Buna ziua!
In data de 04.12.2013 a fost expediat din tara in strainatate plicul ce continea diploma mea de master+foaia matricola in original, traduse si legalizate in franceza si engleza, cate 4 exemplare din fiecare. Nesosind la destinatie, pe 18.12.2013, expeditorul (traducatorul) a facut reclamatie la posta, si am inceput cu telefoanele la Reclamatii EMS, atat eu, din strainatate, cat si reclamantul, din tara, si ni se zicea mereu "Plicul este in cercetare". In data de 10.01.2014 am facut si eu reclamatie online si la 10 zile dupa, am reinceput sa dau telefoane la Reclamatii EMS, de unde am aflat cu stupoare ca NU SE STIA DE RECLAMATIA DIN DECEMBRIE, deci practic in decembrie si ianuarie, pana sa depun eu reclamatia online, atat eu, in calitate de destinatar, cat si expeditorul am fost mintiti. Am inregistrat convorbirile telefonice avute cu Reclamatii EMS dupa ce am depus reclamatia online din 10.01.2014, si stiu si numele persoanei cu care am vorbit la telefon, deci am dovada clara de neglijenta in serviciu. Ca sa scape de mine, pe 27.01.2014, Reclamatii EMS mi-a trimis e-mail in care se preciza ca plicul a fost pierdut si sa-l anunt pe expeditor sa se duca la posta sa ia despagubirea.
Cum era vorba pierderea unui act de studii in original si eu eram in strainatate, deci obtinerea unui duplicat insemna pe langa mari cheltuilei cu procura si declaratie pierdere act la Consulatul Romaniei, expedierea acestora si, nu in ultimul rand, gasirea unui mandatar dispus sa alerge la Monitorul Oficial, Serviciul de Diplome al Universitatii, secretariat etc., am mai asteptat ca poate s-o intampla minunea sa apara plicul. Precizez ca EMS Romania nu mi-a dat datele de contact ale companiei aeriene, deci transportatorului, ca asa ar scrie la ei in contract. Cat despre transportator, sustinea ca a dus plicul la destinatie, l-a lasat la aeroportul respectiv, doar ca...nu avea dovada (asa a povestit Biroul de Reclamatii EMS). Am sunat la EMS aici in strainatate, au cerut codul de bare al sacului in care se afla plicul si au dat un nr.de fax la care EMS Romania sa le trimita codul de bare. Cu greu, am convins-o pe doamna care s-a simtit deranjata, pentru ca avea treaba (repet, am convorbirile inregistrate), dar a trimis pana la urma acel cod de bare. Insa aici nu a fost gasit nimic, niciun sac cu acel cod de bare si cum nici transportatorul nu avea hartia care ar fi confirmat predarea sacului cu plicul in aeroport, clar ca nu ajunsese niciun sac acolo.
Raspunsul la reclamatia facuta de expeditor la posta in data de 18.12.2013 trebuia sa il primeasca reclamantul in maxim 2 luni, deci pe 18.02.2014. Adresa despagubire a sosit insa in martie, cu toate scuzele de rigoare si cu declararea pierderii documentului, urmand ca acesta sa depuna dosarul de despagubire cu toate chitantele si facturile necesare dovedirii valorii actelor din plic. Pe plic a fost scris "ACTE STUDII", dar nu si valoarea.#-o In fine, reclamantul-expeditor mi-a trimis scanata acea adresa de despagubire si, la o cercetare mai atenta, ce neconcordanta de date descoperii: actul a fost redactat in data de 18.02.2014, de fapt m-am exprimat gresit: data redactarii actului era 18.02.2014, iar in josul paginii, scris de mana, deci dupa scoaterea la imprimanta, scria 12.02.2014. Deci textul a fost pregatit demult, si s-a asteptat sa se faca exact doua luni de la depunerea reclamatiei, ca sa ne anunte ca plicul a fost pierdut, deci nicidecum nu a fost plicul "in cercetare".
Dupa ce am fost anuntati sa depunem dosarul de despagubire, am mers la Consulatul Romaniei pentru procura, declaratie etc.etc., am pus la plic si chitantele in original, au ajuns la mandatar, acesta a obtinut duplicatul diplomei de master+foaia matricola si le-a trimis la traducator..sa le retraduca, relegalizeze etc. Totul a costat 1400 si ceva de RON. Adica valoarea actelor traduse si legalizate pierdute, expedierea prin EMS din tara in strainatate, actele si taxele necesare obtinerii duplicatelor + expedierea din strainatate a declaratiei si procurii, fara retraducerea si legalizarea lor acum. Dosarul de despagubire a fost depus in data de 14.04.2014 si i s-a spus reclamantului-expeditor ca in maxim doua saptamani va avea raspunsul si ca era suficienta o declaratie notariala, fara atatea chitante si facturi. Precizez ca in dosar am pus si copiile scanate, apoi printate ale traducerilor legalizate ale diplomei de master si ale foii matricole, unde scrie clar pretul traducerii, pretul legalizarii si numarul de exemplare. Au trecut si Paste, si 1 Mai, si Sf. Constantin si Elena, le-am lasat vacanta...dar pana alaltaieri, pe 26.05.2014, le-am trimis e-mail, ca EMS deja se intrecuse cu gluma. Coincidenta sau nu, ieri, pe 27.05.2014, un postas s-a prezentat acasa la reclamant si i-a zis sa se duca la posta cu buletinul ca are de ridicat 200 si ceva de RON despagubire. :O
Pe langa diferenta de 1200 si ceva de ron dintre cat am cheltuit din cauza pierderii actelor si cat imi ofera ei, pe langa timpul pierdut, cartelele telefonice internationale, neglijenta de care au dat dovada si de care s-au dat de gol, stressul de care am avut parte de-a lungul a sase luni de zile de la inceputul lui decembrie 2013 pana acum, la sfarsitul lui mai 2014 si care se pare ca tot continua, prin pierderea diplomei am pierdut si ocazia sa aplic pentru o bursa de studiu pentru co-tutela, diploma de aici nefiind recunoscuta in Romania, insa cea din tara care ar accepta co-tutela este recunoscuta. Un an pierdut #-o :(( .
"Radacina'' acestei probleme este legea din 2013 prin care este obligatoriu actul in original la traducerea si legalizarea lui...Dar nu mai continui comentariul pe aceasta tema. Cat despre apelarea la Serviciul EMS si nu la DHL, a fost determinata de faptul ca atunci cand am expediat diploma+foaia matricola din strainatate in tara, pentru traducere si legalizare prin DHL, aceasta a ajuns aiurea la o firma... si noroc ca secretara, inainte de a arunca plicul la gunoi, l-a desfacut (dar asta nu mai conteaza) si s-a gandit sa sune la destinatar... Si evitand serviciul DHL, am patit-o cu EMS.
Intrebarea este daca are rost sa fac plangere la Protectia Consumatorului. Mi s-a zis ca pot face si plangere pentru neglijenta in serviciu la sectia de politie de care apartin (doar ca nu sunt in tara) si ca pot si da in judecata serviciul EMS si pot cere daune morale.
Va multumesc anticipat pentru sfaturile oferite :-)
Indiferent daca incasati sau nu despagubirea de 200 de lei, sanasa de a castiga mai multi bani drept "despagubire" in urma unui proces sunt reduse. Posta nu raspunde de valoarea efectiva a documentelor din plic decat in limita sumei declarate drept asigurare - cei 200 lei cu care v-au si despagubit. Parerea mea este sa evitati sa angajati cheltuieli suplimentare cu un proces pe aceasta tema.
Acum nu pentru despagubire ma intereseaza, ci pentru neglijenta. E-mail-ul pe care mi l-au trimis gresit, tot un caz de neglijenta de-a lor evidentiaza si am mai gasit pe net alte persoane cu "povestile'' lor. Din ce am observat, toti s-au multumit cu acea despagubire, asa ca EMS si-a continuat treaba foarte linistit, in stilul sau. Sa vad ce fac si revin cu vesti daca reusesc ceva.