avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 526 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul familiei sau probleme ... Parintii au refuzat sa ma mai intretina la facultate
Discuție deschisă în Dreptul familiei sau probleme juridice de familie

Parintii au refuzat sa ma mai intretina la facultate

Buna. Sunt studenta in anul 3, am 21 de ani si ma confrunt cu o problema destul de des intalnita, din pacate.Parintii mei de 2 luni au refuzat sa ma mai ajute financiar si as vrea sa stiu ce demersuri trebuie sa fac pentru a obtine ajutor din partea lor, pentru ca am vazut pe site, ca sunt obligati sa ma ajute pana la varsta de 26 de ani in cazul in care imi continui studiile.As vrea sa stiu exact care sunt pasii necesari pentru obtinerea ajutorului din partea lor si aici ma refer la acte necesare pentru a rezolva aceasta problema pe cale legala(in instanta).
Pana la implinirea varstei de 26 de ani aveti dreptul la pensie de intretinere, daca studiati si nu prestati nicio activitate remunerata.

Actiunea pentru majorarea pensiei de intretinere este de competenta judecatoriei in a carei raza teritoriala domiciliati dumneavoastra, in calitate de reclamant sau de competenta judecatoriei in a carei raza teritoriala domicilieaza paratul.

Legiutorului , in materie de pensie de intretinere, a instituit o competenta teritoriala alternativa.

Instanta de judecata va putea stabili plata pensiei de intretinere, pentru motive intemeiate , pe o perioada in avand , pensia reprezentand o suma globala a anumite luni.

Daca solicitati instantei de judecata plata pensiei de intretinere in raport de venitul net obtinut de sot, indicati societatea asiguratoare unde acesta este angajat.

Pensia este calculata in functie de nevoile creditorului obligatiei legale de intretinere, dar si de posibilitatile de plata ale debitorului.

Hotararea prin care s-a stabilit pensia de intretinere nu este necesar a fi investita cu formula executorie, fiind executorie de drept.

Succes.
Sa luati in calcul si posibilitatea ca hotararea data de instanta, favorabila dumneavoastra, sa vina .... cand nu veti mai avea nevoie de ajutor. Sa nu uitati de sentimentele ranite, de ambele parti, e drept, pe care le veti avea la sfarsitul judecatii. Va va fi mai greu sa va cereti scuze atunci.

Cred ca o discutie, sau mai multe cu parintii, poate vor avea mai mult efect.
Sau poate un job part time.

Cum spunea AVLIL mai sus, as începe cu o scrisoare. Sau altfel spus, n-as "lovi" fără avertisment.

Evident că fiecare are punctul lui de vedere ... care il împiedică să vadă punctul de vedere al celuilalt. Acesta este cam tot "secretul" a vreo jumătate din bătăliile in materie de drept al familiei care se poartă prin instanţă. Dacă oamenii şi-ar lua răgazul de a asculta punctul de vedere al celuilalt, jumătate de dreptate ar fi împlinită... Dar pentru asta, omul ar trebui mai intâi să TACĂ, să-şi stăpânească impulsul de a răspunde (să nu mai ruleze în gând ceea ce are el de zis, în timp ce grăieşte celălalt; să-şi stăpânească impulsul de a interveni peste celălalt etc). Oo, e greu. Unii incep sa audă abia... in instanţă. Fiindcă primul lucru pe care il invaţă aici e să ... tacă si să grăiască numai când e întrebat. Şi strict pe intrebare, nu ca un post de radio stricat care prinde o singură frecvenţă (că i se taie scurt).

Din acest motiv, s-ar putea ca o scrisoare să facă minuni. Dar o scrisoare in care sa puneţi accent pe nevoile dvs., nu întâi pe obligaţile lor, chiar dacă, mai jos, veti găsi extrase din Noul cod civil cu privire la obligaţia de intretinere a părintilor (la plural fiindcă amândoi sunt obligati). Ele vor constitui temeiul de drept al cererii dvs. adresate instantei, dacă nu reusiţi să-i convingeţi cu o scrisoare... Amintiti-le şi faptul că se vor face adrese a locul lor de muncă pentru comunicarea veniturilor. Dacă trăiesc într-un târg mai mititel, s-ar putea să revină asupra hotarârii lor (luată din te-miri-ce motiv, ca, la drept vorbind, n-a mers nimeni cu mocasinii lor de casă că le înţeleagă motivele).

Art. 499. NCC
(3) Părinţii sunt obligaţi să îl întreţină pe copilul devenit major, dacă se află în continuarea studiilor, până la terminarea acestora, dar fără a depăşi vârsta de 26 de ani.
(4) În caz de neînţelegere, întinderea obligaţiei de întreţinere, felul şi modalităţile executării, precum şi contribuţia fiecăruia dintre părinţi se stabilesc de instanţa de tutelă pe baza raportului de anchetă psihosocială.

Art. 527. - (1) Poate fi obligat la întreţinere numai cel care are mijloacele pentru a o plăti sau are posibilitatea de a dobândi aceste mijloace.
(2) La stabilirea mijloacelor celui care datorează întreţinerea se ţine seama de veniturile şi bunurile acestuia, precum şi de posibilităţile de realizare a acestora; de asemenea, vor fi avute în vedere celelalte obligaţii ale sale.

Art. 529. - (1) Întreţinerea este datorată potrivit cu nevoia celui care o cere şi cu mijloacele celui care urmează a o plăti.
(2) Când întreţinerea este datorată de părinte, ea se stabileşte până la o pătrime din venitul său lunar net pentru un copil, o treime pentru 2 copii şi o jumătate pentru 3 sau mai mulţi copii.
(3) Cuantumul întreţinerii datorate copiilor, împreună cu întreţinerea datorată altor persoane, potrivit legii, nu poate depăşi jumătate din venitul net lunar al celui obligat.

Art. 530. - (1) Obligaţia de întreţinere se execută în natură, prin asigurarea celor necesare traiului şi, după caz, a cheltuielilor pentru educare, învăţătură şi pregătire profesională.
(2) Dacă obligaţia de întreţinere nu se execută de bunăvoie, în natură, instanţa de tutelă dispune executarea ei prin plata unei pensii de întreţinere, stabilită în bani.
(3) Pensia de întreţinere se poate stabili sub forma unei sume fixe sau într-o cotă procentuală din venitul net lunar al celui care datorează întreţinere. Dispoziţiile art. 529 alin. (2) şi (3) rămân aplicabile.
Ultima modificare: Marți, 4 Noiembrie 2014
romascanu, moderator
Domnisoara , este f. bine ca va doriti sa va terminati studiile , ca abordati cu seriozitate pregatirea si viitorul profesional. Daca parintii dvs. nu mai doresc acum , sa va mai ajute , nu se poate sa nu fi intervenit ceva, un eveniment , o schimbare , care le-a determinat aceasta decizie. Nu cred ca stiind de la inceput ca durata facultatii este de 4 ani , cum ati precizat , s-au razgandit pe parcurs , doar pt. ca sunt neintelegatori . Chiar nu cred.
Dupa cum ati vazut , ceva demersuri puteti face pt. a le forta mana sa va plateasca intretinerea ..insa va dati seama ce pret mare platiti ? Acum aveti impresia ca stiti exact ce doriti , considerati ca ati facut tot ce puteati pt. a negocia cu ei , pt. a va face inteleasa.
Sunt parintii dvs si poate ar trebui sa va ganditi ce ii deranjeaza, cu ce nu sunt de acord , de ce au ales sa actioneze astfel si sa le intelegeti si punctul dumnealor de vedere.
Am impresia ca situatia nu e doar cea prezentata aici , de aceea si solutia , in afara celei pe cale juridica pe care o doriti , nu este doar una legala , ci si morala.
DAR BINE DOMNULE MODERATOR ,DE CE NU-I SPUNETI ACESTUI SAU ACESTEI TINERE CA IN ACELASI TIMP ISI POATE LUA UN SERVICI daca intradevar vrea sa continuie .Probabil parintii au motivele lor ,dar ,indiferent ce ar fi trebuie sa stie ca in viata nu se poate sa ai chiar tot fara sa te sacrifici cu nimic .Nu a-ti fost curios sa intrebati cite examene a suspendat ,cu ce note se lauda si multe alte lucruri importante .Ma gindeam ca aceasta domnisoara a apreciat eforturile facute de `parinti dar se pare ca nu este asa ,si in loc sa se intereseze cum poate compagina studiile cu un eventualloc de munca dumneaei se intereseaza cum sa-si arate ,,RECUNOSTIINTA "PENTRU PARINTII CARE ATITIA ANI AU FOST LINGA EA .Ce rusine !

Alte discuții în legătură

Probleme de familie- tatal plecat, dar parinti nedivortati irina42 irina42 Am tatal mutat de acasa de aproximativ 3 ani, timp in care nu a platit nimic pentru intretinerea mea sau a casei. Parintii sunt nedivortati, eu sunt studenta, ... (vezi toată discuția)
Intretinere student Rolli Rolli Buna ziua. Va rog sa-mi dati un sfat intr-o problema delicata: eu si sotul meu avem un copil - student la zi, in varsta de 21 ani. Pentru ca nu participa, ... (vezi toată discuția)
Buna seara - pensia de intretinere si obligatiile parintilor dumitru34 dumitru34 am si eu 2 intrebari.eu mam casatorit cu o femeie care are o copila la facultate tatasu ii obligat de lege sa plateasca jumatate din chirie la camin unde ... (vezi toată discuția)