Precizez ca art. 239 C. pen. incriminează ameninţarea săvârşită în mod nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directă contra unui funcţionar public care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat, aflat în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii.
Deci,elementul de specificitate este reprezentat de calitatea specială a subiectului
pasiv, şi anume un funcţionar public care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat.
Mai jos adaug un comentariu la calitatea de functionar public:
" Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1], defineste (in art. 2 alin. 2) functionarul public ca fiind persoana numita, in conditiile legii, intr-o functie publica."
1. Notiunea de functionar public
Literatura de specialitate a caracterizat functionarul public astfel:
a) „persoana legal investita prin numire intr-o functie publica din structura unui serviciu public administrativ, in scopul indeplinirii competentei acestuia”;
b) „persoana fizica ce face parte dintr-o autoritate sau institutie publica, aflata in raporturi ierarhice si care, a fost legal investita cu exercitiul unei functii publice, de regula, pentru o perioada de timp nedeterminata, fiind salarizata pentru activitatea depusa.”4;
c) „cetateanul numit in conditiile legii intr-o functie publica, in serviciul unei autoritati publice centrale sau locale, ori, dupa caz, intr-o institutie publica aflata sub autoritatea organelor centrale ale administratiei publice sau a consiliilor judetene ori locale”5.
Codul penal, prin termenul de functionar public are in vedere (art. 161) „orice persoana care exercita permanent sau temporar o insarcinare de orice natura, in serviciul vreuneia dintre unitatile la care se refera art. 159 Cod penal, precum si functionar „orice persoana care exercita o insarcinare in serviciul unei persoane juridice de drept privat” (art. 162).
Se observa ca intre notiunile de functionar si functionar public s-a realizat o distinctie clara, cea de „functionar” fiind folosita pentru desemnarea angajatilor din sectorul privat. Art. 159 din Codul penal dispune ca termenul public din sintagma functionar public se intelege “tot ce priveste autoritatile publice, institutiile publice sau alte persoane juridice de drept public”.
Definitia functionarului public din Codul penal este deci mult prea vasta si nu este adecvata Legii nr. 188/1999. Art. 6 din acest act normativ stipuleaza ca prevederile sale nu se aplica:
„a) personalului contractual salariat din aparatul propriu al autoritatilor si institutiilor publice, care desfasoara activitati de secretariat, administrative, protocol, gospodarire, intretinere-reparatii si de deservire, paza, precum si altor categorii de personal care nu exercita prerogative de putere publica. Persoanele care ocupa aceste functii nu au calitatea de functionar public si li se aplica legislatia muncii;
b) personalului salariat incadrat, pe baza increderii personale, la cabinetul demnitarului;
c) corpului magistratilor;
d) cadrelor didactice;
e) persoanelor numite sau alese in functii de demnitate publica”.
Personalul contractual din administratia publica este destul de numeros, fiind format nu numai din cei care desfasoara activitati de secretariat, administrative, protocol, gospodarire, intretinere-reparatii si de deservire, paza – in institutiile si autoritatile publice, ci si din alte categorii de personal, in afara celor care nu exercita prerogative de putere publica potrivit art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999. Totusi, diferentierea este discutabila intrucat prerogativele mentionate sunt exercitate similar ca in cazul functionarilor publici si de o anumita categorie de salariati care indeplinesc activitati specializate (economice, juridice etc.) din: Consiliul Economic si Social; Comisia de Supraveghere a Pensiilor Private; Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare; Consiliul National al Audiovizualului; Banca Nationala a Romaniei; Serviciul Public de Radio si de Televiziune; unitatile Ministerului Internelor si Reformei Administrative; Serviciul Roman de Informatii; Serviciul de Informatii Externe; Serviciul de Protectie si Paza; Serviciul de Telecomunicatii Speciale; Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta. De asemenea, prin eludarea legii inca exista, la unele institutii, personal contractual care exercita prerogative de putere publica potrivit legii; la acesta se refera art. 2 alin. 3 coroborat cu art. 111 din Legea nr. 188/1999.
Rezulta din vedere cele expuse, ca functionarul public este acea persoana numita, intr-o functie publica din cadrul aparatului de lucru al autoritatilor administratiei publice centrale si locale, al autoritatilor administrative autonome, pentru realizarea de catre acestea a competentelor conferite de lege.
2. Trasaturile caracteristice ale functionarului public
Pe baza definitiilor legale si doctrinare, au fost evidentiate urmatoarele trasaturi ale functionarului public:
a) functionar public nu poate fi decat o persoana fizica, nu si o persoana juridica;
b) investirea functie publica se face cu respectarea prevederilor legale, printr-un act de numire, de regula precedat de un concurs si urmat de depunerea juramantului;
c) persoana numita functie publica trebuie sa desfasoare o activitate continua permanenta pe o durata, de regula, nedeterminata;
d) functionarul public indeplineste atributiile functiei publice in scopul realizarii competentei autoritatii publice din care face parte functia;
e) pe intreaga perioada a ocuparii functiei publice, functionarul are anumite drepturi si obligatii, expres prevazute de dispozitiile legale in materie;
f) pentru activitatea prestata in functia publica, functionarii sunt remunerati sub forma unui salariu.
Conform Legii nr. 333/2003 actualizata la art. 17 se prevede si paza fondurilor de vanatoare, "Paza căilor ferate, a pădurilor, a terenurilor forestiere, a fondurilor de vanatoare şi de pescuit, a conductelor pentru transportul hidrocarburilor şi al produselor petroliere, a sistemelor de irigaţii, a reţelelor telefonice şi de transport al energiei electrice se asigura de către operatorii economici de profil, în formele prevăzute de lege", adica formele prevazute de legea nr. 333/2003.=D>
Intradevar, prin Legea nr.407 din 9 noiembrie 2006 vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic la art. 49/50 se prevede ca agentii constatatori ai contaventiilor în exercitarea atribuţiilor ce decurg din împuternicire, îndeplinesc o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice, dar nu au calitatea de functionar public, ci de functionar.:hammer:
Prin Legea nr. 197/2007 de modificare a Legii nr.407 din 9 noiembrie 2006 s-a prevazut:"Persoanele împuternicite să constate infracţiunile prevăzute la art. 42–44 şi contravenţiile prevăzute la art. 48 sunt asimilate, în exercitarea atribuţiilor ce decurg din împuternicire, personalului care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice.”
Concluzia este ca paznicul de vanatoare se ocupa cu asigurarea pazei si cu gospodarirea fondurilor de vanatoare, cu paza, ocrotirea si ingrijirea animalelor salbatice din fondurile de vanatoare, cu asigurarea si distribuirea hranei complementare speciilor de vanat din fondurile de vanatoare, cu desfasurarea de activitati agricole pentru asigurarea hranei vanatului, cu combaterea daunatorilor cu par si cu pene ai speciilor de vanat, cu prevenirea si descoperirea actelor de braconaj, cu gestionarea si mentinerea in stare de functionare a constructiilor, instalatiilor si amenajarilor vanatoresti, dar nu are calitatea de functionar public, cu toate ca persoanele care aplica contaventiile sunt asimilate, în exercitarea atribuţiilor ce decurg din împuternicire, personalului care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice.” si nu poate fi subiect pasiv al infractiunii de ULTRAJ. Poate fi subiect pasiv al infractiunii de lovire, vatamare, etc.
Deci, daca nu sunteti specialist, ar trebui sa va abtineti!
"Publicum ius est quod ad statum rei romanae spectat, privatum quod ad singulorum utilitate pertinent" care în traducere aproximativa ar fi ca: "dreptul public este atunci când el este în slujba imperiului roman, privat atunci când serveste interesele individului în parte" Aceasta definitie este si astazi actuala deoarece face cea mai clara distinctie între cele doua ramuri în functie de interesele cui le apara si la cine se aplica: individul ca entitate de sine statatoare respectiv societatea, ansamblu de indivizi.
Persoanele juridice de drept privat, cum este cazul si A.G.V.P.S. ,care au obtinut statut de utilitate publica prin lege si sunt autorizate sa presteze un serviciu public
raman tot persoane juridice de drept privat. Nu apartine statului si nici nu devine a statului daca se recunoaste utilitatea publica a activitatii pe care o desfasoara.
Conform (art.2) din OUG 26/2006 – modificată se reglementeaza statutul asociatiilor si fundatiilor care se constituie ca persoane juridice de drept privat, fără scop patrimonial, o persoana jurdica de drept privat (asociatie, fundatie) poate fi recunoascuta de Guvern ca fiind de utilitate publica, dar trebuie sa indeplineasca anumite criterii. Conform Statutului Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, este persoana juridica de utilitate publica si de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu propriu, distinct si indivizibil.
Prin utilitate publica se intelege orice activitate care se desfasoara in domenii de interes public general sau al unei colectivitati. Nu are vocatie pentru a fi recunoscuta ca fiind de utilitate publica asociatia care desfasoara exclusiv activitate in interesul nepatrimonial al membrilor acestora.
Functionarii publici sunt numiti de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice. Sunt persoanele numite in functii publice. Functionarul public în România este acea persoana investita cu atributii de autoritate publica din administratie.
Funcţia publică este organizată ca „profesie” distinctă, ca un corp/ordin profesional distinct, prin lege, statut şi regulamente proprii, şi exercită atribute ale puterii publice. AGVPS nu este subordonat şi nu aparţine puterii administrative si numai pe baza principiului libertăţii de asociere profesională.
Potrivit art.161 din noul Cod penal, prin funcţionar public se înţelege orice persoană care exercită permanent sau temporar o însărcinare de orice natură, în serviciul uneia dintre unităţile la care se referă art.159, respectiv autorităţile publice, instituţiile publice sau alte persoane juridice de drept public. Calificând subiectul pasiv ca funcţionar public este evident că legiuitorul a dorit să apere direct prestigiul funcţionarilor publici şi indirect al autorităţilor publice, instituţiilor publice şi oricăror persoane juridice de drept public. Potrivit art.162 din noul Cod penal prin funcţionar se înţelege orice persoană care exercită o însărcinare în serviciul unei persoane juridice de drept privat.
Concluzia este ca paznicul de vanatoare nu are calitatea de functionar public.