Pai pe scurt notarii nu sunt toti la fel, succesiunea e complicata pentru ca necesita timp, timp in care notarul poate efectua alte operatiuni.
Care este treaba notarului? Conform codului civil nou el TREBUIE sa faca rost de certificate fiscale si o adeverinta de la ANAF. Majoritatea notarilor sunt fie lenesi, comozi sau zgarciti (sa nu angajeze un ajutor de birou) si te trimit pe tine sa iei certificatele fiscale si declaratia de la anaf dupa caz. In Bucuresti lucrurile merg repede, CF se elibereaza pe loc, in restul tarii ti se cam cere o taxa de 5RON si se elibereaza in 2 zile, ti se cer si titlurile de proprietate ca nu stie primaria unde sa le gaseasca. Asta inseamna ca te duci azi si te intorci maine sa iei certificatul fisca....din alt oras.... notarii pot foarte usor sa ceara prin fax sau email certificatele fiscale care atesta proprietatea, dar in cazul in care sunt impozite neachitate pe anul in curs, te trimit de obicie sa le platesti, pentru ca daca nu trebuie sa platesti impozitul la notar si apoi trebuie el sa trimita banii
Deoarece nimeni nu stie codul civil nou, pentru ca este secret de stat, notarii (unii nu toti) te trimit pe tine, la primarie evident nu se poate ca dureaza, veniti maine depuneti cerere, lasati copii, noi nu facem copii gasiti un xerox si intorceti-va pana se termina programul, poate mai platiti si o suprataxa (se poate scapa cu o spaga mica sa vi le trimita prin posta - platiti pe cel care vi le elibereaza sa il trimita prin posta la adresa din buletin)
Bun acte, ce acte va trebuie - buletin, certificat de nastere - sa stabiliti relatia
certificat deces, certificat de nastere, acte de stare civila, casatorit/necasatorit/divortat- ale defunctului - daca nu sunt in casa trebuie sa va trimita notarul sa le luati
Titluri de proprietate - pe ce aveti - toate + daca stiti ca exista ceva intr-o zona a tarii - sa ceara certificatele fiscale de acolo
Cat timp alergati dupa acte, notarul pregateste dosarul si cauta intr-o baze de date - fie online fie arhiva daca decedatul mai are mostenitori
daca exista titluri de proprietate din spate - pe numele buniciilor, trebuie aceleasi document si pentru ei, certificate fiscale, deces, stare civila, nastere, ce mai este
Cand se strang toate documentele se pune dosarul pe rol, se trimit toate intr-un loc magic (in copie atentie nu lasat originalele din mana sub nici o forma ca daca se pierd va duceti sa gasiti copii sau duplicate chiar daca nu s-au pierdut din cauza dumneavoastra) se trimit copiile si daca sunt OK proprietatiile trec pe numele dumneavoastra. Acum notarul are nevoie de 2 martori care sa declare ca cunosc situatia familiala - rude, vecin prieteni ai decedatiilor. Daca decedatii sunt morti de 20 de ani+ mult noroc. Martorii vor declara "il cunosc pe defunct de x ani (x>10ani) si stiu de la defunct ca avea cati copii avea." asta e tot
Exista notari care sunt OK, intrebarile pe care le pun eu sunt
- faceti rost de certificate fiscale? (daca e cu nu stiu ca doamna notar va spune, clar nu e ok)
- cam cat costa o succesiune? (depinde de masa succesorala, va spune doamna notar), pentru un apartament de 50000 euro cam cat ar fi - daca raspunsul nu este cam 2000 RON, notarul o sa iti treaga teapa sau nu a facut niciodata o succesiune
ai aici calculatorul sa iti evaluezi
[ link extern ]
- daca nu pot face rost de martori, adica sunt ocupati acceptati sa vina in alte zile separat (daca ii vrea pe amandoi odata arata lipsa de respect, ca parca poti aduce 2 oameni in vrsta in acelasi timp)
pot sa-ti spun ca am gasit birouri notriale care m-au intrebat in fata :"da ce nu stii sa citesti" si am gasit notari unde totul a fost ok
Ideea e ca pentru 2 ore de munca tu platesti 2000RON in sus, nu merita sa lucrezi cu oameni care nu au timp, nu iti respecta timpul sau au o atitudine jignitoare, te fac sa faci tu treaba lor (cu certificatele fiscale si anaful) iar apoi iti cer 5000 RON ca au trimis un mail
Pe partea cealalta, notarul este detectivul tau personal, el trebuie sa gaseasca proprietatii pe care nu ai titlu de proprietate sau nu stii ca exista, sa interogheze bancile populare, in cazul in care exista vre-un cont de care nu stii (sau dupa ce iei certificatul de mostenire poti merge tu sa intrebi la toate banciile daca exista) si in general sa te indrume cum sa procedezi cu ceilalti mostenitori. Totusi daca nu are timp sa ia un certificat fiscal prin fax de la primarie sau nu angajeaz un ajutor de birou sa faca asta si te trimite pe tine sa pierzi 3 zile prin hoteluri, s-ar putea sa merite cautarea unui alt notar care are timp sa iti raspunda la intrebari
Mult succes si eu am un caz acum, il ajut cu chestiile astea. A si daca gasesti un notar competent, tine de el, i-ai numarul de telefon personal, roaga-l sa te ajute pe viitor ca sunt rari ca aurul