avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 746 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Intrebari despre Asociatii de Proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Intrebari despre Asociatii de Proprietari

Buna ziua tuturor,

Am cateva intrebari pentru comunitatea avocatnet.
Stiu ca unele din intrebari au raspunsul pe forum, alte raspunsuri nu le-am gasit. In consecinta o sa pun toate intrebarile aici incercand sa fie cat mai clare cu raspunsuri cat mai scurte.

1. Caz 1: Cartierul este impartit in 8 asociatii de proprietari. Cota indiviza pentru fiecare apartament/bloc este calculata la un condominiu care cuprinde toate cele 8 Asociatii luate la comun si nu la Asociatia din care face parte apartamentul/blocul respective.
Intrebare #1: Cine este in masura sa ia aceasta decizie de impartire a cotei indivize? Adunarea Generala sau Comitetul Executiv sau …?
Intrebare #2: Trebuie sa existe vreun acord intre cele 8 Asociatii?

2. Caz 2: Cele 8 Asociatii mentionate cuprind 42 de blocuri aruncate haotic. Curentul pe parti commune implica: statia de pompare, pompele de la blocuri, lift, iluminat stradal, bariere, iluminat in blocuri. Suma pe care o plateste un proprietar este aceeasi. Adica nu exista nici o diferenta chiar daca unele blocuri nu au bariere care sa consume current, nu au iluminare comuna in interiorul blocurlui si chiar si consumul pompelor difera de la bloc la bloc.
Intrebare #1: Cat de legala este o astfel de impartire (egala) a costurilor cu energia electrica pe parti commune?
Intrebare #2: Cine este in masura sa ia aceasta decizie de impartire a cotei a consumului de current pe parti comune? Adunarea Generala sau Comitetul Executiv sau …?

3. Caz 3: Pe teritoriul condominiului care include cele 8 Asociatii exista panouri publicitare care sunt consumatori de current.
Intrebare: Avand in vedere ca Presedintele Asociatiei trebuie sa stie totul despre condominiul pentru care este responsabil, pot s acer in scris cu stampila Asociatiatiei confirmarea faptului ca acei consumatori private nu sunt legati la reteaua comuna electrica a Asociatiei si confirmarea faptului ca proprietarii nu platesc acel consum?

4. Caz 4: Toate blocurile din condominiu sunt administrate de o firma de administrare aleasa fara licitatie si fara acordul proprietarilor si nici informarea acestora.
Intrebare #1: Cine este in masura sa ia aceasta decizie de a stabili firma de administrare? Adunarea Generala sau Comitetul Executiv sau …?
Intrebarea #2: Cine stabileste/Aproba taxa de administrare?

5. Caz 5: Prima Asociatie a fost infiintata in martie 2011. Nu a exista nicio Adunare Generala pana in acest moment.
Intrebare: Care sunt caile legale de a forta Asociatia de a respecta legea si de a organiza Adunari Generale in fiecare an cel putin o data?

6. Caz 6: Conform art 32 din legea 230/2007 presedintele Asociatiei este remunerate pe baza unui contract de mandat, conform hotarârii adunarii generale a proprietarilor, la data adoptarii bugetului anual de venituri si cheltuieli.
Intrebare #1: Cat de legala este remunerarea presedintelui in cazul nostrum avand in vedere ca nu a existat Adunare Generala, respectiv nu exista aporbarea/acordul proprietarilor?
Intrebare #2: Ce masuri se pot lua?

7. Intrebare: Este obligata Asociatia sa afiseze toate reparatiile effectuate folosind fondul de reparatii?

8. Caz 7: Asa cum am mentionat mai devreme, nu au existat Adunari Generale care sa stabileasca bugete, cheltuieli, etc
Intrebare: ce masuri se pot lua in astfel de cazuri

9. Caz 8: As dori sa obtin toate informatiile care ma intereseaza in ceea ce priveste intretinerea si activitatea Asociatiei intr-un mod official.
Intrebarea #1: Exista niste norme standard in care trebuie facuta cererea?
Intrebarea #2: In cat timp, conform legii, este obligata Asociatia sa raspunda?
Intrebarea #3: Pentru a evita situatiile in care presedintele refuza sa inregistreze cererea, este legal/adecvat sa trimit cererea prin curierat rapid cu confirmare de primire?
Intrebarea #4: In cazul in care presedintele Asociatiei nu respecta legea si nu raspunde la cerere, ce masuri se pot lua?

Multumesc anticipat,
Victor
Cel mai recent răspuns: Crimary1 , utilizator 11:15, 23 Aprilie 2018
Buna seara,

Va multumesc frumos pentru informatiile oferite.

O sa incerc sa lamuresc nelamuririle aparute aici.
Din pcuntul meu de vedere separarea asociatiilor este imposibila si o sa detaliez mai jos.
Doresc doar sa “ajut” Asociatia sa-si desfasoare activitatea conform prevederilor legale si pentru asta am avut nevoie de cateva lamuriri de la dvs.

O sa urmeze o cerere de informatii de la Asociatie si dupa, daca va fi cazul, plangere la primarie.

Clarificari:

Nu stiu daca incalc regulamentul, dar merge vorba despre Militari Residence. Nu este nici persoana fizica si nici juridica .

@ Adrian Grecu

Separarea este foarte dificila pentru ca:
- Contractul cu apa nova este pana la bransamentul principal si nicidecum pana la fiecare bloc, pentru ca asa a vazut dezvoltatorul sa monopolizeze apa sis a nu imparta cu ceilalti dezvoltatori. De la acel bransament e treaba cartierului cum distribuie apa pe cheltuiala locatarilor bineinteles. Da, este o prostie dar asta este situatia in cartier. Deci din acest punct de vedere este foarte dificil sa separi o asociatie din cele 8 sau doar un bloc.
- O astfel de separare necesita mult effort, in special financiar in cazul nostru si proprietarii nu sunt dispusi sa-l faca. In fond ne intereseaza ca lucrurile sa mearga bine in Asociatie nu sa ne separam neaparat.
- In situatia actuala a cartierului, am mari dubii ca cineva doreste sa se separe, deoarece din cauza delasarii Asociatiei datoriile la intretinere per total au ajuns aproape la 4 miliarde de lei vechi. O separare ar insemna si o munca titanica de recuperare a creantelor intr-un termen foarte scurt, cee ace este foarte dificil.
- Plus alte impedimente care pot aparea din partea celor care administreaza cartierul in acest moment.

In ceea priveste organizarea, intr-adevar este una foarte proasta gandita doar pentru u avantaj pe termen scurt al dezvoltatoruli si acum proprietarii trebuie sa plateasca mai mult decat ar fi normal.

@Adriantot
2. Nu este o situatie provizorie si nici de santier. In asociatii sunt 42 de blocuri in acest moment si urmeaza sa mai adere inca 9 intr-un viitor oarecare, blocurile fiind deja ridicate.
Dvs spuneti ca presedintele trebuie sa faca contract c furnizorul doar pentru Asociatia din care fac parte, cee ace ar insemna ca taxa unica de persoana ar fi imposibila.
Totusi, este acelasi presedinte pentru toate cele 8 asociatii.

6. Nu a fost nicio adunare generala in care sa stabileasca salriul presedintelui sau astfel de detalii. A existat o singura sedinta de bloc la infiintare. Mentionez ca din asociatie fac parte 23 de blocuri. Celelalte blocuri pana la 42 sunt impartite in alte 7 asociatii. Nu am asistat la nicio adunare in care sa se stabileasca salariul presedintelui. El in acest moment este presedinte la toate asociatiile primind salariu de la fiecare in valoare cumulate de 6378.7 RON brut. Mi se pare cam mult pentru un presedinte plus este evident ca gestionarea a 42 de blocuri este practice imposibila pentru o persoana si din aceasta cauza situatia nu este roz.


Va multumesc inca o data pentru raspunsurile foarte utile.
Victor
elisabetasurdu a scris:

De ce oare nu se poate fara asociatii de proprietari,avind in vedere ca as.de proprietari sunt niste FIRME CPUSA...

Asociatiile de proprietari se constituie conform legii 230/2007 si nu sunt firme capusa. Cred ca incurcati rau termenii pentru ca o firma capusa este o "firmă parazitară pe lângă o instituție sau o întreprindere mai mare, care intermediază controale, afaceri etc. în scopul obținerii unor avantaje financiare directe sau rapide".
Fara asociatie, de exemplu, furnizorul de apa nu are cu cine incheia contract. Fara asociatie nu are cine sa angajeze femeia de serviciu, nu se poate face contract cu firma ce intretine liftul, nu se poate incheia contract cu o firma care realizeaza o hidroizolatie... Fara contract cu asociatia nu puteti avea limina electrica pe casa scarii...
Cat despre marimea salariilor si a indemnizatiilor, acestea sunt negociabile iar daca vreti sa munciti la asociatie fara sa primiti bani, cred ca vecinii dumneavoastra nu or sa refuze serviciile dumneavoastra.
Oferiti-va sa faceti curatenie, sa tineti contabilitatea, sa fiti administrator, cenzor sau presedinte.

@MrV spuneti:
Dvs spuneti ca presedintele trebuie sa faca contract c furnizorul doar pentru Asociatia din care fac parte, cee ace ar insemna ca taxa unica de persoana ar fi imposibila.
Totusi, este acelasi presedinte pentru toate cele 8 asociatii.

Presedintele trebuie sa incheie contracte doar pentru asociatia in acre este presedinte iar presedinte poate fi ales doar in asociatia in care este proprietar si nu in alte asociatii in care nu este proprietar. Asa prevede legea 230/2007 dar poate ca dumneavoastra ati unificat asociatiile de proprietari intr-o uniune de asociatii conform legislatiei asociatiilor si fundatiilor si nu conform legislatiei asociatiilor de proprietari.
Apoi consumul de apa in mod normal se repartizeaza conform apometrelor instalate in fiecare apartament si nu pe numar de persoane asa cum spunet ca se intampla la dumneavoastra. Plata apei consumata nu este o taxa ci plata unei cantitati de apa ce o consuma o familie, cantitate diferita de la caz la caz si nu egala pe numar de persoane.
Apoi spunet ca:
in acest moment este presedinte la toate asociatiile primind salariu de la fiecare in valoare cumulate de 6378.7 RON brut.

Pai la 42 de blocuri ati putea avea 42 de asociatii cu 42 de presedinti... Aveti un presedinte, daca e asa cum spuneti, foarte ieftin, foarte putin platit. De exemplu la un bloc cu 4-5 scari si
200 de apartamente, presedintele are o indemnizatie de 900 lei. La o asociatie cu doar o scara de bloc, cu 42 de apartamente, presedintele are o indemnizatie de 400 lei.
Daca impartim cei 6400 lei la 42 de blocuri ale dumneavoastra rezulta doar 150 lei/bloc.
Cu cat este mai mare asociatia, cu atat costurile unitare sunt mai mici.


Corect. Ca pret iesim foarte ieftin dar Asociatia are practic un singur angajat. Presedintele.
Practic el este presedintele tuturor Asociatiilor.
Intr-adevar platim putin salariul dansului, dar in acelasi timp putem sa recunoastem ca nu are timp fizic sa se ocupe de 42 de blocuri. Concluzia e ca treaba nu se face cum trebuie si avem foarte multe probleme de care nu se ocupa dar salariul il primeste si nu e mic deloc pentru Romania.

Cum poate un singur om sa se ocupe de problemele a 42 de blocuri?
Efectele ineficientei intregului sistem sunt:
- aproximativ 4 miliarde de lei vechi restante la intretinere
- aproape 1200 de apartamente cu restante din 3384 pe ultima luna (Septembrie)
- din 1200 doar 2 au fost actionati in instanta in ultimii ani. Restul actiunilor impotriva restantierilor fiind invizibile
- media de persoane pe apartament este de 1.5 in conditiile in care in marea majoritate stau familii tinere de 2, 3 sau chiar 4 persoane, dar actiunile Asociatiei in aceasta privinta sunt zero. Si de aici nemultumirea multora deoarece multe aspecte din intretinere si calculeaza la numar de persoane.
- de exemplu nimeni niciodata nu a verificat indexul apometrelor din apartamente.
- sesizarile locatarilor referitoare la problemele mai serioase din blocuri fie se executa cu intarziere, fie deloc sau chiar ignorate complet.
- despre problema cainilor maidanezi, oamenilor ce umbla prin gunoaie intr-un cartier rezidential nu mai vorbim.
- si lista poate continua

"Incet" mergem in jos spre incapacitate de plata la ce datorii sunt.

Acesta este motivul pentru care ma interesez ce actiuni se pot lua pentru a stabiliza situatia. Se pare ca doar primaria si organele abilitate ar fi solutia.

Multumesc inca o data pentru informatii,
Victor
Solutia cea mai rapida este sa discutati cu vecinii si sa va implicati, sa alegeti, pe langa presedinte, membrii comitetului, cenzori..., sa stabiliti angajarea unui administrator si alti salariati de care este nevoie.
Cei de la primarie va pot indruma sau obliga sa convocati adunarea generala dar hotararea este a dumneavoastra, a proprietarilor.
Firma de administrare avem. Fiecare apartament plateste o taxa in functie de cota indiviza.

Teoretic, pe hartie, avem presedinte, cex, firma de administrare, doar ca practica ne omoara.

Alte discuții în legătură

Cenzor extern sau comisie de cenzori din cadrul blocului mira55 mira55 Intrucat nu agreau comisia de cenzori, membrii comitetului executiv au mers cu un tabel prin bloc si s-au strans semnaturi pentru demiterea cenzorilor si ... (vezi toată discuția)
Functionare asociatie de proprietari ContSters134265 ContSters134265 La data de 01.12.2013, proprietarii a trei blocuri noi situate pe aceeasi strada au constituit o asociatie in conditiile Legii nr. 230/2007, iar cu ... (vezi toată discuția)
Repartizare cheltuieli asociatie de proprietari xp-kry xp-kry Repartizeaza urmatoarele cheltuieli in cadrul unei asociatii de proprietari respecta normele legale : 1.Energie electrica- lei/pers 2.Apa rece , canal - ... (vezi toată discuția)