avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 748 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Obligatia de plata echipamentului de lucru
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Obligatia de plata echipamentului de lucru

Avem urmatoarea situatie: angajatorul obliga fiecare angajat la angajare sa primeasca echipamente de lucru. Ei spun ca amortizarea acestoraa este intre 1-3 ani (camasi, sacou, tricouri, pantaloni, pantofi de protectie, geaca, insigna, etc). La primirea echipamentelor, semnezi un formular prin care esti de acord sa le platesti la plecarea din firma daca ele nu s-au amortizat total. entionez ca aceste echipamente sunt inscriptionate cu sigla angajatorului, astfel incat nu le mai poti purta pe strada dupa plecarea din companie.
Doua intrebari:
1. Clauza respectiva din contract nu este abuziva? Adica tu ca si angajat nu poti decide daca esti de acord sau nu, daca nu semnezi atunci nu te mai angajeaza.
2. La plecare ti se face o factura direct din contabilitate si ti se retin banii, chiar daca tu nu ai semnat factura. Este legal ?
Multumesc.
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 16:25, 17 Mai 2021
Utilizatorul car a deschis discutia intreba si daca aceasta clauza este abuziva .
Si telefonul mobil de seviciu (de ex) este un echipament care se foloseste personal (cand il folosesti il duci la gura) .
Exista vreo prevedere legala care sa prevada nepreluarea ? Daca da ,care este aceea?
Dpdv moral e complect aiurea sa platesti obligatoriu insigna unei alte entitati . Mai mult , bagarea pe gat a unor produse inscriptionate inscriptionate este reclama .
Dpdv legal , e santaj ,adica 'vrei acest loc de munca ,semnezi ca platesti echipament ' ; in plus se incalca prevederile legale privind perioda de proba - te angajezi pt un ban ,nu sa cumperi produsele unei anumite firme - in sensul ca esti obligat sa lucrezi la aceea firma pana la amortizarea echipamentului .
@mottofreee
Amestecati lucrurile si nu cititi cu atentie mesajele utilizatorilor participanti la discutie. Echipamentul de care aminteste utilizatorul este o uniforma proprie firmei respective (are dreptul sa-si inscriptioneze echipamantul repartizat lucratorilor, chiar in scopul de a-si face reclama) si in mesajul meu anterior am aratat de ce nu este normal dpvd al sanatatii purtatorului sa se returneze echipament deja purtat/ neamortizat/ cu un anume grad de urzura, chiar cu caracteristici de protectie diminuate care ar trebui (dupa parerea dvs.) repartizat altui lucrator.
Abuziv este doar ca la facturarea echipamentului neamortizat total, in cazul lichidarii sa nu se diminueze valoarea de achizitie cu valoare amortizata.
Telefonul, laptopul, masina, etc. date in folosinta lucratorului se returneaza fara nicio problema la plecarea din firma.
Dpdv al sanatatii aveti perfecta dreptate dar, sa nu uitam cel putin cei care au facut armata ca tot echipamentul cazon nu era la primire nici pe departe nou si era purtat de cicluri de armata ulterioare lasarii la vatra a celui care l-a purtat anterior si nimeni sau aproape nimeni nu a avut probleme de sanatate cum apar acum de la purtarea unui echipament de protectie nou dat fiind calitatii precare si pretului mic de achizitie la nivelul unei firme (minim 3 oferte si alegi pretul cel ai mic fiind o politica unitara la nivelul Serviciului Aprovizionare din orce firma din Romania).
Nu consimt sa porti ceva ce ulterior a fost purtat de altcineva si daca este sa analizam situatia echipamentului de protectie in aceiasi categorie fac parte si sculele de protectie care si acestea sunt individuale, pe inventar si iti sunt solicitate sa le predai fara a fi evaluate ca uzura pe acestea fiind obligat sa le platesti daca nu le predai bune rele cioturi sau cum or fi, acestea de multe ori fiind preluate de alt angajat in momentul angajarii.
Din oricare punt de vedere toate echipamentele pe care le iei pe inventar trebuie sa le predai indiferent de starea lor, acestea fiind exclusiv bunurile firmei si nu bunurile tale personale indiferent cum s-ar numi ex. salopeta, bocanc, surubelnita sau filtru de cafea. Mai departe este treaba firmei ce face cu ele le caseaza, le imbraca patronul etc...

Pentru cel care a deschis acest topic sugerez sa le taie pe alocuri sa mearga sa le predea si firma sa faca dovada calitatii produselor in momentul in care nu vor vrea sa le reintroduca in magazia de materiale a firmei, ca doar nu o sa motiveze patronul ca sunt la moda blugii taiati si zdrenturosi si sa perceapa preturi a la Catalin Botezatu.
Si ca sa va demonstrez ca totul este posibil, va spun ca am avut un coleg mai pufos si echipamentul de protectie ai era schimbat inainte de termen datorita faptului ca il distrugea fara voia lui datorita frecarii intre picioare, niciodata nu i s-a imputat uzura inainte de termen a echipamentului si nici firma nu a intrat in faliment pentru ca o pereche de salopete s-a deteriorat inainte de termen vis-a-vis de achizitionarea a 3-4 masini Logan in Leasing tot pentru firma.
Ultima modificare: Marți, 12 Iulie 2016
florea_ctin, utilizator
Prin neprimirea unui raspuns la prevederea legala referitor la nepreluare deduc ca nu exista asa o prevedere .
Daca ar exista ,inseamna ca dupa 1 zi de folosinta respectivul echipament nu mai e bun .
In tara acesta sunt nenumarate magazine care vand haine sh dar nu am auzit de nici un caz de imbolnavire din cauza lor .
Cum bine spunea antevorbitorul meu , obiceiul hainelor repurtate nu e de acum ; analogia cu tel de serviciu a dat nastere la un subiect de facebuk ,acum trebuie vazut ce se intampla cu cele 3-4 Loganuri .
Doresc sa mai fac cateva precizari (in calitate de cel care a deschis acest subiect):

1. Echipamentul il primesti in prima zi de angajare. Tot atunci esti obligat sa semnezi procesul verbal de predare-primire. Daca nu semnezi/nu accepti, ti se reziliaza pe loc contractul (fiind in perioada de proba, angajatorul are dreptul sa rezilieze unilateral contractul, fara nici o explicatie)

2. Preturile stabilite de angajator la acele echipamente sunt ABERANTE! Exemple: sacou = 500 lei, camasa = 250 lei, blugi = 200 lei, tricou = 100 lei. Si nu va imaginati ca sunt facute de vreun creator de moda!

3. La plecare, angajatorul iti calculeaza intr-adevar perioada de amortizare, dar toate aceste calcule se raporteaza la preturile ABERANTE de care vorbeam mai sus. Tu, ca si angajat, esti pus in fata acestei liste de preturi si nu ai ce sa faci.

4. Acest angajator are un rulaj foarte mare de personal, 500-600 de angajati/an numai in Romania. Valoarea medie de plata la plecare a unui angajat este de aproximativ 400 lei. Faceti un calcul simplu si vedeti cum angajatorul castiga peste 50.000 EURO/AN numai din acest "artificiu" pe care-l face in Romania!

Alte discuții în legătură

Oprire valoare echipament de lucru laly86 laly86 Buna ziua,poate angajatorul sa opreasca valoarea echipamentului de lucru(salopeta,bocanci,etc) la incetarea contractului daca acest echipament nu a iesit din ... (vezi toată discuția)
Contravaloare echipament de lucru BX BX Contravaloare echipament de lucru O firma solicita angajatilor care isi inceteaza contractul de munca prin demisie sa plateasca echipamentul de protectie ... (vezi toată discuția)
Echipament de lucru - recuperare contravaloare a acestuia vichisor vichisor Bună ziua!Am lucrat la o firmă de pază timp de 6 luni după care nu mi s-a mai prelungit contractul.La angajare ni s-a dat ... (vezi toată discuția)