avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 768 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Plata intretinere prin contul bancar al asociatiei
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Plata intretinere prin contul bancar al asociatiei

La plata intretinerii prin contul bancar al asociatiei se mai taie chitanta de catre asociatie?
Ultima modificare: Miercuri, 29 Iulie 2015
bizman, utilizator
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 15:22, 30 Iulie 2015
Orice om poate plati prin banca si o poate face de oriunde, din alta localitate atunci cand este plecat s.a.m.d. Plati prin banca se fac frecvent pentru firme diverse si din localitati aflate la mari distante. Spun acestea pentru a intelege ca nu trebuie sa mearga platitorul la sediul asociatie cu dovada platii. Ce-ar fi ca dupa plata unui obiect primit prin posta sau a unui serviciu facut de o firma aflata la 500 Km de beneficiar, acesta sa faca plata prin banca si apoi sa ia trenul sau avionul si sa mearga la sediul celui care a primit banii prin banca sa-i demonstreze cu instrumentul de plata bancar ca a facut plata!?
Nu asa se procedeaza.
Proprietarul plateste in contul bancar o suma ce poate fi exact cat este afisat pe lista de plata, poate fi o suma mai mica sau mai mare decat ceea ce este afisat pe lista.
Reprezentantul asociatiei, in baza extrasului de cont de la banca, inregistreaza aceasta incasare, tot asa cum inregistreaza toate celelalte incasari si plati ce apar pe extras.
Incasarea respectiva o inregistreaza in fisa individuala de intretinere a apartamentului si in registrul fondurilor (rulment, repartii, penalizari..., de la caz la caz). Daca suma este exact cea afisata pe lista de plata, e logoc si foarte simplu ca suma incasata se repartizeza in fise si registre exact asa cum apare pe lista de plata.
Daca suma incasat prin banca e mai mica de ce afisata pe lista de plata, se repartizeza in fise si registre stingand datoriile cele mai vechi.
Daca suma incasata prin banca e mai mare decat cea afisata pe lista de plata se sting toate sumele afisate pe lista de plata si suma achitata in plus se inregistreaza ca plata in avans la intretinere.
Sigur ca atunci cand faci o plata prin banca nu trebuie sa demonstrezi de fiecare data ca ai facut-o, dar m-am gandit sa fac precizarea cu pricina pentru cazul ca administratorul, nestiind cum sa faca, dupa cum ne scrie utilizatorul nostru, ar putea sa nu consulte contul sau, nefiind o obisnuinta din a primi plata intretinerii in contul bancar, sa ignore aceasta plata. Ca o masura de siguranta suplimentara.
Dom' Presedinte,
O solutie ar fi fost ca cel care plateste prin banca sa specifice la plata dar de cele mai multe ori locatarii habar n-au si atunci ramane tot administratorul sa defalce suma. Si daca avem bloc cu 80 de apartamente si toti vor sa plateasca prin banca deja se complica treaba.

Observ ca de fapt cam stiti cum sta treaba - cel care plateste prin banca, sa stie sa-si completeze formularul, iar daca habar nu are, sa faca bine sa se documenteze sau sa mearga la sediul asociatiei, sa achite si sa primeasca chitanta.

Problema se rezolva astfel: la emiterea facturii se emit si niste instiintari de plata individuale. Aici sunt enuntate toate sumele de genul: fonduri, penalitati.
Locatarul plateste suma cumulat si are defalcarea in instiintare.


Cine si pentru cine se emit facturi?
Daca instiintarea de plata despre care vorbiti este defalcata pe "caprarii" si proprietarul achita suma cumulat cum ziceti, situatia ramane nerezolvata, adica tot adminul face defalcarea, dar o face cum stie el, nu cum este specificata in instiintare... Acest lucru ar fi valabil doar daca suma pe care o achita proprietarul este egala sau mai mare decat suma din instiintare - intelegeti ce vreau sa spun?
Deci, cel care achita prin banca sa faca bine sa specifice ce si pentru ce achita - cu toate ca si aici ar fi oarece probleme, care au mai fost discutate pe forum:
- merge un nene la banca si completeaza suma de 100 lei si specifica ca achita luna curenta, desi el are in debit suma de 600 lei reprezentand c/val repartizari pe 5 luni in urma; ce face atunci administratorul - cu toate ca nenea a specificat ca el doreste sa achite doar luna curenta? Cum sa faci sa-i explici ca este in interesul sau sa achite debitul in ordinea formarii acestuia, astfel i se vor calcula penalizari pentru sumele mai vechi.

Parerea mea ar fi ca in Regulamentul intern al as. prop. sa se faca referire si la aceste aspecte pentru ca altfel se produc incurcaturi.
Mai mult, bine ar fi ca as. prop. sa aiba un protocol incheiat cu una dintre bancile agreeate de catre majoritatea proprietarilor, administratorul sa aiba posibilitatea de a descarca prin internet zilnic situatia platilor facute prin banca de catre proprietari pentru a face mai usoara evidenta acestor plati...
Pentru ca este un topic care vizeaza mai mult activitatea administratorului am sa va spun cum procedez eu.
Lucrez cu banca X la care am atasat si internet banking.
Mi-am facut un obicei sa intru zilnic pe contul nostru bancar deoarece am cca 30 locatari care platesc intretinerea prin transfer bancar.
O data ajunsa in cont vad daca am primit vreo suma in cont. In caz ca da, ma duc imediat si o operez in fisa apartamentului, repartizand suma achitata intre fonduri, cote si penalizari, dupa cum este cazul.

Apoi prin email, tot imediat ii scriu locatarului, confirmandu-i primirea banilor in cont.
In felul acesta ma asigur ca plata este operata in contabilitate, iar locatarul este linistit ca banii lui au fost incasati.

Cum fac repartizarea sumei daca ea este un partial din suma datorata?
Aici trebuie sa spun ca la noi contributia la fondul de reparatii este lunara - 5 lei / garsoniera, iar pentru cei care au un total de plata mai mare decat cota achitata la FR, i se mai pune 5 lei / luna contributie la FR pana cand ajunge ca totalul de plata sa fie sub FR achitat.

In aceasta idee primele sume incasate din partial le extrag pentru F.rep si, eventual pentru FR si, daca este cazul, chiria (unele ap. detin in chirie niste camari).
Din suma ramasa impart proportional intre restanta la cota de intretinere si penalizarile restante. Proportia o stabilesc pe baza procentului cat reprezinta ceea ce plateste din suma datorata.
De exemplu, daca datoreaza 1000 lei - din care 5 lei F.rep, 5 lei FR,, 200 lei penalizari si 790 cote, iar el achita 100 lei, adica 10%, atunci ii incasez 5 lei F.rep,, 5 lei la FR, 20 lei la penalizari restante si 78 lei din cotele restante.

In acelasi mod incasez si daca plateste la casierie (cu chitanta) un partial din suma datorata. Acelasi principiu.

Facem exceptie pentru cei care vin si achita deodata toata suma sau in cateva transe daca suma este foarte mare, peste 4000 - 5000 lei la cotele restante, dar dupa ce in prealabil ei au cerut acest lucru, urmand ca ulterior pe masura ce-si achita suma curenta sa plateasca ceva in plus si in contul penalizarilor. In discutia cu restantierii le facem aceasta oferta si daca ei convin ca pot sa plateasca asa, batem palma.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Balanta activ-pasiv asociatii proprietari pante pante Cu ceva timp in urma, radet a emis doua facturi pentru plata in aceeasi luna calendaristica, de ex. pentru decembrie si ianuarie. Acestea au fost prinse drept ... (vezi toată discuția)
Chitanta intretinere Florans Florans Administratorul unui bloc are dreptul sa emita o chitanta pentru plata intretinerii, pe care este mentionat \'restanta intretinere\', iar in contabilitate sa ... (vezi toată discuția)
Incasare prin mandat postal simonadevald simonadevald buna ziua,as dori sa intreb: -o asociatie de proprietari daca primeste prin mandat postal o suma de ex:335 lei cu mentiunea din mandatul postal,,335 lei ... (vezi toată discuția)