Buna ziua
Suntem o asociatie cu 76 de apartamente in bloc cu 10 etaje. Inca de la infiintarea asociatiei, asociatia functiona fara cenzori, doar cu administrator si presedinte, care ne erau vecini si erau de incredere. Zeci de ani nu am avut nicio problema, pana in prezent. Anul acesta in februarie am aflat ca administratoarea,(aleasa din 2011,fiica vecinului de incredere si stimat de toti vecinii) desi aduna banii de la locatari nu platea facturile emise de catre furnizori. Avem datorii uriase la termoficare, compania de apa, intretinere lift etc....
Am facut plangere penala catre procuratura si catre politie (mai multe plangeri)
Intrebarea mea este: Cum ar trebui sa procedam sa adunam banii de la locatari pentru plata facturilor de incalzire, deoarece penalitatile cresc si sperantele de a recupera banii de la administratoare sunt minime, deoarece nu are pe nume nici apartament nici alte valori. Am deschis un cont cu denumire fond special, din care am dorii sa platim datoriile la furnizori, dar nu toti locatarii vor sa contribuie la adunarea acestui fond.
. In bloc sunt 4 tipuri de apartamente, s-a hotorat ca fiecare apartament indiferent de nr.pers sau suprafete sa contribuie cu aceeasi suma in alcatuirea fondului.Multi proprietari nu sunt de acord cu plata sumei egale. Unii vor ca datoria sa fie impartita in cota parte, altii vor ca sa plateasca proportional cu platile de pe lista de plata pe lunile noi.-dec.-2013;ian.-febr.-mart. 2014 (5 luni).
Doresc sa aflu daca este legal acest cont, daca toti locatarii sunt obligati sa contribuie in acest fond si suma datorata cum ar trebui impartit legal.
Mentionez ca daca nu reusim sa platim datoriile in termenul esalonat la termoficare nu o sa avem incalzire si apa calda din octombrie 2014.
Multumesc anticipat pentru orice idee legala.
Marica_sz.
Daca nu ati facut-o deja, primul lucru e sa convocati adunarea generala unde sa alegeti comitetul executiv, presedintele si o comisie de cenzori. In aceeasi adunare generala veniti cu propunerea de a suplimenta fondul de rulment al fiecarui proprietar (dublat, triplat...) in asa fel sa aveti cu ce va descurca pana o sa recuperati banii sustrasi.
Membrii comitetului si presedintele sa preia atributiunile administratorului.
Nu inteleg de ce ar fi nevoie de un nou cont la banca. Asociatia nu are deja un cont bancar?
Eu as propune in adunarea generala ca suma cu care sa contribuie fiecare sa fie fond de rulment si dimensionata pe aceleasi criterii ca si fondul de rulment.
Faptul ca administratorul, fiica "vecinului de incredere", nu are nimic pe numele sau nu este treaba asociatiei, ci a familiei sale. Atunci cand va vedea ca intra la puscarie, familia va gasi banii si va achita debitul la asociatiei.
ESTE ILEGAL ca sa obligam fiecare proprietar sa contribuie in mod egal la plata datoriilor facute de fosta administratoare? Penalitatile cresc in fiecare zi si din toamna nu vom avea incalzire daca nu platim aceste datorii. In cazul recuperarii banilor delapidati proprietarii vor primi inapoi acesti bani adunati intr-un fond special, pentru plata datoriilor.
Legal nu puteti obliga pe nimeni sa contribuie cu ceva indiferent ca acea contributie este egala sau diferentiata pentru fiecare. De aceea trebuie discutat pentru ca oamenii sa vina cu solutii ori sa accepte aceasta contribuitie.
Dar este anormal ca un proprietar de garsoniera cu o singura persoana care are o medie de 50 lei/luna cheltuieli de intretinere sa plateasca acum 500 lei in acest fond special, iar un apartament cu 4 camere si 5 persoane cu o medie de 300 lei/luna la intretinere sa plateasca la acest fond special tot 500 lei.
Asadar nu puteti obliga dar puteti convinge.
Si-i puteti convinge mai usor daca aveti si criterii logice de stabilire a sumei.
Va multumesc Domnul Adriantot.
M-ati convins.O parte dintre proprietari chiar din cauza acestei impartiri egala a sumei nu vor sa plateasca. Impartirea corecta , cum unii au si propus, era proportional cu cheltuielile din ultimile 3 sau 6 luni.(cota parte pare incorect, deoarece unii sunt debransati de la caldura, altii consuma apa mult mai mult etc....)
am avut aceiasi situatie. am convocat adunare generala in care s-a stabilit infiintarea unui fond special(legea 230 prevede acest lucru) de creditare a asociatiei, de catre toti proprietarii, in mod egal.
s-au incheiat conventii de esalonare cu furnizorii la care aveam restante.
noi am impartit frauda in mod egal la toate apartamentele. ce am avut la apa Nova nu se putea imparti pe numar de persoane, pt ca acesta este o variabila, a fluctuat de-a lungul timpului.
am trecut si printr-un control al primariei care ne-a confirmat legitimitatea acestui fond.
in urma proceselor cu cei care au refuzat sa plateasca, instantele au dat castig de cauza asociatiei in 100% din cazuri.
ati putea totusi sa distribuiti frauda conform cotei indivize.
daca aveti datorii la furnizorul de energie termica , nu-i puteti obliga la plata pe cei cu centrale.
daca aveti datorii si la furnizorul de apa, ii puneti pe toti pt ca s-au folosit toti.
ce va pot eu sfatui este ca hotararile sa le luati in adunari generale statutare, intrunite conform legii, si sa redactati foarrte clar deciziile pe care le luati.
noi in felul acesta am scapat de debransare. mai avem de platit la furnizori, insa dovedind buna credinta, inca ne pasuiesc.
bafta!