avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 456 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Taxa fixa perceputa de asociatiile de bloc unor firme ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Taxa fixa perceputa de asociatiile de bloc unor firme e legala?

As vrea sa stiu care este baza legala pentru perceperea unor taxe fixe firmelor cu sediile in blocuri de locuinte? Mie mi se pare un abuz sa se ceara o taxa fixa, atata timp cand toate articolele de lege si HG spun ca acele cheltuieli care nu se pot masura se impart la numarul de persoane dintr-un apartament. Or, asociatia de bloc unde eu am un cabinet medical , intr-un aparatament proprietate personala, cere o taxa fixa , pe care nu stiu cum au stabilit-o. Am incercat sa stau de vorba cu ei, sa le explic ca suma pe care o cer e prea mare, avand in vedere ca eu lucrez acolo doar 4 ore/ zi , 5 zile pe saptamana, dar nu ne-am putut intelege si ma tot ameninta. Totul a inceput cu 4 ani in urma cand fostul presedinte de bloc mi-a spus" stiu ca e illegal ce va cer, dar nu vreti sa dati 30 lei/ luna pentru intretinerea gradinii?" Am fost de acord, dar in timp au tot marit suma, iar acum le-am spus ca nu pot sa dau mai mult de 50 lei/luna. Si asa 600 lei pe an mi se pare mult pentru intretinerea unui petic de gradiana. Nu mi s-a dat nici o justificare la toti banii pe care i-am dat pana acum. Inteleg sa fiu trecut cu inca 2 persone la intretinere, avand in vedere ca in medie nu am mai mult de 2-3 pacienti/ zi, de luni pana vineri. De aceea, va rog sa-mi spuneti ce articol de lege le da dreptul asociatiilor de bloc sa perceapa o taxa fixa pe luna? Au firmele obligatia sa plateasca ceva in plus fata de ceilalti locatari din bloc? Mie imi pare un fel de escrocherie. Presedintele de bloc mi-a spus ca asa se obisnuieste la toate blocurile. Adica am gasit pe unul care munceste in plus , castiga niste bani, cand altii stau la o bere, platest taxe si imozite la stat, hai sa-l jupuim si noi , cei din asociatia de bloc. Exista un temei legal pentru aceasta taxa fixa sau e un abuz, un mod de a face rost de bani in plus .
Dom' Doctor,
Aveti si Dvs. dreptate. Macar daca sumele pe care le achitati intra in fondul de reparatii a blocului, deci de care ar beneficia toti proprietarii...
Bun, spre deosebire de spatiile de locuit caroara li s-a schimbat destinatia si care au activitati de birou, de librarie, frizerie sau farmacie, un cabinet medical cu specifi de stomatologie este altceva - sa fim sinceri si sa spunem lucrurilor pe lume. Eu nu zic ca freza pe care o folositi scoate un zgomot nemaipomenit, dar nu este nicio placere sa o tot auzi...

Singura dvs. rezolvare ar fi sa incheiati acea conventie despre care s-a mai facut vorbire, chiar aveti un exemplu la "Documente utile" - daca nu o gasiti, ma ofer sa va ajut trimitandu-va un document editabil - in care sa stabiliti in termeni clari obligatiile cabinetului dvs. fata de as. prop.
In locul dvs. eu as lua in primire acel mic spatiu verde despre care ati spus si m-as ocupa de intretinerea acestuia. Da bine si celor care va calca pragul si nici nu v-ar costa atat de mult (600 lei anual), mai mult si vecinii dvs. ar fi multumiti.
Din cele spuse de dvs. nu am inteles daca as. prop. este infiintata la nivel de bloc sau este o asociatie mai mare, adica daca tot contribuiti cu o suma, sa fie acolo pentru proprietatea dvs. si a vecinilor dvs. nu pentru 5-10 blocuri.
Nu vreau sa spun mai multe pentru ca deja incep sa plang cand ma gandesc cat de saraci sunt medicii stomatologi din RO. Pe bume dom' doctor...
N-a fost intentia mea sa fac sa planga pe nimeni. Eu am vrut doar sa aflu parerea unui avocat privind legislatia in aceasta problema. Exista sau nu o prevedere legala care sa justifice incasarea unor bani in plus de la firmele care isi desfasoara o activitate intrun bloc?

Cat priveste zgomotul facut de freze , la care va referiti, cabinetul a fost antifonat inainte de a fi dat in functiune, tocmai pentru a nu deranja vecinii.
Referitor la modul in care sunt cheltuiti bani, intretinerea gradinii a fost o gaselnita de moment.
Asociatia nu doreste ca eu sa trec in plus la intretinere 2 sau 3 persoane . Ei vor o suma fixa care in lunile de vara este mai mare decat valoarea intretinerii pe care o platesc.
Oricum multumesc pentru sfaturi!

Dimpotriva eu cred ca legiuitorul a mentionat atat persoanele care locuiesc in bloc, cat si persoanele juridice care desfasoara activitati in cladire , tocmai pentru ca intrun bloc de locuinte pot sa existe atat locatari, dar si firme. Nu se face nici o deosebire la impartirea cheltuielilor intre unii si altii. Se mentioneaza clar ca exista cheltuieli care "se repartizeaza proportional cu numarul de persoane care locuiesc sau desfasoara activitati in cladire" Deci in mod egal!!! Nu apare scris ca persoanele care desfasoara activitatii in cladire se taxeaza in plus!!!!
Ultima modificare: Marți, 26 August 2014
Adriantot, moderator
Faptul ca asociatia percepe o taxa este o greseala de exprimare a asociatiei ori a dumneavoastra care ne explicati. Taxe percepe statul si nu asociatiile de proprietari.
Eu incerc sa va inteleg supararea dar daca e sa gasim vinovati de suma mica sau mare pe care o platiti la asociatie, primul vinovat sunteti chiar dumneavoastra pentru ca din primul mesaj ne spuneti ca ati discutat si-ati fost de acord sa platiti o suma de 30 le/luna la asociatie suplimentar fata de cheltuielile ce va revin normal pentru intretinere.
Pai intelegerea partilor este legea partilor.
Asa cum v-ati inteles atunci pe 30 de lei, puteti sa va intelegeti si astazi pe 10 lei sau 100 lei.
Discutati, negociati si intelegeti-va cu presedintele actual.
Cat despre baza legala aceasta exista si a fost prezentat mai sus (HG 1588/2007). Art. 37 este aproape o repetare a art. 34 daca observati, numai ca in 37 se insista mai mult si se fac precizari suplimentare cu privire la conventie, modul de incheire a acesteia... As reaminti punctele 3 si 4 ale acestuia:
(3) Convenţia precizează contribuţia proprietarului la cheltuielile asociaţiei de proprietari, cu privire la consumurile care nu pot fi înregistrate distinct pe fiecare proprietate în cauză şi care sunt determinate de activitatea desfăşurată.
(4) Convenţia completează obligaţiile proprietarului faţă de cheltuielile din cadrul asociaţiei de proprietari menţionate la art. 47 din Legea nr. 230/2007 lit. b)-f).

Am subliniat ceea ce trebuie sa ne atraga atentia ca sa ne lamurim:
- desfasoara activitate... expresie legata cu "si" in context, ceea ce exclude proprietarii ce nu desfasoara activitate (adica cei ce locuiesc).
- completeaza obligatiile - adica, pe langa obligatiile ce le au toti proprietarii, cei ce desfasoara activiatati intr-un spatiu din asociatiei, au si alte obligatii sau obligatii suplimentare

Apoi cititi punctele 5 si 6 ale art.37 si vedeti cine initiaza si cum se ajunge la incheierea acestei conventii.
Avem peste 20 de asemenea cazuri in asociatie, unele la parter, mezanin din constructie, altele in apartamente unde proprietarul locuieste si desfasoara si o activitatea (cabinet avocat, de exemplu), dar si apartamente unde se desfasoara numai activitati si nu locuieste nimeni (executor judecatoresc, de exemplu). Fiecare din acestia platesc cate ceva suplimentar fata de ceea ce platesc proprietarii ce locuiesc in apartamente dar in unele cazuri nu platesc tot ceea ce platesc si proprietarii. De exemplu cei mai multi platesc 10-20 lei/luna pentru ca au afisat firma la intrare pe peretele blocului, altii platesc un numar de persoane mai mare avand clienti, altii alte sume mici pentru curatenia exterioara s.a.m.d.
In acelasi timp cei care au din constructie intrarea separat nu platesc cheltuielile cu intretinerea liftului, zugravitul casei scarii, energia consumata pentru iluminat casa scarii si functionarea liftului s.a.m.d.
Legea permite stabilirea de intelegeri, repartizarea cheltuielilor cat mai exacta, dar permite si incasarea de sume diferite, suplimentare, crearea de venituri din alte surse (donatii, sponsorizari...), o conditie fireasca fiind aceea ca partile sa accepte sa se inteleaga in limita legii.
de fapt, ce fac asociatiile de proprietari este o forma de abuz. Ca sa nu vorbesc despre situatiile in care sumele percepute fix lunar, sunt de peste 200 de euro cum am intalnit in multe cazuri. Conventia privind repartizarea cheltuielilor care nu se pot contoriza individual priveste cheltuielile izvorate din desfasurarea activitatii comerciale. ori intretinerea gradinii, etc, nu are legatura cu asa ceva. Conventia nu poate fi obligatorie doar ptr una dintre parti ci trebuie sa reprezinte vointa acestora. Fiind vorba de un acord pe perioada nedeterminata, exista prevederile codului civil care privesc rezilierea unilaterala, printr-o notificare scrisa si cu acordarea unui termen de preaviz, asadar puteti renunta oricand sa achitati sumele pe care asociatia nu si le justifica.
Ultima modificare: Marți, 10 Aprilie 2018
Cabinet Avocat Cecilia Angheluta-Barsan, Avocat

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Taxa perceputa de asociatia de proprietari pentru sediu firma fara activitate andra.conecini andra.conecini Buna ziua, Sotul meu detine o firma cu sediul social in apartamentul propriu dintr-un bloc de locuinte. In actul constitutiv este specificat ca la sediul ... (vezi toată discuția)
Firma- taxe pentru sediu social mova mova Buna ziua, As dori sa stiu daca este legal ca asociatia de proprietari sa perceapa taxe lunare(200 ron) pentru o firma cu sediu social in bloc. Mentionez ca ... (vezi toată discuția)
Conventie cu cabinet medical individual medic de familie coryzalia coryzalia Sunt presedintele unei asoc de proprietari si doresc sa incheiem o conventie cu cabinetul medical individual (medic de familie) de la parter, cf. prevederilor ... (vezi toată discuția)