invoca daca as contesta un proces-verbal intocmit de Politia Locala pe OUG195/2002 nu sanctiunea in sine. Sa vedem ce zice judecatorul. Politia Locala nu este politie rutiera conform codului rutier. Daca am gresit, recunosc si chiar platesc insa forma si fondul mi se par aberante in conditiile actuale cu atat mai mult ca masiv, copiaza uniforma politiei rutiere.
Respect!





Domnule Bratu. Politia Locala, conform Legii 155/2010 are atributii in ceea ce priveste oprirea, stationarea, parcarea, accesul interzis insa nu este clar daca in baza Codului Rutier ori in cea a HCL ori HCG. Nu specifica nicaieri. V-am mai spus si in topicul anterior. Teoretic au, practic, nu se prea baga pentru ca dupa cum am mai spus, nefiind nici in trasura nici pe jos, adica nefiind specificati in Codul Rutier, orice contestare a proceselor lor verbale (care ca forma si continut sunt identice cu cele ale politie rutiere inclusiv rubricile de retienere de permis, de placute, de talon, etc, lucru anormal atat timp cat nu au atributii) pot fi conbatute in instanta si cu un avocat istet care sa stie ce sa invoce, repet, sunt desfiintate.
Cat priveste ridicarea masinilor de catre primarie, masura este abuziva atat timp cat masina nu incurca grav traficul. De fapt, asta este si motivul pentru care sunt ridicate masinile si nu ca sunt stationate langa ,,oprirea interzisa,, in conditiile in care sunt, pe langa banda ocupata, cel putin doua benzi pe sens. Gen Bld. Iuliu Maniu ca tot ati pomenit de sectorul 6.
Domnule Bratu, Politia Locala este un serviciu in cadrul primariei si nu politie in sine. Ei au trei angajati mari si lati si aia habar n-au cu ce se ocupa la locul lor de munca.
Ce proximitate si circulatie fac ei domnule daca ei sunt angajati de pe strada fara studii de specialitate?
Hai sa fim seriosi.
Repet! Teoretic au posibilitatea sa sanctioneze soferi insa pentru opriri si stationari dar din ce reiese din cadrul legislativ actual doar in baza HCL. Daca o fac altfel, contestat la judecatorie.
Problema dumneavostra este o problema a intregului Bucuresti. Lipsa locurilor de parcare iar prin asta nerespectarea de catre soferi a normelor de bun simt lasandu-si masinile aiurea.
Vidul legislativ nu mai permite politiei rutiere sa dispuna ridicarea masinilor care incurca traficul rutier ori pietonal, lasand aceste prerogative la cheremul primariei, prin politia ei locala, fapt ce ingreuneaza mult din eficienta politei rutiere care venea, constata, ridica ori sanctiona soferul daca se afla la fata locului.
Ca atare, acei soferi care parcheaza pe trecerea pentru pietoni pot fi sanctionati de politistii locali cu atributii pe linie de circulatie insa… Daca cel sanctionat contesta procesul verbal, il castiga pe motivele invocate de mine in postarile anterioare. Ati inteles logica pentru care nu se prea baga localii la sanctiuni si paseaza pisica?
Exista pe la judecatorie o intreaga hegemonie impotriva politiei locale cu privire la ridicarea masinilor parcate neregulamentar. Forma nu este una ilegala ci doar fondul. Dar… Afacerile primarilor trebuie intr-un fel sau altul continuate nu?
Sfat! Apelati politia rutiera in tot ce tine de codul rutier pe 9544 nu pe 112 si locala cand va gasiti locul de parcare, platit, ocupat de alta masina. Nu-i mai deranjati cu probleme ce tin de codul rutier ca or sa va dea cu flit. Or sa va zica ca nu e treaba lor. In schimb, ,,politistii locali,, daca vad o masina care trece pe rosu, hap! O opresc, se dau de la circulatie si conform prostului obicei, se gandesc ca poate papa si ei ceva. Altfel, se jura ca n-au atributii.
Intelegeti contextul si pozitia politiei locale in forma actuala in Romania si faptul ca nu-si au rostul?

Multumesc pentru informatii domnule Andreescu si apreciez faptul ca ati pierdut atata timp pentru a le insira aici.

Am inteles de la dumneavoastra ca Politia Locala amendeaza stationarile interzise in baza unei HCL. Pe mine unul nu ma intereseaza cine o face, de fapt cand mi-am inceput eu demersurile de a securiza drumul de acces al scolii unde invata fetita mea am inceput cu Administratia drumurilor. Le-am cerut sa gaseasca o solutie legala sa puna niste stalpi pe trecerile de pietoni astfel incat fizic sa nu se poata parca acolo. Tot ce au reusit ei sa faca a fost sa puna marcaje rosii si limitatoare de viteza. Mi-au comunicat ca au cerut aprobari de la Primarie pentru a face ceva mai mult dar nu au obtinut nimic. Pe mine personal nu ma deranjeaza atat de mult ca parcheaza pe trecerile de pietoni pentru ca sunt adult si reusesc sa ma pazesc de unul singur insa copii nu se pot proteja singuri. Topicul acesta mi-a redeschis initiativa de a securiza zona asa incat am facut sesizare scrisa la Politia Locala iar in dimineata aceasta i-am anuntat ca pe doua treceri de pietoni sunt parcate 4 masini.

Si in acest moment daca accesati google map pe vedere de strada se vad in intersectia Azurului cu Centurii 3 masini parcate pe cele doua treceri de pietoni. - imaginile nu mai sunt de actualitate intrucat in urma demersurilor mele trecerile sunt acum semnalizate cu rosu si exista limitatoare de viteza - dar aceste masuri nu sunt eficiente. Singura solutie care o intrezaresc in momentul de fata este ca in primul rand riveranii iar apoi rudele care ii viziteaza sa se obisnuiasca cu faptul ca vor plati daca parcheaza acolo.

Si daca amenzile ar fi contestate pana la urma cine ar risca sa i se mai dea o amenda care apoi, iar si iar sa o conteste? Sau daca i se ridica masina cuiva mai parcheaza acolo? Nu am pretentia ca ar fi un lucru fericit pentru cei din zona dar pana la urma nu poate fi pus in balanta un loc de parcare (sau patru) cu siguranta tuturor elevilor care invata acolo.

Oricum ar fi copiii sufera cel mai mult din cauza lipsei locurilor de parcare pentru ca ei, in momentul de fata, nu au sansa care au avut-o adultii de azi sa aibe unde sa se joace.
Andreescu1977 a scris:

Ca atare, politistii locali cu atributii in circulatia pe drumurile publice NU au voie sa poarte camasa specifica politiei rutiere, cu alb-albastru, pantaloni bleumarin ori cascheta cu cozorocul alb si totusi... Ei poarta. Si… Din ce in ce mai multi. Pai… Legea?
...........
La fel, Politia Locala trebuie sa-si inscriptioneze masinile cu negru pe fond alb si nu cu albastru

Daca politistii locali care apartin de autoritatea locala nu respecta legea de ce Ministerul Adminsitratiei si internelor sau Sindicatul politistilor nu iau masuri pentru a nu mai exista aceste confuzii?

Legea, mai exact OUG 195/2002 prin art. 31 litera A, nu ii cuprinde si pe acestia ca fiind autoritate rutiera. La fel, art. 100 alin. 3 litera F, cel care sanctioneaza cele prevazute de art. 31 cu litera A, nu specifica si Politia Locala.

Art. 109 - oug195
(9) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă referitoare la contravenţii se completează cu cele ale Ordonanţei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, dacă prin prezenta ordonanţă de urgenţă nu se dispune altfel.

Art. 15. − og2
(2) Pot fi agenţi constatatori: primarii, ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Ministerului de
Interne, special abilitaţi, persoanele împuternicite în acest scop de miniştri şi de alţi
conducători ai autorităţilor administraţiei publice centrale, de prefecţi, preşedinţi ai
consiliilor judeţene, primari, de primarul general al municipiului Bucureşti, precum şi de
alte persoane prevăzute în legi speciale.


De aici eu inteleg ca si politistii locali pot avea calitatea de agent constatator.


Noi de aici ce sa intelegem daca Locala nu este cuprinsa in OUG195/2002 nici in anul 2014 dupa inca o modificare acesteia?

In oug195 modificata si completata la nivelul 2014 mai are prevederi care nu sunt actualizate astfel ca aceasta nu poate fi luat drept criteriu de referinta.

De exemplu:

Art.65. - Cazurile şi condiţiile în care oprirea, staţionarea sau parcarea pe drumul public este permisă se stabilesc prin regulament, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă. Unde?

Art.66. - (1) Atestatul profesional este obligatoriu pentru conducătorul autovehiculului care efectuează transport de mărfuri periculoase, transport public de persoane, transport în cont propriu de persoane cu microbuze şi autobuze, transporturi agabaritice, precum şi pentru autovehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă în trafic intern şi internaţional.

Atestatul profesional a fost inlocuit prin certificat de competenta profesionala de multa vreme.

Art.14. -
(2) Categoriile de vehicule care nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării, precum şi cele care nu se supun inspecţiei tehnice periodice se stabilesc prin ordin comun al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului şi al ministrului administraţiei şi internelor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Care este acest ordin?

Art.101. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
3. conducerea unui autovehicul de către o persoană cu domiciliul în România care nu a preschimbat permisul de conducere obţinut în alt stat, în termenul prevăzut de lege;

Care este termenul si unde este prevazut?




In concluzie, OUG195 nu este actualizata in conditiile actuale, politistii locali isi exercita atributiile de agenti constatatori conferite prin OG2/2001 iar MAI (autoritate guvernamentala) si Sindicatul politistilor nu au luat nicio initiativa impotriva politistilor locali care apartin autoritatii locale.

In fapt, politia locala este o strutzocamila, nu stiu nici ei cu ce se ocupa dar o legea de partea lor.:)

Alte discuții în legătură

Polițist rutier dietmarkrutsch dietmarkrutsch Am observat tot mai multe spețe și comentarii despre polițistul rutier vs. cel ne-rutier. În sensul că în conformitate cu OG 195/2002 DOAR POLIȚISTUL ... (vezi toată discuția)
Am fost amendat de politia locala! metulica metulica am fost amendat de pol locala pt oprire interzisa am contestat in instanta si am pierdut din cite stiu pol locala nu are competenta de a amenda pe oug 195/2002 ... (vezi toată discuția)
Cine are dreptul sa ne opreasca in trafic, politia locala ... sau rutiera romana icoman icoman Am gasit un comentariu interesant: [quot] Intrebare : cei de la control trafic (RAR) mai fac semne sa opresti (fara politiie rutiera cu ei) ce faci opresti ... (vezi toată discuția)